Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19271)
Kylpeekö kosmetiikkafirmat raha-altaissa? Kellään tietoa? Jouduin toteamaan selattuani Sokoksen kuvaston, että ostosten mukana tulevat kylkiäiset ovat läpikäynneet rankan laihdutuskuurin! Nyt 100 euron ostoksesta saa vain 40 euron arvosta kylkiäisiä, eikä sisällä edes jännittäviä uutuuksia... Stockmann ei taida järjestää kauneusviikkoja ollekaan.
1. Tämä tuoksu oli ensimmäinen nostalginen tuoksuihastukseni teininä:
- Esiteininä yksi Lumenen tuoksu, jonka nimeä en enää muista. Oli ihana. Sittemmin Anais Anais ja Body Shopin White musk.
2. Tämän tuoksun muistan siitä että jokin perheenjäsen/sukulainen käytti:
- Äitini ei käyttänyt mitään. Isä käytti Old Spicea, muistan sen ja Mummun 4711-Kölninveden.
3. Tätä tuoksua muinainen "viholliseni" koulusta/töistä käytti ja siksi en siedä sitä tänäkään päivänä:
- Ei aavistustakaan.
4. Tämä tuoksu (jos tunnistettavissa) meinasi tyrmätä minut tullessaan vastaan jossain:
- Kaverini suorastaan kylpi Poisonissa, valitettavasti. Poison oli ja on ihana tuoksu, mutta sitä ei kannata käyttää liikaa.
5. Tämän hyvän tuoksun jossain havaitessani oli pakko kysyä sen kantajalta että mikä se on:
- En muista kysyneeni keneltäkään hyvästä tuoksusta. Kerran kysyin vähemmän hyvästä tuoksusta (Emporio Armanin Lei), mutten tietenkään sanonut että se oli minusta kamala.
6. Tätä tuoksua olen pitkään halunnut testata muttei ole ollut mahdollisuutta:
- Ainakin vintage Chanel no.5 parfyymi, Guerlainin Nahema ja Roguen Chypre-Siam.
7. Tämä tuoksu oli se suuri pettymys odotusten jälkeen:
- Frederic Mallen Portrait of a Lady ja Maison Francis Kurkdjianin Baccarat Rouge 540 extrait
8. Tähän tuoksuun olen ihastunut juuri nyt:
- Aika moni kutkuttaa, mm. Serge Lutensin Fleurs d'oranger ja Une voix noire, vintage YSL Opium parfum, Amouage Sunshine ja Jubilation 25... N50
Vierailija kirjoitti:
Poison ja sen ulkomailta tuodut kopiot, kaiken alku.
Äiti käytti Ispahania, ennen kuin kaadoin sen saintpaulian ruukkuun (ei tuoksu). Kuoli, mokoma.
3. Tätä tuoksua muinainen "viholliseni" koulusta/töistä käytti ja siksi en siedä sitä tänäkään päivänä:
En mennyt haisteluetäisyydelle "vihollisista".
4. Tämä tuoksu (jos tunnistettavissa) meinasi tyrmätä minut tullessaan vastaan jossain:
Angel. En ole varma, johtuuko tyrmäys tuoksusta vai muistojen tuomasta häpeästä, olin kamala ja tuoksuin enkeliltä.
5. Tämän hyvän tuoksun jossain havaitessani oli pakko kysyä sen kantajalta että mikä se on:
Elizabeth Arden: White Tea.
Serge Lutens: L'Orpheline
Aikanaan lankesin hypeen sekä Flowerbombin että Bright Crystalin kanssa.
UNUM: LAVS
1. Eka itse valitsemani laivalta. Käytin sitä vuosia: Leonard, Balahe. Tunsin oloni niiiiin aikuiseksi ja naiselliseksi.
2. Gucci 1 äidin juhlatuoksu
3. Shalimar. Sitä käytti henkilö jolle se sopi kuin nyrkki silmään. Teennäinen, kilahteleva, juorunpesä.
4. Tämmösiä oli vielä 90-luvulla mutta en osaa nimetä. Useimmat ymmärsivät suihkauttaa vain tipan.
5. Se oli joku ulkomailta tuotu paikallinen ruusutuoksu. Ihana.
Kerran teatterissa ilmassa leijui ihana tuoksu.
Näin melkoisesti vaivaa yrittäessäni selvittää sitä. Luulen, että se oli Rochas Bysanze.
6. Näitä on paljon. Mua kiinnostaa moni englantilainen ja italialainen sarja. On myös paljon ihanuuksia jotka ovat jo tuoksutaivaassa, joista olen vain lukenut pääsemättä itse haistamaan.
7. 24Faubourg
8. Sellaista ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kylpeekö kosmetiikkafirmat raha-altaissa? Kellään tietoa? Jouduin toteamaan selattuani Sokoksen kuvaston, että ostosten mukana tulevat kylkiäiset ovat läpikäynneet rankan laihdutuskuurin! Nyt 100 euron ostoksesta saa vain 40 euron arvosta kylkiäisiä, eikä sisällä edes jännittäviä uutuuksia... Stockmann ei taida järjestää kauneusviikkoja ollekaan.
Mitä ihmeen kylkiäisiä? En oo kyllä kauneuspäivillä käynyt ikinä.
Tämä tuoksu oli ensimmäinen nostalginen tuoksuihastukseni teininä: Diorin Dune
2. Tämän tuoksun muistan siitä että jokin perheenjäsen/sukulainen käytti: en muista tuoksujen nimiä, vain tuoksut.
3. Tätä tuoksua muinainen "viholliseni" koulusta/töistä käytti ja siksi en siedä sitä tänäkään päivänä: ei vihollinen mutta Lou Lou ja Benettonin hajuvesi, saan ne vieläkin hetkessä mieleeni koska joka toinen käytti jompaa kumpaa kun olin nuori. En voisi itse käyttää.
4. Tämä tuoksu (jos tunnistettavissa) meinasi tyrmätä minut tullessaan vastaan jossain:- joku nyt suosittu pistävä kukkaistuoksu, en tunnista
5. Tämän hyvän tuoksun jossain havaitessani oli pakko kysyä sen kantajalta että mikä se on: Chloen Nomade
6. Tätä tuoksua olen pitkään halunnut testata muttei ole ollut mahdollisuutta: Serge Lutens Fille de Berlin
7. Tämä tuoksu oli se suuri pettymys odotusten jälkeen: Amouage Lyric.
8. Tähän tuoksuun olen ihastunut juuri nyt: Lancomen la Nuit Tresor a la folie, Byredon Rose of No Man’s Land, Couvent des Minimes’n Hattai ja Diptyquen L’Ombre dans L’eau. Täysin erilaisia keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Kysely kaikille otuoksuttajille kirjoitti:
...suihkutteli hyvin reippaalla kädellä Opiumia ympärilleen niin, että tuoksupilvi nielaisi melkein minutkin ja pakenin hädissäni paikalta...😱(nykyään tykkään paljon Opiumista kohtuullisesti käytettynä).
Mistä nykyään saa vintage-Opiumia?
Nykyisillä samannimisillä kun ei ole sen kanssa muuta yhteistä kuin nimi.
. Tämä tuoksu oli ensimmäinen nostalginen tuoksuihastukseni teininä: - Violetti Fii-dödö. Sitten Body Shopin Mostly Musk. Jälkimmäistä käytinkin sitten ronskilla kädellä...mahdoin tuoksua hyvältä!!
2. Tämän tuoksun muistan siitä että jokin perheenjäsen/sukulainen käytti: -Isotätini käytti Chanel5, rikas, hieno ja mukava rouva.
3. Tätä tuoksua muinainen "viholliseni" koulusta/töistä käytti ja siksi en siedä sitä tänäkään päivänä: - Ei vihollinen, mutta erittäin tiukka pomo, jota moni pelkäsi. Käytti Givenchyn Amarigea ja tuoksu meni omalta osaltani "pilalle" siinä. Olin ennen sitä pitänyt tuoksusta.
4. Tämä tuoksu (jos tunnistettavissa) meinasi tyrmätä minut tullessaan vastaan jossain:-Paco Rabannen Lady Million. Tuttavan teinillä. Oli varmaan annostellut kuten itsekin teiniakoinani, ronskisti.
5. Tämän hyvän tuoksun jossain havaitessani oli pakko kysyä sen kantajalta että mikä se on: Biothermin oranssi
6. Tätä tuoksua olen pitkään halunnut testata muttei ole ollut mahdollisuutta: - Kummallinen pakkomielle on ihan tässä koronavuoden aikana jäänyt, että haluaisin testata Mon Parisia ja Live Irresisteblyä (kirjoitinkohan oikein)
7. Tämä tuoksu oli se suuri pettymys odotusten jälkeen: - Clean Rain oli liian synteettinen. En löytänyt kehuttua sateen raikkautta. Huuhteluaineosastoa minun ihollani.
8. Tähän tuoksuun olen ihastunut juuri nyt: Lancomen Tresor la nuit ❤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneeköhän tämä nyt liian intiimiksi, mutta mihin te laitatte tuoksun? Itselläni on hyvin omituisia tapoja. Yleensä suihkaisen ranteisiin, pään taakse niskaan ja.. haaroväliin. Luulin olevani ainoa, joka tekee näin kunnes näin American Horror Story -sarjan The Coven -kaudella Jessica Langen näyttelemän Fiona Gooden tekevän samoin. Tai hän kyllä taisi skipata ne muut kohdat :D
Haaroväliin...😂😂😂
Mä laitan niskaan ja hiuksiin.
Eiei niskaan! Kardinaalimunaus
Kysely kaikille tuoksuttajille
Joku vihreän omenan tuoksuinen Rocherin kaupanpäällinen. YSL Paris taisi olla ensimmäinen itse ostamani tuoksu, sitä ennen olin jo kylmin ilmein käyttänyt Jil Sanderia ja Fendiä, tujuja aikuisen naisen tuoksuja. Se Jil Sander oli kyllä hyvä.
Äidillä oli Gucci I, ja tulihan sitäkin joskus lainattua. Paloma Picassoa en lainannut, se oli jotenkin selkeästi vanhemman naisen tuoksu.
Minulla ei ollut varsinaisia vihollisia, mutta melkoisen ärsyttävä tyttökööri käytti Amarigea, joka ikinen heistä. Mutta se, etten pidä tuoksusta, ei johtunut tytöistä. Amarige on vain aina tökkinyt.
Paco Rabannen One Million (miehen) ja Lancomen Hypnose (naisen). Molemmat tekevät pahoinvoivaksi, pitää saada raitista ilmaa.
En saanut vastausta kysyessäni, henkilö ei muistanut tuoksun nimeä, tuoksu oli kuulemma vain joku etelänloman pikkulentokentällä ostettu halpis. Olen nyt kohta kolmekymmentä vuotta metsästänyt maailmasta tätä tuoksua, yhä harvemmin se osuu enää nenään. Aiemmin sen saattoi Euroopan kaupungeissa haistaa, ei juuri Suomessa. Miesten tuoksuista Jazz.
Alkuperäinen Ysatis ja Chanel Misia.
YSL Y for women. Täysin turha ostos. Periaatteessa laatutavaraa, mutta ei vain sytytä.
Elizabeth Arden Green Tea Sakura Blossom
Kaipaan jotain uutta tummasävyistä tuoksua.
Haluan että siinä on erottuavia vivahteita, kukkia, mausteita, myös hedelmiä ja raikkautta ja mielellään jotain harvinaista. Naisellinen tuoksu.
Mikä se voisi olla?
Kiva oppia tuntemaan monien tuoksupersoonia ja jakaa muistoja.
Valitettavasti palsta menee kiinni kohta, joten vastaan myös minä tuohon kyselyyn huomenna : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miekin hoksasin nyt auringon paistaessa että taitaa olla kevättuoksujen aika. Noh, menin sitten tilaamaan Eclat d'arpegen, kun tuo mun 5ml 4 esteri tuoksui 100x paremmalta kuin joulukuussa, kun sen notinolta kotiutin. Heitin tokmannilta 30ml pullon ostoskoriin ja lisäksi 30ml Gucci Rushin, kun sitä olen halunnut testata ja yli 50e tilauksistahan tokmannilla uudet asiakkaat saa - 10€ jos tilaa uutiskirjeen. Säästin siis rahaa tässä, hah.
5 ml testeri siis, puhelin kirjoitteli omiaan.
Onko kellään kokemuksia tuosta Gucci Rushista, onko millainen tuoksu?
Rush on niitä hyvin harvoja tuoksuja joista saan migreenikohtauksen ja astman oireita :o Siinä on jokin väkevä joka ottaa silmiin, onteloihin ja henkeen. Mikä se voisi olla? Sama väkevä myrkkyaine on siinä Versace Woman tuoksussa vuodelta 2000!
Tuttu käytti Rushia joskus 2000 alussa. Juuri tuohon milleniumin aikaan kun muotitalot teki tosi vahvoja tuoksuja, ja ennen kuin raikkaiden ja luonnollisten ihoa enemmän "myötäilevien" vesituoksujen suosio alkoi. En voinut olla hänen lähellään, toki hänkin huomasi että alkoi saada siitä nenän vuotoa ja poskionteloiden kutinaa.
Rakastan tuoksuja ja siedän sairauksistani huolimatta aika monia eri tyyppisiä eli en ole mikään hajusteallergiahysteerikko tai vastaava, mutta toivon että tuo tuoksu lopettettaisi tai ettei kukaan tuota käyttävä tulisi koskaan missään vastaan. Soriiiiiii :o
Ellei sitä ole kevennetty tai muutettu yli 20 vuodessa?
Muistaisin että Rush 2 olisi ollut parempi, vähän uskalsin testeristä haistella joskus muinoin.
Tietääkseni Rush koittaa imitoida osittain kokaiinin hajua. En tiedä sen tarkemmin että millä kemikaalilla sitä hajua on koitettu imitoida, mutta saattaisiko se olla syynä että se ärsyttää sinua?
Itsellä tänään tuoksuna Chloe EdP.. todella loistava keväisen ja aurinkoisen päivän tuoksu!
Ostin Rushin vajaa vuosi sitten, ja on ihan samantuoksuinen kuin vuosikausia sitten, en usko että koostumukseen on kajottu, onneksi. Tosi erikoinen tuoksu, siinä on korianteria, olisiko se häiritsevä joidenkin makuun? Tykkään tuoksusta tosi paljon siinä on hedelmäisyyttä (persikka), muovisen nukenpään tuoksua ja vanilja ja patsuli luovat hyvän pohjan. Tuoksu sisältää myös kukkia, mutta ne eivät tule vahvana esiin vaan sekoittuvat muihin nuotteihin. Erittäin tunnistettava tuoksu. Ja tosiaan, sillä koitetaan imitoida sen ajan muotihuume kokaiinin tuomaa "rushia". Ajat vähän muuttuneet, eipä tänä päivänä olisi asiaa tuollaisella markkinoinnilla, teilattaisiin heti. Kaipaan yleisesti vapaampaa 90-luvun ilmapiiriä (vaikka en huumeita ihannoikaan).
Korianteri sen tekee! Monet ihmisethän ei siedä sen hajua eikä makua, se on kuulemma geeneissä. Osa haistaa sen saippuamaisena, tiskiainemaisena tai tunkkaisena, osa sitruunaisena ja persiljaisena. Sama koskee korianterin siemeniä.
Argh, onhan se Rushkin menty pilaamaan, luin Fragranticasta että siitä tullut viime vuonna reformuloitu versio jossa ihan erilaiset nuotit ja se on vain varjo entisestä. Niin ärsyttävää! Pitää ehkä hamstrata lisää niitä alkuperäisen koostumuksen pulloja.
Joo siitä Rushista kuulemma onnistuttiin tekemään entistä tunkkaisempi.
Mistä tietää että saako siitä uuden vai vanhan?
Kuvittelin tilanneeni uuden Valentinon mutta sain LOREALin valmistaman surkean teoksen jota riisuttu, ne oli nimittäin myyneet Valentinon tuoksut Lorealille 2019 :((( Niissä lukee vain pohjassa pienellä se Loreali nyt, aiemmin luki joku Euro-italia tai vastaava. Pullot muuten saman näköiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...suihkutteli hyvin reippaalla kädellä Opiumia ympärilleen niin, että tuoksupilvi nielaisi melkein minutkin ja pakenin hädissäni paikalta...😱(nykyään tykkään paljon Opiumista kohtuullisesti käytettynä).
Mulla on sekä vintage että uusi Opium ja vaikka niissä toki on eroa, on niissä myös mielestäni hyvin paljon samaa - tykkään molemmista versioista. Vintage-löytöjä on mahdollista tehdä esim. Ebayssä ja ihan kotoisessa Torissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneeköhän tämä nyt liian intiimiksi, mutta mihin te laitatte tuoksun? Itselläni on hyvin omituisia tapoja. Yleensä suihkaisen ranteisiin, pään taakse niskaan ja.. haaroväliin. Luulin olevani ainoa, joka tekee näin kunnes näin American Horror Story -sarjan The Coven -kaudella Jessica Langen näyttelemän Fiona Gooden tekevän samoin. Tai hän kyllä taisi skipata ne muut kohdat :D
Haaroväliin...😂😂😂
Mä laitan niskaan ja hiuksiin.
Eiei niskaan! Kardinaalimunaus
Saanko kysyä, että mistäköhän syystä...?
Vierailija kirjoitti:
Haluan että siinä on erottuavia vivahteita, kukkia, mausteita, myös hedelmiä ja raikkautta ja mielellään jotain harvinaista. Naisellinen tuoksu.
Mikä se voisi olla?
Jos ei mennä nichetuoksujen alueelle niin
Gucci Guilty Absolute tai Guerlain La Petite Robe Noir Black Perfecto voisi sopia. Ovatko tuttuja?
Vierailija kirjoitti:
Mikä se voisi olla?
Guccin Guilty EDP:tä suosittelen. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosia potevalla tutullani oli aina laukussa mukana tätä entisaikojen Opiumia. Kun kuuma hikiaalto iski, niin muutama suihkaus kainaloiden tienoolle. Voin kertoa, että ei toiminut. Voimakas hienhaju ja Opium yhdistettynä🥴.
Olen testaillut Donna Karanin Pure DKNY A Drop of Vanilla tuoksua. En yleensä tykkää tällaisista näin kevyistä tuoksuista, mutta tämä vaikuttaa hyvältä. Tässä on vaniljaa, santelipuuta, "dew drop"?--kastepisaraa?, jasmiinia, ambraa, lotusta, orkideaa, freesiaa, Bulgarian ruusua. Tosi kevyt, puhdas, miellyttävä tuoksu, ja vanilja tuo juuri sopivasti makeutta ja erottaa sellaisista liian kliinisistä puhtaista tuoksuista. Tässä on kuitenkin jotain omaperäistä, ei ole sellainen "vesituoksu" mitä tämäntyyliset usein ovat. Tätä tekee mieli suihkauttaa esim. suihkun jälkeen nukkumaan mennessä, tai voisin kuvitella että esim. kesähelteellä kun haluaa tuntea olonsa puhtaaksi ja raikkaaksi eikä tee mieli vahvoja tuoksuja.
Kysely kaikille tuoksuttajille kirjoitti:
1. Tämä tuoksu oli ensimmäinen nostalginen tuoksuihastukseni teininä: Timantti Hangella (oliko Lumenen) ja Max Factorin Blasé.
2. Tämän tuoksun muistan siitä että jokin perheenjäsen/sukulainen käytti: Mummini käytti jotakin ihanaa, aika raskasta, Paco Rabannen tuoksua, nimeä en valitettavasti muista, ja kummitätini Joop Femme Joop! -tuoksua
3. Tätä tuoksua muinainen "viholliseni" koulusta/töistä käytti ja siksi en siedä sitä tänäkään päivänä: Työpaikkani "vihollinen" käytti Diorin Miss Dioria niin, että koko toimisto "haisi".
4. Tämä tuoksu (jos tunnistettavissa) meinasi tyrmätä minut tullessaan vastaan jossain: Dior Poison silloin joskus ennen, Lancomen La vie est Belle vielä tänäkin päivänä.
5. Tämän hyvän tuoksun jossain havaitessani oli pakko kysyä sen kantajalta että mikä se on: Marc Jacobsin Daisy Dream oli yhden tavarantoimittajamme tavaramerkki ja sopi pienelle naiselle täydellisesti.
6. Tätä tuoksua olen pitkään halunnut testata muttei ole ollut mahdollisuutta: No voi, näitä on sitten ihan hirvittävän paljon. Esim YSL Blouse, Jo Malonen tuoksut, Diptyquen tuoksut...
7. Tämä tuoksu oli se suuri pettymys odotusten jälkeen: Näitäkin on muutamia, mutta esimerkiksi Guccin Guilty Love Edition ja tuo jo kohdassa 4 esille tullut Lancome La vie est Belle.
8. Tähän tuoksuun olen ihastunut juuri nyt: Tätä ei nyt varsinaisesti ole, etsin edelleen itselleni sitä täysin ominta tuoksuani. Nyt vain odotan vähän keväisempiä ilmoja ja silloin voin ottaa taas käyttööni Diorin Diorissimon.
Myös Calvin Kleinin Eternity (se alkuperäinen) oli pettymys, kun testasin sitä Sokoksella, onneksi en tilannut sokkona, pistävä ja liian kukkainen