Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Vierailija kirjoitti:
Ketkä muut herkuttelee tänään uusilla näytteillä?
No ainakin minä. Sain testerit useista Guerlaineista.
- Embruns d'ylang. Nuottien perusteella olin aika varma, että ihastun tähän. No mutta. Tuskin haistoin mitään, ja se mitä haistoin oli... ihan miellyttävää. Valitettavasti pitää olla enemmän kuin ihan miellyttävä, että ostan. Haluan myös haistaa oman hajuveteni liimamatta nenää kiinni käsivarteen.
- Après l'ondee. Tästä klassikosta oli testissä EDT (nykyversio) ja parfum (vintage). Kuten odottaa saattoi, vintage-parfyymi on selvästi voimakkaampi. EDT on tunnistettavasti sama, mutta tosi hentoinen ja ehkä tuoksuisi anteliaammin suihkittuna paremmin. Anyways, tuoksu itse on kyllä miellyttävä, puuterinen orvokkinen vintage-bouquet, muttei minusta niin vivahteikas ja syvä kuin L'Heure Bleue. Toisaalta se on liian samankaltainen menneen maailman tunnelmaltaan kuin L'Heure Bleue. Molemmista tulee minulle mieleen la belle époque, mutta L'Heure Bleue on modernimpi ja toimii vieläkin.
Kun en ole Guerlain-keräilijä, ei tarvitse tätäkään hankkia. :) Silti todella kiva kokeilla klassikkoja, varsinkin vintage-versiona. N50
SOTD Tommy Bahama Set Sail St Barts. Tequilaa, bergamotia.. kuin olisi lomalla Karibialla ja nauttisi jotain ihanaa drinksua. Tuoksuu siis eksoottiselta etelänlomalta ilman kookoksen nuottia. Tilasin Saksan Amazonista. Muistuttaa kuulemma vähän Virgin Island Wateria (Creed) mutta maksaa 1/10 siitä..
Vierailija kirjoitti:
Mitä pidätte Elizabeth Ardenin White Tea - tuoksusta? Tilasin sokkona ja sain jo sekä tuon perus että White Tea Ginger Lily - tuoksut. Toinen oli lisäksi 30ml pullo, kiva kun pienempiä kokoja saa kun suihkaisen vain kerran päivässä puseron sisään niin eivätpä kulu kovin nopeasti.
Molemmista tuoksuista pidän, Ginger Lily ehkä hennompi.
En pidä White Teasta, vaikka olen tarjouksesta ostanut. Jokin ongelma minulla on kaikkien white-tuoksujen kanssa, sillä myös Elie Saabin Le Parfum in white tuoksuu minun nenässäni inhottavalta. Jollain tasolla ymmärrän, mitä tuolla "whitella" on tavoiteltu, mutta ei vain toimi. Haisee kemikaaliselta ja kylmältä, keinotekoiselta.
Jos oikein muistan Body Shopissa oli joskus White Musk, ja siinä valkoisuus toimi.
Vierailija kirjoitti:
SOTD Tommy Bahama Set Sail St Barts. Tequilaa, bergamotia.. kuin olisi lomalla Karibialla ja nauttisi jotain ihanaa drinksua. Tuoksuu siis eksoottiselta etelänlomalta ilman kookoksen nuottia. Tilasin Saksan Amazonista. Muistuttaa kuulemma vähän Virgin Island Wateria (Creed) mutta maksaa 1/10 siitä..
Voi kauhea. Luin väsyneenä, että St Farts. Tulin juuri junalta ja siellä jollain sulkijalihas falskasi ankarasti. Piti vaihtaa vaunua ja haaveilin siinä että kun pääsen kotikaupunkiin, menen heti Stokkalle haistelemaan. Tänään testasin L´Homme Prada EdP:tä ja se on hyvä! Perinteinen, kyllä, mutta mikä vika on perinteisessä mausteisessa miesten tuoksussa?
Ostan itselleni vaikken mies olekaan. Huom! EdT ei ollut lainkaan sama!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yves Rocher'n tuoksuista moni tuli tutuksi. (Se äännetään muuten roshee eikä rokker tai rohher.)
.
Kuten sanoin. Ajalta jolloin ei mitään vielä tiennyt.
Voiteet oli huonolaatuisia (arnikkikäsivoide?). Ne alkoivat haista pahalle ja koostumus muuttui.
Rokkerilla oli koko ajan ale ja tilauksen mukana sai näytepakkauksia.
Eihän sitä moskaa muuten kukaan olisi ostanutkaan.Trolli trollailee. Tai sitten tämä on se niish-ihminen.
Ei eriävä mielipide tarkoita trollia.
Trolliksi nimittely on vastenmielisin ilmiö koko palstalla. Keskusteluthan syntyvät juuri siitä, että ihmisillä on eri mielipide, ei sama.
Vierailija kirjoitti:
Minä! Täällä testissä nimittäin herkkujen herkku, Montalen Chocolate Greedy. Tykkään. Olin jo minuutin päästä ensimmäisestä suihkauksesta tilaamassa täyttä pulloa, mutta päätin malttaa odottaa ja tarkkailla, kestääkö tuoksu ja kehittyykö vielä johonkin suuntaan.
Ehkä sitä paitsi tilaan tämän vasta syksyllä, ei tämä oikein kesätuoksu ole. Vaniljainen suklaakakku, sokerisen makea, täysin gourmand. Domino-keksi tulee mieleen. Mikäs sen ihanampaa. Nam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sissy_sprayer kirjoitti:
Just saying kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei osaa annostella oikein hajuvesiä.
Hajuveden ei tule tuoksua metrien päähän vaan sen tulisi olla vieno tuoksu kun on henkilön vieressä. Ja hajuvesillä on myös käyttöikä.
En itse käytä enää hajuvesiä, koska niin moni on herkkä vahvoille tuoksulle. En tajua miksi kukaan laittaisi hajusteita mennessään julkisille paikoille, muualle kuin baariin mennessään.
Terveyskeskuksessa sairaana käydessä pahinta on kun joku kärpänpissalle haisevat rouva tulee viereen löhkäämään.Samaa mieltä. Olen varsin konservatiivinen kun laitan jotain tuoksua. Yksi reilu painallus niskaan molempien korvien taakse, yksi-kolme kaulalle ja kahdesta neljään molemmille käsille.
Jos tiedän tuoksun olevan heikko kestoltaan niin silloin on paikallaan suhauttaa muutaman kerran vaatteelle.
Sotd:
https://www.fragrantica.com/perfume/Alfred-Dunhill/Icon-29229.html
Luulen, että tässä vastauksessa oli aavistus trollausta mukana ;)
Voi olla. Toisaalta, Franticin (pun intended) foorumeilla törmää ketjuihin, joissa monet kertovat suihkuttavansa 8-10 suihkausta, ihan normimeininkinä. Toki yhteisö on kansainvälinen, ja kulttuurierojakin löytyy. Pistää miettimään niiden annostelua, jotka julistavat olevansa oversprayereita. :)
Tulee taas elävästi mieleen aiemmin ketjussa linkattu videonpätkä missä Madonna istuu meikkipöydän ääressä ja suihkii itseensä kymmenkunta kertaa useita eri hajuvesiä. Täällä pohdimme silloin mahtaako rouvan hajuaisti olla yhä hukassa koronan jäljiltä :D
Näin se tehdään oikein ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kauhea. Luin väsyneenä, että St Farts. Tulin juuri junalta ja siellä jollain sulkijalihas falskasi ankarasti. Piti vaihtaa vaunua ja haaveilin siinä että kun pääsen kotikaupunkiin, menen heti Stokkalle haistelemaan. Tänään testasin L´Homme Prada EdP:tä ja se on hyvä! Perinteinen, kyllä, mutta mikä vika on perinteisessä mausteisessa miesten tuoksussa?
Ostan itselleni vaikken mies olekaan. Huom! EdT ei ollut lainkaan sama!
St Barts on lyhenne Saint Bartholomew- saaren nimestä. Pieni saari Karibialla. :)
Tuoksusta tulee mieleen sekä meri että hiekka, ensituoksu on raikas, sydäntuoksu lämpimämpi.
Rakastan tätä tuoksua, tulee vain käytettyä liian harvoin, koska siinä on niin lomafiilis ja nyt on ollut niin blääh-kausi.
Vierailija kirjoitti:
Mun ihossa on joku ominaisuus, että se poimii gourmand-sävyt ja liioittelee niitä ällöttäväksi asti. Vaniljan, toffeen, suklaan ym. kanssa pitää siis varoa.
Happamat, kirpeät ja raikkaat vivahteet sopii. Onneksi myös tykkään niistä.
Olisi kiva tietää mistä on kyse, jos paikalla sattuu olemaan kemisti tms.
Mulla on just päinvastoin, raikkaammat ja varsinkin kukkaistuoksut haisevat mulla helposti pistäviltä tai muuten oudoilta, gourmandit ja orientaalit yleensä ihanan täyteläisiltä ja pehmeiltä.
Ihana ketju muuten! ❤️ (eka viestini tänne, moi!)
Voi luoja että mä kaipaan laivalle tax-freehen kokeilemaan kaikkia mahdollisia herkkuja. Se on siellä niin helppoa kun voi tehdä hytissä kunnon puhdistuksen jos tuli huti.
Sissy_sprayer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sissy_sprayer kirjoitti:
Just saying kirjoitti:
Hajuveden ei tule tuoksua metrien päähän vaan sen tulisi olla vieno tuoksu kun on henkilön vieressä. Ja hajuvesillä on myös käyttöikä.
En itse käytä enää hajuvesiä, koska niin moni on herkkä vahvoille tuoksulle. En tajua miksi kukaan laittaisi hajusteita mennessään julkisille paikoille, muualle kuin baariin mennessään.
Terveyskeskuksessa sairaana käydessä pahinta on kun joku kärpänpissalle haisevat rouva tulee viereen löhkäämään.Samaa mieltä. Olen varsin konservatiivinen kun laitan jotain tuoksua. Yksi reilu painallus niskaan molempien korvien taakse, yksi-kolme kaulalle ja kahdesta neljään molemmille käsille.
Jos tiedän tuoksun olevan heikko kestoltaan niin silloin on paikallaan suhauttaa muutaman kerran vaatteelle.
Sotd:
Voi olla. Toisaalta, Franticin (pun intended) foorumeilla törmää ketjuihin, joissa monet kertovat suihkuttavansa 8-10 suihkausta, ihan normimeininkinä. Toki yhteisö on kansainvälinen, ja kulttuurierojakin löytyy. Pistää miettimään niiden annostelua, jotka julistavat olevansa oversprayereita. :)
Tulee taas elävästi mieleen aiemmin ketjussa linkattu videonpätkä missä Madonna istuu meikkipöydän ääressä ja suihkii itseensä kymmenkunta kertaa useita eri hajuvesiä. Täällä pohdimme silloin mahtaako rouvan hajuaisti olla yhä hukassa koronan jäljiltä :D
Sissös. Tämä jotakuinkin sinetöi erakoitumisen. :D En usko, että koskaan haluan tavata edes teoriassa ketään, joka suihkii rutiinisti 32-36 suihkausta Montalen Spicy Aoudia (videon mama). Pidän nenäkarvoistani. Lähi-Itä ei tosiaan ole meikäläisen paikka. :D
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja että mä kaipaan laivalle tax-freehen kokeilemaan kaikkia mahdollisia herkkuja. Se on siellä niin helppoa kun voi tehdä hytissä kunnon puhdistuksen jos tuli huti.
Sinne sitten. :) Me mennään ensi viikolla, 23 h. Taxfree ei enää houkuta, kovemmat aineet.
Sissy_sprayer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sissy_sprayer kirjoitti:
Just saying kirjoitti:
Sotd:
Mä aion tästä inspiroituneena olla huomenna todella badass ja suihkia 2 suihkauksen sijaan 5 :).
Käyttäjä38961 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ihossa on joku ominaisuus, että se poimii gourmand-sävyt ja liioittelee niitä ällöttäväksi asti. Vaniljan, toffeen, suklaan ym. kanssa pitää siis varoa.
Happamat, kirpeät ja raikkaat vivahteet sopii. Onneksi myös tykkään niistä.
Olisi kiva tietää mistä on kyse, jos paikalla sattuu olemaan kemisti tms.
Mulla on just päinvastoin, raikkaammat ja varsinkin kukkaistuoksut haisevat mulla helposti pistäviltä tai muuten oudoilta, gourmandit ja orientaalit yleensä ihanan täyteläisiltä ja pehmeiltä.
Ihana ketju muuten! ❤️ (eka viestini tänne, moi!)
Moi!
Olen miettinyt, että tuoksut on vahvasti kemiaa. Minkä me sille voimme, miten tuoksut käyttäytyvät ihollamme? Tuo mitä sanot, on tosi kiintoisaa.
Se vielä, että pidän makeista herkuista. Siksi oli yllätys, miten pahalta gourmant-aromit tuntuvat tuoksuissa. On kuin istuisi konditorian vitriinissä leivosten keskellä. Päätä särkee ja tulee huono olo.
Kirjoittele lisää!
Rakastan kaikkia tuoksujani, joka ikinen niistä on joka euron arvoinen jonka olen niistä maksanut. Ja minä kun voivottelin vielä joitakin kuukausia sitten ketjussa, että olen mennyt tilaamaan liian monta "samanlaista" chypre-tuoksua (Magie Noire, Y, Knowing). Jokainen tuoksu on uniikki ja erityinen. Tänä iltana mieleni teki Magieta tai Y:tä. Päädyin Y:hyn. Kun syksyn tummat illat alkavat, Magie Noire on mukana niissä!
Jotenkin kukkaiset, kevyet ja iloiset neitituoksut eivät tyydytä samaa synkkää tarvetta sisälläni, vaikka pidän niistäkin ja niitäkin kaapista löytyy.
Mulle kävi ekan kerran niin, että epäilen tuoksunäytteen olevan pilaantunut. Demeterin Ambergris-tuoksussa nuotit ovat kohdallaan, mutta kokemus oli kammottava. Haistoin viemärin, lihan, likaisen ja multaisen maalattian. Oli pakko saippuoida iho samantien. Eipä ole ennen tullut näin voimakasta inhoreaktiota, enkä ymmärrä mistä se tulee, koska nuotit ovat sellaisia mistä pidän.
Täytyy varmaan vielä kokeilla paperilapulle varovasti. Jos tämä muuttuu mun iholla joksikin hirviötuoksuksi. Hui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä! Täällä testissä nimittäin herkkujen herkku, Montalen Chocolate Greedy. Tykkään. Olin jo minuutin päästä ensimmäisestä suihkauksesta tilaamassa täyttä pulloa, mutta päätin malttaa odottaa ja tarkkailla, kestääkö tuoksu ja kehittyykö vielä johonkin suuntaan.
Ehkä sitä paitsi tilaan tämän vasta syksyllä, ei tämä oikein kesätuoksu ole. Vaniljainen suklaakakku, sokerisen makea, täysin gourmand. Domino-keksi tulee mieleen. Mikäs sen ihanampaa. Nam.
Minä pidin tästä tuoksusta tosi paljon. Ja totta puhut, ei ole oikein hellesään tuoksu. Sopii syksyyn ja talveen.
Nina Riccin Deci Delaa kaipaan
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi ekan kerran niin, että epäilen tuoksunäytteen olevan pilaantunut. Demeterin Ambergris-tuoksussa nuotit ovat kohdallaan, mutta kokemus oli kammottava. Haistoin viemärin, lihan, likaisen ja multaisen maalattian. Oli pakko saippuoida iho samantien. Eipä ole ennen tullut näin voimakasta inhoreaktiota, enkä ymmärrä mistä se tulee, koska nuotit ovat sellaisia mistä pidän
Täytyy varmaan vielä kokeilla paperilapulle varovasti. Jos tämä muuttuu mun iholla joksikin hirviötuoksuksi. Hui.
Kokeile huomenna uudestaan. Joskus näyteputkiloille tapahtuu matkalla jotain omituista (lämpötilamuutokset?), mutta ne tokenevat. Minulle kävi Baccarat Rouge -näytteen kanssa niin - heti postista haettuna se oli outoa tunkkaista schaibaa, mutta seuraavana päivänä aivan maineensa veroinen tuoksu.
Mulla taas on kaapillinen bohomekkoja ympärivuotiseen käyttöön, ja introverttiuttakin liki erakkouteen saakka. Tunnistan ilmiön, ja sen kuinka mukavaa onkaan olla sen oman tuoksun kanssa! Vaihtelunhalu pistää venyttämään mukavuusalueen rajoja ja uteliaisuus testaamaan kaikenlaista, vaikka oma genre onkin selvillä. Fiilispohjalla mennään...! Tänään puolivetämättömänä ja siitepölyisenä kotipäivänä tuoksuna on ollut Sorcinellin Symphonie Passion, yhdistelmä jalapenoviipaleita ja pölyistä vetiveriä.
Täytyy myöntää, että kevät ei ollut omin vuodenaikani. Kevätboksin sisältö painottuu kukkaiseen ja vihreään, ja kesäboksi hedelmiin ja sitruksiin. Jää nähtäväksi kuinka niiden kanssa käy, sielläkin on aiemmin testaamattomia ihanuuksia...Fico di Amalfi, Royal Water, Kurkdjianin Aquat. Vanhoja tuttujakin on, Acqua di Gioia, Un Jardin sur le Nil, Pulp. Kohta, kohta on niiden vuoro. :)