Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19265)

Vierailija
4701/19265 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Chypre-tuoksut ovat saaneet nimensä Kyproksesta. Ne ovat lämpimiä ja kuivia sekä kukkaisia, hedelmäisiä ja metsäisiä. Niiden juurituoksussa on puisia ja sammaleisia tuoksunuotteja kuten bergamottia, tammisammalta, patsulia ja labdanum-pihkaa."

Wikipedian tieto Kyproksesta vaikuttaa virheelliseltä. Chyprehän tarkoittaa sypressiä. Chypre-tuoksuja on olettu nimittää chypre-tuoksuiksi Cotyn Chypre-nimisen parfyymin perusteella. Hyvä esimerkki siitä, että Wikipediaan ei kannata luottaa sokeasti.

Ihan oikein on Wikipedian tieto. Chypre on Kypros ranskaksi, ranska on usein parfyymien kieli.

Ja myös sypressi on ranskaksi chypre.

Ei, vaan se on cyprès. Pieni ero, eli saattaa kyllä sekoittaa.

Vierailija
4702/19265 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Chypre-tuoksut ovat saaneet nimensä Kyproksesta. Ne ovat lämpimiä ja kuivia sekä kukkaisia, hedelmäisiä ja metsäisiä. Niiden juurituoksussa on puisia ja sammaleisia tuoksunuotteja kuten bergamottia, tammisammalta, patsulia ja labdanum-pihkaa."

Wikipedian tieto Kyproksesta vaikuttaa virheelliseltä. Chyprehän tarkoittaa sypressiä. Chypre-tuoksuja on olettu nimittää chypre-tuoksuiksi Cotyn Chypre-nimisen parfyymin perusteella. Hyvä esimerkki siitä, että Wikipediaan ei kannata luottaa sokeasti.

Ihan oikein on Wikipedian tieto. Chypre on Kypros ranskaksi, ranska on usein parfyymien kieli.

Nykyaikainen tietynlaisten tuoksujen nimittäminen chypreksi juontuu kylläkin tuosta Cotyn Chypre-nimisestä tuoksusta, olipa Kyproksen tuoksujen historia mikä hyvänsä.

Kiitos vastauksistanne! Täällä oppii aina uutta. Osaisiko joku teistä sanoa jonkun ilmiselvän chypretuoksun (tai useita), että sitten joskus kun menen tuoksuttelemaan hajuvesiä johonkin ihmisten ilmoille, niin jos pääsisin jyvälle siitä yhdistävästä tekijästä. Vai onko se sitten vaan sillä tavalla, että se vaan pitää muuten tietää, eikä sitä voi haistaa?

Mikähän se muuten niissä Chloen tuoksuissa tökkii? Hmm.

Oikein ilmiselvä chypretuoksu on Lancomen Magie Noire, jossa tammensammalta (oak moss). Ja Chloen Nomade on vähän modernimpi chypretuoksu.

Ihanaa, kiitos! Arvasin että te tiedätte 🙂 ja osaatte neuvoa.

Chloen Nomade Absolu on käsittääkseni alkuperäistä astetta puisempi vielä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4703/19265 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuoksuu moderni chypre? testaa Chloe Nomade!

Miltä tuoksuu patsuli? testaa Chanel Chance!

Vierailija
4704/19265 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet että tyhjillä sävyillä,

kuten 'watery notes' saadaan pullo täyteen halvalla?

Hälytysmerkkejä ovat luonnehdintapalkit

'aquatic', 'fresh', 'marine' ja 'sea'.

Tyhjää täynnä ja pimeetä puolillaan.

Vierailija
4705/19265 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä brändejä suosit, onko joku tuottanut systemaattisesti pettymyksen?

Suositko joitain maita?

Mun systemaattiset pettymykseni ovat taloja, joiden tuoksuista mikään kokeilemani ei ole sopinut. Yves Saint Laurent, Kenzo, Calvin Klein ja Versace. Joko ne muuttuvat saippuaksi (Paris, Baby Doll, Romance, Bright Crystal) tai jäävät terävinä ja irtonaisina kellumaan, eivätkä sulaudu ihoon (Rive Gauche, Eternity, Truth, Flower, Jungle, Versense....). Kokeiluistani on kyllä jo aikaa. En tiedä, onko vika ihossa vai nenässä.

Jaa, mulla on Versense listalla ja tähdellä varustettuna vielä. Saa nähdä.

Vierailija
4706/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tavarataloissa jne tuoksutesterit esillä nyt, vai edelleen kaapeissa koronan takia?

Ei vaan jotta niitä ei pöllitä.

On varmaan tapauskohtaista. Ainakin Jyväskylässä sokkarilla kaikki on vapaasti testattavissa, samoin toisessa Kicksissä, toisessa lukkojen takana. Sokoksellahan oli aikoinaan tiskin takana kaikki ja piti pyytää myyjää suihkuttamaan, mutta sitten kun tulivat vapaasti testattavaksi niin huomasivat että myynti nousi 30%.

Vierailija
4707/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositko joitain maita?

Oscar de la renta. Kaikki kokeilemani tuoksut ovat jotenkin väärällä tavalla tätimäisiä. 

Vierailija
4708/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositko joitain maita?

Aika monet  "eau" flankerit ovat nimensä veroisesti vesitettyjä, täysin pliisuja ja katoavia tuoksuja. Miss dior blooming bouquet, Chanel  chance eau tendre jne.

Vierailija
4709/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cacharel on merkki, jonka tuoksuja käytin nuorena 80-90-l. Nykyään en pidä mistään, mitä tuottavat, vähän sama on Yves Rocher'n kanssa. Niistä katosi taika iän myötä. Jäin kaipaamaan sitä vuodenaikasarjaa.

Vierailija
4710/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän tuoksukysymys: Muistatteko mitä tuoksuja teidän äidit käyttivät kun olitte nuoria ja aloitte kiinnostua tuoksuista?

Mun äitini ei koskaan ole ollut tuoksuihmisiä. 80-luvulla näin kerran pullon YR:n Ispahania, ja muksulogiikalla tyhjensin sen saintpaulian juurelle, se kun ei tuoksunut miltään. (Kuoli, mokoma.) Nuorena aikuisena toin kerran reisusta pullon Red Dooria, siitä kun oli ollut puhetta. Heitettiin se käyttämättömänä pois 10 v myöhemmin. Myöskään tytär 19 v ei ole parfyymien perään, ainakaan vielä.

Gucci n:o 1. Parfyymia. Erikoistilanteissa.

Äiti rakasti sitä. Ja mulle se oli äidintuoksu. Ryömin haistelemaan äidin kaulaa. Lentokoneessa muistutin. Äiti, osta se gutsi, jooha? Silloin matkalla oltiin harvoin. Gucci oli taatusti finito.

Vierailija
4711/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kiusallinen ajatus. Tuoksut on synteessisiä liemiä nykyään. Tiedetään.

Vaan entäs jos iho muuttuu vuosien huvetessa niin että tuoksut ei ole edukseen.

Jos, niin onko mitään tehtävissä?😱

Terv. friidu joja ei tuoksuista luovu.

Vierailija
4712/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tom Fordin Lost Cherry? Kokemuksia kellään? Saakohan siitä mistään näytettä, itse tuoksut ovat aika hintavia.

Vierailija
4713/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän tuoksukysymys: Muistatteko mitä tuoksuja teidän äidit käyttivät kun olitte nuoria ja aloitte kiinnostua tuoksuista?

Mun äitini ei koskaan ole ollut tuoksuihmisiä. 80-luvulla näin kerran pullon YR:n Ispahania, ja muksulogiikalla tyhjensin sen saintpaulian juurelle, se kun ei tuoksunut miltään. (Kuoli, mokoma.) Nuorena aikuisena toin kerran reisusta pullon Red Dooria, siitä kun oli ollut puhetta. Heitettiin se käyttämättömänä pois 10 v myöhemmin. Myöskään tytär 19 v ei ole parfyymien perään, ainakaan vielä.

Gucci n:o 1. Parfyymia. Erikoistilanteissa.

Äiti rakasti sitä. Ja mulle se oli äidintuoksu. Ryömin haistelemaan äidin kaulaa. Lentokoneessa muistutin. Äiti, osta se gutsi, jooha? Silloin matkalla oltiin harvoin. Gucci oli taatusti finito.[/quote/]

Sain silloiselta poikaystävältä joskus 90-luvun puolivälissä lahjaksi Gucci No 1 parfyymin. Oli ihana kullanvärinen pieni pullo. En meinannut edes löytää kuvaa mistään, mutta tällainen oli:

https://parfumplus.ru/catalog/g/gucci/gucci_gucci_no_1_parfum/

Vierailija
4714/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tom Fordin Lost Cherry? Kokemuksia kellään? Saakohan siitä mistään näytettä, itse tuoksut ovat aika hintavia.

Olen itsekin kirsikoiden ystävä, ja tilasin tuosta Fordista näytteen Surrender to chance -sivustolta. Ihana. Edullisemmaksi kirsikkavaihtoehdoksi tilasin vähän isomman näytteen Banana Republicin Cherry & Amber -tuoksua, ei hassumpi sekään. StC:ssä näyttäisi olevan melkein mitä vain, uutta ja vanhaa.

Vierailija
4715/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli kiusallinen ajatus. Tuoksut on synteessisiä liemiä nykyään. Tiedetään.

Vaan entäs jos iho muuttuu vuosien huvetessa niin että tuoksut ei ole edukseen.

Jos, niin onko mitään tehtävissä?😱

Terv. friidu joja ei tuoksuista luovu.

Jokuhan täällä totesi, että arabimaailmassa luodut tuoksut ovat edelleen "ehtaa tavaraa".

Vierailija
4716/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin kirsikoiden ystävä, ja tilasin tuosta Fordista näytteen Surrender to chance -sivustolta. Ihana. Edullisemmaksi kirsikkavaihtoehdoksi tilasin vähän isomman näytteen Banana Republicin Cherry & Amber -tuoksua, ei hassumpi sekään. StC:ssä näyttäisi olevan melkein mitä vain, uutta ja vanhaa.

Hyvä kirsikkatuoksu on myös Guerlainin La Petite Robe Noire:

https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/La-Petite-Robe-Noire-14681…

Vierailija
4717/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuoksuu moderni chypre? testaa Chloe Nomade!

Miltä tuoksuu patsuli? testaa Chanel Chance!

Kyllä. Ja moderni chypre + patsuli samassa, kokeile Balenciaga Paris :)

Vierailija
4718/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteiskevättä rinnassa ja iholla Guerlain Rosa Pop. Perinteinen ruusu + punaiset marjat (kovat punaiset karkit) tuoksui ulkona ihanalle.

Vierailija
4719/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirsikkatuoksu on myös Guerlainin La Petite Robe Noire:

https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/La-Petite-Robe-Noire-14681…

Saman sarjan flankerin Black Perfecton pullo miellyttää mun silmää enemmän. En ole testannut kumpaakaan, onko joku? Kirsikkainen on sekin, fragrantican mukaan.

Vierailija
4720/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositko joitain maita?

Lancomen kaikki tuoksut tuoksuvat aivan samalta minun iholla, riippumatta siitä mitä niiden sanotaan sisältävän. Niissä on myös joku rasvainen sivuvivahde, joka tekee tuoksuttelukokemuksista yllättävän ällöttäviä. Nykyisin en enää vaivaudu.

Suosikit löytyvät Pierre Guillaumelta Ja Francis Kurkdjianilta, sopivat omalle iholle. Ranska siis, hyvässä ja pahassa?