Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chanelin Coco Mademoisellesta kokemuksia? Fragantica ehdottaa sitä minulle aina omien suosikkituoksujeni yhteydessä. En pääse minnekään haistelemaan joten kuvailu olisi kiva saada 😊
Eilen suihkautin ranteeseen ja tytär sanoi, että tuoksun ulkomailta.
Ilmeisesti sai takauman jostain lomamatkalta.
Hyvä tuoksu, mutta ei ainutlaatuinen.
Minusta tuo on monen vakiotuoksu, koska se on laadukas, aikaa kestävä, tyylikäs ja pysyy hyvin iholla. Tai mitä nämä sillage ja projection ovat suomeksi. Käsittääkseni hyvin myyty Chanelin sarjasta ja varmasti monen edullisemman tuoksun esikuva. Fragranticassa tuo tulee minullakin jostain syystä usein vastaan ja arvelen että se edustaa jotain hyvin nykyaikaista ja kuitenkin samalla klassista tuoksunuotticomboa, josta on helppo pitää. Ja sopii moneen käyttöön ja ikäänkin tyylikkyytensä takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään Sokoksella haastamassa Shalimaria. Sehän on aivan hirveä! Oli sekä edt että edp, molemmat yhtä kamalia. Ja silti se mainitaan fragranticassa kaikkien aikojen parhaaksi äänestettynä tuoksuna ja tässäkin ketjussa joku sen on listannut suosikikseen. Voisiko joku selittää...?
Nauroin ääneen. Shalimar on musta tukahduttava, hirveä katku.
Uusversiosta en tiedä, mutta vintage oli
ainakin.
Se on kuin kiimainen nainen joka juoksee pelästyneen miespolon perässä.
Tai isoegoinen matroona, joka julistaa koko tyttöporukalle, että nyt järjestetään bileet 300 hengelle, ja niin myös tehdään vaikka muut vikisisivät vaisusti vastaan.
😀😁Nauratti minuakin, ja olen itse suuri Shalimar-fani. Ei se minusta ole ollenkaan "diktaattori", enkä tunnista itseäni tuosta kuvauksesta ;) Mulla on useita eri versioita Shalimarista, ja pari niistä on jopa aika kevyitä. N50
Tarkoitin aitoa ja oikeaa Shalimaria.
En sen nuorta kesyyntynyttä jälkipolvea.
80-90-luvuilla tuoksut kuten kaikki muukin oli värikästä ja väkevää. Oi voi, kukapa olisi arvannut että muutaman vuosikymmenen päästä kaikki on laihaa litkua. Silloinhan oli
varastoinut kaikkea ihanaa.
Mutta Shalimarit olisin jättänyt muille.😆Juu ymmärrän... mutta se kirjoittaja, jonka mielestä Shalimar oli hirveää oli haistellut ihan nykyversiota. (Mulla on muuten näyte vintage-parfyymista odottamassa kokeilua.)
Ja olisinpa itsekin älynnyt ostaa muutaman pullon Opiumia, Poisonia, Dunea ja klassisia Guerlaineja säästöön! Upeita tuoksuja (toki säästeliäästi käytettynä)... Itse käytin kasarilla ainakin Oscar de la Rentaa, joka oli huumaavan ihana, ja ysärillä Samsaraa. N50
Tuohan on kestovalittelun aihe tuoksusivustoilla miten vuosikymmenien takaisten tuoksumerkkien laatu on laskenut/kokoonpano muuttunut ihan sellaisiakin brändejä myöten kuin Guerlain (jolla on ansaitusti laadukkaiden uniikkien tuoksujen maine ja uskollinen fanikunta). Hinnat tuntuvat tulleen alaspäin ainakin verkosta tilattaessa mutta tilattu ja hartaasti odotettu vanha rakkaus ei yllättäen tuoksukaan yhtä tyrmäävän ihanalta kuin nuoruuden päivinä, mikä ei johdu hajuaistin haurastumisesta vaan tuoksuainesosien korvaamisesta milloin mistäkin syystä. Siksi näille käytettyjen ikivanhojen parfyymipullojen jahtaajille on omat markkinansa esim ebay. Hajuvesiteollisuus on totisesti räjähtänyt käsiin, eikä volyymi voi olla näkymättä myös laadussa ja tietyssä kertakäyttöisyydessä (flankerien massiivinen määrä markkinoilla).
Vierailija kirjoitti:
Kenzo Amour kirjoitti:
Notinon paketti tuli ja Maison Margielan Replica Beach Walk. Täysi pettymys. Tämä vei heti ensisuihkaisulla 90-luvulle, kun äitini käytti Yves Rocherin Magnoliaa (ehkä, sellainen valkoinen posliinipullo, jossa iso vaaleanpunainen kukka edessä). Tuoksu on tismalleen sama, tunkkainen, pistävä, en erota mitään keveää kesähenkeä tästä. Kookoksesta puhumattakaan. En taida koskaan löytää nenääni miellyttävää kookoksista kesätuoksua. Pakko pestä pois, 30 minuuttia kestin. Onneksi ostin vain 10 millin pullon.
Kai se on myönnettävä, että olen melkein pelkästään täyteläisten gourmandien ystävä, muiden kanssa on aina ollut hankaluuksia. Lempituoksuni sisältävät kaikki jotain herkullista (mantelia, benzoinia, kookosta, vaniljaa, heliotrooppia, kinuskimaisia vivahteita, viikunaa, yms.). Burberryn Brit, Armanin Mania, Versacen Crystal Noir ja uusi syvä ihastus ja signatureni Kenzo Amour. Monet kukkaiset hajuvedet puistattavat. Suositelkaa jotain ihania tuoksuja, joita voisi testailla tällä maulla. Se Hypnotic Poison on listalla!
En minäkään ymmärrä tuon Beach Walkin hehkutusta. Tulee mieleen lähinnä kassiin unohtunut märkä uimapuku. Tilasin huvikseni jostain nettikaupasta Panos Emporion CocoSun-tuoksun kun oli -80%. Pidin tästä yllättävän paljon ja kookos on tietenkin pääosassa. Toinen kiva kookostuoksu on Biothermin Eau Soleil. Nämä ovat tietysti makuasioita. Kookos on vähän sellainen ”arvaamaton” tuoksu. Jotkut vievät ajatukset ja tunnelman tropiikkiin ja osasta saa vain päänsäryn.
Oletko kokeillut Comptoir Sud Pacifiquen kookostuoksuja? Coco extreme, Coco Figue, Vanille Coco, Aloha Tiaré. Eivät kuitenkaan liene kovin kepeitä. Itselläni ollut vain tuo Tiaré, vei kyllä ajatukset lämpimiin maihin. Niitä saa 10 millisinä ko. ranskalaisilta sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käytätte hajuvettä, käytättekö sitä siksi että itse haluatte haistaa sen vai siksi että haluatte muiden (vaikka vain hyvin lähelle pääsevät) kokevan että tuoksutte sille? Rakastan omaa signatureani, mutta en haista sitä hetkenpäästä itse ollenkaan. Kuvittelin sen kaikkoavan nopeasti, mutta lapseni sanoi koulusta tullessaan että kerrostalomme käytävässä tuoksui parfyymini.
Tarkoittaako signature nimikkotuoksua vai omaa suosikkituoksua?
Se on suomeksi tavaramerkki.
Mutta tätä ei saa sanoa, ettei äidinkieltään
osaamattomat saa koko hernepeltoa nenuun.
😁signature scent = luottotuoksu mun kielenkäytössäni. tuoksu, josta ihmiset mut tuntee. Ei näitä tarvitse sanatarkasti suomentaa, vaan tärkeintä on se ajatus siinä.
Luottotuoksu on hyvä! Taitaa vaan tuo signature viehättää joitakin enemmän, kun siinä on hieno vierasmaalainen kirjain :-)
Minä taas en koe luottotuoksua samana asiana. Luottotuoksu on sellainen johon tartutaan helposti ja usein, tuoksu joka käy tilanteeseen kuin tilanteeseen. Signature taas on juuri se minun oma tuoksuni, juuri se josta minut tunnistetaan ja joka tuntuu minulta. Minusta se ajatus ei välity sanasta luottotuoksu. Oli siinä vierasperäinen kirjain tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Nude-addikti, toinen tuoksu josta saattaisit pitää, Jennifer Lopezin Miami Glow, jos uskallat julkkistuoksun tilata. Tässä nuotit Fragranticasta (en ehdi nyt kirjoittaa auki) "top notes are Passionfruit, Coconut Milk and Pink Grapefruit; middle notes are Orange Blossom, Heliotrope and Cyclamen; base notes are Vanilla, Musk and Amber".
Tämä on paljon suosiota saanut kookos-/kesätuoksu, ilmeisesti lopetettu, mutta nyt sitä on alkanut taas näkymään. Löytyy tällä hetkellä ainakin Parfum Zentrumista 100 ml pullo. En tiedä onko sitten reformuloitu/alettu valmistaa uudestaan/vanhaa varastoa. Oli sen verran edullinen kuitenkin että pistin tilaukseen. Voi ainakin verrata, kun mulla jäljellä pullo yli 10v takaa, jota olen käyttänyt säästeliäästi. Ihan omanlaisensa kookostuoksu, tosi upea, ei ole sellainen ns. aurinkorasvamainen kookos, vaikka niistäkin kyllä tykkään
Vähän jännittää tuo passionhedelmä. Jostain syystä haistan Dolce Gardenin äärimmäisen hedelmäisenä. Sellaisena oikein äklön guavaisena punaisena limpparina. Tuntuu etten oikein tule hedelmien tuoksujen kanssa kovin hyvin toimeen, bergamotin nopeaa häivähdystä lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihastellut suomalaista Hetkinen-tuotesarjaa, josta löytyy kynttilöitä ja huonetuoksuja. Tarkoitus on tutustua ensin kynttilöihin, mutta bongasin sieltä nyt myös Kaarnan kuori -nimisen parfyymin! Latvatuoksuna seetri, sydämenä kuusenpihka ja pohjalla vetiver. Kiinnostaa niin kovasti, olen suuri metsäisten tuoksujen ystävä. Mietin vain, että mille tuoksuu "kuusenpihka"?
Täältä löytyy lisätietoa: https://www.hetkinen.com/collections/fragrance ja jos jollain on pientäkin nuuhkaisukokemusta niin kertokaa!
Ei ole kokemusta, mutta minäkin pidän metsäisistä tuoksuista paljon, joten jos päädyt hankkimaan, niin perusteellinen arvio sitten tänne, kiitos :D
Kynttilöistä sellainen halpissuositus, että olen pitänyt paljon H&M:n Evergreen Forest -tuoksukynttilöistä, vaikka mielummin sitä tukisi suomalaista yritystä. Mutta halpa hinta ja helppous saada ovat tänä talvena vieneet voiton ;)
Löytyykö näitä kynttilöitä H&M:n sisustuspuolelta? En ole aiemmin huomannutkaan niitä.
Juuri sieltä :)
Nude-addikti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nude-addikti, toinen tuoksu josta saattaisit pitää, Jennifer Lopezin Miami Glow, jos uskallat julkkistuoksun tilata. Tässä nuotit Fragranticasta (en ehdi nyt kirjoittaa auki) "top notes are Passionfruit, Coconut Milk and Pink Grapefruit; middle notes are Orange Blossom, Heliotrope and Cyclamen; base notes are Vanilla, Musk and Amber".
Tämä on paljon suosiota saanut kookos-/kesätuoksu, ilmeisesti lopetettu, mutta nyt sitä on alkanut taas näkymään. Löytyy tällä hetkellä ainakin Parfum Zentrumista 100 ml pullo. En tiedä onko sitten reformuloitu/alettu valmistaa uudestaan/vanhaa varastoa. Oli sen verran edullinen kuitenkin että pistin tilaukseen. Voi ainakin verrata, kun mulla jäljellä pullo yli 10v takaa, jota olen käyttänyt säästeliäästi. Ihan omanlaisensa kookostuoksu, tosi upea, ei ole sellainen ns. aurinkorasvamainen kookos, vaikka niistäkin kyllä tykkään
Vähän jännittää tuo passionhedelmä. Jostain syystä haistan Dolce Gardenin äärimmäisen hedelmäisenä. Sellaisena oikein äklön guavaisena punaisena limpparina. Tuntuu etten oikein tule hedelmien tuoksujen kanssa kovin hyvin toimeen, bergamotin nopeaa häivähdystä lukuunottamatta.
Minun mielestäni tässä ei nuoteista huolimatta tuoksu niinkään hedelmäisyys, tuoksu on enemmänkin "soapy" jossa kookosta ja kukkia. Mutta jokaisen ihollahan saattaa käyttäytyä vähän eri tavoin. Itse en pidä tätä ollenkaan ns. hedelmäisenä tuoksuna.
Testausta:
Guerlainia Aqua Allegoria Nerolia Bianca tuoksuu raikkaan sitruunaiselta ja siinä tuntuu häivähdys makeaa, valkoista kukkaa. Hieno, kevyt tuoksu kesään.
Serge Lutensin Feminité du Bois on hedelmäinen ja makea tuoksu, jossa puun ja vaniljan nuotit häilyvät taustalla. Iholla lämmetessään muuttuu hennosti kukkaiseksi. Naisellinen tuoksu.
Manila Grace Eau Fraiche aloittaa hedelmäisellä pirskahduksella, joka lämpenee iholla aivan kuin jäätelön tuoksuksi. Olen haistavinani tässä myös kookosta, jota ei ole mainittu nuoteissa. Joka tapauksessa nenä on nyt kiinni ranteessa, joten kirjoittaminen vaikeutuu...
Toi Manila Grace Eau Fraiche on tosi ihana, mut mun
huulet turpoo siitä.
Olen mies ja omistan creed aventuksen joka todellakin on todella hypetetty tuoksu tuoksuyhteisössä. On raikas, puinen, hivenen makeahko tuoksu. Tykkään todella kyllä.
Aventus naisille en ole koskaan haistanut mitta voit tilata näytteen siitä esim. Notino.fi
Kallis tuoksu ja jos tilaat niin suosittelen tilaamaan ranskasta noseparis.com
Tuoksu tulee pikana parissa päivässä ja siihen saa 6 x 1.5ml näytettä mukaan.
Sori että tulee tuplana ei onnistunut viestin lainaus edelleisessä. Tähän piti vastata
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi todella paljon testata Creedin Aventus for Her, kokemuksia kenelläkään? Tuo pelkkä Aventushan taitaa olla aika suosittu miesten tuoksu?
Olen mies ja omistan creed aventuksen joka todellakin on todella hypetetty tuoksu tuoksuyhteisössä. On raikas, puinen, hivenen makeahko tuoksu. Tykkään todella kyllä.
Aventus naisille en ole koskaan haistanut mitta voit tilata näytteen siitä esim. Notino.fi
Vierailija kirjoitti:
Mistä tilaatte tuoksut?
Itse tilaan Notino, Kicks ja Ausliebezumduft. Joskus Stockmann.
Aiemmin Eleven mutta ne meni pilaamaan nettikauppansa eikä siellä enää ole pieniä pulloja eikä ole enää irronnut tuotenäytteitä vaikka tilaisi satasilla.
Aiemmin Net-a-porterista myös mutta Brexitin jälkeen en enää koska hintoihin tulee nyt se 30% lisä tulleineen ja alv:eineen.
Kicks on mun mielestä ihan täky kallis, kalliimpi kun stockka tai sokos. Tilaan aina netistä Euroopan sisällä. Parfumdreams, notino, parfas, noseparis, origines, parfum-zentrum. Nämä ovat ainakin luotettavia ja saa aina 20-30e halvemmalla verrattuna Suomen vähittäis liikkeisiin
Törkykallis siis tarkotin edellisessä viestissä. Vihaan tällä puhelimella näpyttelyä
Carthusiasta kiinnostuneelle, tuolta Noseparisista saa näytteitä 3 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Sori että tulee tuplana ei onnistunut viestin lainaus edelleisessä. Tähän piti vastata
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi todella paljon testata Creedin Aventus for Her, kokemuksia kenelläkään? Tuo pelkkä Aventushan taitaa olla aika suosittu miesten tuoksu?
Apua, taas uusi kauppa missä suht edulliset näytteet ja postikulut😅 Tilaussormea syyhyttää. Kiitti vinkistä!
....ja niille, joita Zoologistin eläintarha kiinnosti, Essenza Nobile (.de) on nyt saanut toimitukseen Snowy Owlin näytekoon, 9€. Ostolakko pitää, toistaikseksi....
Sonja kirjoitti:
Toi Manila Grace Eau Fraiche on tosi ihana, mut mun
huulet turpoo siitä.
Voi harmi 😔. Minulle ei onneksi tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
....ja niille, joita Zoologistin eläintarha kiinnosti, Essenza Nobile (.de) on nyt saanut toimitukseen Snowy Owlin näytekoon, 9€. Ostolakko pitää, toistaikseksi....
Pahoittelut, olin väärässä, sormi lipashti. Juuri tästä ei tietenkään ole näytettä, vieläkään. Odotus jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut, olin väärässä, sormi lipashti. Juuri tästä ei tietenkään ole näytettä, vieläkään. Odotus jatkuu.
Zoologist-keskusteluu en ole aiemmin osallistunut, mutta olen 1 joka odottaa itse Zoologistilta tilattuja 2 näytettä Snowy Owl ja Squid. Tilasin 2.2., silloin ilmoittivat lähetetyksi, vielä ei ole tullut...