Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19320)

Vierailija
7861/19320 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elemi, jotain hartsia. Hitsi ku ei saa kiinni miltä se haisee.

Vierailija
7862/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kaksi pulloa, eikun kolme, Jenny Glown kanssa.

Jee.

Florabotanica jännittää, muttei vallan kamalasti. Fr.n kuvaukset vakuutti.

Taas joku niche-friikki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7863/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään testissä vintage Calyx Prescriptives. Tilasin eBaysta. Alkutuoksu kuin ruohonleikkauksen jälkeen. Pikkuhiljaa alkaa tuoksua myös hedelmäinen minttu. Sitten tunnen kielon ja jasmiinin, ehkä ruusuakin. Pehmeä myskinen puu hiipii taustalla. Ihana kesätuoksu, voimakas, mutta kuitenkin pehmeällä tavalla, koukuttava = koko ajan nuuskutettava 🤪. Tuoksussa on paljon kukkia, mutta se ei kuitenkaan ole mikään kukkaistuoksu, vaan pikemminkin vihreä hedelmätuoksu, jossa on kukkien häivähdys myskin ja puisten tuoksujen kurkkiessa taka-alalla. Muistuttaa minua jostakin 80-luvun tuoksusta, en vaan saa päähäni, mistä.

Vierailija
7864/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluruoho ei iske täälläkään, antaa just sen pienen epämiellyttävän nyanssin Body Tenderiin, joka muuten on ihana tuoksu.

Missä hajuvedessä on mukana hulluruohoa? Olisiko kuitenkin kyse koiruohosta (wormwood), jota löytyy mm. absintista?

Vierailija
7865/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sissumandeera kun haluisin päästä pyörimään Penhaligonille!!

Pitkä lista mitä haluaisi kokeilla.

Sitä on vaikea saada.

Vierailija
7866/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valentino Donna born in Roma.

Ilmainen näyte. Sokerista vadelmaa, jotain kukkia. Ihan miellyttävä, mutta kesto 1h.

Ostaako joku näitä oikeasti?

Tuo on se tämän päivän rahastuskeino.

Tyypillistä etenkin uudemmille ja uusituille 2000, 2010 ja 2020-luvun tuoksuille. Valmistetaan sellainen tuoksu joka tuoksuu hyvältä testattaessa, jotta asiakas innostuisi siitä ja ostaisi samantien sen mukaansa, mutta niistä jää vain "kumma ontto tai tyhjä haju" jälkeen josta ei enää erota mitä tuoksua se olikaan alle tunti siitä kun sitä kokeilit. Yllättäen ranteissa saattaa tuoksua kaksi aivan saman tyyppistä jälki"katkua" vaikka olisit kokeillut kahta eri tyyppistä ja eri merkin tuoksua.

Tarkoitatko, että testiversiot ovat erilaisia? Vai että tuoksu on tehty niin, ettei sen alkutuoksun jälkeen olekaan enää miellyttävä tuoksu? Ja että kaikki vuoden 2000 jälkeen tehdyt hajuvedet ovat tällaisia?

Vierailija
7867/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulluruoho ei iske täälläkään, antaa just sen pienen epämiellyttävän nyanssin Body Tenderiin, joka muuten on ihana tuoksu.

Missä hajuvedessä on mukana hulluruohoa? Olisiko kuitenkin kyse koiruohosta (wormwood), jota löytyy mm. absintista?

Sä oot ihan oikeassa. En viitsinyt puuttua, kun täällä tulee turpaan mitä kummallisimmista asioista.

Ajattelin että luulkoon nyt sitten hulluruohoksi.

Vierailija
7868/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin myydä pari hutiostoa halvalla. Täydet pullot puoleen hintaan.

Kirpparilla se kävisi, mutta kesään on vielä aikaa.

Mitähän tekisi? Net kirppareita en osaa käyttää, ja siinä on hirveä duuni.

Voitto olis kympin luokkaa ja vaivannäköä luvassa. Eli kovin paljon en vaivaudu.

Saisko jeesii?

Vierailija
7869/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että Maison Francis Kurkdjianin Baccarat Rouge on ihastus monelle parfyymifanille. Eilen selvisi, että minä en  kuulu siihen joukkoon.

Alkutuoksu on iloinen ja hyvä. Siitä eteenpäin minä ja Baccarat emme ole enää kavereita. Tuoksu on metallinen, terävä ja jollain tapaa suolainen. Se on selkeästi oma persoonallisuus ja omaperäinen, en osaa verrata sitä mihinkään muuhun. Suosittelen testaamaan varovasti, koska voimaa ja kestoa riittää.

Kestäisin erikoisuuden ja kummallisuudenkin, mutta ongelmani on se, että ainoa (ja hyvin vahva) assosiaationi tuoksusta on hammaslääkärin vastaanotto. Tässä on jotain täsmälleen samaa kuin siinä hajussa, mikä leijuu hammaslääkärillä. Puutuoksut ovat yleensä ihania, mutta olisiko se jokin niiden yhdistelmä, josta herää puhdistusainefiilis?

Haluaisin pitää tästä, sillä on ihana löytää tuoksu, joka on selvästi persoonallinen, mutta en voi :(

Vierailija
7870/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että Maison Francis Kurkdjianin Baccarat Rouge on ihastus monelle parfyymifanille. Eilen selvisi, että minä en  kuulu siihen joukkoon.

Alkutuoksu on iloinen ja hyvä. Siitä eteenpäin minä ja Baccarat emme ole enää kavereita. Tuoksu on metallinen, terävä ja jollain tapaa suolainen. Se on selkeästi oma persoonallisuus ja omaperäinen, en osaa verrata sitä mihinkään muuhun. Suosittelen testaamaan varovasti, koska voimaa ja kestoa riittää.

Kestäisin erikoisuuden ja kummallisuudenkin, mutta ongelmani on se, että ainoa (ja hyvin vahva) assosiaationi tuoksusta on hammaslääkärin vastaanotto. Tässä on jotain täsmälleen samaa kuin siinä hajussa, mikä leijuu hammaslääkärillä. Puutuoksut ovat yleensä ihania, mutta olisiko se jokin niiden yhdistelmä, josta herää puhdistusainefiilis?

Haluaisin pitää tästä, sillä on ihana löytää tuoksu, joka on selvästi persoonallinen, mutta en voi :(

Baccrat Rouge jäi mulla lukaisuun.

Ei puhutellut yhtään.

Mut onneksi hajuvesiä riittää.

Vierailija
7871/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitto olis kympin luokkaa ja vaivannäköä luvassa. Eli kovin paljon en vaivaudu.

Saisko jeesii?

Mulla muutama tuoksu, joista en välitä, vaikka ihan hyviä ovat, erittäin edullisia olivat ostaessa, joten en viitsi myydä eteenpäin. Ajattelin käyttää huone-/WC-tuoksuna.

Kannattaa varmaan odottaa kesää ja kirppariaikaa, tai yrittää saada jonnekin kirpparille myyntiin.

Vierailija
7872/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla oman alueen Facebook-kirpparia. Myyn aina hutiostokseni siellä. On toiminut yllättävän hyvin.  Ei tarvitse pakata ja postikuluja miettiä.

Vierailija
7873/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni ihmetteli mitä voi tehdä vanhentuneille hajuvesipulloille joissa vielä 50-80% jäljellä. Sanoin että tuo mulle, kokeilen niitä. Hän toi niitä sitten kassillisen mutta pilaantuneitahan nuo olivat, vessatuoksuna saattoi vielä käyttää. Hän itse ei ole mikään parfyymifriikki vaan miehensä joka oli reissutyössä oli tuonut niitä matkoiltaan tuliaisina.

Itse joskus olen ostanut kirppikseltä tuoksuja, on tullut sekä napakymppiä että hutia. Jos ei saa etukäteen tuoksuttaa niin jätän ostamatta. Kerran ostin paketissa olevan ja piloillahan se oli, olin kyllä pettynyt. Näytteitä en lähtisi myymään eteenpäin, jos 1-2ml:n pullosta on jo muutamia kertoja kokeiltu niin eihän siellä ole enää kovin paljon myytävää jäljellä.

Vierailija
7874/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo BR 540 on tunnettu tästä medisiinisestä "sairaala"nuotistaan, itse olen jotenkin koukuttunut siihenkin, tuoksuu hyvältä yhdistettynä tuoksun muihin makeampiin elementteihin. Oletko varma ettei kyse ole vain siitä, että nuotti on niin uusi, yllättävä ja outo, että ensireaktio on epämiellyttävyys? Kannattaa ehdottomasti kokeilla vielä useamman kerran, voi olla että nenä tottuu tuohon, ja tuoksu alkaakin avautua ihan uudella tavalla.

Minulla kävi niin että lämpenin tuoksulle hitaasti, tosin mikään inhoreaktio ei tullut alussakaan, mutta aloin tykätä tuoksusta yhä enemmän ja enemmän jokaisella käyttökerralla, nyt kuuluu itsellä lempituoksuihin. Olen hankkinut myös useita tuoksuja, joilla BR 540 "dna", kuten Burberryn Her, Ariana Granden Cloud, Banana Republicin Cherry & Amber ja kaikissa näissä näkyy myös tuo sama medisiininen nuotti enemmän tai vähemmän.

Vierailija
7875/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla oman alueen Facebook-kirpparia. Myyn aina hutiostokseni siellä. On toiminut yllättävän hyvin.  Ei tarvitse pakata ja postikuluja miettiä.

Tämä olisi varmasti hyvä ratkaisu mutta ärsyttää luoda tili vain tätä varten. En ole koskaan välittänyt Facebookista.

(Eri, mutta sama ongelma, pitäisi uudet rakastavat kodit löytää muutamalle tuoksulle)

Tänään testissä Chloen Nomade. Tykkään tästä kovasti, raikas ja sitruksinen, hieman mausteinen vähän jonkun herkullisen joulupullan tapaan välillä, makea muttei gourdmand... Mutta aiheuttaa joskus pahoinvointia. Patsuli? Oakmoss?

Tämä myös kestää tuntitolkulla niin että oikeasti pystyt havaitsemaan tuoksun ympärilläsi! Tämä on harvinaista, yleensä itselläni tuoksut häviävät kuin tuhka tuuleen muutamassa tunnissa.

Tänään testaan vatsan ja selän alueella, jos tuo pahoinvointiongelma katoaisi kun ei ole ihan nenän alla.

Vierailija
7876/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisko jeesii?

Itse meinasin laittaa pari täysikokoista hutiostosta myyntiin Toriin eli tori.fi. Muutaman kerran suihkaistuja, pahvilaatikoineen. Hinnaksi laitan noin 50 - 75 % täydestä hinnasta + postikulut. Vaivaahan tästä tulee eikä juurikaan voittoa, mutta sen voisi korvata hyvä mieli siitä, että tuoksut pääsisivät kotiin, jossa niitä käytettäisiin ja niitä arvostettaisiin. :) 

Olen itse ostanut käytettyjä hajuvesiä nettikaupoista (testereitä), eBaysta ja Torista ja olen ollut tyytyväinen. Hutinäytteitä voisin itse tarjota isojen pullojen mukaan tyylillä eurolla kipale. Eihän ne miksikään mene asianmukaisesti säilytettyinä ja tiiviisti suljettuina. 

Vierailija
7877/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on todennäköisempää:

a) tuoksuista tehdään feikkiversioita, jotka eivät vastaa alkuperäisiä ja tuoksuja myydään nettikaupoissa ja myymälöissä

b) tuoksuja väärennetään tunnettujen merkkien, design-talojen ym toimesta ja asiakkaita huijataan valmistamalla erilaisia näytteitä kuin mitä itse tuoksu on

Jälkimmäistä ei ole tietääkseni koskaan todennettu, vaikka tuoksut voisi analysoida kemiallisesti tai vaikka konsultoiden ns. parfyymineniä. Yksikään media tai toimittaja ei ole paljastanut tällaista, eikä missään tehtaassa tai valmistusprosessissa kukaan ole vuotanut asiaa.

Tästä olen varma: tutut tuoksut tehdään usein nykyään laimeampina versioina, jotta hajustetta menisi enemmän ja uusi pullo pitäisi ostaa nopeammin.

Tästä on alan blogistiammattilaiset olleet yhtä mieltä. Esim. Chanel meni pari vuotta sitten monella täyteen boikottiin kun totutut no.5, Allure, Coco Mademoiselle, Coco etc. laimeni kertaheitolla niin tuntuvasti että moni sanoi tuoksun häiviävän iholta muutamassa tunnissa. Ero oli huomattava koska perinteiseti nämä on olleet niitä jotka tarttuu ja pitää loputtomiin.

Ehdottomasti laimentamista on tapahtunut ja tapahtuu, paremmissakin perheissä.

Vierailija
7878/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kuvailisitte tuoksua jota mielessänne haette/odotatte juuri tälle nimenomaiselle tulevalle kevät-kesälle? Millainen se olisi?

Ilo. Postitiivisuus. Keltaisuus. Vihreys.

Juurtuneena syvään, vakaaseen, vakavastiotettavaan kivijalkaan eli pohjatuoksuun.

(luulen kaikenlaisen eskapismin kukoistavan tulevana kesänä )

Vierailija
7879/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisko jeesii?

Itse meinasin laittaa pari täysikokoista hutiostosta myyntiin Toriin eli tori.fi. Muutaman kerran suihkaistuja, pahvilaatikoineen. Hinnaksi laitan noin 50 - 75 % täydestä hinnasta + postikulut. Vaivaahan tästä tulee eikä juurikaan voittoa, mutta sen voisi korvata hyvä mieli siitä, että tuoksut pääsisivät kotiin, jossa niitä käytettäisiin ja niitä arvostettaisiin. :) 

Olen itse ostanut käytettyjä hajuvesiä nettikaupoista (testereitä), eBaysta ja Torista ja olen ollut tyytyväinen. Hutinäytteitä voisin itse tarjota isojen pullojen mukaan tyylillä eurolla kipale. Eihän ne miksikään mene asianmukaisesti säilytettyinä ja tiiviisti suljettuina. 

Mä oon tottunut et kirpparilla on kirpparihinnat. En ostaisi 75% hintaan ja postit päälle. Kun ostajalla on aina riski.

Myyn halvalla, mun vaivaa en näe. Joskus mieluuummin lahjotan, mun senkään eteen en rupea ähräämään.

Nuorena idealistina lahjoitin muka köyhille. Oli kuulemma vääräää tavaraa, keräyspistee hornan tuutissa, ei ollut riittävän uutta tavaraa, ja raha olis ollut mieluisinta. Eivät kiittäneet.

Se riitti. Nykyään roskiin, irlkirppikselle, lahjana kaverille jos tahtoo, räteiksi.

Mieluiten käyttää itse loppuun.

Ei köyhiä ole. Niillä on kovat vaatimukset.

Vierailija
7880/19320 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystäväni ihmetteli mitä voi tehdä vanhentuneille hajuvesipulloille joissa vielä 50-80% jäljellä. Sanoin että tuo mulle, kokeilen niitä. Hän toi niitä sitten kassillisen mutta pilaantuneitahan nuo olivat, vessatuoksuna saattoi vielä käyttää. Hän itse ei ole mikään parfyymifriikki vaan miehensä joka oli reissutyössä oli tuonut niitä matkoiltaan tuliaisina.

Itse joskus olen ostanut kirppikseltä tuoksuja, on tullut sekä napakymppiä että hutia. Jos ei saa etukäteen tuoksuttaa niin jätän ostamatta. Kerran ostin paketissa olevan ja piloillahan se oli, olin kyllä pettynyt. Näytteitä en lähtisi myymään eteenpäin, jos 1-2ml:n pullosta on jo muutamia kertoja kokeiltu niin eihän siellä ole enää kovin paljon myytävää jäljellä.

Monet ihmiset säilyttää tuoksujaan kylppärissä jonka yhteydessä on sauna jota lämmitellään väh. kerran viikossa. Sitten vielä lattialämmitystä päälle talvisin ja varmasti on siellä lämpimässä kylppärin kaapissa tuoksut pilalla alta aikayksikön.

Itselläni on vierasvessa jonka yksi seinä on todella kylmä tämän kerrostalon kylmintä nurkkaa kohti, on viileä ympäri vuoden jopa kesällä, ja sillä seinällä on kylppärin kaappi jossa tuoksut ja meikit säilyvät todella hyvin ja pitkään. Sen lisäksi minulla on vaatehuoneessa kaappi jossa pidän osan tuoksuista pimeässä. Lipaston päällä on ainoastaan muutama hienompi pullo koristeena hopeisen antiikkilautasen päällä.

Joskus mietin että mitä tuoksut tykkää siitä kun ne on tavaratalossa hyllyissä joissa voimakkaat lämpimät loisteputkivalot, kun olisi edes led-valot. Nimittäin joskus ne lasihyllyt tuntuu kuumilta ja tuoksujen pakkausten muovit mattaisen ja sulaneen näköisiä, usein myös pölyisen näköisiä.  Sen takia tilaan kosmetiikkanettikaupoista tai tavaratalojen nettikaupoista koska ne säilötään yleensä isommissa viileämmissä varastotiloissa joissa tuskin on lasihyllyjä ja lämpimiä valoja joka hyllyn välissä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä