Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19320)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budjettituoksuttelijana olen todennut La Rive merkin kopiotuoksujen olevan loistavia juurikin siksi että tuoksu pysyy koko ajan samana ilman että "hajut muuttuvat" toisin sanoen alkutuoksut, sydäntuoksut ja pohjatuoksut eivät kerrostu ja täten se pohjalle jäävä ikävä mummonhaju jää muodostumatta joka usein näissä kalliimmissa parfyymeissa omalle iholle tuppaa tulemaan ennenpitkää.
Hyllyssä on Pearl, Queen of Life, Touch of Woman, In ja Aqua Bella. Lempparit Pearl keveyden ja raikkauden vuoksi silloin kun ei saisi tuoksua miltään ja Touch of Woman on aivan ihanan makea hattara :)
"Mummonhaju".... ?
Se haju joka jää iholle ja vaatteisiin päivän päätteeksi näissä pysyvemmissä parfyymeissa. Esimerkiksi tälläinen ikävä yllätyshaju paljastui Ange Ou Demon La Secret tuoksussa, työpäivän ajan oli hieno ja kevyt tuoksu ja sitten illalla harrastuksista tullessa (uimasta) ihmettelin että mikä kammotus leijuu työvaatteessa. Se haju ei lähde kuin pesemällä pois. La Rivet on niin kevyitä että haihtuvat iholta ja huoletta voi lisäillä.
No voihan hittolainen :D. Otanpa tämän testiin heti huomenna, olen ajatellut sen harmittomaksi. Pikalunttauksella pohjalla on puunuotteja ja patsulia, jälkimmäinen lienee sitten sitä pölyistä sorttia (mummonhaju), toivottavasti ei kovin aggressiivinen patsuli (eikä mummo).
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla sellaista havaintoa, että kuvittelee tuoksun keston heikoksi, mutta tosiasiassa oma nenä ja hajuaisti onkin vain turtunut siihen? Kannattaa aina kysyä joltain toiselta, havaitseeko hän hajua sillä jos tästä on kyse niin tulee helposti joko yliannostelua tai sitten hylkää muuten hyvän tuoksun.
Tätä olen jo vuosia ajatellut käyvän. Omaan nenään jotkin tuoksut sulautunevat herkemmin (kuin savuna ilmaan..), toiset pitävät hyppysissään kauemmin. En siis yleistä näin käyvän kaikissa tuoksuissa vaan joissakin käyttämissäni ja omalla kohdallani. Uskoisin että tässäkin on vaihtelua, riippuu päivästä/kuukauden ajasta ym.
En ole ikinä kuullut patsulia sanottavan mummonuotiksi. Hippinuotiksi kylläkin, että joissain parfyymeissa tuo hippifiiliksiä. "Mummohaju" on ainakin Fragranticassa bannattu käsite, ihan syystä. Voi sanoa tunkkainen, ummehtunut, vanhentunut, vanhanaikainen, mutta miksi yleistää sellaista mummon hajuksi.
Yleensä sillä kai tarkoitetaan vanhentuneen, hyvin puuterisen parfyymin tuoksua?
Taas joku Niche-snobi iskee jälleen.
Giorgio Armani: Emporio Armani In Love With You. Ilmainen näyte (muistithan ottaa verenpainelääkkeesi😉).
Kirpeä, miellyttävä, iloinen tuoksu. Tunnistan ruusun, jasmiinin ja kirsikan. Yllätyn kun mukana on wormwood; luulin etten tykkää siitä.
Viimeinenkin häivähdys on poissa 2h.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut patsulia sanottavan mummonuotiksi. Hippinuotiksi kylläkin, että joissain parfyymeissa tuo hippifiiliksiä. "Mummohaju" on ainakin Fragranticassa bannattu käsite, ihan syystä. Voi sanoa tunkkainen, ummehtunut, vanhentunut, vanhanaikainen, mutta miksi yleistää sellaista mummon hajuksi.
Yleensä sillä kai tarkoitetaan vanhentuneen, hyvin puuterisen parfyymin tuoksua?
Puskahippi täällä. :) Ks-mies on astmaatikko, joten meillä ei suitsukkeita poltella eikä patsuli tuoksu paitsi parfyymeissani. Niissäkin joudun väliin painimaan sen kanssa (Jimmy Choota muistellen), nuottina se on tosi kestävä, siksi epäilin sitä syylliseksi. Käy sellaisena myös muiden tuoksujen peittämiseen. Eteerisenä öljynä voittaa pari hajusteetonta pesukierrosta joutuessaan vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku Niche-snobi iskee jälleen.
Giorgio Armani: Emporio Armani In Love With You. Ilmainen näyte (muistithan ottaa verenpainelääkkeesi😉).
Kirpeä, miellyttävä, iloinen tuoksu. Tunnistan ruusun, jasmiinin ja kirsikan. Yllätyn kun mukana on wormwood; luulin etten tykkää siitä.
Viimeinenkin häivähdys on poissa 2h.
Vaniljakin tuntuu selvästi, vaikkei sitä mainita.
Taas joku Niche-snobi
Lancome: Idole. Haistan ruusun. Mitäpä sitä ihminen muuta kaipaakaan? En minä ainakaan.
Eikä mikä hyvänsä ruusu vaan excellent!
Mutta lyhyt, kuten muutkin Lancomet nykyään.
Keksin käytön O de Lancomelleni.
Se on liian kaino makuuni, hento, huomaamaton. Jos se on pään lähellä synteettisyys haisee selvästi.
Suihkutan sitä nilkkoihin ja pohkeisiin säästelemättä. Pullo on näet iso.
No nyt ei tunnu synteettisyys. Kuin kävelisi kesäisellä niityllä paljain jaloin. Tai kasvimaan laitaa. Oikein hyvä!
Kiitos sinulle, joka vinkkasit että Aromat myy Guerlainin Aqua Allegoria -sarjasta näytteitä <3
Taidanpa pistää tilauksen sinne.
Myös tuo Florabotanica alkoi kiinnostaa. Onkohan siinä liikaa ruusua. Sellainen tuoreen, aidon ruusun tuoksu on ihana, mutta monet ruusuhajusteet ja -hajuvedet aiheuttavat mulle(kin) jostain syystä pahoinvointia. Aina vähän riskaabelia ruusujen testailu tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valentino Donna born in Roma.
Ilmainen näyte. Sokerista vadelmaa, jotain kukkia. Ihan miellyttävä, mutta kesto 1h.
Ostaako joku näitä oikeasti?Juuri kirjoitettiin ylimielisestä asenteesta, niin tässä nyt näyte siitä. Tuo vika kysymys. Vastaan, että ostaa. Näyte ei välttämättä anna tuoksun kestosta realistista kuvaa, on usein laimeampi.
itselläni on tuosta Donna-sarjasta se uusin, Yellow Dreams, ja kestää kyllä koko päivän.
Mitä kirjoittaja mahtoi tarkoittaa sanalla 'näitä'? Valentinon tuoksuja? Design-tuoksuja?
Hieman laajennan nyt tätä tajuntaa: ihmiset voivat etsiä eri asioita tuoksuista. Kaikki eivät etsi erikoisia, vahvoja indie- tai niche-kokemuksia, vaan esim omiin tunnetiloihin, vuodenaikoihin, eri tilanteisiin sopivia tuoksuja, joiden kanssa on helppo liikkua ihmisten joukossa, tai sitten vain kotona nauttia olosta. Onneksi on suuret valikoimat kaikenlaista, mutta toisten mieltymysten mollaaminen on typerää.
Samaa mieltä. Joka tuoksulle on faninsa ja ostajansa, miksi mollata muita? Mielestäni on ihan ok kuvailla ja arvioida elävästi kritisoiden tuoksua josta ei pidä, mutta samalla ei tarvitse haukkua tuoksun ystäviä.
Olen eri kuin tuo alkuperäinen kirjoittaja. Minusta tässä ei kritisoitu ketään (ei tuoksun käyttäjää, ostajaa tai muitakaan) sanottiin että tuoksu on jopa ihan miellyttävä. Mutta... että tuoksu kesti vain tunnin jonka takia sitä ei kannattaisi ostaa. Älkää nyt lukeko liikaa rivien välistä ja vetäkö hernettä nenään ihan turhasta.
Mukavaa kun ymmärsit minut, ja kiitos että myös kirjoitit sen! 🌹🌿
Ole hyvä.
Itselleni kävi sama tilattuani Hobby Hallista E.Ardenin tuoksuja joiden kesto oli vain 1-2 tuntia. Heti joku tällä palstalla tuosta kerrottuani oli kommentoimassa että kuinka joku (=minä) kuvitteleekin saavansa hyvää halvalla. No olihan siinä eroa kun tämä HH:n EdP (!) kesti pari tuntia ja sama tuoksu aikaisemmin laivalta ostettu EdT (!) kesti koko työpäivän ja tunsin sen vielä illallakin. Eli jotain muutoksiahan näissä on kestossa täytynyt tapahtua viime vuosina mutta pakko se on itse kokeilla ja todeta koska pullon kyljessä ei kestoaikaa lue. Lisäksi se voi riippua ihotyypistä tai haistelijan hajuaistista. Hankala välillä kirjoittaa ettei tule väärin ymmärretyksi, toivottavasti nyt kuitenkin ymmärrätte mitä tässä yritän selittää ja samoilla jäljillä oletin tuon aiemmankin kannanoton olevan. Eli tiivistettynä: olisin jättänyt HH:n tuoksut tilaamatta jos olisin etukäteen tiennyt niiden heikon keston.Eli sinäkin itse asiassa teit palveluksen jakamalla hyödyllistä tietoa muillekin.
Siitä kiitokseksi sait Ammattiloukkaantujat niskaasi. Heillä on vain huono itsetunto, ei heitä voi auttaa. Ja meistä joilla on terve itsetunto, nettipalstojen äkeydenpurkaukset juoksevat kuin vesi hanhen selästä.
Itse asiassa nauran joskus ääneen lukiessani niitä. Jos luen.Masked Singerissä Hiirulaista esittäneen Jarkon sanoin raadille: "Te olitte niin ihania kun te saitte jonkun ajatuksen, innostuitte siitä, ja sit vaan kutosvaihteella metsään."
Joku on sanonut, että 15 euron Ardenilta ei kannata odottaa samaa kuin huomattavasti kalliimmalta tuoksulta. Tottahan se on. Jos on kyse Green Tea-sarjasta niin ihan sama mistä ostaa niin ei se tuoksu pysy tuntiakaan. Ne ovat colognelaatua vaikka pullossa lukisi jotain muuta. Voi olla, että ovat olleet joskus aikoinaan laadukkaampia.
Nyt on sitten varmaan tosi huono itsetunto kun tällaisen faktan heitin. Eikä minua pysty ilmeisesti mitenkään auttamaankaan.
Saa sitten se terveen itsetunnon haltija nauraa ääneen. Jos hän siis tämän lukee.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos sinulle, joka vinkkasit että Aromat myy Guerlainin Aqua Allegoria -sarjasta näytteitä <3
Taidanpa pistää tilauksen sinne.Myös tuo Florabotanica alkoi kiinnostaa. Onkohan siinä liikaa ruusua. Sellainen tuoreen, aidon ruusun tuoksu on ihana, mutta monet ruusuhajusteet ja -hajuvedet aiheuttavat mulle(kin) jostain syystä pahoinvointia. Aina vähän riskaabelia ruusujen testailu tämän takia.
Ole hyvä. :) Se olin minä, se puskahippi ja myös ruusuongelmainen matonpesijä. Olisin myös kiinnostunut Florabotanicasta - moni on kuvannut sitä enemmän vihreäksi kuin ruusuiseksi. Siitäkin löytyy näyte Aromatista. Jos se päätyy koriisi, kerrothan täällä, kuinka sen kanssa meni? Itse odottelen Notinon alenäytteitä, ei parane edes vilkaista Aromatin suuntaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budjettituoksuttelijana olen todennut La Rive merkin kopiotuoksujen olevan loistavia juurikin siksi että tuoksu pysyy koko ajan samana ilman että "hajut muuttuvat" toisin sanoen alkutuoksut, sydäntuoksut ja pohjatuoksut eivät kerrostu ja täten se pohjalle jäävä ikävä mummonhaju jää muodostumatta joka usein näissä kalliimmissa parfyymeissa omalle iholle tuppaa tulemaan ennenpitkää.
Hyllyssä on Pearl, Queen of Life, Touch of Woman, In ja Aqua Bella. Lempparit Pearl keveyden ja raikkauden vuoksi silloin kun ei saisi tuoksua miltään ja Touch of Woman on aivan ihanan makea hattara :)
"Mummonhaju".... ?
Se haju joka jää iholle ja vaatteisiin päivän päätteeksi näissä pysyvemmissä parfyymeissa. Esimerkiksi tälläinen ikävä yllätyshaju paljastui Ange Ou Demon La Secret tuoksussa, työpäivän ajan oli hieno ja kevyt tuoksu ja sitten illalla harrastuksista tullessa (uimasta) ihmettelin että mikä kammotus leijuu työvaatteessa. Se haju ei lähde kuin pesemällä pois. La Rivet on niin kevyitä että haihtuvat iholta ja huoletta voi lisäillä.
Minulla on Ange Ou Demon Le Secret, enkä ole todellakaan huomannut vaatteissa mitään mummohajua. Sama tuoksu kuin iholle suihkautettuna, tuoksuu seuraavana päivänä vaatteessa. On minulla muutama Riven tuoksutkin, mutta en niitä ole paljoakaan käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku Niche-snobi
Lancome: Idole. Haistan ruusun. Mitäpä sitä ihminen muuta kaipaakaan? En minä ainakaan.
Eikä mikä hyvänsä ruusu vaan excellent!
Mutta lyhyt, kuten muutkin Lancomet nykyään.
Niche-snobi innostuu! Hitto, täähän on niin hyvä että tätä voisi vaikka tilata. Jos halvalla saa. Kun ei se kauan kestä, toteaa Niche-snobi huokaisten. Tuntuu myös joku kitkerä sitrus ja myski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valentino Donna born in Roma.
Ilmainen näyte. Sokerista vadelmaa, jotain kukkia. Ihan miellyttävä, mutta kesto 1h.
Ostaako joku näitä oikeasti?Juuri kirjoitettiin ylimielisestä asenteesta, niin tässä nyt näyte siitä. Tuo vika kysymys. Vastaan, että ostaa. Näyte ei välttämättä anna tuoksun kestosta realistista kuvaa, on usein laimeampi.
itselläni on tuosta Donna-sarjasta se uusin, Yellow Dreams, ja kestää kyllä koko päivän.
Mitä kirjoittaja mahtoi tarkoittaa sanalla 'näitä'? Valentinon tuoksuja? Design-tuoksuja?
Hieman laajennan nyt tätä tajuntaa: ihmiset voivat etsiä eri asioita tuoksuista. Kaikki eivät etsi erikoisia, vahvoja indie- tai niche-kokemuksia, vaan esim omiin tunnetiloihin, vuodenaikoihin, eri tilanteisiin sopivia tuoksuja, joiden kanssa on helppo liikkua ihmisten joukossa, tai sitten vain kotona nauttia olosta. Onneksi on suuret valikoimat kaikenlaista, mutta toisten mieltymysten mollaaminen on typerää.
Samaa mieltä. Joka tuoksulle on faninsa ja ostajansa, miksi mollata muita? Mielestäni on ihan ok kuvailla ja arvioida elävästi kritisoiden tuoksua josta ei pidä, mutta samalla ei tarvitse haukkua tuoksun ystäviä.
Olen eri kuin tuo alkuperäinen kirjoittaja. Minusta tässä ei kritisoitu ketään (ei tuoksun käyttäjää, ostajaa tai muitakaan) sanottiin että tuoksu on jopa ihan miellyttävä. Mutta... että tuoksu kesti vain tunnin jonka takia sitä ei kannattaisi ostaa. Älkää nyt lukeko liikaa rivien välistä ja vetäkö hernettä nenään ihan turhasta.
Mukavaa kun ymmärsit minut, ja kiitos että myös kirjoitit sen! 🌹🌿
Ole hyvä.
Itselleni kävi sama tilattuani Hobby Hallista E.Ardenin tuoksuja joiden kesto oli vain 1-2 tuntia. Heti joku tällä palstalla tuosta kerrottuani oli kommentoimassa että kuinka joku (=minä) kuvitteleekin saavansa hyvää halvalla. No olihan siinä eroa kun tämä HH:n EdP (!) kesti pari tuntia ja sama tuoksu aikaisemmin laivalta ostettu EdT (!) kesti koko työpäivän ja tunsin sen vielä illallakin. Eli jotain muutoksiahan näissä on kestossa täytynyt tapahtua viime vuosina mutta pakko se on itse kokeilla ja todeta koska pullon kyljessä ei kestoaikaa lue. Lisäksi se voi riippua ihotyypistä tai haistelijan hajuaistista. Hankala välillä kirjoittaa ettei tule väärin ymmärretyksi, toivottavasti nyt kuitenkin ymmärrätte mitä tässä yritän selittää ja samoilla jäljillä oletin tuon aiemmankin kannanoton olevan. Eli tiivistettynä: olisin jättänyt HH:n tuoksut tilaamatta jos olisin etukäteen tiennyt niiden heikon keston.Eli sinäkin itse asiassa teit palveluksen jakamalla hyödyllistä tietoa muillekin.
Siitä kiitokseksi sait Ammattiloukkaantujat niskaasi. Heillä on vain huono itsetunto, ei heitä voi auttaa. Ja meistä joilla on terve itsetunto, nettipalstojen äkeydenpurkaukset juoksevat kuin vesi hanhen selästä.
Itse asiassa nauran joskus ääneen lukiessani niitä. Jos luen.Masked Singerissä Hiirulaista esittäneen Jarkon sanoin raadille: "Te olitte niin ihania kun te saitte jonkun ajatuksen, innostuitte siitä, ja sit vaan kutosvaihteella metsään."
Onko nyt ainoastaan huono itsetunto? Parin päivän takaisessa viestissäsi arvioit jollekin, että olisi rikkoutunut itsetunto ja ehdotit terapiaa. Sanoit myös, että naurat vastausviesteille yhdessä työkaverisi kanssa. Nyt joudut nauramaan itse yksin ääneen.
Yrität mielistellä jonkun puolellesi ”meillä joilla on terve itsetunto” kehuilla. Loput palstailijat on näitä Ammattiloukkaantujia.
Ihan selvä riitaa haastava trolli olet. Pelkkää ilkeilyä koko teksti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa pistää tilauksen sinne.Myös tuo Florabotanica alkoi kiinnostaa. Onkohan siinä liikaa ruusua. Sellainen tuoreen, aidon ruusun tuoksu on ihana, mutta monet ruusuhajusteet ja -hajuvedet aiheuttavat mulle(kin) jostain syystä pahoinvointia. Aina vähän riskaabelia ruusujen testailu tämän takia.
Ole hyvä. :) Se olin minä, se puskahippi ja myös ruusuongelmainen matonpesijä. Olisin myös kiinnostunut Florabotanicasta - moni on kuvannut sitä enemmän vihreäksi kuin ruusuiseksi. Siitäkin löytyy näyte Aromatista. Jos se päätyy koriisi, kerrothan täällä, kuinka sen kanssa meni? Itse odottelen Notinon alenäytteitä, ei parane edes vilkaista Aromatin suuntaan...
Mä voin tulla pesemään sun matot, jos ne tuoksuu ruusulle 🌹🌿💓😂👍😁😁
Vierailija kirjoitti:
Florabotanica kiinnostaa muakin. Mutta kannabis epäilyttää. Otan silti näytteen, jos tulee vastaan. Balenciaga, niinhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mummonhaju".... ?
Aikamoinen yleistys, eikä edes pidä paikkaansa.
Sitäpaitsi aika ikävästi ilmaistu meitä hyvältä tuoksuvia mummoja kohtaan.
The Merchant of Venice -näytteitä halvalla
Aromat ee:stä. Tai en mä tiedä onko niiden norm hinta: 1,50 2 ml.
Ihme hiekkalaatikko tästäkin ketjusta on tullut... :/
Miksipä en ottaisi tästä humoristista nimimerkkiä, kun kerran ilmaiseksi tarjotaan?
Tästedes olen siis Taas joku Niche-snobi.