Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19320)
Vierailija kirjoitti:
SOTD Serge Lutens Louve
Susia nähty Helsingissä ja täällä sitä testaillaan she-wolfina olemisen syvyyksiä. Makea, mutta hillitty. Etsin tätä nettikaupoista, sillä tässä taitaa olla se mun makupala. Hinta hirvittää - katselin SL:n meikkituotteita samalla. Olen pitänyt Sisleyn (sinänsä tosi laadukkaita) meikkejä kalliina, mutta tämähän menee vielä siitäkin ohitse.
Ehkä pitäisi etsiä tälle dupe, koska tuoksu on jumalainen. Tämä ei muistuta Poisonia, mutta jostain syystä ajattelen koko ajan juuri sitä tuoksua kun istun tässä nenä ihossani hyperventiloiden. Fanittaako joku muu Louvea ja osaatteko suositella parasta ostopaikkaa SL-tuoksuille?
Minulla Louve oli karvasmantelia ja ehkä jotain kirsikan tapaista. En pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Valentino Donna born in Roma.
Ilmainen näyte. Sokerista vadelmaa, jotain kukkia. Ihan miellyttävä, mutta kesto 1h.
Ostaako joku näitä oikeasti?
- Valentino Donna born in Roma. Ihanaa kun nimikin vetäistään kuin vessaharjalla
- "ilmainen näyte" = ok, kiitos tiedosta (? mitä lisäarvoa tämä kommentti antaa? Onko sen tarkoitus antaa ymmärtää, että halpa ja huono on?)
- arviosi tuoksusta "sokerista vadelmaa jotain kukkia". Siinäpä syväluotaava analyysi. Jotain kukkia. Sokeriakin oli laitettu vadelman päälle, huh huh. Sokerihan on myrkkyä. Jopa suoraan Fragranticasta kopioitu nuottilista olisi antanut tähän edes vähän lihaa luiden päälle / sokeria vadelman päälle
- ihan miellyttävä = no hallelujaa, sehän on kiva!
- mutta kesto 1h = osa tuoksufaneista haluaa kevyitä tuoksuja, ei sellaista tervapikiöljychanelia, jota pestään vielä juhannussaunassa juuriharjalla
- "ostaako joku näitä oikeasti". Hmm, mietitäänpä. Varmaan ostaa, kun myydään. Valentino on tunnettu nimi ja tuoksulla on paljon ystäviä.
En ollut ihan tosissani tässä analyysissäni vaan kieli poskessa kirjoitin. Pointti on kuitenkin se, että ei tästä hirveästi asiaa saa, muuta kuin sen, että kirjoittajan mielestä "roskaa sai ilmaiseksi, oli sokeria, liian kevyt ja ihmettelen kuka tätä scheissa ostaa eli ihan rahaakin tästä antaa".
Mutta saa noinkin kirjoittaa, kyllähän siitä vieno snobismi haiskahtaa, mutta antaa haista. Sopii keskusteluun.
Päivän tuoksuni on Chloé Nomade, pitkästä aikaa. Erilainen kuin mikään muu tuoksu, joita minulla on tai on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen näyte. Sokerista vadelmaa, jotain kukkia. Ihan miellyttävä, mutta kesto 1h.
Ostaako joku näitä oikeasti?- Valentino Donna born in Roma. Ihanaa kun nimikin vetäistään kuin vessaharjalla
- "ilmainen näyte" = ok, kiitos tiedosta (? mitä lisäarvoa tämä kommentti antaa? Onko sen tarkoitus antaa ymmärtää, että halpa ja huono on?)
- arviosi tuoksusta "sokerista vadelmaa jotain kukkia". Siinäpä syväluotaava analyysi. Jotain kukkia. Sokeriakin oli laitettu vadelman päälle, huh huh. Sokerihan on myrkkyä. Jopa suoraan Fragranticasta kopioitu nuottilista olisi antanut tähän edes vähän lihaa luiden päälle / sokeria vadelman päälle
- mutta kesto 1h = osa tuoksufaneista haluaa kevyitä tuoksuja, ei sellaista tervapikiöljychanelia, jota pestään vielä juhannussaunassa juuriharjalla
- "ostaako joku näitä oikeasti". Hmm, mietitäänpä. Varmaan ostaa, kun myydään. Valentino on tunnettu nimi ja tuoksulla on paljon ystäviä.
En ollut ihan tosissani tässä analyysissäni vaan kieli poskessa kirjoitin. Pointti on kuitenkin se, että ei tästä hirveästi asiaa saa, muuta kuin sen, että kirjoittajan mielestä "roskaa sai ilmaiseksi, oli sokeria, liian kevyt ja ihmettelen kuka tätä scheissa ostaa eli ihan rahaakin tästä antaa".
Mutta saa noinkin kirjoittaa, kyllähän siitä vieno snobismi haiskahtaa, mutta antaa haista. Sopii keskusteluun.
Onkohan tämän kirjoittaja se sama ammattiloukkaantuja taas. Positiivisuutta päivääsi 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaako joku näitä oikeasti?- Valentino Donna born in Roma. Ihanaa kun nimikin vetäistään kuin vessaharjalla
Onkohan tämän kirjoittaja se sama ammattiloukkaantuja taas. Positiivisuutta päivääsi 😁
Ei kun mulla petti itsehillintä ja aloin ilkeilemään. Anteeksi :)
Harmi kun täällä ei voi poistaa kaikkia purkauksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SOTD Serge Lutens Louve
Susia nähty Helsingissä ja täällä sitä testaillaan she-wolfina olemisen syvyyksiä. Makea, mutta hillitty. Etsin tätä nettikaupoista, sillä tässä taitaa olla se mun makupala. Hinta hirvittää - katselin SL:n meikkituotteita samalla. Olen pitänyt Sisleyn (sinänsä tosi laadukkaita) meikkejä kalliina, mutta tämähän menee vielä siitäkin ohitse.
Ehkä pitäisi etsiä tälle dupe, koska tuoksu on jumalainen. Tämä ei muistuta Poisonia, mutta jostain syystä ajattelen koko ajan juuri sitä tuoksua kun istun tässä nenä ihossani hyperventiloiden. Fanittaako joku muu Louvea ja osaatteko suositella parasta ostopaikkaa SL-tuoksuille?
Niin, tarkoitin siis että itse en pitänyt tuosta. Täytyy varmaan olla gourmand-fani että tykkää. SL:n tuoksuja saa kyllä netistä, ainakin Aus Liebe zum Duftista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SOTD Serge Lutens Louve
Niin, tarkoitin siis että itse en pitänyt tuosta. Täytyy varmaan olla gourmand-fani että tykkää. SL:n tuoksuja saa kyllä netistä, ainakin Aus Liebe zum Duftista.
Kiitos vinkistä! En yleensä pidä kovin makeista tai kukkaisista tuoksuista, mutta tämä on miellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin tuo alkuperäinen kirjoittaja. Minusta tässä ei kritisoitu ketään (ei tuoksun käyttäjää, ostajaa tai muitakaan) sanottiin että tuoksu on jopa ihan miellyttävä. Mutta... että tuoksu kesti vain tunnin jonka takia sitä ei kannattaisi ostaa. Älkää nyt lukeko liikaa rivien välistä ja vetäkö hernettä nenään ihan turhasta.
En minäkään lukenut tuota keneenkään kohdistuvana kritiikkinä vaan juuri pettymyksen (lyhyt kesto) aiheuttamana ihmettelynä.
Itselläni on saman tyyppinen kokemus eräästä tuoksusta*. Ajattelin, että "miksi ihmeessä tämä on edes tehty".
Lineaarinen, geneerinen, vesitetyn vaaleanpunaisen hajuveden tuoksuinen hajuvesi joka ei anna käyttäjälleen juuri mitään.
Kaikki mikä ylipäätään on koettavissa, on koettu ensimmäisten sekuntien aikana ja sen jälkeen ei saa enää mitään. Tämä tuoksu on elämyksen vastakohta.
En lainkaan halua kritisoida niitä jotka ostavat, sillä joku muu odottaa tuoksulta eri asioita kuin minä ja arvostaa eri asioita kuin minä.
Todennäköisesti tuoksu myy hyvin, vaikka minä petyinkin siihen enkä löytänyt siitä uutta suosikkiani. Petyin siis tuoksuun, en ihmiseen joka sitä tuoksua ostaa.
Jokaisella on makunsa. Hajuasioita.
Hyvä, että tarjolla on jokaiselle jotakin.
* CK Downtown
Tää on yksi mun lempparimainos
Eihän siinä mitään, että kertoo, miten tuoksu reagoi omaan ihoon ja nenään, mutta tuollainen heitto: "Kuka näitä ostaa." on ihan tarpeeton. Varsinkin kun kyseisen tuoksun kesto on toisilla todella hyvä.
Ylipäänsä näytteiden perusteella ei kestoa aina voi oikein arvioida.
Testasin aikoinaan Versacen Bright Crystalia, ihan siitä testeripullosta. Tykkäsin tuoksusta, mutta se haihtui nopeasti. Nyt mulla on sitä, vieläpä EdT, ja se kestää kyllä tosi hyvin iholla ja hiuksissa. Kestää koko päivän.
Fragranticassa oli kerran kommentti: "Vain henkilö, joka ei ymmärrä mitään parfyymeista, pitää tällaisesta." (Kyseessä VS:n Aqua Kiss) Olin juuri antanut setin tuota tuoksua lahjaksi nuorelle, joka sitä toivoi.
Tuoksujen arvostelun ei tarvitse tarkoittaa toisten ihmisten arvostelua. Makuja on niin monenlaisia. Mutta kyllä mä ainakin mielelläni luen asiallisia negatiivisia arvioita, kuten tuo Downtown-kirjoitus yllä. Itse pidän ko. tuoksusta, mutta ymmärrän hyvin, että se voidaan kokea juuri noin.
Vierailija kirjoitti:
Ostaako joku näitä oikeasti?
Tuo on se tämän päivän rahastuskeino.
Tyypillistä etenkin uudemmille ja uusituille 2000, 2010 ja 2020-luvun tuoksuille. Valmistetaan sellainen tuoksu joka tuoksuu hyvältä testattaessa, jotta asiakas innostuisi siitä ja ostaisi samantien sen mukaansa, mutta niistä jää vain "kumma ontto tai tyhjä haju" jälkeen josta ei enää erota mitä tuoksua se olikaan alle tunti siitä kun sitä kokeilit. Yllättäen ranteissa saattaa tuoksua kaksi aivan saman tyyppistä jälki"katkua" vaikka olisit kokeillut kahta eri tyyppistä ja eri merkin tuoksua.
Lisäksi kannattaa muistaa että Valentinon tuoksut meni L' orealille joka karsi ainesosia ja teki niistä massahajusteita.
Samainen kosmetiikkajätti pilasi MAC Cosmeticsin meikit nostamalla hintoja ja pihtaamalla pigmenteissä.
Lisäksi tekevät julmia eläinkokeita jolloin mitään L' orealin alaisuudessa olevia tuotteita tai tuotemerkkejä ei kenenkään tulisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään hain pakettiautomaatista Tallink Siljan alesta ostamani Armanin Si Intensen. Olen tosi tyytyväinen! Tuoksu on paljon parempi kuin alkuperäinen Si. Tämä on jotenkin siirappisempi, makeampi, tässä tuoksuvat enemmän marjat kuin alkuperäisessä. Alkutuoksussa tuntuu kuin tuoksuisi mustikka, vadelma, mansikka, vaikka tässä mainittu että olisi vain mustaherukkaa. Tuoksu on makean hilloinen, ilman vaniljaa. Myöhemmin tuntuu että tuoksuun tulisi jokin hattarainen, vaahtokarkkinen nuotti, en tiedä onko se tuo davana. Tämä on melkein kuin marjahilloinen gourmand. Katsoin että nuoteissa ilmoitettu myös ruusu, sitä en tässä onneksi juurikaan havaitse. Tästä puuttuu sellainen epämiellyttävä, terävä, pistävä nuotti, joka on alkuperäisessä Si:ssä. Jee, kiva että löytyi jokin Si josta tykkään.
Siis hetkinen hetkinen, pakettiautomaatista Tallinkin tuoksuja, myyvätkö netissä näitä nykyään? Olenko missannut jotain tärkeää?!?! :)
Oi niitä aikoja, kun muutaman kahden euron kuoharilasillisen jälkeen mentiin innosta hihitellen Siljan parfyymikauppaan nuuskimaan kaikkia ihanuuksia..
Viimeisin tällainen tuoksu mulla, enne koronaa, oli Ardenin White Tea.
Happy times.
(Hopefully here again soon!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään hain pakettiautomaatista Tallink Siljan alesta ostamani Armanin Si Intensen. Olen tosi tyytyväinen! Tuoksu on paljon parempi kuin alkuperäinen Si. Tämä on jotenkin siirappisempi, makeampi, tässä tuoksuvat enemmän marjat kuin alkuperäisessä. Alkutuoksussa tuntuu kuin tuoksuisi mustikka, vadelma, mansikka, vaikka tässä mainittu että olisi vain mustaherukkaa. Tuoksu on makean hilloinen, ilman vaniljaa. Myöhemmin tuntuu että tuoksuun tulisi jokin hattarainen, vaahtokarkkinen nuotti, en tiedä onko se tuo davana. Tämä on melkein kuin marjahilloinen gourmand. Katsoin että nuoteissa ilmoitettu myös ruusu, sitä en tässä onneksi juurikaan havaitse. Tästä puuttuu sellainen epämiellyttävä, terävä, pistävä nuotti, joka on alkuperäisessä Si:ssä. Jee, kiva että löytyi jokin Si josta tykkään.
Siis hetkinen hetkinen, pakettiautomaatista Tallinkin tuoksuja, myyvätkö netissä näitä nykyään? Olenko missannut jotain tärkeää?!?! :)
Joo on niillä ollut verkkokauppa jo vuosia, josta myyvät tax free hinnoilla Postin toimittamana. Nyt siellä tällä hetkellä vielä 30% ale kaikesta. En muista sitä osoitetta nyt ulkoa, mutta kun googlettaa Tallink verkkokauppa niin löytyy.
Ostolakkoni päättyi tänään. Kesti kuitenkin yli kaksi kuukautta. Hyvä minä 😂. Tulen kertomaan sitten, kun tuoksut ovat testissä.
Mitä pidätte Versacen Red Jeans -tuoksusta? Itse tykkään tosi paljon, raikas, hedelmäinen ja ruusu tuoksuu orvokin lisäksi juuri sopivasti, aivan ihana. En silloin 90-luvulla käyttänyt sitä, olin silloin parikymppinen. Ihmettelen joitain huonoja arvosteluja Fragranticassa. Mun iholla ei ole yhtään synteettinen (synteettisestä tuoksusta tulee mieleen Salvador Dalin Dalissime joka on arvioitu paremmaksi, mun iholla on kuin joku hiuslakka). Varmaan ihoni ph yms. tekijät ovat sopivia Red Jeansin kanssa. Olen löytänyt yhden nimikkotuoksuistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin tuo alkuperäinen kirjoittaja. Minusta tässä ei kritisoitu ketään (ei tuoksun käyttäjää, ostajaa tai muitakaan) sanottiin että tuoksu on jopa ihan miellyttävä. Mutta... että tuoksu kesti vain tunnin jonka takia sitä ei kannattaisi ostaa. Älkää nyt lukeko liikaa rivien välistä ja vetäkö hernettä nenään ihan turhasta.
En minäkään lukenut tuota keneenkään kohdistuvana kritiikkinä vaan juuri pettymyksen (lyhyt kesto) aiheuttamana ihmettelynä.
Itselläni on saman tyyppinen kokemus eräästä tuoksusta*. Ajattelin, että "miksi ihmeessä tämä on edes tehty".
Lineaarinen, geneerinen, vesitetyn vaaleanpunaisen hajuveden tuoksuinen hajuvesi joka ei anna käyttäjälleen juuri mitään.
Kaikki mikä ylipäätään on koettavissa, on koettu ensimmäisten sekuntien aikana ja sen jälkeen ei saa enää mitään. Tämä tuoksu on elämyksen vastakohta.
En lainkaan halua kritisoida niitä jotka ostavat, sillä joku muu odottaa tuoksulta eri asioita kuin minä ja arvostaa eri asioita kuin minä.
Todennäköisesti tuoksu myy hyvin, vaikka minä petyinkin siihen enkä löytänyt siitä uutta suosikkiani. Petyin siis tuoksuun, en ihmiseen joka sitä tuoksua ostaa.
Jokaisella on makunsa. Hajuasioita.
Hyvä, että tarjolla on jokaiselle jotakin.
* CK Downtown
Tässä on mielestäni kyse valittujen sanojen tai ilmaisujen vivahteista. Minusta tuon alkuperäisen kirjoittajan kommentti "Ostaako joku näitä oikeasti?" siirtää vastuun parfyymin käyttäjiin (jolloin heitä voi pitää rivien välistä luettuna hölmöinä tai huonon maun omaavina).
Tuo sinun esimerkkinä heittämäsi ilmaisu "miksi ihmeessä tämä on edes tehty" puolestaan suuntaa syyttävän sormen tuoksun tekijään/suunnittelijaan, mikä onkin mielestäni oikea osoite, jos haluaa kritisoida tuoksua.
Jos haluaa purkaa pettymystään, niin on aina parempi olla suuntaamatta halveksuntaansa tavallisiin ihmisiin, joilla ei ole varsinaisesti mitään tekemistä pettymyksen aiheuttajan kanssa.
Toki on ihmisiä, jotka ottavat itseensä hyvin herkästi vaikka kirjoitettu kritiikki olisi täysin neutraali ja asiallinen sävyltään, mutta moni meistä tulee helposti myös lipsauttaneeksi kritiikkiin täysin tarpeetonta muitten ihmisten dissausta.
Sitten itse asiaan, eli päivän tuoksuun. Täällä on paljon kehuttu Elizabeth Ardenin White Tea -tuoksua, joten ostin sitä sokkona pienen pullon tarjouksesta, mutta harmikseni en ole oikein mieltynyt siihen :( Minulla se tuoksuu jotenkin ummehtuneelta, tulee jopa mieleen häivähdys ylikypsää hedelmää, vaikka nuottien perusteella odotin sen olevan raikas, kevyt kesätuoksu. No, täytyy ehkä kokeilla uudestaan muutaman viikon kuluttua lämpimämmällä säällä, jos se silloin käyttäytyisi paremmin.
Tuosta Armanin Sí -tuoksusta on ollut täälläkin ihan kivasti juttua. Mietiskelen tässä, hommaisinko jopa sokko-ostona tuon Passionen, Intensen vaiko... Intense Passionen. :D Vaikeaa tämä tuoksuharrastajan päättämättömyys.