Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun ja muutaman muunkin keskustelun perusteella tilasin Aquolinan Pink Sugarin. Se on hirveä. Varmasti herkkutuoksuja on hyviäkin, mutta tämä on vain kaamea. Amis-jonnejen Bemareissa tuoksuu tältä, joten jollekin nuorellemiehelle tämän voisi autonhajustusta varten lahjoittaa. Ei naisen tuoksu, aikuisen varsinkaan.
Pettymyksiä on ollut muitakin, esimerkiksi nykyinen Ysatis ei ole se huumaava tuoksu, joka se alunperin oli. Uusin versio on terävä, nopeasti haihtuva ja monotoninen.
Vuoden ostoksistani parhaat ovat edelleen Jil Sander No 4 ja Gucci EdP II.
Minä olen tykästynyt Jil Sanderin tuoksuihin ja odotan juuri tilausta No 4:stä. Tämäkin tuoksu on ilmeisesti reformuloitu pilalle, onneksi sai vielä alkuperäistä versiota. Voisitko kertoa vähän kokemuksia tuosta tuoksusta? Odottavan aika on pitkä😄
Toinen Sanderin tuoksu johon olen ihastunut on Simply Poudree. Se on vaniljaisen puuterinen, ihan loistava hyvän olon tuoksu kun haluaa vaan esim. rennosti kotoilla. Kestävyys ei ole huippuhyvä, mutta tarkoitukseen sopiva. Nyt tekisi mieli tilata vielä Simply Poudre Intense, jossa myös kaakaota mukana.
Luultavasti minun Jil Sander No 4:ni on juuri uusi versio, sillä tilasin sen muutama vuosi sitten muistaakseni Amazonista. Alkuperäistä minulla ei koskaan ole ollutkaan. Sitä ei ole kuitenkaan uudelleenversioitu pilalle, uskallan väittää, sillä se on kasarimaisen vahva ja tunnustuksellinen (vaikka syntyvuosi onkin 1990). Naisellinen, voimakas, lämmin, kuitenkin hienostunut aikuisen naisen tuoksu, ei teinien hurmauspommi. Nuoren naisen nenään tämä varmaankin ensi alkuun tuoksuu vanhan naisen parfyymiltä, mutta kannattaa suihkuttaa iholle ja odotella, miksi kehkeytyy. Kasarituoksuista tykkäävänä pidän riittävän voimakkaista ja moniulotteisista tuoksuista. Herkät kukkaistuoksut, miedot vesituoksut tai makeat vanilja- tai toffeepommit eivät viehätä samalla tavalla, eivät myöskään liian mausteiset ja itämaisen raskaat tuoksut. Parhaissa tuoksuissa on aina jotain kulmikastakin, ja mielestäni kasarin lapsissa sitä aina yleensä on.
Jos pitää Boucheronista, alkuperäisestä Ysatiksesta, alkuperäisestä Poisonista, Gucci Accentista, Giorgio Armanin Giòsta (ei siis Aqua di Giò vaan pelkkä Giò) ja ylipäätään Guccin ja Givenchyn tyylistä, pitää todennäköisesti Jil Sanderin Nelosestakin. Kannattaa toki tilata näyte ensin, vaikka muistaakseni tämä ei ole edes kallis.
Kiitos vastauksesta, No 4 kuulostaa juuri siltä mitä odotankin, luonteikas, vähän vintage, moniuloitteinen tuoksu. Sinulla voi ihan hyvin olla reformuloimaton versio, niitä on vielä nytkin hyvin paljon liikkeellä ihan normi verkkokaupoissa. Fragrantican arvostelujen mukaan uusi versio on varjo entisestään eikä yhtään niin voimakas ja pitkäkestoinen iholla.
Huomasin tänään että Sanderin Sunista on tullut myös uusi versio, pullokin muuttunut, ei ole enää se valkoinen vaan nyt oli oranssin läpikuultava. Tästäkin tuoksusta tykkään, sellainen 80- 90-luvun aurinkorasvan, hiekkarannan tuoksuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun ja muutaman muunkin keskustelun perusteella tilasin Aquolinan Pink Sugarin. Se on hirveä. Varmasti herkkutuoksuja on hyviäkin, mutta tämä on vain kaamea. Amis-jonnejen Bemareissa tuoksuu tältä, joten jollekin nuorellemiehelle tämän voisi autonhajustusta varten lahjoittaa. Ei naisen tuoksu, aikuisen varsinkaan.
Pettymyksiä on ollut muitakin, esimerkiksi nykyinen Ysatis ei ole se huumaava tuoksu, joka se alunperin oli. Uusin versio on terävä, nopeasti haihtuva ja monotoninen.
Vuoden ostoksistani parhaat ovat edelleen Jil Sander No 4 ja Gucci EdP II.
Minä olen tykästynyt Jil Sanderin tuoksuihin ja odotan juuri tilausta No 4:stä. Tämäkin tuoksu on ilmeisesti reformuloitu pilalle, onneksi sai vielä alkuperäistä versiota. Voisitko kertoa vähän kokemuksia tuosta tuoksusta? Odottavan aika on pitkä😄
Toinen Sanderin tuoksu johon olen ihastunut on Simply Poudree. Se on vaniljaisen puuterinen, ihan loistava hyvän olon tuoksu kun haluaa vaan esim. rennosti kotoilla. Kestävyys ei ole huippuhyvä, mutta tarkoitukseen sopiva. Nyt tekisi mieli tilata vielä Simply Poudre Intense, jossa myös kaakaota mukana.
Luultavasti minun Jil Sander No 4:ni on juuri uusi versio, sillä tilasin sen muutama vuosi sitten muistaakseni Amazonista. Alkuperäistä minulla ei koskaan ole ollutkaan. Sitä ei ole kuitenkaan uudelleenversioitu pilalle, uskallan väittää, sillä se on kasarimaisen vahva ja tunnustuksellinen (vaikka syntyvuosi onkin 1990). Naisellinen, voimakas, lämmin, kuitenkin hienostunut aikuisen naisen tuoksu, ei teinien hurmauspommi. Nuoren naisen nenään tämä varmaankin ensi alkuun tuoksuu vanhan naisen parfyymiltä, mutta kannattaa suihkuttaa iholle ja odotella, miksi kehkeytyy. Kasarituoksuista tykkäävänä pidän riittävän voimakkaista ja moniulotteisista tuoksuista. Herkät kukkaistuoksut, miedot vesituoksut tai makeat vanilja- tai toffeepommit eivät viehätä samalla tavalla, eivät myöskään liian mausteiset ja itämaisen raskaat tuoksut. Parhaissa tuoksuissa on aina jotain kulmikastakin, ja mielestäni kasarin lapsissa sitä aina yleensä on.
Jos pitää Boucheronista, alkuperäisestä Ysatiksesta, alkuperäisestä Poisonista, Gucci Accentista, Giorgio Armanin Giòsta (ei siis Aqua di Giò vaan pelkkä Giò) ja ylipäätään Guccin ja Givenchyn tyylistä, pitää todennäköisesti Jil Sanderin Nelosestakin. Kannattaa toki tilata näyte ensin, vaikka muistaakseni tämä ei ole edes kallis.
Kiitos vastauksesta, No 4 kuulostaa juuri siltä mitä odotankin, luonteikas, vähän vintage, moniuloitteinen tuoksu. Sinulla voi ihan hyvin olla reformuloimaton versio, niitä on vielä nytkin hyvin paljon liikkeellä ihan normi verkkokaupoissa. Fragrantican arvostelujen mukaan uusi versio on varjo entisestään eikä yhtään niin voimakas ja pitkäkestoinen iholla.
Huomasin tänään että Sanderin Sunista on tullut myös uusi versio, pullokin muuttunut, ei ole enää se valkoinen vaan nyt oli oranssin läpikuultava. Tästäkin tuoksusta tykkään, sellainen 80- 90-luvun aurinkorasvan, hiekkarannan tuoksuinen.
Täytyy vielä mainita, että tuo Sun on harvoja ns. beach-tuoksuja joissa ei ole kookosta, jos etsii sellaista.
Vierailija kirjoitti:
...Olen saanut monet voimakkaat (HdP...!) ja polarisoivat tuoksut toimimaan suihkauttamalla kauempaa (se pilven läpikävelymetodi) tai alemmas vartalolle, jolloin ne eivät turruta omaa nenää.
Ei siis dekolteehen vaan vatsaan :D, tuoksu nousee paidan alta ja muodostaa auran.
Ne polvitaipeethan olivat myös mahdolliset...
Teen samaa "alemmas vartalolle suihkuttelua" joidenkin voimakkaampien tuoksujen kanssa.
Gelsomino Nobilen kanssa tämä ei tuntunut toimivan riittävän hyvin.
Erään kerran kokeilin suihkutella sitä edellisenä iltana vaatteisiin ja se toimi.
Voisi laittaa uloimpaan vaatekerrokseenkin, mutta koen sen verran potentiksi tämän tuoksun, että suihkautan sitä nukkumaan mennessä puhtaisiin alusvaatteisiin ja sukkiin ja pyörittelen ne tiiviiksi rullaksi odottamaan aamua.
Seuraavana päivänä tuoksu on aistittavissa, mutta huomattavasti lempeämpänä.
:)
https://www.fragrantica.com/perfume/Acqua-di-Parma/Acqua-di-Parma-Gelso…
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään sitrusmaisista tuoksuista jotka ovat raikkaita, olisiko suosituksia? D&G light blue on yksi suosikeista mutta sekään ei ole kaikkein "puhtain" tuoksu. Kaipaisin jotain ehkä vähän raikkaampaa vielä. Jostain syystä itse löydän aina vain niitä kukkaistuoksuja tai liian makeita.
Light Bluesta on sellainen sitruunainen versio olemassa. Keltainen korkki, nimeä en nyt äkkiseltään muista. Lemon Zest?
Sitten on superraikas Armani Acqua di Gioia - merellisen raikas, minttua
Lanvin A Girl in Capri - todella raikkaan sitruunainen
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään sitrusmaisista tuoksuista jotka ovat raikkaita, olisiko suosituksia? D&G light blue on yksi suosikeista mutta sekään ei ole kaikkein "puhtain" tuoksu. Kaipaisin jotain ehkä vähän raikkaampaa vielä. Jostain syystä itse löydän aina vain niitä kukkaistuoksuja tai liian makeita.
Tässä ei ole sitruunaa, mutta on ihanan minttuisan ruohoinen ja pehmeä. Tulee oikeasti raikkaan ja puhtaan kesäaamun fiilis, kun maailma on vielä nuori.
https://www.fragrantica.com/perfume/Honore-des-Pres/Nu-Green-5163.html
Ainoa haitta, että ei kestä kovin hyvin.
Saa myös kotimaisista kaupoista.
Burberryn Beat on myös kevyen sitruksinen, raikas, kepeä ja keveä.
Mmm, mun lemppareita on DKNY:n Cashmere Mist sekä tuoksuna, että dödönä.
Vierailija kirjoitti:
Kiva ketju. Yritän löytää suosituksista jonkun kevyen, raikkaan, kukkaisen, jopa ruususen tuoksun. Ei yhtään myskiä eikä kookosta, ei juuri vaniljaakaan. Voi ehdottaa kiitos.
Rose Alexandrie kannattaa kokeilla.
https://www.fragrantica.com/perfume/Giorgio-Armani/Rose-Alexandrie-2699…
Rose d'Arabie on myös kukkainen/ruusuinen, mutta siinä on patsulia ja vaniljaa ym.,
joka tekee siitä vähemmän raikkaan, mutta täyteläisemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään käyttänyt Versace:n Bright Crystalia. Se on tosi hyvä tuoksu, mutta olisi kiva saada toinen rinnalle. Osaatteko suositella?
Sitten sellainen, että sain kaverilta jämän samasta tuoksusta upea 90ml pullo. Sen fontti Versace on jotenkin outo, tietääkö joku käyttääkö kyseinen brändi nykyään hiukan vahvempaa fonttia, vai onko se tuoksu feikki? Löysin yhdestä nettikaupasta samalla hiukan paksummalla fontilla saman tuotteen ja minusta se oli aito.
En ihan ymmärrä minkä takia fontti olisi vaihdettu? Voiko siihen olla jokin looginen syy?
Tietääkö joku Versacen logosta mitään?
Kysymys: miten, missä ja kuinka kauan voi säilyttää ilman että tuoksu muuttuu? Vai muuttuuko? Ehkä tyhmä kysymys, mutta harvoin käytän.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: miten, missä ja kuinka kauan voi säilyttää ilman että tuoksu muuttuu? Vai muuttuuko? Ehkä tyhmä kysymys, mutta harvoin käytän.
Tähän ei ole sääntöä.
Tuoksu voi kestää vuosikymmeniä tai pari vuotta.
Säilytys: Tasainen viileähkö huoneenlämpö pimeässä. Tai edes varjossa. Eli pahin on auringonvalo.
Vierailija kirjoitti:
Ei kylpyhuoneessa vaan jossain pimeässä kaapissa muualla. Mulla on parikymmenvuotiaita tuoksuja, jotka ovat säilyneet hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mmm, mun lemppareita on DKNY:n Cashmere Mist sekä tuoksuna, että dödönä.
Dödö lienee stikki. Onko antiperspirantti? Useimmat stikit on siitä huonoja, että ne eivät ole antiperspirantteja vaan jopa stimuloivat hikoilua. Ainakin mun kainaloni hikoilee kahta kauheammin, jos laitan niihin jotain, missä ei ole antiperspiranttia mukana.
Dödönähän tuo tuoksu on juuri parhaimmillaan, aika erilainen kuin edt:nä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ei ole sääntöä.
Tuoksu voi kestää vuosikymmeniä tai pari vuotta.Säilytys: Tasainen viileähkö huoneenlämpö pimeässä. Tai edes varjossa. Eli pahin on auringonvalo.
Kiitos vastauksesta! Oikeassa paikassa siis Givenchyn Organzaa olen säilyttänyt :-) Ja kiitokset ketjusta, uusi tuoksukin löytyi testattavaksi!
Tämä on niin valtavan pitkä ketju, että luin vain tämän uusimman sivun. Tämä on ehkä ollut täällä monta kertaa, mutta Burberryn Weekend on yksi lempituoksuni. Raikas, mutta jotain täyteläisyyttä myös mukana.
DKNY:n Kashmeren stickiä olen haikaillut ja empinyt. Ehkä tohtisin ostaa sen näiden kommenttien suosituksesta minäkin. Kaunis putkilo ja kiva tuoksu ainakin testerin nuuhkimisen perusteella.
Odotan kuriirin ovelle tuomaa Baccarat Rouge 540 Extrait de Parfumea. Kiitos teille, jotka tässä ketjussa mainostitte Maison Francis Kurkdjiania ja sieltä edullisesti sekä nopeasti saatavia näytteitä.
Olen myyty, joten edes hinta ei kirpaise.
Katsotteko muuten youtubesta tuoksuarvioita? Tänä sunnuntaina käytin muutaman tunteroisen, siellä on hyviä ja koukuttavia myös vaikkakin taso on vaihteleva ja kaikki eivät osu omaan pirtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin valtavan pitkä ketju, että luin vain tämän uusimman sivun. Tämä on ehkä ollut täällä monta kertaa, mutta Burberryn Weekend on yksi lempituoksuni. Raikas, mutta jotain täyteläisyyttä myös mukana.
Mulla se on öljyinen ja raskas. Tästä valiteltiin vuosi sitten, ketju on tosiaan elänyt kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla se on öljyinen ja raskas. Tästä valiteltiin vuosi sitten, ketju on tosiaan elänyt kauan.
Tämäkin on näköjään uusittu kevyemmäksi, kokemukseni oli siitä vuosituhannen vaihteen versiosta.
Jee, Hobby Halliin oli tullut Molinardin Nirmala! Olen metsästänyt tätä tuoksua pitkään, varmaan yli vuoden, kaikista paikoista aina loppu. Se on trooppinen gourmand, jossa on mm. mangoa, greippiä, vaniljaa, tonkapapua, santelipuuta. Muitakin nuotteja on, mutta nuo muistan. Tuoksu on hyvin uniikki ja ollut hinnoissaan, Hobby Hallissa alle 50 eur 100 ml pullo, lähti äkkiä tilaukseen. Meinasin jo tilata saman tien 2 kun niin vaikeasti saatavilla, mutta sitten mietin, että kyllä tuollainen iso pullo kestää aika kauan, vieläpä kun täytyy ehtiä käyttää myös muita kokoelman parfyymeja 😁