Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19265)

Vierailija
4721/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tom Fordin Lost Cherry? Kokemuksia kellään? Saakohan siitä mistään näytettä, itse tuoksut ovat aika hintavia.

Olen itsekin kirsikoiden ystävä, ja tilasin tuosta Fordista näytteen Surrender to chance -sivustolta. Ihana. Edullisemmaksi kirsikkavaihtoehdoksi tilasin vähän isomman näytteen Banana Republicin Cherry & Amber -tuoksua, ei hassumpi sekään. StC:ssä näyttäisi olevan melkein mitä vain, uutta ja vanhaa.

Hyvä kirsikkatuoksu on myös Guerlainin La Petite Robe Noire:

https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/La-Petite-Robe-Noire-14681…

Saman sarjan flankerin Black Perfecton pullo miellyttää mun silmää enemmän. En ole testannut kumpaakaan, onko joku? Kirsikkainen on sekin, fragrantican mukaan.

Tämä oli lainattu postauksestani:

"Hyvä kirsikkatuoksu on myös Guerlainin La Petite Robe Noire:

https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/La-Petite-Robe-Noire-14681…"

Selvennyksen vuoksi tuo jälkimmäinen juttu ei ollut minulta peräisin.  Btw, tuota mainitsemaasi flankeria en löytänyt Fragranticasta.

Vierailija
4722/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tom Fordin Lost Cherry? Kokemuksia kellään? Saakohan siitä mistään näytettä, itse tuoksut ovat aika hintavia.

Olen itsekin kirsikoiden ystävä, ja tilasin tuosta Fordista näytteen Surrender to chance -sivustolta. Ihana. Edullisemmaksi kirsikkavaihtoehdoksi tilasin vähän isomman näytteen Banana Republicin Cherry & Amber -tuoksua, ei hassumpi sekään. StC:ssä näyttäisi olevan melkein mitä vain, uutta ja vanhaa.

Saman sarjan flankerin Black Perfecton pullo miellyttää mun silmää enemmän. En ole testannut kumpaakaan, onko joku? Kirsikkainen on sekin, fragrantican mukaan.

Selvennyksen vuoksi tuo jälkimmäinen juttu ei ollut minulta peräisin.  Btw, tuota mainitsemaasi flankeria en löytänyt Fragranticasta.

Tässähän tämä. - eri

https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/Black-Perfecto-by-La-Petit…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4723/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelen, ei ollut tarkoitus varastaa! Painoin lainausmerkkejä, ja sen jälkeen tapahtui jotain..

Vierailija
4724/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Tässähän tämä. - eri

https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/Black-Perfecto-by-La-Petit…

Vierailija
4725/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli kiusallinen ajatus. Tuoksut on synteessisiä liemiä nykyään. Tiedetään.

Vaan entäs jos iho muuttuu vuosien huvetessa niin että tuoksut ei ole edukseen.

Jos, niin onko mitään tehtävissä?😱

Terv. friidu joja ei tuoksuista luovu.

Jokuhan täällä totesi, että arabimaailmassa luodut tuoksut ovat edelleen "ehtaa tavaraa".

No, olivat tahi eivät, ei todellakaan kiinnosta.

Vierailija
4726/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennen on ykkösvalinta joka tilanteeseen.

Axe ja pirkka myös jeppisiä.

Vierailija
4727/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisitteko ehdottaa tuoksua näiden jatkoksi? En oikein tiedä, mikä on se tuoksukomponentti jota etsin, mutta useimmat tuoksut tuntuvat liian tunkkaisilta ja raskailta.

Etsin jotain huumaavan puhdasta tuoksua, jossa saa olla makeutta mukana. Oikean ruusun tuoksu on hyvä, mutta ruusuiset hajuvedet eivät tuoksu siltä.

Olen pitänyt seuraavista:

DG 3 L'Imperatrice

Laura Biagiotti Laura

Elizabeth Arden Green Tea Pomegranate

Osa Escadan kesätuoksuista (muutamien vuosien takaiset)

Osa Salvatore Ferragamon Incanto-sarjasta

Gucci Flora (mutta jotain kitkerää tässäkin on)

Acorellen Body Mist, ehkä Vanilla?

Pari kertaa on käynyt niin, että olen käynyt tuoksuttelemassa tuoksuja, ja vasta kotona huomaan, että yksi tuoksuu aivan ihanalle, mutta en enää tiedä mikä se oli, eikä löydy enää etsimälläkään... 😬😀

Kun olet pitänyt Laurasta, oletko käynyt nuuhkimassa sen flankereita Laura Tenderiä ja Lovely Lauraa? Jos et, käy ihmeessä. Ainakin Lovely Lauran pitäisi olla hyvin saatavilla, sillä se on tämän vuoden uutuuksia.

Laura Tender on miellyttävä, sovinnainen tuoksu. Ei siitä voi mitään pahaa sanoa, mutta eipä juuri muutakaan. Se haihtuu olemattomiin parissa tunnissa. Vain aavistus vaniljaa jää. En osta toiste.

Vierailija
4728/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä brändejä suosit, onko joku tuottanut systemaattisesti pettymyksen?

Suositko joitain maita?

Lancomen kaikki tuoksut tuoksuvat aivan samalta minun iholla, riippumatta siitä mitä niiden sanotaan sisältävän. Niissä on myös joku rasvainen sivuvivahde, joka tekee tuoksuttelukokemuksista yllättävän ällöttäviä. Nykyisin en enää vaivaudu.

Suosikit löytyvät Pierre Guillaumelta Ja Francis Kurkdjianilta, sopivat omalle iholle. Ranska siis, hyvässä ja pahassa?

Mun on vaikea kuvitella, että joku Ô de Lancôme tuoksuisi samalta kuin vaikka La Vie est Belle. Ei ole mahdollista. Ehkä vertailet muutama tämän talon tuoksua?

Vierailija
4729/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on kyllä tuonut tuoksu kokemuksiin ihan uuden ulottuvuuden. Olen aina tykännyt hajuvesiä ja omistanut niitä paljon vuosien varrella mutta en juurikaan ole pysähtynyt oikein tarkasti nuuhkimaan esim eri nuotteja. Huomaan nyt kun luen fraganticassa eri hajuvesistä että erottelukyky on kehittynyt ja oma maku tullut itselleni paljon selkeämmäksi. Kiitos siis kaikille kanssakeskustelijoille!

Vierailija
4730/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokuhan täällä totesi, että arabimaailmassa luodut tuoksut ovat edelleen "ehtaa tavaraa".

No ei sitten. Pitikö se erikseen käydä tässä ketjussa ilmoittamassa?

Ohis

Vierailija
4731/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositko joitain maita?

Lancomen kaikki tuoksut tuoksuvat aivan samalta minun iholla, riippumatta siitä mitä niiden sanotaan sisältävän. Niissä on myös joku rasvainen sivuvivahde, joka tekee tuoksuttelukokemuksista yllättävän ällöttäviä. Nykyisin en enää vaivaudu.

Suosikit löytyvät Pierre Guillaumelta Ja Francis Kurkdjianilta, sopivat omalle iholle. Ranska siis, hyvässä ja pahassa?

Mun on vaikea kuvitella, että joku Ô de Lancôme tuoksuisi samalta kuin vaikka La Vie est Belle. Ei ole mahdollista. Ehkä vertailet muutama tämän talon tuoksua?

Näin sivusta on vaikea kuvitella myöskään edes La Nuit Tresor Nuden ja Tresor in Loven tuoksuvan kenenkään iholla samalle.

Vierailija
4732/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lancômella on aika laaja valikoima tuoksuja. 

La Nuit Tresor Nude on ihan omanlaisensa, en tiedä mitään, mikä tuoksuisi samalta. 

Vierailija
4733/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis aidot tuoksut eivät kiinnosta?

Vierailija
4734/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä, kävin tilaamassa Black Perfecton! Sokkona, mutta löytyi sopiva pikkupullo -> riski ei ole suuren suuri.

Vierailija
4735/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis aidot tuoksut eivät kiinnosta?

Ohis, attarien (parfyymiöljyjen) lisäksi on myös kokonainen genre "natural perfumery". En ole perehtynyt kumpaankaan, mutta aina on vaihtoehtoja.

Vierailija
4736/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositko joitain maita?

Nämähän on kohtuullisen subjektiivisia asioita. Se, että sinä et sinä haistat nämä tuoksut erilaisina, ei tarkoita sitä, että minun kokemus olisi väärä. Ehkä se samanlaisuus tulee juuri siitä rasvaisesta tuoksusta, en tiedä, mutta turha tästä käsittääkseni on kiistellä. Uskot tai et, sama se minulle ja enemmän lancomea teille.

Vierailija
4737/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oud on ikävä kyllä eettisesti arveluttava

raaka-aine hajuvesissä. Puu alkaa olla erittäin uhanalaista, koska oudista maksetaan kovat rahat. Oud tuotetaan köyhillä alueilla, jossa ihmiset ottavat leivän mistä saavat.

Tämmöstä. Jos joku tietää enemmän, jatkakaa.

Ehkä mä otan sittenkin mieluummin ne luontoystävällisemmät parfyymit. Tuoksut ovat sentään puhdas ylellisyystuote, joskin ihana.

Toivon ettei mua potkita tän näkökulman vuoksi.

Mielestäni on hyvä katsoa kokonaiskuvaa silloinkin kun se ei miellyttävä.

Vierailija
4738/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

raaka-aine hajuvesissä. Puu alkaa olla erittäin uhanalaista, koska oudista maksetaan kovat rahat. Oud tuotetaan köyhillä alueilla, jossa ihmiset ottavat leivän mistä saavat.

Ehkä mä otan sittenkin mieluummin ne luontoystävällisemmät parfyymit. Tuoksut ovat sentään puhdas ylellisyystuote, joskin ihana.

Olet ihan oikeassa siinä, että parfyymibisneksen nurjilta puolilta ei auta sulkea silmiään. Etenkään kun kyse on puhtaasti ylellisyystuotteesta, kuten sanoit. Kiitos kun kerroit oudista, en sen tuotantoon liittyvistä ongelmista tiennyt. Täytyy jatkossa keskittyä oudittomiin tuoksuihin, ei sellaisista onneksi mitään pulaa tule :)

Mulle tietysti helppoa, kun oud ei ole minulle "välttämättömyys" edes tuoksumielessä. Joissain lempituoksuistani sitä on, mutta ainakin yhtäläisen monessa tai ehkä jopa useammassakin ei.

Vierailija
4739/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan oikeassa siinä, että parfyymibisneksen nurjilta puolilta ei auta sulkea silmiään. Etenkään kun kyse on puhtaasti ylellisyystuotteesta, kuten sanoit. Kiitos kun kerroit oudista, en sen tuotantoon liittyvistä ongelmista tiennyt. Täytyy jatkossa keskittyä oudittomiin tuoksuihin, ei sellaisista onneksi mitään pulaa tule :)

Mulle tietysti helppoa, kun oud ei ole minulle "välttämättömyys" edes tuoksumielessä. Joissain lempituoksuistani sitä on, mutta ainakin yhtäläisen monessa tai ehkä jopa useammassakin ei.

Asenteesi lämmittää mieltäni.

'Oud' saadaan agarpuusta. 'Guaiac' rohtoguajakkipuusta. Kumpikin on erittäin uhanalainen trooppinen puu.

Tropiikissa puiden häviäminen on kriittistä.

Maaperä on hyvin köyhää: ravinteet ovat kiinni biomassassa, pääasiassa puissa. Kun puut lähtevät, sinne menee ravinteetkin ja jäljelle jää aavikoituva maaperä.

Tietysti olisi kiva että tuottajat olisivat vastuullisia, mutta koskas niin olisi?

Valppaus ja vastuu jää siis kuluttajalle.

Tietoisku on päättynyt. Kiitos puheenvuorosta.

Vierailija
4740/19265 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia minua harmittaa, että jotkut haukkuvat niin hirveästi moderneja "reformuloituja" versioita klassikkotuoksuista. Se on tietysti erittäin harmittavaa, mutta johtuu usein ekologisista syistä. Itsekin haluaisin todella kovasti kokea "alkuperäiset" tuoksut, mutta se nyt ei vain ole mahdollista. Esim. Guerlainilla Thierry Wasser on minusta tehnyt tosi hyvää työtä yrittäen luoda samankaltaisia (koska täsmälleen samanlainen ei ole mahdollista) versioita klassikoista. Nostan hattua sille. 

Toivon, että oud (ja mm. santelipuu) voidaan tuottaa eettisesti ja samalla laadukkaasti myös tulevaisuudessa. N50