Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Onko teillä sellaisia tuoksuja joita olette aluksi inhonneet, mutta joihin olette lopulta ihastuneet?
Itselläni tällainen on Burberryn My Burberry Black. Kun nuuhkin sitä ensimmäistä kertaa suoraan pullosta, minusta se tuoksui palaneelle muoville. Kerran tulin kuitenkin kokeilleeksi, koska persikkanektari ja ruusu kuulostivat yhdistelmänä jotenkin ihanalta, ja ehkä n. 15 min. päästä olin aivan myyty. Jossain kuvattiin tuoksun olevan "boozy", ja sitä se minusta onkin. Siinä on jännällä tavalla jokin alkoholijuomaa muistuttava vivahde, ehkä persikkalikööri tai cocktail jossa on rommia ja persikkaa.
Sain tos Michael Korsin tilauksen mukana niiden Gorgeous uutuustuoksusta näytteen.
Olin ihan myyty. Sopii mun makuun älyttömän hyvin.Tyypillisimmät tuoksut mistä tykkään ja oon hankkinu on Guccin Bloom + Bloom Acqua di Fiori, Diorin Hypnotic Poison ja Miss Dior
Kiinnostaisi todella paljon testata Creedin Aventus for Her, kokemuksia kenelläkään? Tuo pelkkä Aventushan taitaa olla aika suosittu miesten tuoksu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Shalimarista sen verran, että mielestäni se on kuin amaryllis-kukka, jonka ostan kaupasta ankeana suppuvartena ja kotona kukkii kauniisti: vähän ruma tuoksu kokeiltaessa kaupassa, mutta kun se lämpenee, kypsyy ja aukeaa iholla, se on ihana. Aikuisen naisen tuoksu, ei varmaan tarkoitettukaan nuorelle naiselle. Ja se on ihana asia, että tällainen perinteinen klassikkotuoksu on löydettävissä keski-ikäisenä. Ikäänkuin nainen itsekin kasvaa sen käyttäjäksi elämänkokemuksen myötä.
Juuei. Tähän mennessä elämänkokemusta on kyllä kertynyt roppakaupalla, mutta Shalimar se vaan on ja pysyy kakkutaikinana, eikä tulossa ole edes hyvä kakku. Toinen aina pettymyksen tuottava on Bright Crystal, joka kerta toisensa jälkeen muuttuu teolliseksi käsisaippuaksi. Harmi, molemmista pidetään niin paljon, että olisi mukava saada kiinni siitä innosta, mutta ei. Tulee ihan ulkopuolinen fiilis.
Vielä kolmas, jota en kertakaikkiaan tajua, on Nivea. Juuri luin Fragranticasta ketjua, jossa fiilistellään Nivean tuoksua. Inhoan sitä edelleen, jo pakkastalvesta -86. Hassua kuvitella, että silloinen peltipurkkijankki on toisille toivenuotti hajuvedessä.
Nivealla on muuten hajuvesikin jossa tuo Nivean voiteen tuoksu 😄 Tuli jossain nettikaupassa vastaan.
Onko Vanille Gourmand löytänyt perille? Kiinnostaisi kuulla minkälainen tuoksu se on pohjimmiltaan.
Auts kirjoitti:
Sain tos Michael Korsin tilauksen mukana niiden Gorgeous uutuustuoksusta näytteen.
Olin ihan myyty. Sopii mun makuun älyttömän hyvin.Tyypillisimmät tuoksut mistä tykkään ja oon hankkinu on Guccin Bloom + Bloom Acqua di Fiori, Diorin Hypnotic Poison ja Miss Dior
Kuulostaapa mielenkiintoiselta! Olen tykännyt Korsin Midnight Shimmeristä ja Starlight Shimmeristä, täytyypä katsoa jos tuosta uudesta saisi jostain näytteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenzo Amour kirjoitti:
Notinon paketti tuli ja Maison Margielan Replica Beach Walk. Täysi pettymys. Tämä vei heti ensisuihkaisulla 90-luvulle, kun äitini käytti Yves Rocherin Magnoliaa (ehkä, sellainen valkoinen posliinipullo, jossa iso vaaleanpunainen kukka edessä). Tuoksu on tismalleen sama, tunkkainen, pistävä, en erota mitään keveää kesähenkeä tästä. Kookoksesta puhumattakaan. En taida koskaan löytää nenääni miellyttävää kookoksista kesätuoksua. Pakko pestä pois, 30 minuuttia kestin. Onneksi ostin vain 10 millin pullon.
Kai se on myönnettävä, että olen melkein pelkästään täyteläisten gourmandien ystävä, muiden kanssa on aina ollut hankaluuksia. Lempituoksuni sisältävät kaikki jotain herkullista (mantelia, benzoinia, kookosta, vaniljaa, heliotrooppia, kinuskimaisia vivahteita, viikunaa, yms.). Burberryn Brit, Armanin Mania, Versacen Crystal Noir ja uusi syvä ihastus ja signatureni Kenzo Amour. Monet kukkaiset hajuvedet puistattavat. Suositelkaa jotain ihania tuoksuja, joita voisi testailla tällä maulla. Se Hypnotic Poison on listalla!
Se on jännä kuinka ihmiset kokee tuoksut niin eri tavoin - mulle tuo Beach walk on todellakin ihanan keveä kesätuoksu, tosiaan kuin kävely rannalla vienon kookosaurinkovoiteen tuoksun leijaillessa ympärillä. 🌊🥥
Jatkan vielä aiheesta, että mä RAKASTAN kesäisiä rantatuoksuja ja mulla on tuon yllämainitun lisäksi Bond No. 9:n Fire Island, Guerlainin Terracotta, Bobbi Brownin Beach, Demeterin Sun Tan Lotion ja Jil Sandersin Sun, sekä tietty Nuxen Huile Prodigieuse -kuivaöljy, joita kaikkia käytän kesäisin (ja joskus muulloinkin piristämään itseäni.) En osaa laittaa noita parhausjärjestykseen vaan kaikki ovat aivan ihastuttavia omalla tavallaan. Kesä, tule jo! 🏖🌞
Hyvältä näyttää listauksesi. Kiinnostaisi kuulla lisää tuosta Bond No. 9 Fire Islandista, onko se kookosmainen, aurinkovoidemainen? Onko vahva, kestävä? Olen miettinyt sen hankkimista kesätuoksuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käytätte hajuvettä, käytättekö sitä siksi että itse haluatte haistaa sen vai siksi että haluatte muiden (vaikka vain hyvin lähelle pääsevät) kokevan että tuoksutte sille? Rakastan omaa signatureani, mutta en haista sitä hetkenpäästä itse ollenkaan. Kuvittelin sen kaikkoavan nopeasti, mutta lapseni sanoi koulusta tullessaan että kerrostalomme käytävässä tuoksui parfyymini.
Tarkoittaako signature nimikkotuoksua vai omaa suosikkituoksua?
Se on suomeksi tavaramerkki.
Mutta tätä ei saa sanoa, ettei äidinkieltään
osaamattomat saa koko hernepeltoa nenuun.
😁signature scent = luottotuoksu mun kielenkäytössäni. tuoksu, josta ihmiset mut tuntee. Ei näitä tarvitse sanatarkasti suomentaa, vaan tärkeintä on se ajatus siinä.
Luottotuoksu on hyvä! Taitaa vaan tuo signature viehättää joitakin enemmän, kun siinä on hieno vierasmaalainen kirjain :-)
Olen ihastellut suomalaista Hetkinen-tuotesarjaa, josta löytyy kynttilöitä ja huonetuoksuja. Tarkoitus on tutustua ensin kynttilöihin, mutta bongasin sieltä nyt myös Kaarnan kuori -nimisen parfyymin! Latvatuoksuna seetri, sydämenä kuusenpihka ja pohjalla vetiver. Kiinnostaa niin kovasti, olen suuri metsäisten tuoksujen ystävä. Mietin vain, että mille tuoksuu "kuusenpihka"?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihastellut suomalaista Hetkinen-tuotesarjaa, josta löytyy kynttilöitä ja huonetuoksuja. Tarkoitus on tutustua ensin kynttilöihin, mutta bongasin sieltä nyt myös Kaarnan kuori -nimisen parfyymin! Latvatuoksuna seetri, sydämenä kuusenpihka ja pohjalla vetiver. Kiinnostaa niin kovasti, olen suuri metsäisten tuoksujen ystävä. Mietin vain, että mille tuoksuu "kuusenpihka"?
Täältä löytyy lisätietoa: https://www.hetkinen.com/collections/fragrance ja jos jollain on pientäkin nuuhkaisukokemusta niin kertokaa!
Vierailija kirjoitti:
Mä teen pihkasalvaa. Kuusenpihka tuoksuu...no, pihkalta. Saatko kiinni mielikuvasta, jossa sormet ovat tahmassa kuusenkerkkien tai havujen käsittelystä, tai joulukuusen tuoksusta, kun ryömit sen alla laittamassa sitä kuusenjalkaan (vinoon, tietysti? Pihkan tuoksi on alkuun terävä, mutta hyvin täyteläinen ja metsäinen. Muistuttaa puusaunoista ja kesämökeistä ja sen sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tuoksu"kulttuuri" on niin pienimuotoista ja kehittymätöntä, että anglismien viljely on ihan ymmärrettävää parempien ja yleistyneiden vaihtoehtojen puutteessa. Pitäisikö skeittaajiltakin alkaa vaatia temppujen nimien suomentamista? Flippi = lautapyörö?
Paitsi että oakmossista suosin latinankielistä versiota evernia prunastri. Valkohankajäkälä on tavallaan huvittava sana, koska harva harrastaja edes tietäisi ilman googlettelua, mitä sillä tarkoitetaan.
Valkohankajäkälä opetetaan kaikille biologiassa peruskoulussa. Jos ei sitä muista, niin sitten on unohtanut. Mikä ei ole syy alkaa kirjoitella oakmossista, vaan virkistää muistia.
Väitän, että ehdottomasti suurin osa suomalaisista ei osaisi eritellä, miten valkohankajäkälä eroaa suomalaisilla kallioilla kasvavasta "perusjäkälästä". Jos muistavat valkohankajäkälä-sanaa koskaan kuulleensakaan.
Vielä pienempi osa tietää, että valkohankajäkälä on englanniksi oakmoss.
Kyse on harrastukseen liittyvästä jargonista (huomaa anglismi!), jolle on ihan järkevät käytännön syynsä. Toki voihan kielipoliisin leikkiminenkin olla harrastus, ei siinä mitään (pahoittelut vierasperäisen poliisi-sanan käyttämisestä).
Jargon ja poliisi löytyvät kielitoimiston sanakirjasta. Ne ovat ihan vakiintuneita ja kieleen omaksuttuja lainasanoja. Kumma kun et ymmärrä niiden ja omakeksimien epävirallisten anglismien eroa.
Esimerkiksi gurmandi on ollut sivistyssanakirjoissa jo arviolta 50-luvulta saakka, luultavasti ennemminkin. Ei ole tarvetta kirjoittaa gourmandista, kun meille on jo otettu kyseinen sana aiemmin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Onko Vanille Gourmand löytänyt perille? Kiinnostaisi kuulla minkälainen tuoksu se on pohjimmiltaan.
Ei ole tullut 😬 Ihan liian pitkä toimitusaika kyllä hobbarilla, en taida uskaltaa tilsta siel mitään enää...
Guccin Bamboo on suosikkini ja ainoa, jota enää ostan. Aivan ihana tuoksu! Makea, viettelevä, ei yhtään tunkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyy lisätietoa: https://www.hetkinen.com/collections/fragrance ja jos jollain on pientäkin nuuhkaisukokemusta niin kertokaa!
Ei ole kokemusta, mutta minäkin pidän metsäisistä tuoksuista paljon, joten jos päädyt hankkimaan, niin perusteellinen arvio sitten tänne, kiitos :D
Kynttilöistä sellainen halpissuositus, että olen pitänyt paljon H&M:n Evergreen Forest -tuoksukynttilöistä, vaikka mielummin sitä tukisi suomalaista yritystä. Mutta halpa hinta ja helppous saada ovat tänä talvena vieneet voiton ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun käytätte hajuvettä, käytättekö sitä siksi että itse haluatte haistaa sen vai siksi että haluatte muiden (vaikka vain hyvin lähelle pääsevät) kokevan että tuoksutte sille? Rakastan omaa signatureani, mutta en haista sitä hetkenpäästä itse ollenkaan. Kuvittelin sen kaikkoavan nopeasti, mutta lapseni sanoi koulusta tullessaan että kerrostalomme käytävässä tuoksui parfyymini.
😁Minä en ainakaan ala puhua mistään tavaramerkistä! Hyvät hyssykät.
Eikös signature ole nimikirjoitus? Eli tuoksu josta sinut tunnistetaan vaikka töissä 🙂 edellyttää toki sitä että kiinnyt yhteen tuoksuun pidemmäksi aikaa. Jotenkin tykkäät siitä itse, siihen ei kyllästy hetkessä (tai ikinä) ja se kestää hyvin iholla/vaatteissa (mitä oikeastaan suurin osa tuoksuista ei tee, ainakaan edt:t). Ei tuo kovin suomalainen juttu ole, ei ainakaan samalla tavalla käytössä tuo sana. Voisiko johtua siitä, että Suomessa vierastetaan edelleen osittain hajusteilla viestimistä ja osa on alkerginen /muuten
vain inhoaa hajusteita.
Nude-addikti, toinen tuoksu josta saattaisit pitää, Jennifer Lopezin Miami Glow, jos uskallat julkkistuoksun tilata. Tässä nuotit Fragranticasta (en ehdi nyt kirjoittaa auki) "top notes are Passionfruit, Coconut Milk and Pink Grapefruit; middle notes are Orange Blossom, Heliotrope and Cyclamen; base notes are Vanilla, Musk and Amber".
Tämä on paljon suosiota saanut kookos-/kesätuoksu, ilmeisesti lopetettu, mutta nyt sitä on alkanut taas näkymään. Löytyy tällä hetkellä ainakin Parfum Zentrumista 100 ml pullo. En tiedä onko sitten reformuloitu/alettu valmistaa uudestaan/vanhaa varastoa. Oli sen verran edullinen kuitenkin että pistin tilaukseen. Voi ainakin verrata, kun mulla jäljellä pullo yli 10v takaa, jota olen käyttänyt säästeliäästi. Ihan omanlaisensa kookostuoksu, tosi upea, ei ole sellainen ns. aurinkorasvamainen kookos, vaikka niistäkin kyllä tykkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta, mutta minäkin pidän metsäisistä tuoksuista paljon, joten jos päädyt hankkimaan, niin perusteellinen arvio sitten tänne, kiitos :D
Kynttilöistä sellainen halpissuositus, että olen pitänyt paljon H&M:n Evergreen Forest -tuoksukynttilöistä, vaikka mielummin sitä tukisi suomalaista yritystä. Mutta halpa hinta ja helppous saada ovat tänä talvena vieneet voiton ;)
Löytyykö näitä kynttilöitä H&M:n sisustuspuolelta? En ole aiemmin huomannutkaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😁Minä en ainakaan ala puhua mistään tavaramerkistä! Hyvät hyssykät.
Eikös signature ole nimikirjoitus? Eli tuoksu josta sinut tunnistetaan vaikka töissä 🙂 edellyttää toki sitä että kiinnyt yhteen tuoksuun pidemmäksi aikaa. Jotenkin tykkäät siitä itse, siihen ei kyllästy hetkessä (tai ikinä) ja se kestää hyvin iholla/vaatteissa (mitä oikeastaan suurin osa tuoksuista ei tee, ainakaan edt:t). Ei tuo kovin suomalainen juttu ole, ei ainakaan samalla tavalla käytössä tuo sana. Voisiko johtua siitä, että Suomessa vierastetaan edelleen osittain hajusteilla viestimistä ja osa on alkerginen /muuten
vain inhoaa hajusteita.[/Nimikkotuoksu olisi mielestäni hyvä vastine signature scentille. Signature tarkoittaa sananmukaisesti allekirjoitusta. Tavaramerkki on englanniksi trade mark. Terv. nimim. Asiatekstikääntäjä
En pitänyt Heristä, mutta Her intense vakuutti. On sellainen herkullisen makea ja siinä on ripaus brittiläistä "posh"ia. Suosittelen kokeilemaan iholle.
t. gourmandiin menevä