Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteks miten ihanaa oli valikoida laivan taxfreessa pienessä sievässä? Suihkautella, nuuhkia valikoida.
Ja palata seuraavana päivänä ostamaan se paras.
Silloin kun Estonia ei vielä ollut tapahtunut.
Kun laivalla oli muutenkin kivaa.
🛳️🍹🎶Ja kun laivalla oli vielä ne kunnon Tax Free hinnat! Sieltä tuli ostettua aika monet tuoksupullot ja meikkipaletit :) Osa monikäyttö-meikkipaleteistahan oli vain noita Duty Free versioita lentokentille ja laivoille, niitä ei maista saanut eikä taida saada vieläkään?
Mä ihastuin Balaheen kun pullo oli niin hieno.
Tuoksu oli hieman tujua nuorelle, mutta sitä riitti pikku pirskaus.
Vierailija kirjoitti:
Ihastelen Miller Harrisin tuoksuja. Ne ovat hieman kalliita, ovatkohan hyviä?
Huuto.netissä on myynnissä Miller Harrisin tuoksuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen testannut kolmea (Rose silence, Étui noir & Rose en noir), jotka kaikki ovat olleet laadukkaita, kestäviä ja kiinnostavia. Kannattaa kuitenkin tilata näytteitä esim. Notinolta, sillä nämä ovat varsin moniulotteisia ja muuttuvia tuoksuja.
State of Mindin discovery set odotteli keittiön pöydällä, kun tulin kotiin. (Kalasäilykemies vain hymyili vienosti.) Kuukauden taisivat nämäkin matkata Ranskasta. Mielenkiintoinen konsepti; brandi yhdistää parfyymin ja siihen sopivan irtoteen (en tilannut teetä, sitä on kaapit väärällään). Tuoksuissakin on kaikissa teenuotteja; pu'erh, valkoinen tee, osmant yunnan jne. Nyt on viimeiset kotiutettu.....ennen seuraavia. Katsotaan koska kehtaa tilata mitään, tarvettahan ei ole.
Päivän tuoksu jo kolmatta päivää peräkkäin Oriza; tänään Rêve d'Ossian, joka on juuri niin kaunis ambrainen suitsuke kuin kuvittelinkin sen olevan. Oeillet Louis XV oli myös ihana, neilikka ja mausteneilikka. Kaikkia kolmea kestäisi annostella enemmän kuin yhden suihkauksen, sillage on kohtalainen, ketso hyvä, tuoksut monikerroksisia ja hivelevät vintagehermoa, kuten brandin tyyliin kuuluu. Minulle nämä olisivat koko pullon arvoisia, jos harrastaisin sellaisia.
Mä kaipaan sitä, kun risteilyllä tai etelänlomalle lähtiessä sai nuuskia duty free kaupan parfyymit ja tutkia meikit ja ostaa jostain uutta edullisemmalla hinnalla. Nykyään ei matkustella.. ja halvemmat hinnat on näissä nettikaupoissa, joista nyt olenkin tilannut varmaan kerran kuussa jotain.
Mutta kaipaan tuota aikaa, sitä tuoksua niissä kaupoissa ja muutenkin..lomalle lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Notinon pakettia odottelen, enkä edes muista mitä kaikkea pientä tilasin :D Hätäpäissäni pistin vaan ostoskoriin näytteitä ennenkuin ne loppuu, se on muuten joskus ärsyttävää että tuotteet loppuu nettikaupasta juuri ennen kuin olet menossa maksamaan ostoskorin sisältöä : /
Palailen sitten kertomaan kun paketti saapuu, vissiin menee reilu viikko tai melkein kaksi ainakin? Eli muutaman päivän päästä ehkä voisi tulla tänne Helsinkiin.
Se niiden käyttämä kuljetusyhtiö vissiin jättää ne Postille Suomessa?
No tuohan on kiva yllätys myös sitten itselle katsoa mitä sieltä on tulossa 😄 Joo Postille jättävät ja pitää hakea Postin pisteestä. Itse en ole saanut koskaan pakettiautomaattiin, jostain syystä Posti toimittaa aina Notinon paketit toimipisteeseen.
Muistatteko Nina Riccin Les Belles -tuoksun? Yhdenksänkytluvun tuoksu, josta pidin ihan hirmuisesti. Oli srllaisessa vihreässä kiekurakasapullossa, jolla oli pinkki kruunu korkkina.
Mikähän nykytuoksu voisi muistuttaa sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unisex ja Unisex!
On työlästä löytää siedettävän naisellisia tuoksuja noiden joukosta. Sitä paitsi siedettävä ei riitä: pitää olla ihana.Ei muuten, mutta unisexejä alkaa jo olla valtaosa tuoksuista. Halutaanko niitä tosiaan niin paljon?
Ja on siellä joukossa hyviäkin: joka kymmenes voi olla kiinnostava. Sen löytääkseen saa vain plärätä aika lailla turhaa.Siirry designereihin, ne ovat edelleen pääsääntöisesti sukupuolitettuja. Tosin niissäkin on huomattavissa unisexpesua, eli luodaan tuoksu selkeästi m/f mielessä ja lätkäistään päälle myynninedistämisen vuoksi trendikäs unisexnimitys. Kökköä sekin.
Mulla on iho, joka korostaa vaniljaa ja kaiken makeutta. En pysty kukkaisiin tuoksuihin kuin hyvin harvoin, ja unisexit istuvat kuin luotuna, saan niistä sitä tiettyä ryhtiä. Tyylillisesti olen pehmeä ja perinaisellinen.
Siis siirry mihin??
Designertuoksuihin. Taloihin, joissa suunnitellaan myös muotia, ei vain tuoksuja (Fragrantican "main activity"). Peritnteiset Chanel, Dior, Armani, Prada, Gucci jne jne. Jo löytyy perinaisellista kukkaa, mainonta on kohdennettu jommillekummille ja tuoksujen nimissäkin for her/for him/pour femme/pour homme. Nichetalot, jotka keskittyvät lähinnä tai yksinomaan tuoksuihin, tekevät usein niitä unisexeja unisexeja. Poikkeuksia tietysti on molempiin suuntiin, mutta pääsääntö vähentää sitä läräyksen vaivaa, täällä toisinpäin.
Myönnän, että omaa hajuaistiani miellyttävät enemmän nämä designer- tai jopa julkkistuoksut. Nichet ovat monesti omaan makuuni liian kovia ja päällekäyviä. Tuntuu, että vaikka laittaisi puoli suihkusta niin tuoksu ei ole toimistokelpoinen.
Eilen sain mm Jennifer Lopezin Still -parfyymin ja ihastuin tähän teetuoksuun. Taloudellisestikin hyvä homma, että hajuaisti ei ole tämän kehittyneempi, sadan millin pullo vain 25€.
Vierailija kirjoitti:
Mä kaipaan sitä, kun risteilyllä tai etelänlomalle lähtiessä sai nuuskia duty free kaupan parfyymit ja tutkia meikit ja ostaa jostain uutta edullisemmalla hinnalla. Nykyään ei matkustella.. ja halvemmat hinnat on näissä nettikaupoissa, joista nyt olenkin tilannut varmaan kerran kuussa jotain.
Mutta kaipaan tuota aikaa, sitä tuoksua niissä kaupoissa ja muutenkin..lomalle lähtöä.
Silloin tuoksuja oli olemassa hillitty määrä. Klassikot pysyivät vuosikymmeniä. Nyt tuoksuja on ihan järjettömät määrät. Just kun olet tottunut johonkin, se lopetetaan.
Huomasin että mulla kestää ikään kuin totuttautua uuteen tuoksuun. Se ei aluksi ole niin hyvä, mutta yhtäkkiä onkin, tuttu ja mukava kuin vanhat kengät. Tietysti sillä edellytyksellä ettei siinä ole jotain ärsyttävää vivahdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unisex ja Unisex!
On työlästä löytää siedettävän naisellisia tuoksuja noiden joukosta. Sitä paitsi siedettävä ei riitä: pitää olla ihana.Ei muuten, mutta unisexejä alkaa jo olla valtaosa tuoksuista. Halutaanko niitä tosiaan niin paljon?
Ja on siellä joukossa hyviäkin: joka kymmenes voi olla kiinnostava. Sen löytääkseen saa vain plärätä aika lailla turhaa.Siirry designereihin, ne ovat edelleen pääsääntöisesti sukupuolitettuja. Tosin niissäkin on huomattavissa unisexpesua, eli luodaan tuoksu selkeästi m/f mielessä ja lätkäistään päälle myynninedistämisen vuoksi trendikäs unisexnimitys. Kökköä sekin.
Mulla on iho, joka korostaa vaniljaa ja kaiken makeutta. En pysty kukkaisiin tuoksuihin kuin hyvin harvoin, ja unisexit istuvat kuin luotuna, saan niistä sitä tiettyä ryhtiä. Tyylillisesti olen pehmeä ja perinaisellinen.
Siis siirry mihin??
Designertuoksuihin. Taloihin, joissa suunnitellaan myös muotia, ei vain tuoksuja (Fragrantican "main activity"). Peritnteiset Chanel, Dior, Armani, Prada, Gucci jne jne. Jo löytyy perinaisellista kukkaa, mainonta on kohdennettu jommillekummille ja tuoksujen nimissäkin for her/for him/pour femme/pour homme. Nichetalot, jotka keskittyvät lähinnä tai yksinomaan tuoksuihin, tekevät usein niitä unisexeja unisexeja. Poikkeuksia tietysti on molempiin suuntiin, mutta pääsääntö vähentää sitä läräyksen vaivaa, täällä toisinpäin.
Myönnän, että omaa hajuaistiani miellyttävät enemmän nämä designer- tai jopa julkkistuoksut. Nichet ovat monesti omaan makuuni liian kovia ja päällekäyviä. Tuntuu, että vaikka laittaisi puoli suihkusta niin tuoksu ei ole toimistokelpoinen.
Eilen sain mm Jennifer Lopezin Still -parfyymin ja ihastuin tähän teetuoksuun. Taloudellisestikin hyvä homma, että hajuaisti ei ole tämän kehittyneempi, sadan millin pullo vain 25€.
Pitäis kokeilla Elizabeth Ardenit. Siellä on monta kiinnostavaa eikä hinta huimaa päätä.
Eikös nichet ole kaikki omia persooniaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unisex ja Unisex!
Siis siirry mihin??
Minä taas seikkailen nichemaailmassa, koska niitä on niin helppo löytää näytekoossa ja saada kotiin käymättä missään nuuhkimassa...juuri tuon intensiteetin ja keston kanssa se näytekin kestää ikuisuuksia. Pidän myös monimutkaisista ja haastavista parfyymeista, koen ne taidemuotona. Uusien testailu on aina yhtä palkitsevaa.
Mietin jokin aika sitten, että oma epäonneni designerien kanssa johtuu makeutta korostavasta ihosta tai nenästä. Lady Shalimar tuoksuu minulla kakkutaikinalta, joka yrittämällä. (Rajansa gourmandeillakin.) Tonkat Feve Delicieuse ja Tonka Imperiale olivat tukehduttavia kokemuksia. Vaniljat (Delacourtet) muuttuvat myös päällekäyviksi. Juuri parempi onni ei ole kukkien kanssa, erityisesti valkoisten kanssa on oltava hyvin varovainen. Kokeilen kaikenlaista silti, ihan uteliaisuuttani ja vähän yleissivistyksen takia. Pidän Ardenin White Teasta, ja tiedän, että jossain on sekä J.Lo:n Glow että Britneyn Midnight Fantasy odottamassa testiä.
Onko J-Lo Still tuoksussa yhä se hopeinen sormus siinä pullon korkin alapuolella kiinni, semmoinen sormus jossa kristalli? Jonka voi irrottaa ja pitää koruna? :) Minulla oli tuo joskus 10 vuotta sitten ja se sormus on varmaan eräässä pukukorulaatikossa edelleen, pitääpä tarkistaa.
Vaikka olin vannonut, että hankin vintageja korkeintaan minikoossa, tuli alkuviikosta ostettua eBaystä 90-luvun VC&A Tsar 50 ml (edelleen muovikääreessä) ja YSL Jazz 100 ml (puteli mallia "pianonkoskettimet").
Joo-o. Juhlava uudenvuodenlupaukseni oli ostaa vain yksi uusi pullo vuonna 2021, mutta nyt on jo kahdeksan kappaletta tullut hankittua. Jospa NYT se olisi sitten stop?
Olen testaillut Notinon tammikuun alesta tilaamaani Roberto Cavallin Paradise Foundia. Mielenkiintoinen, uniikki tuoksu, tässä on palmun lehteä, heliotrooppia, frangipania, patchoulia, santelipuuta, jasmiinia, appelsiininkukkaa, pippuria ainakin. Palmunuotti on mielenkiintoinen, vihreä, trooppinen, viidakkomainen, jotenkin kostea. Patchouli ja palmu tuovat kivan vihreyden, mutta tuoksussa havaitsee vahvana myös kukat. Pidän erityisesti frangipanin ja heliotroopin tuoksuista, ne pystyy havaitsemaan tässä. Tosi hyvä koknaisuus, sopii loistavasti kevääseen ja miksei kesäänkin. Tämä on uusi, vasta ilmestynyt tuoksu ja ihmettelinkin, että 50 ml oli Notinon alessa vain 25 eur. Hinta oli noussutkin sitten seuraavana päivänä 66 euroon, tämä Notinon epämääräinen hintavaihtelu.
Tähän liittyen tuli vielä mieleen että kun tilasin sieltä juuri Montalen 5 näytteen setin jonka hinta oli 10 eur, niin tänään sen hinta olikin jo 17 eur. Siellä pitää olla nopea jos jotain löytää, hinnat saattavat pompsahtaa ihan satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen testaillut Notinon tammikuun alesta tilaamaani Roberto Cavallin Paradise Foundia. Mielenkiintoinen, uniikki tuoksu, tässä on palmun lehteä, heliotrooppia, frangipania, patchoulia, santelipuuta, jasmiinia, appelsiininkukkaa, pippuria ainakin. Palmunuotti on mielenkiintoinen, vihreä, trooppinen, viidakkomainen, jotenkin kostea. Patchouli ja palmu tuovat kivan vihreyden, mutta tuoksussa havaitsee vahvana myös kukat. Pidän erityisesti frangipanin ja heliotroopin tuoksuista, ne pystyy havaitsemaan tässä. Tosi hyvä koknaisuus, sopii loistavasti kevääseen ja miksei kesäänkin. Tämä on uusi, vasta ilmestynyt tuoksu ja ihmettelinkin, että 50 ml oli Notinon alessa vain 25 eur. Hinta oli noussutkin sitten seuraavana päivänä 66 euroon, tämä Notinon epämääräinen hintavaihtelu.
Tähän liittyen tuli vielä mieleen että kun tilasin sieltä juuri Montalen 5 näytteen setin jonka hinta oli 10 eur, niin tänään sen hinta olikin jo 17 eur. Siellä pitää olla nopea jos jotain löytää, hinnat saattavat pompsahtaa ihan satunnaisesti.
Huomasin saman noista hinnoista eilen illalla,kun kerroit tuosta Montale-setistä. Koodilla sai 15% hinnasta pois, mutta se lähtöhonta oli 16,05€, eikä ilmaista toimitusta ollut tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin saman noista hinnoista eilen illalla,kun kerroit tuosta Montale-setistä. Koodilla sai 15% hinnasta pois, mutta se lähtöhonta oli 16,05€, eikä ilmaista toimitusta ollut tarjolla.
Joo, ihan käsittämätöntä tuo vaihtelu🙈
Vierailija kirjoitti:
On ne ns. hyviä, mutta niissä on ihan oma tyylinsä, josta kaikki eivät pidä. Suosittelen näytteiden tilaamista.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nichet ole kaikki omia persooniaan?
Ei. Kyllä nicheistäkin löytyy ihan tylsiä tuoksuja, vaikka brändäys olisi erikoinen.
Samoin designereista löytyy hyvin persoonallisia tuoksuja.
Ja kun laivalla oli vielä ne kunnon Tax Free hinnat! Sieltä tuli ostettua aika monet tuoksupullot ja meikkipaletit :) Osa monikäyttö-meikkipaleteistahan oli vain noita Duty Free versioita lentokentille ja laivoille, niitä ei maista saanut eikä taida saada vieläkään?