Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lancomen Idole?
Ihmettelin aikaisemmin, että sekä Jean Patoulla että Diorilla voi olla samanniminen tuoksu Joy. Nimittäin äitini luuli ostaneensa ikivanhaa lemppariaan Patoun tuoksua, vaan se olikin Diorin. Eipä silti, hän kyllä mielistyi siihenkin. Mutta eikö tästä tule sekaannuksia?
Aivan, meinaat sitä Armanin Idolea? Taas sama nimi parfyymillä. Vaikka Armanin tuoksu lopetettu, moni varmasti muistaa sen. Luulisi että nyt jotain omaperäisempiäkin nimiä olisi löydettävissä.
Keksin itse aina paremmat nimet tuoksuille, joillakin kun ei ole varsinaista nimeä edes, vaan numero. Gucci Eau de Parfum II on minulle Ensimmäinen kevät. Liittyy pitkään ja monivaiheiseen suhteeseen, jossa tuli sitten kaikenlaista :-)
Aika tylsiä monet nimet, kun alkaa miettiä. Love tai Lovely on monessa nimessä, sun muita yleisesti myönteisinä pidettyjä asioita. Silti puhutteleva ja hyvä tuoksu voisi olla myös sellainen, jonka nimi olisi Suru. Tai Kaipaus, Itku, Jäähyväiset jne. No, Guccilla oli kyllä Envy, ja hyvä tuoksu olikin. Mutta Unsure esimerkiksi, sitä ei ole millään tuoksuvalmistajalla. Kuitenkin nimi voisi kuvata hyvin herkälle nuorelle sopivaa tuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen löytänyt uuden ihastuksen. Ja se on geneerinen massatuoksu, mitäänsanomaton ihankiva-tuoksu, joka toisella oleva yleistuoksu. Näillä sanoilla sitä kuvaillaan, mutta minua ei haittaa!
Minulle tää oli uusi tuttavuus ja yllätyin todella. Olen siis aiemmin tykännyt mm. Diorin Blooming bouquetista, Diorin Forever and everistä, Tresor La Nuitista, Cheap and chicistä jne. Ei kai nekään joo mitään maailman originelleimpia tuoksuja ole olleet.
Mutta siis uusin ihastukseni on Lancomen Idole! Jösses mikä viiltävän puhtoinen ja raikas ruusupläjäys. Ah! Sopii jotenkin tällaiseen kimmeltävään 20 asteen pakkaspäivään. Vaikka yleensä talvisin käytän pehmeitä lämpimiä tuoksuja.
Noniin ja myt menen nurkkaan häpeämään 🙂
Miksi pitäisi hävetä sitä, että pitää jostakin tuoksusta? Kyllähän nuo ihan tavarataloissa myytävätkin tuoksut voivat olla tosi hyviä eikä tuoksun tarvitse olla niche ja harvinainen ollakseen hyvä. Kyllä määkin tykkään esimerkiksi muutamasta Ariana Granden ja parista muun julkkiksen tuoksusta, vaikkeivat julkkistuoksut kovin arvostettuja ole, mutta en niitä häpeile. Ja mitä Idoleen tulee, niin mun mielestä se on myös tosi hyvä. Yksi suosikkituoksuistani itseasiassa.
Niinpä, itsellänkin yksi tuoksuista, joista pidän, sattuu olemaan Christina Aquileran By Night. Markettituoksu. Hyvä, syntisen hedelmäinen ja vaniljainen tuoksu. Maksaa jotain 30 euroa. Ja hyvä kesto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lancomen Idole?
Ihmettelin aikaisemmin, että sekä Jean Patoulla että Diorilla voi olla samanniminen tuoksu Joy. Nimittäin äitini luuli ostaneensa ikivanhaa lemppariaan Patoun tuoksua, vaan se olikin Diorin. Eipä silti, hän kyllä mielistyi siihenkin. Mutta eikö tästä tule sekaannuksia?
Aivan, meinaat sitä Armanin Idolea? Taas sama nimi parfyymillä. Vaikka Armanin tuoksu lopetettu, moni varmasti muistaa sen. Luulisi että nyt jotain omaperäisempiäkin nimiä olisi löydettävissä.
Keksin itse aina paremmat nimet tuoksuille, joillakin kun ei ole varsinaista nimeä edes, vaan numero. Gucci Eau de Parfum II on minulle Ensimmäinen kevät. Liittyy pitkään ja monivaiheiseen suhteeseen, jossa tuli sitten kaikenlaista :-)
Aika tylsiä monet nimet, kun alkaa miettiä. Love tai Lovely on monessa nimessä, sun muita yleisesti myönteisinä pidettyjä asioita. Silti puhutteleva ja hyvä tuoksu voisi olla myös sellainen, jonka nimi olisi Suru. Tai Kaipaus, Itku, Jäähyväiset jne. No, Guccilla oli kyllä Envy, ja hyvä tuoksu olikin. Mutta Unsure esimerkiksi, sitä ei ole millään tuoksuvalmistajalla. Kuitenkin nimi voisi kuvata hyvin herkälle nuorelle sopivaa tuoksua.
Vanhoilla Lutenseilla on synkkiä ja goottilaisia nimiä. Bapteme du Feu (tulikaste) Vierge de Fer (rautaneito), De Profundis (Syvyyksistä...) ja Couche du Diable (Paholaisen uni) tulevat ensimmäisinä mieleen, hyviä tuoksuja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lancomen Idole?
Ajatuksena hieno, mutta varsinkin nuorena sitä toivoisi että saisi hajuvedeltään ehkä voimaa olla itsevarmempi, niin kuinka moni sitten ostaisi tuoksua joka kuvastaisi epävarmuutta?
Mutta kyllä itsellenikin sillä nimellä on merkitystä (pullolla myös) ostaessa hajuvettä. Olisikin hassu testatata itsellään joskus että millaisia fiiliksiä tulisi jos ei tietäisi tuoksusta mitään ennen sen tuoksuttelua, ettei mikään vaikuttaisi siihen fiilikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lancomen Idole?
Joo, meinasin tosiaan Armanin Idolea, kas kun minulla on sellainen joskus ollut ja luulin, että tässä joku väärinkäsitys. Mutta netistä löytyikin Lancomen Idole.
Vierailija kirjoitti:
Postipoika juuri toi kotiovelle tilauksen: Mon Guerlain Intense, Scandal By Night sekä La Nuit Tresor Nude joka oli blind buy.
Nude on yllättävän ihastuttava! Pehmeän persikkainen tunnelma, vaniljainen, makea, muistuttaa vähän jostain teiniaikojen persikkalikööristä tai vastaavasta mutta ei mitenkään pahalla tavalla. Tulee mieleen joku hedelmäinen makea drinkki tai herkullinen jälkiruokaleivos!
Sopii varmasti hyvin kevääseen ja kesään mutta näen kyllä itseni käyttämässä tätä näin talvellakin. Kookos on kevyt ja kermainen, ei mitenkään yliampuva tai aurinkorasvainen Soleil Blanc vibe. Roosaa en ihollani huomaa ollenkaan, onneksi.
Onnistunut ostos ehdottomasti!
Kiva, joku muukin löysi Nudesta persikkaiset vibat. Omalla iholla tuoksu on nimenomaan persikkainen, jossa hieman vaniljaa ja kookosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli joitain sivuja sitten asiaa Mitsoukosta. Olen nyt käyttänyt sitä (testeristä, EDP) kolmena päivänä ja marssin kohta kauppaan ostamaan pullon. Tämä on todellinen salamarakastuminen. Ymmärrän, että Mitsouko ei ole joka naisen (tai miehen) tuoksu, tämä on niin nykytrendeistä poikkeava, ja hiukan haastavakin. Mutta olen nuuhkinut itseäni nyt pari päivää ja todennut, että tämä on minulle just eikä melkein. En halua olla ilman. Tuoksu on tunne; Mitsouko on minulle ennenkaikkea tunne.
Guerlain taitaa olla "minun" merkkini, koska toinen ylivertainen lempituoksuni on Shalimar, ja pidän kovasti myös L'heure bleuestä ja Samsarasta. N50
Lisää Guerlain-faneja, ihanaa 🥰 Mitsoukon lisäksi Guerlainilta on kotoisin iki-ihana lempparini Chamade ja kokoelmasta löytyy myös L'instant ja tuoksu josta EN pidä: Aqua Allegoria Mandarine Basilic Guerlain. Jälkimmäisen pullo on vain niin ihana, etten voi luopua siitä. Jokin Aqua Allegorian tuoksuista on tietääkseni voimakas greippituoksu ja sitä himoitsen, mutta en uskalla kokeilematta ostaa. Pidän myös Shalimarista, mutta esim. Samsara on minulle kauhistus.
Chamade on kyllä ihana! Ehkä paras tuoksu ikinä!
Millainen on Chamade? Mieleni tekisi kokeillla sitäkin. Entä Jicky, Après l'ondee, Vol de nuit - kokemuksia modernista versioista?* Näin liikkeessä sen iki-ihanan Vol de nuit-pullon. En sentään pelkän pullon takia osta tuoksua, mutta onhan se hieno. :) N50
*Kysyn siksi, että Thierry Wasser on parannellut Guerlainin klassikkoja 2-3 viime vuoden aikana vieden niitä kuulemma lähemmäs alkuperäisiä mutta kuitenkin pitäen ne ns. ajan tasalla. Kunnioitan!
Millainen on Chamade? Lempituoksuni, aina jaetulla ykkössijalla jonkun muun kanssa ❤️ Miten osaisin kuvailla sitä niin, että teen sille kunniaa? Jos näillä kolmella epämääräisellä sanalla yritän: rikas, tasapainoinen ja unohtumaton. Rikkaalla tarkoitan sitä, että tässä soi useampi nuotti ja tasapainoisuudella sitä, että ne soivat yhdessä täydellisesti. Tämän tuoksun kanssa minun ei tarvitse odottaa, että 3 vaihetta etenevät parhaaseen vaan nautin jokaisesta askeleesta koko matkan. Unohtumaton se on siksi, ettei se koskaan tipahda ykkössijalta. Se on vaan niin täydellinen. Pidän myös siitä, että se tuoksuu "vanhalta vintagelta". Se ei lähentele kuten moni nykytuoksu.
Kun katson Fragrantican listaa sen nuoteista niin mukana on sekä suosikkeja että "hmmm"-tapauksia, ei nyt inhokkeja mutta ei niitä mitä valitsisin: ensin tanssahtavat esiin Hiacynth, Aldehydes, Rose, Jasmine ja Bergamot; sitten keskivaiheella hiipivät mukaan Galbanum, Rose, Lilac, Jasmine, Lily-of-the-Valley ja Cloves; lopulta sinua pyörittävät Tolu Balsam, Benzoin, Peru Balsam, Vetiver, Amber, Vanilla ja Sandalwood. Tämä moniääninen kuoro onnistuu yhdessä olemaan jumalainen.
Totta puhut Chamadesta. Olen haistanut 2 kertaa elämässäni, parikymmentä vuotta sitten Stockmannilla. Silloin tietyt pullot ei olleet koskaan esillä tyrkyllä, vaan tiskin takana hyllyllä oli Mitsoukot, Jickyt ja Chamadet. JOtain audienssia piti myyjältä pyytää että sai haistaa. Toisen kerran menin ja tuoksutin ilman audienssia kun oli vaan pakko.
Aikaa on kulunut mutta muistan sen tuoksun vieläkin. Vihreä, kukkainen, joka suuntaan leijaileva. Tuoksu joka voisi olla tuhannen ja yhden yön saduista, muttei ole itämainen tuoksu.
Tänään tulivat tilaamani näytteet. Kokeilen vain kahta kerrallaan, tänään testiin pääsivät Byredon Gipsy Water ja Patoun EdP for Women.
Gipsy Waterin vaniljaisuus on pettymys. Vanilja pilaa muuten hyvät havupuiset aromit. Tilasin tuoksun juuri havupuisten aromien vuoksi, mutta ne eivät pääse nyt oikeuksiinsa vaan vanilja tekee tuoksusta halpiksen ja teinimäisen oloisen. Käsittämätöntä, että joku parittaa vaniljaa tällä tavalla.
Patou sen sijaan on klassinen ja varma, vaikkakaan siinä ei ole ainakaan vielä havaittavissa mitään erityistä, minkä vuoksi pitäisi saada juuri tämä tuoksu. Tämähän voi elää vielä iltaa kohti iholla, joten arvioni on liian aikainen. Gipsy Water sen sijaan tuskin tästä enää muuttuu: vanilja aloitti dominanssinsa heti ja jatkanee katkeraan (lällyyn) loppuun saakka. Sinne meni unelma havumetsän raikkaudesta.
Jatkan vielä. Gipsy Waterissa on tomfordmaista psykoottisuutta: mennään ja sekoitetaan keskenään ainesosia, jotka eivät soinnu nyt eivätkä tule koskaan sointumaan yhteen. Kaksi eriävää raidetta lähtee omiin suuntiinsa, ja juna suistuu kiskoilta. Ei näin.
Ylempänä Chamadea ylistetään juuri siitä, että sen osat sointuvat täydellisesti yhteen. Mutta Byredolla ja Tom Fordilla on kuulovammaiset kapellimestarit.
Vierailija kirjoitti:
Tänään tulivat tilaamani näytteet. Kokeilen vain kahta kerrallaan, tänään testiin pääsivät Byredon Gipsy Water ja Patoun EdP for Women.
Gipsy Waterin vaniljaisuus on pettymys. Vanilja pilaa muuten hyvät havupuiset aromit. Tilasin tuoksun juuri havupuisten aromien vuoksi, mutta ne eivät pääse nyt oikeuksiinsa vaan vanilja tekee tuoksusta halpiksen ja teinimäisen oloisen. Käsittämätöntä, että joku parittaa vaniljaa tällä tavalla.
Patou sen sijaan on klassinen ja varma, vaikkakaan siinä ei ole ainakaan vielä havaittavissa mitään erityistä, minkä vuoksi pitäisi saada juuri tämä tuoksu. Tämähän voi elää vielä iltaa kohti iholla, joten arvioni on liian aikainen. Gipsy Water sen sijaan tuskin tästä enää muuttuu: vanilja aloitti dominanssinsa heti ja jatkanee katkeraan (lällyyn) loppuun saakka. Sinne meni unelma havumetsän raikkaudesta.
Anteeksi sekoilu, vanilja tainnutti sen verran että korjaan Patoun: tuoksu on nimeltään 1 000.
Mitä suomalaisia nettikauppoja suosittelisitte? Saako mistään näytteitä tai pieniä kokoja? Haluaisin niin kovasti suosia kotimaista kauppaa, vaikka sitten tuotteet olisivat hieman kalliimpia.
Jes, kävin juuri hakemassa Notinon paketin! Taisin tilata 6 päivää sitten, jos muistan oikein. Juliette has a Gun Mmmm-tuoksun alku tuoksui aivan vadelmarahkalle, ihana. Sen jälkeen tuli mansikka-antibioottimainen häivähdys ja nyt tuoksu on noin 10 minuuttia asettuneena mukavan pehmeä, karkkimainen. Kerron Jenny Glow -tuoksuista myöhemmin myös oman mielipiteeni. :)
Joku täällä oli tilannut Pradan Candy Gloss -tuoksun? Harkitsin itsekin ostavani sen, mutta luin, että kesto ei olisi kummoinen. Kiinnostaisi kovasti kokemuksesi tuoksusta.
Vierailija kirjoitti:
Olenkin ollut kiinnostunut tuosta Gypsy Waterista, melkein tilasin näytteen aiemmin. Kiinnostaa edelleen tuoksutella sitä, vaikka harmilliselta kuulostaa tuo kuvauksesi tuoksusta.
Vierailija kirjoitti:
Postipoika juuri toi kotiovelle tilauksen: Mon Guerlain Intense, Scandal By Night sekä La Nuit Tresor Nude joka oli blind buy.
Nude on yllättävän ihastuttava! Pehmeän persikkainen tunnelma, vaniljainen, makea, muistuttaa vähän jostain teiniaikojen persikkalikööristä tai vastaavasta mutta ei mitenkään pahalla tavalla. Tulee mieleen joku hedelmäinen makea drinkki tai herkullinen jälkiruokaleivos!
Sopii varmasti hyvin kevääseen ja kesään mutta näen kyllä itseni käyttämässä tätä näin talvellakin. Kookos on kevyt ja kermainen, ei mitenkään yliampuva tai aurinkorasvainen Soleil Blanc vibe. Roosaa en ihollani huomaa ollenkaan, onneksi.
Kerro sitten omat fiiliksesi tuosta Scandal by Nightista! Itse olen uskaltanut avata sen yhden kerran sen ensikokeilun jälkeen (oli blind buy) ja olen todennut että itselleni se hunajanuotti on hankala.
T. Se nuderiippuvainen
Selailin tuossa fragrantican sivuilla olevaa fragramia, eli “instagramia” mutta hajuvesipullokuville. Harrastaako täällä kukaan pullojensa kuvaamista? Itse harrastan kuvataidetta ja kuvankäsittelyä, joten vähän kutittelisi kuvata omia pullojakin.
Vierailija kirjoitti:
Selailin tuossa fragrantican sivuilla olevaa fragramia, eli “instagramia” mutta hajuvesipullokuville. Harrastaako täällä kukaan pullojensa kuvaamista? Itse harrastan kuvataidetta ja kuvankäsittelyä, joten vähän kutittelisi kuvata omia pullojakin.
Laita instagram-tili pystyyn ja saat täältä heti yhden seuraajan :)
Kokemuksia Tom Fordin Lost Cherry -tuoksusta? En erityisemmin pidä kirsikkatuoksusta, enkä ole perehtynyt tähän brändiin, mutta tuo nimi ja pullo, ja pullon väri! Minulle tulee siitä niin voimakas mielikuva, jossa on yhtä paljon makua kuin hajua, että tekisi mieli testata tätä välittömästi. Pelkään vain pettyväni.
Onko se yhtä mehukas ja herkullinen ja syvänpunainen kuin mitä kuvittelen?
Miehelle Diorin Fahrenheit ja Chanelin Allure Homme. Naiselle Cleanin Warm Cotton ja Fresh Laundry.