Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19320)

Vierailija
7741/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7742/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOTD: 3eme homme de Caron

Tämä on yksi niistä klassikko-miestentuoksuista, joka on minulla täysin unisex (olen nainen, mutta hajuvesilläni ei ole sukupuolta). Tania Sanchez antoi sille viisi tähteä ja hahmotteli sitä 'hyvin kauniin pojan tuoksuksi'.  Se tekee ihollani jänniä u-käännöksiä: alun kaunis sitruuna-laventeli-bergamotti-anis, sitten yllättäen joku kuiva korianteri-autiomaa, jota kestää hetken (jollen ole käyttänyt Kolmatta Miestä vähään aikaan ja olen ehtinyt unohtaa sen, pelästyn aina tässä kohtaa että tuoksu on 'mennyt pilalle), ja sitten lopun taivaallinen kauneus (oakmoss-vanilja-patsuli-vetiver).

Tätä täytyy olla aina sekä kotona että työhuoneella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7743/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valentino Donna born in Roma.

Ilmainen näyte. Sokerista vadelmaa, jotain kukkia. Ihan miellyttävä, mutta kesto 1h.

Ostaako joku näitä oikeasti?

Juuri kirjoitettiin ylimielisestä asenteesta, niin tässä nyt näyte siitä. Tuo vika kysymys. Vastaan, että ostaa. Näyte ei välttämättä anna tuoksun kestosta realistista kuvaa, on usein laimeampi.

itselläni on tuosta Donna-sarjasta se uusin, Yellow Dreams, ja kestää kyllä koko päivän.

Mitä kirjoittaja mahtoi tarkoittaa sanalla 'näitä'? Valentinon tuoksuja? Design-tuoksuja?

Hieman laajennan nyt tätä tajuntaa: ihmiset voivat etsiä eri asioita tuoksuista. Kaikki eivät etsi erikoisia, vahvoja indie- tai niche-kokemuksia, vaan esim omiin tunnetiloihin, vuodenaikoihin, eri tilanteisiin sopivia tuoksuja, joiden kanssa on helppo liikkua ihmisten joukossa, tai sitten vain kotona nauttia olosta. Onneksi on suuret valikoimat kaikenlaista, mutta toisten mieltymysten mollaaminen on typerää. 

Samaa mieltä. Joka tuoksulle on faninsa ja ostajansa, miksi mollata muita? Mielestäni on ihan ok kuvailla ja arvioida elävästi kritisoiden tuoksua josta ei pidä, mutta samalla ei tarvitse haukkua tuoksun ystäviä.

Olen eri kuin tuo alkuperäinen kirjoittaja. Minusta tässä ei kritisoitu ketään (ei tuoksun käyttäjää, ostajaa tai muitakaan) sanottiin että tuoksu on jopa ihan miellyttävä. Mutta... että tuoksu kesti vain tunnin jonka takia sitä ei kannattaisi ostaa. Älkää nyt lukeko liikaa rivien välistä ja vetäkö hernettä nenään ihan turhasta.

Kyllä siinä joku snobi niche-hifistelijä mollasi niitä jotka käyttävät "vain" designer-tuoksuja.

Vierailija
7744/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen näyte. Sokerista vadelmaa, jotain kukkia. Ihan miellyttävä, mutta kesto 1h.

- Valentino Donna born in Roma. Ihanaa kun nimikin vetäistään kuin vessaharjalla

- "ilmainen näyte" = ok, kiitos tiedosta (? mitä lisäarvoa tämä kommentti antaa? Onko sen tarkoitus antaa ymmärtää, että halpa ja huono on?)

- arviosi tuoksusta "sokerista vadelmaa jotain kukkia". Siinäpä syväluotaava analyysi. Jotain kukkia. Sokeriakin oli laitettu vadelman päälle, huh huh. Sokerihan on myrkkyä. Jopa suoraan Fragranticasta kopioitu nuottilista olisi antanut tähän edes vähän lihaa luiden päälle / sokeria vadelman päälle

- ihan miellyttävä = no hallelujaa, sehän on kiva!

- mutta kesto 1h = osa tuoksufaneista haluaa kevyitä tuoksuja, ei sellaista tervapikiöljychanelia, jota pestään vielä juhannussaunassa juuriharjalla

- "ostaako joku näitä oikeasti". Hmm, mietitäänpä. Varmaan ostaa, kun myydään. Valentino on tunnettu nimi ja tuoksulla on paljon ystäviä.

En ollut ihan tosissani tässä analyysissäni vaan kieli poskessa kirjoitin. Pointti on kuitenkin se, että ei tästä hirveästi asiaa saa, muuta kuin sen, että kirjoittajan mielestä "roskaa sai ilmaiseksi, oli sokeria, liian kevyt ja ihmettelen kuka tätä scheissa ostaa eli ihan rahaakin tästä antaa".

Mutta saa noinkin kirjoittaa, kyllähän siitä vieno snobismi haiskahtaa, mutta antaa haista. Sopii keskusteluun.

Näytteen ilmaisuudesta piti mainita, ettei kukaan vahingossakaan luule että tuo snobi olisi OSTANUT tuon näytteen, huh, pois se hänestä!

Vierailija
7745/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin parfumdreams kaupasta alekoodilla Dior forever and ever 100ml, on aika iso pullo mutta on ehdoton lemppari raikas ruusutuoksu.

Onko muita tuon EDT ystäviä? Mistä muista tuoksuista pidätte? Haen ehkä uusiakin tuoksu tuttavuuksia.

Vierailija
7746/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongasin tänään avatun keskustelun, missä joku raivoaa sitä miten tällainen parfyymikeskustelu koko ajan velloo etusivulla ja "häiritsee muita viestejä" :'D

Jatketaanpa siis keskustelua. Olin jo tilaamassa Florisin Limesiä ison pullon, kun luulin Notinon tarjoavan alennusta ostoksiin. Se koskikin sitten vain kosmetiikkaostoksia, pah.

Vierailija
7747/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin sieltä parcelsappista, että pitkään matkalla ollut Originesin pakettini on viimein kuljetettu lähimpänä olevaan postin toimipisteeseen Suomessa. Nyt vaan odotan tekstaria. Ja täytyy sanoa, että siellä Originesillakin on ollut nyt erittäin hyvää asiakaspalvelua, päivitetty vähän väliä paketin vaiheita.

Tästä rohkaistuneena ryntäsin tekemään sinne uuden tilauksen, ainoa paikka jossa on jo uusi Muglerin Angel Iced Star myynnissä. Nuottien perusteella kuulostaa ihan Pina Coladalta. Näin Mugler-fanina ihan pakko saada tuo tuoksu, odotan tosi innoissani sitä, tuoksun kuvaus kuulostaa upealta. Jos kestää toimitus yhtä kauan niin tulee joskus kesäkuussa 😁 Hyvä että tein tilauksen aamulla, tänään oli tuoksun hinta noussut melkein 10 eur. Kova menekki varmaan.

Vierailija
7748/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostolakkoni päättyi tänään. Kesti kuitenkin yli kaksi kuukautta. Hyvä minä 😂. Tulen kertomaan sitten, kun tuoksut ovat testissä.

Propsit sulle, hieno suoritus! Pyrin itse tässä nyt samaan. Sen verran tullut hankittua ostoslistalla olevien lisäksi myös uutuuksia, sekä heräteostoksia yllättävistä aleista, että nyt täytyy pistää stoppi ja keskittyä nauttimaan näistä nykyisistä.

Vierailija
7749/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla sellaista havaintoa, että kuvittelee tuoksun keston heikoksi, mutta tosiasiassa oma nenä ja hajuaisti onkin vain turtunut siihen? Kannattaa aina kysyä joltain toiselta, havaitseeko hän hajua sillä jos tästä on kyse niin tulee helposti joko yliannostelua tai sitten hylkää muuten hyvän tuoksun.

Vierailija
7750/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin parfumdreams kaupasta alekoodilla Dior forever and ever 100ml, on aika iso pullo mutta on ehdoton lemppari raikas ruusutuoksu.

Onko muita tuon EDT ystäviä? Mistä muista tuoksuista pidätte? Haen ehkä uusiakin tuoksu tuttavuuksia.

Harkitsen juuri, että ostaisin tätä uudestaan eli pidän kovasti eikä kyllästytä isonkaan pullon jälkeen.

Minkähän vuoksi ruusutuoksua karsastetaan.? Aika monet täälläkin mainitsevat, että ruusu ei sovi. Kertokaa te jotka ette pidä ruusun tuoksusta parfyymissä.

Vierailija
7751/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOTD Estée Lauderin iki-ihana Pleasures. Kevätkukkien tuoksua kevätpäivän.

Vierailija
7752/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huomio. Minulla kävi Muglerin Angel edt:n kanssa näin. Sehän on hyvin vahva tuoksu edt:ksi (2011 versio). Ihmettelin, kun en kerran oikein haistanut sitä alkusuihkausten jälkeen. Ajattelin jo, että lieneekö pilaantunut. Sitten lounaspaikassa henkilökuntaan kuuluva, jonka ohitin varmaan 5 m päästä, juoksee perääni ja kysyy mikä ihana tuoksu minulla on, että vaikuttaa jotenkin tutulta. Hyvin vahvasti oli projektoinut ympäristöön siis. Yleensä kyllä haistan sen itsekin, mutta ehkä minulla oli jokin hetkellinen anosmia tuona päivänä.

Vierailija
7753/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huomio. Minulla kävi Muglerin Angel edt:n kanssa näin. Sehän on hyvin vahva tuoksu edt:ksi (2011 versio). Ihmettelin, kun en kerran oikein haistanut sitä alkusuihkausten jälkeen. Ajattelin jo, että lieneekö pilaantunut. Sitten lounaspaikassa henkilökuntaan kuuluva, jonka ohitin varmaan 5 m päästä, juoksee perääni ja kysyy mikä ihana tuoksu minulla on, että vaikuttaa jotenkin tutulta. Hyvin vahvasti oli projektoinut ympäristöön siis. Yleensä kyllä haistan sen itsekin, mutta ehkä minulla oli jokin hetkellinen anosmia tuona päivänä.

Tämä on itse asiassa yksi eniten kehuttuja tuoksujani. Angel edp:n "dna", mutta vähemmän patsulia, ehkä se on se salaisuus, että on yleisesti tykätympi kuin mielipiteitä jakava edp.

Vierailija
7754/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menneniä käyttänyt jo 70 luvulta lähtien.

Vierailija
7755/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjettituoksuttelijana olen todennut La Rive merkin kopiotuoksujen olevan loistavia juurikin siksi että tuoksu pysyy koko ajan samana ilman että "hajut muuttuvat" toisin sanoen alkutuoksut, sydäntuoksut ja pohjatuoksut  eivät kerrostu ja täten se pohjalle jäävä ikävä mummonhaju jää muodostumatta joka usein näissä kalliimmissa parfyymeissa omalle iholle tuppaa tulemaan ennenpitkää.

Hyllyssä on Pearl, Queen of Life, Touch of Woman, In ja Aqua Bella. Lempparit Pearl keveyden ja raikkauden vuoksi silloin kun ei saisi tuoksua miltään ja Touch of Woman on aivan ihanan makea hattara :)

Vierailija
7756/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla sellaista havaintoa, että kuvittelee tuoksun keston heikoksi, mutta tosiasiassa oma nenä ja hajuaisti onkin vain turtunut siihen? Kannattaa aina kysyä joltain toiselta, havaitseeko hän hajua sillä jos tästä on kyse niin tulee helposti joko yliannostelua tai sitten hylkää muuten hyvän tuoksun.

Kuulostaa tutulta. Luulin, että tuoksuni on liian laimeaa, eikä tuoksu kuin nenä kiinni ihossa. Istuimme puolison kanssa pihakeinussa ja puoliso sanoo yhtäkkiä, että tuoksun todella hyvältä. Eli tuoksuin kuitenkin ainakin lähietäisyydelle. Emme kuitenkaan istuneet sylikkäin. 😃

Vierailija
7757/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Budjettituoksuttelijana olen todennut La Rive merkin kopiotuoksujen olevan loistavia juurikin siksi että tuoksu pysyy koko ajan samana ilman että "hajut muuttuvat" toisin sanoen alkutuoksut, sydäntuoksut ja pohjatuoksut  eivät kerrostu ja täten se pohjalle jäävä ikävä mummonhaju jää muodostumatta joka usein näissä kalliimmissa parfyymeissa omalle iholle tuppaa tulemaan ennenpitkää.

Hyllyssä on Pearl, Queen of Life, Touch of Woman, In ja Aqua Bella. Lempparit Pearl keveyden ja raikkauden vuoksi silloin kun ei saisi tuoksua miltään ja Touch of Woman on aivan ihanan makea hattara :)

Kivaa keskustella vaihteeksi edullisimmistakin vaihtoehdoista. Mulla on tuo Touch of Woman ja pidän todella, ostan varmaan toisen pullon, kun tämä on loppunut. Pullo voisi olla kyllä läpinäkyvä, niin näkisi paljon on jäljellä, eipä juuri muuta valittamista. Kesto paranee vaatteelle suihkauttaessa. Tätä on verrattu Black Opiumiin ja kun näin hyvän jäljennöksen saa edullisesti, ehdottomasti valitsen tämän edullisemman. Aqua Bella on myös hyvä, Queen of Life oli miellyttävä myös. Fleur de Femmestä en niinkään välittänyt, tuli hajupyyhekumi mieleen.

Vierailija
7758/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia käytän vaihtelevasti vuorotellen eri tuoksuja, mulla on n. 20 hajuvettä, keväällä ja kesällä käytössä ehkä vajaa puolet niistä, loput ovat enemmän syksyn ja talven sekä alkukevään tuoksuja.

Vierailija
7759/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän ruususta joissakin tuoksuissa, mm. ajoittain parjatussa Tresorissa, Elizabeth Taylorin Diamonds and Rubies -tuoksussa, Lanvinin Rumeur to rosessa ja Versacen Red Jeans -tuoksussa. Tuoksussa pitää olla ruusun lisäksi joku muu pääosassa, siinä pitää olla raikkautta tai hedelmiä. Esim. Oriflamen Volare gold on esimerkki tylsästä ruusutuoksusta, siinä on lähinnä vain se ruusu. En osaa selittää, miksi pelkkä ruusun tuoksu ei vetoa muhun, jotenkin se on liian tavallinen tai ilmeinen tai jotain.

Vierailija
7760/19320 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri kirjoitettiin ylimielisestä asenteesta, niin tässä nyt näyte siitä. Tuo vika kysymys. Vastaan, että ostaa. Näyte ei välttämättä anna tuoksun kestosta realistista kuvaa, on usein laimeampi.

itselläni on tuosta Donna-sarjasta se uusin, Yellow Dreams, ja kestää kyllä koko päivän.

Mitä kirjoittaja mahtoi tarkoittaa sanalla 'näitä'? Valentinon tuoksuja? Design-tuoksuja?

Hieman laajennan nyt tätä tajuntaa: ihmiset voivat etsiä eri asioita tuoksuista. Kaikki eivät etsi erikoisia, vahvoja indie- tai niche-kokemuksia, vaan esim omiin tunnetiloihin, vuodenaikoihin, eri tilanteisiin sopivia tuoksuja, joiden kanssa on helppo liikkua ihmisten joukossa, tai sitten vain kotona nauttia olosta. Onneksi on suuret valikoimat kaikenlaista, mutta toisten mieltymysten mollaaminen on typerää. 

Samaa mieltä. Joka tuoksulle on faninsa ja ostajansa, miksi mollata muita? Mielestäni on ihan ok kuvailla ja arvioida elävästi kritisoiden tuoksua josta ei pidä, mutta samalla ei tarvitse haukkua tuoksun ystäviä.

Olen eri kuin tuo alkuperäinen kirjoittaja. Minusta tässä ei kritisoitu ketään (ei tuoksun käyttäjää, ostajaa tai muitakaan) sanottiin että tuoksu on jopa ihan miellyttävä. Mutta... että tuoksu kesti vain tunnin jonka takia sitä ei kannattaisi ostaa. Älkää nyt lukeko liikaa rivien välistä ja vetäkö hernettä nenään ihan turhasta.

Mukavaa kun ymmärsit minut, ja kiitos että myös kirjoitit sen! 🌹🌿

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan