Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että Notinolta tilatut näytteet on aitoja, mutta siinä näytteidenpakkausvaiheessa varmasti tuoksupartikkeleita sekaantuu keskenään. Ei joka tuoksunäytteen pakkaamiseen voi olla omaa ilmastoitua huonetta, eikä pakkaustilat muutenkaan ole mitään laboratorioita, eikä työntekijät koulutettuja laborantteja vaan ihan matalapalkkatyöläisiä.
Näytteet? Ainakin tämä Narcotic V oli avaamaton 30 ml pullo..
Jostain luin muutamia kuukausia sitten että kyseinen tuoksu olisi menty reformuloimaan ja että uudessa tuberosa olisi purkkamaisempi, ja aiempi tuoksu olisi ollut syvempi ja jasmiinisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen saaneeni Notinolta kopion/ väärennöksen Nasomatto tuoksusta. Onko kuinka yleistä, tietääkö kukaan?
Laitapa suoraan sinne kysymys, kuvien kera. Itse laittaisin viestiä myös Nasomatolle ja kysyisin sieltä, miten varmistua aitoudesta.
Juuri näin toimin. Nasomattolle on vielä laittamattaviesti, mutta Notinolle laitoin kuvat ja kysymyksen, että tietävätkö myyvänsä väärennöksiä. Vielä ei ole vastausta kuulunut.
Eikä välttämättä kuulu, jos kysyit noin.. olisit tiedustellut neutraalin ystävällisesti, että miksi pullo on tällainen jne. Joskus hajuvesien pulloissa on omituisia pieniä eroja, vaikka tuoksu on sama. Eikä välttämättä kyse ole väärennöksestä. Olisin myös odottanut ensin vastauksen siihen ja myös Nasomatolta ja alkanut vasta sitten väittää "myytte väärennöksiä".
Joskus isot kosmetiikkanettifirmat saa halvalla myyntiin pulloeriä joissa tapahtunut pakkausvirhe jossain tehtaassa, eli pullossa saattaa etiketti olla erilainen tai kierossa, korkki saattanut vaihtua toiseen esim pienemmän tai isomman koon korkkiin, tai pakkauksen printissä mennyt kirjaimia sekaisin tai tekstit asettunut vääriin kohtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä saattaa ollakin jo täällä keskusteltu, mutten jaksanut käydä koko ketjua läpi…
Mieleni on alkanut tehdä jotain kookostuoksua. Varmaan jokin nostalgiajuttu, sillä tykkäsin lapsena tosi paljon kookoksesta, ja teininä rakastin Yvesin ja Body Shopin kookossuihkugeelejä.
Haluaisin sellaisen tuoksun joka ei olisi kovin yksiulotteinen (vrt. The Body Shopin kookostuoksu), ja ei kovin raskas.
Minulla oli joskus Lempickan Elle l’Aime, mutta se tuoksui ihollani enemmän limeltä kuin kookokselta. Angelissakin pitäisi olla kookosta, mutta se on minulla enemmän suklaa-tai karamelli.
Mun ehdotukset:
Guerlain Aqua Allegoria: Coconut Fizz (ihana alku, muuten aika kevyt)
Heeley: Coccobello (ainakin yhden tuoksutubettajan "holy grail" -kookos)
Imaginary Authors: Yesterday Haze (tässä viikuna, kerma ja saksanpähkinä saa aikaan vahvan fiiliksen kookoksesta, vaikkei tuoksussa sitä ilmeisesti olekaan)
Oi oi, Yesterday’s Haze kuulostaa ihan meikäläisen jutulta! Nyt sit näytettä metsästämään.
SOTD: Lushin Sultana of Soap.
Ensimmäinen ikinä ostamani tuote Lushilta oli pala Sultana of Soap -saippuaa. Se tuoksu huumasi mut heti. Sainkin lahjaksi tämän tuoksun ystävältäni pari vuotta sitten, kun oli silloin UK:n sivuilla saatavilla.
Tämä tuoksu on todella herkku! Itselleni tulee tästä aina mieleen joku kallis suklaakonvehti, jossa on mukana kuvattuja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen saaneeni Notinolta kopion/ väärennöksen Nasomatto tuoksusta. Onko kuinka yleistä, tietääkö kukaan?
Laitapa suoraan sinne kysymys, kuvien kera. Itse laittaisin viestiä myös Nasomatolle ja kysyisin sieltä, miten varmistua aitoudesta.
Juuri näin toimin. Nasomattolle on vielä laittamattaviesti, mutta Notinolle laitoin kuvat ja kysymyksen, että tietävätkö myyvänsä väärennöksiä. Vielä ei ole vastausta kuulunut.
Silloinkin kun valittaa kannattaa olla kohtelias ja täsmällinen. Silleen saa asiansa eteenpäin.
Tuon viestin hyökkäävyys on 10 ja asiasisältö 0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä saattaa ollakin jo täällä keskusteltu, mutten jaksanut käydä koko ketjua läpi…
Mieleni on alkanut tehdä jotain kookostuoksua. Varmaan jokin nostalgiajuttu, sillä tykkäsin lapsena tosi paljon kookoksesta, ja teininä rakastin Yvesin ja Body Shopin kookossuihkugeelejä.
Haluaisin sellaisen tuoksun joka ei olisi kovin yksiulotteinen (vrt. The Body Shopin kookostuoksu), ja ei kovin raskas.
Minulla oli joskus Lempickan Elle l’Aime, mutta se tuoksui ihollani enemmän limeltä kuin kookokselta. Angelissakin pitäisi olla kookosta, mutta se on minulla enemmän suklaa-tai karamelli.
Mun ehdotukset:
Guerlain Aqua Allegoria: Coconut Fizz (ihana alku, muuten aika kevyt)
Heeley: Coccobello (ainakin yhden tuoksutubettajan "holy grail" -kookos)
Imaginary Authors: Yesterday Haze (tässä viikuna, kerma ja saksanpähkinä saa aikaan vahvan fiiliksen kookoksesta, vaikkei tuoksussa sitä ilmeisesti olekaan)
Oi oi, Yesterday’s Haze kuulostaa ihan meikäläisen jutulta! Nyt sit näytettä metsästämään.
Yesterday Haze kokeilussa: Alku on vienon gurmantti, ei liian imelä. Kermaa ja viikunaa. Mukaan liittyy hedelmiä ja keveää kukkaisuutta. Tuoksu on loppuun saakka miellyttävä, mutta syvyyttä siinä ei ole. 4-5h.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun näkyy asiaan perehtyneitä olevan paikalla niin olisikohan kenelläkään vinkata kuvaan sopivaa miesten tuoksua? 🙂
Miehen pitkäaikainen lemppari oli Gaultierin Kokorico, jota ei oikein enää tahdo löytyä. Fragranticasta lainattu kuvaus:
” . Top note is Fig Leaf; middle notes are Cacao and Patchouli; base notes are Virginia Cedar and Vetiver.”Sattuisiko tulemaan mitään samanhenkistä mieleen? Muutenkin saapi vinkkailla miesten tuoksuja mausteisesta ja täyteläisestä päästä (eli ei mitään ”raikkaan sporttista” hakusessa), tällä hetkellä käytössä Armanin Stronger with you intensely joka on hyvin miellyttävä mutta vähän jotain särmää kaipaisi 🤔
L'Instant de Guerlain pour Homme EDP
Vaimolle tullut ostettua Laura Biagottin hajuvettä lahjaksi. En nimeä muista, mutta sellainen vaalea pitkulainen pullo. Olisiko ollut turkoosi korkki. Jos tässä ketjussa miesnäkökulmasta saa kommentoida, niin on kyllä miellyttävä tuoksu. Pahoittelut ontuvasta merkin kuvauksesta.
Viimeinkin sää on niin kolea että on
Lilac Loven paikka (Amouage).
Tämä näyte on pyörinyt boxissani kuukausia. Nyt laitetaan.
Alussa heliotrooppi ja syreeni kopauttavat tajun kankaalle. Liika imelyys laantuu puolessa tunnissa. Jää vaniljainen kaakao ja tuhti kukkaisuus.
Tuoksu on lineaarinen ja konstailematon.
Se välttää Amouagen helmasynnin: tungetaan samaan pulloon kaikkea mahdollista. Tämä on vahva gourmandfloraali, eikä muuta. Käyttökelpoinen, ja tippa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän tuoksu: Neela Vermeire Creationsin Niral.
Tämä kuuluu sarjaan "viileät" kurjenmiekkaiset tuoksut. Niralissa on aika paljon erilaisia nuotteja (se on Bertrand Duchaufourin luomus, kuten kaikki NV:t), mutta minulla pääasiallinen vaikutelma on viileähkö, miedosti puuterinen, elegantti, eikä (minusta) erityisen kiinnostava. Jos Niral olisi väri, se olisi laventeli jossa vivahdus pinkkiä, harmaata ja hiukan pastellista vihreää. NV:n ranskalaistyyppisistä tuoksuista pidän enemmän Rahelesta. Testaamatta vielä Mohur.
Eilen testasin Papillonin Angeliquen ja Tobacco Rosen. Angelique ei tehnyt vaikutusta. Siinäkin orrista, mutta vaikutelma aika ilmava, kuivahko. Ei juuri tuoksupilveä, kesto iholla ok. Angelique ei ole minusta ollenkaan enkelimäinen vaan vähän tylsä tuoksu, petyin.
Tobacco Rose on miellyttävä ruusu. Itse asiassa tässä ei ole tupakkaa nuottina ollenkaan, vaan listattuina on tammensammal, ambra (ambergris), mehiläisvaha ja perun balsami. Mutta pääasiallinen nuotti on kyllä ihan se ruusu. Muut nuotit tuovat tuoksuun hiukan syvyyttä ja lämpöä. Tämä ruusu ei ole yhtään hedelmäinen eikä vihreä, vaan luonnollinen, "ilmava" ja hiukan, muttei liian makea. Kesto on hyvä, ja tuoksu leijuu miellyttävästi ympärillä, mutta mikään monsteri tämä ei ole. Tykkään, mutta en ihastunut ainakaan vielä korviani myöten. N50
Lukiolaisena kesätyöntekijänä kaupankassan toimenkuvaan kuului myös tupakkahyllyn täyttäminen.
Sen jälkeen sormet haisi samalta kuin Tobacco Rose.Hmm, okei. Ei se minulla tuoksu ollenkaan noin tupakkaiselta. N50
Näin on hajuaistit erilaiset.
Tuoksumuisto on siitä erikoinen, että sitä ei voi muistella. Mutta kun kohtaa tutun tuoksun, se voi herättää yllättävän vahvan tunnistamiskokemuksen jopa vuosikymmenten takaa.
Mulle kävi juuri näin. Tunsin sormissani pehmeät ja kovat tupakkakartongit, auoin niitä ja asettelin askeja hyllyyn. Muistin työasuni, kenkäni, työkaverit ja Sokoksen elintarvikeosaston äänet ja tuoksut.
Yritän tarttua Tobacco Roseen uudemman kerran talvella. Ehkä sen saa puhtaalla ruusulla ehostamalla käytettäväksi.
Mazzolari: Le Rose (Ruusu, santelipuu, v myski) Runsas, vehreä ruusutarha, tältä se tuoksuu sateen jälkeen. 5h.
Paras kokeilemani ruusutuoksu, ja niitä on tullut kokeiltua jokunen.
Pidättelin henkeäni peläten, että ruusu alkaa vääristyä tai hiipua liian pian. Niin ei käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun näkyy asiaan perehtyneitä olevan paikalla niin olisikohan kenelläkään vinkata kuvaan sopivaa miesten tuoksua? 🙂
Miehen pitkäaikainen lemppari oli Gaultierin Kokorico, jota ei oikein enää tahdo löytyä. Fragranticasta lainattu kuvaus:
” . Top note is Fig Leaf; middle notes are Cacao and Patchouli; base notes are Virginia Cedar and Vetiver.”Sattuisiko tulemaan mitään samanhenkistä mieleen? Muutenkin saapi vinkkailla miesten tuoksuja mausteisesta ja täyteläisestä päästä (eli ei mitään ”raikkaan sporttista” hakusessa), tällä hetkellä käytössä Armanin Stronger with you intensely joka on hyvin miellyttävä mutta vähän jotain särmää kaipaisi 🤔
Ei samanlainen - mutta sellainen "mausteinen ja täyteläinen" on Laliquen Encre Noire. Eikä se maksakaan juuri mitään - mutta sen ei saa antaa hämätä.
Niin miehekäs ja seksikäs olematta mikään patsuliräjähdys... tai jokin muu outo etelänmaalainen överi äijätuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vaimolle tullut ostettua Laura Biagottin hajuvettä lahjaksi. En nimeä muista, mutta sellainen vaalea pitkulainen pullo. Olisiko ollut turkoosi korkki. Jos tässä ketjussa miesnäkökulmasta saa kommentoida, niin on kyllä miellyttävä tuoksu. Pahoittelut ontuvasta merkin kuvauksesta.
Laura? https://www.fragrantica.com/perfume/Laura-Biagiotti/Laura-630.html
Mulla on sitä Lidlin Coco Madamoiselle kopiots. On hyvä.
Joku kauan sitten kaipaili Santa Maria Novellaa. Tässä näytteitä. https://eu.smnovella.com/products/3710001
Oletteko tilanneet Tokmannilta? Onko siellä hajuvesissä vain kotiinkuljetus?
Mikä olisi sellainen mahdollisimman huomaamaton ja kevyt tuoksu työpaikalle? Olen harkinnut paria Floriksen tuoksua, joten etsin siis kevyttä ja lyhytkestoinenkin saa olla, sellainen "häivähdystuoksu". En pidä kukkaistuoksuista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi sellainen mahdollisimman huomaamaton ja kevyt tuoksu työpaikalle? Olen harkinnut paria Floriksen tuoksua, joten etsin siis kevyttä ja lyhytkestoinenkin saa olla, sellainen "häivähdystuoksu". En pidä kukkaistuoksuista.
Oletko jo tutustunut Jo Malonen tuoksuihin? Suurin osa niistä on kevyitä ja aika lyhytkestoisia ja sarjassa on paljon mistä valita. Oma kestosuosikkini on Blackberry & Bay, joka on ennen kaikkea raikas. Monet muut vannovat Wood Sage & Sea Saltin nimeen, se ei ole kukkasia nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Edellämainittujen Jo Malonen tuoksujen lisäksi suosittelen tutustumaan Diptyquen tuoksuihin.
” . Top note is Fig Leaf; middle notes are Cacao and Patchouli; base notes are Virginia Cedar and Vetiver.”
Sattuisiko tulemaan mitään samanhenkistä mieleen? Muutenkin saapi vinkkailla miesten tuoksuja mausteisesta ja täyteläisestä päästä (eli ei mitään ”raikkaan sporttista” hakusessa), tällä hetkellä käytössä Armanin Stronger with you intensely joka on hyvin miellyttävä mutta vähän jotain särmää kaipaisi 🤔