Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin asua omakotitalossa, vaikka olen sinkku. Onko mielestänne toiveeni realistinen?

Vierailija
13.08.2023 |

Kertokaa minulle jotakin omakotitalossa asumisesta, plussat ja miinukset. Tiedän, että on kallista.

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 13v yksin okt:ssa asuneenna en vaihtaisi pois vaikka talkkarintöitä riittääkin.

Vierailija
2/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kallista kun menet pari askelta sivuun pk-seudulta.

Ihan realistinen toive.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni asuu yksin OKT:ssa. Työssäkäyvä ja omistaa useamman kissan. Niille on kokonaan varattuna yksi huone, mutta saavat liikkua koko talossa.

Vierailija
4/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei ?!

Terkkuja omakotitalon rauhasta

Vierailija
5/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se periaatteessa yhtään sen kalliimpaa kuin maksaa vastiketta/vuokraa vuositasolla?

Vierailija
6/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla moni sinkkumummo asuu omakotitalossa. Se on niin yleistä puuhaa, että niitä taloja jopa kutsutaan mummon mökeiksi.

Vierailija
7/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä luulet sen olevan kallista.

Vierailija
8/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä pieniäkin omakotitaloja ja aina ollut ns mummo mökkejä, joissa asuu yksi ihminen. Toki itse pitää tehdä kaikki, mutta mitä sitten ?

Vierailija
9/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinua kukaan estä, jos itse haluat.

Vierailija
10/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ ihana oma rauha

+ tilan määrä

+/-elinkustannukset on joko halvat tai kalliit riippuen paljon joudut rahoittamaan lainalla

+ saa rempata mieleisekseen

- pitää rempata, hoitaa ja huoltapitää koko ajan

- pihan kunnossapito, rikkaruohot kasvavat nopeamminkin kuin silmiä räpsäyttää

- jos jokin poksahtaa niin itse saa maksaa kaiken

Itse en vaihtaisi. Mutta vapaa-aika kyllä menee kunnostustöihin. Juuri käytin esim. kolme päivää yhden ainoan ikkunakokonaisuuden hiomiseen/huoltoon/maalaukseen ja vielä menee kaksi päivää ennen kuin on valmista. Ja lämminvesijärjestelmä pitää uusia ensi vuonna. Kallista ja aikaavievää hupia.

Vierailija
11/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä pieniäkin omakotitaloja ja aina ollut ns mummo mökkejä, joissa asuu yksi ihminen. Toki itse pitää tehdä kaikki, mutta mitä sitten ?

Ei pidä. Mun äidillä käy omakotitalo talkkari.

Vierailija
12/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun jo 25 v. yksin ok-talossa. Jäin leskeksi enkä aio muuttaa mihinkään. Miksi se nyt olisi kalliimpaa asua ok-talossa kuin jossain muualla. Ei ole vastiketta maksettavana edes. Omasta mielestäni ei ole yhtään kalliimpaa ja on oma rauha aina. Tosin pk-seudun ok-taloihin en muuttaisi mistään hinnasta. Vähän enemmän avaruutta ympärilleni kaipaan ja siksi asun melkein maaseudulla, 15 km kaupunkiin mutta paikkakunnalla on palveluita ettei kaupunkiin tartte ajaa kuin kerran viikossa. 

Vierailija
13/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahaa niin paras vaihtoehto. Jossei niin ei kannata.

Vierailija
14/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin rouva on yli 90 vuotias ja jäi leskeksi yli 10 vuotta sitten ja on siitä lähtien asunut yksikseen heidän 60-luvulla itse rakentamassaan liki 200 neliöisessä omakotitalossa. Jos kerran se onnistuu yli 90 vuotiaalta mummolta, niin eiköhän se onnistu sinultakin.

Vierailija
15/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pidä. Kyllä minulla käy putkimies ja sähkömies silloin tällöin kun tarve vaatii. Enkä nyt kattoakaan rupeaisi itse uusimaan. Pihahommia jonkun verran ja jos sisällä haluaa jotain rempata mihin yksin itse pystyy. Mä tartten aina naapuriapua kun en jaksa siirrellä raskaampia terassin kukkaruukkuja tai kääntää kasvimaata keväällä ja syksyllä. Monenlaista teen kyllä itse ja se on kivaa hommaa ollut kaikki. Jotain lämmitysjärjestelmiä ja talon maalausta ei tarvitse tehdä vuosittain kuten joku jossain ketjussa luetteli. Jos nyt tekee ikkunaremppaa niin sitäkään ei tarvitse ensi vuonna taas tehdä samalle ikkunalle. 

Vierailija
16/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se periaatteessa yhtään sen kalliimpaa kuin maksaa vastiketta/vuokraa vuositasolla?

Jos ei maksaa vuokraakaan mutta vastiketta maksaa. Vastikkeen maksamisesta tulee nätti summa joka vuosi jolla voi tehdä jonkun rempan jos tarpeellista siihen ok-taloon kun ei ole tarvinnut maksaa vastikkeita joka kk.

Vierailija
17/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalleus/halpuus riippuu paitsi sijainnista, myös mm. talon koosta, lämmöneristeiden laadusta, lämmitysmuodosta, tontin koosta, millainen piha, ja ennen kaikkea siitä, kuinka paljon osaat ja haluat tehdä itse. 

Asumiskustannusten suurin ero taloyhtiö vs. omakotitalo välillä on se, että taloyhtiössä maksat joka kuukausi saman summan vastiketta, kun taas omakotitalossa laskut epäsäännöllisemmin. Kiinteistövero jakautuu max. kahdelle kuukaudelle. Muuten sitten riippuu sopimuksesta, miten laskutus tapahtuu. Remonttikulut tulevat tietenkin siihen yhteyteen, kun remontteja tehdään, ja rahat joko säästetään etukäteen tai otetaan lainaa ja maksetaan pankin kanssa tehdyn sopimuksen mukaan.

Vierailija
18/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ostaa uusi tai uudehko talo, jota ei tarvitse heti rempata.

Vierailija
19/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä kaikkea itse, mutta jos pitää tehdä jotain, mitä ei osaa tai halua tehdä itse, pitää etsiä se, joka osaa sen tehdä, tilata tekijältä se työ, ja maksaa hänelle työstä käypä korvaus.

Esim. meillä on tarvittu tänä kesänä sekä putki- että sähköasentajaa. Puolisoni on sähköasentaja, joten hän on tehnyt sähkötyöt itse. Hän otti myös selvää, kuka olisi hyvä putkiasentaja lähiseudulla, ja tilasi häneltä ne putkiasennustyöt ja niihin liittyvät tarvikkeet.

Vierailija
20/165 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+ ihana oma rauha

+ tilan määrä

+/-elinkustannukset on joko halvat tai kalliit riippuen paljon joudut rahoittamaan lainalla

+ saa rempata mieleisekseen

Itse en vaihtaisi. Mutta vapaa-aika kyllä menee kunnostustöihin. Juuri käytin esim. kolme päivää yhden ainoan ikkunakokonaisuuden hiomiseen/huoltoon/maalaukseen ja vielä menee kaksi päivää ennen kuin on valmista. Ja lämminvesijärjestelmä pitää uusia ensi vuonna. Kallista ja aikaavievää hupia.

Ei pidä, toki nyylätä saa jos haluaa. Minä en ole tehnyt minkäänlaista remppaa pariinkymmeneen vuoteen ja talo on aivan loistokunnossa. Tietenkään pinnat ei sisällä ole uudet, mutta minulle kelpaa. Minulle ei ainakaan aukene, mitä ihmettä se "jatkuva" huolenpito oikein tarkoittaa. Tietenkin talo pidetään siistinä ja rännit putsataan jne, mutta tuohon jälkimmäisenkään ei tuntia kauempaa vuodessa aikaa mene.

Ne rikkaruohot menee samalla kun nurmikon leikkaa. Toki jos haluaa olla pihalla jatkuvasti perse pystyssä, niin siihenkin omakotitaloasumisessa on mahdollisuus, mutta pakollista se ei missään nimessä ole. Edes nurmikko ei ole pakollinen.

Itsehän sinä maksat kaiken kerrostalossakin, mutta et pääse vaikuttamaan mitenkään siihen, kuka sen työn tekee ja mitä se maksaa.

Ikkunanpuitteet rapistuu ihan yhtä nopeasti kerrostalossakin, mutta siellä sinä et välttämättä pääse niitä itse hiomaan, vaan sinun on kiltisti maksettava sen mitä se maksaa.

Omakotitalossa kaikki lvi-työt on puoli-ilmaisia verrattuna kerrostaloon, vaikka et itse tekisi yhtään mitään. Esimerkiksi putkiremppa maksaa perusomakotitalossa 3000-5000 euroa (siis ihan ammattilaisilla teetettynä), kun se kerrostalosssa maksaa vähintään kymmenen kertaa enemmän.

Jälleen kerran on syytä muistuttaa, että omakotitalossa ei ole mitään sellaisia töitä, mitä ei kerrostalossakin olisi, mutta kerrostalossa lisäksi vielä sellaisia, mitä ei omakotitalossa ole, muunmuassa hissiremontit. Omakotitalossa voit kuitenkin päättää, mitä teet itse ja mitä teetät muilla. Lisäksi se muilla teettäminen on aina halvempaa suhteessa kerrostaloon, eli pakko ei ole tehdä itse mitään, jos ei halua, vaan hoitaa ne ostopalveluina ja siltikin joudut pääsääntöisesti raottamaan lompakkoasi vähemmän kuin kerrostalossa.