Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19265)
Lisää kieloja:
Yardley: Lily-of-the-valley (edullinen ja aidontuoksuinen)
Ja hei, kotimainen Scent of Finland Kajo ! (kalliimpi mutta söpö pullo ja kotimaisuudesta plussaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopille olisi hankinnassa synttärilahjaksi kielotuoksu. Rakastaa sitä YR:n kielohajuvettä. Vinkkejä? Vanhassa ketjussa täällä ehdotettiin mm. Elisabeth Ardenin 5th Avenue sekä DKNY:n Pure ja Dioein Diorissimo. Hintaluokaltaan mielellään vähän huokeampi kuin tuo Dior.
Ainut vaihtoehto noista on Diorissimo, se on ainut joka tuoksuu kielolle. DKNY:ssä ei ole kieloa ollenkaan, Rocheria en kehtaisi ostaa lahjaksi kenellekään, korkeintaan jollekin 10 v. lapselle, mutta jos rakastaa sitä, niin luultavasti rakastaisi vielä enemmän Dioria.
No höh tuolle YR-kommentille. YR:n kielotuoksu on tosi aidontuoksuinen, raikas kuin aamukaste. Mulla oli siitä koko sarja silloin, kun olivat sellaisissa kapeissa, korkeissa pulloissa, väri vaaleanvihreä. Ihana suihkugeeli kesäaamuina, vartalovoide ja edt. Kyllä kehtaa antaa lahjaksi. Ainoa miinus on, että ei säily iholla kovin kauan.
Diorissimoa olen käyttänyt myös, siinä on paljon muutakin kuin kieloa, mutta kielo on selkeästi se voimakkain nuotti. Raikas ja ihana, säilyy iholla hyvin.
Samaa mieltä, en pidä tuollaista kommenteista. YR:ltä löytyy hyviäkin tuoksuja joita arvostavat ihan kunnon parfymistit. Itse en tosin pidä tuosta kieltuoksusta, kun etsin sellaista aitoa ja yksinkertaista kieloa ja koin, että tuo on sekamelska jossa on paljon muutakin. Se on kevyt ja kukkainen.
Oletko kokeillut tätä? https://www.fragrantica.com/perfume/Oriza-L-Legrand/Muguet-Fleuri-25045…
Tilasin juuri joukon sampleja ja nyt harmittaa, etten ottanut tuota mukaan. Vaikuttaa hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
"Rive kauhee" on kyllä sellainen tuoksu jota en osaa kuvitella itselleni.
Tuoksu on todella kauhea iholla.
Tuoksuukohan jonkun muun iholla hyvältä.
Olen käyttänyt Rive Gauchen deo sprayta, ja se tuoksuu ihollani narisevan nahkaiselta, salaperäiseltä ja voimakkaalta. Ei kauhea tuoksu lainkaan. Siinä on jotain, mitä ei missään muussa tuoksussa ole.
Toki on mahdollista, että tuoksu on viime vuosina pilattu ja että Edt ei toimi kuten deo spray, mutta hieno tuoksu. Eihän se olisi muuten selviytynyt 70-luvulta saakka tähän päivään.
Olen jo pitkään käyttänyt Versace:n Bright Crystalia. Se on tosi hyvä tuoksu, mutta olisi kiva saada toinen rinnalle. Osaatteko suositella?
Sitten sellainen, että sain kaverilta jämän samasta tuoksusta upea 90ml pullo. Sen fontti Versace on jotenkin outo, tietääkö joku käyttääkö kyseinen brändi nykyään hiukan vahvempaa fonttia, vai onko se tuoksu feikki? Löysin yhdestä nettikaupasta samalla hiukan paksummalla fontilla saman tuotteen ja minusta se oli aito.
En ihan ymmärrä minkä takia fontti olisi vaihdettu? Voiko siihen olla jokin looginen syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Un Jardin sur de Nil.
Rakastan raikasta alkutuoksua.
Siinä on tomaattia, porkkanaa, mangoa ja greippiä.....hmm. Melkoinen yllätys.Jälkituoksu on partavesimainen, epänaisellinen mutta onneksi heikko.
Mikähän noissa Hermesin tuoksuissa on, minä olen tykännyt ainoastaan Calechesta, jota käytin joskus 90-luvulla. Nykyiseen makuuni se on liian metsä-maa-sammal -tuoksu. Amazone (alkup.) oli aika hyvä.
Liian miehisiä. Partavesimäinen jälkituoksu
on ikävä yllätys. Kannattaa kokeilla kunnolla ennen ostopäätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni 90-luvulla oli tuoksu nimeltä Volupte, tykkäsin, en muista minkä sarjan tuote oli.
Ardenin Red Door oli mielestäni ennen parempi, pehmetuoksuinen kuin tämä nykyinen. Ostin silloin monta pulloa, nyt kun ostin niin ei sama, vai onko tuoksunenäni muuttunut vanhetessaan. ☺
Muistaakseni Oscar de la Rentan tuoksu, itsekin pidin tosi paljon. Silloin noin 16-vee. 😅
Muita suosikkeja tuolloin: Giorgio Beverly Hills, Date-tuoksu, se punainen, hiukan myöhemmin JPG:n Fragile, Escadan kausituoksut, Marc Jacobsin Daisy, Dior J’adore (yhä ihana), Kenzo Amour (risifrutti deluxe!) tätä nykyä kestosuosikki Mary Kayn Thinking of You, Versace Bright Crystal, Yves Rocherin vaniljaisempi yksi tuoksu, jonka nimeä en tähän hätään muista...työ/arkinaiselliset tuoksut esim. Christian Diorilta ja Burberryltä.
Jos huomaa tykkäävänsä samoista kuin minä, saa vinkata omista suosikeista.
Itse tykkään sitrusmaisista tuoksuista jotka ovat raikkaita, olisiko suosituksia? D&G light blue on yksi suosikeista mutta sekään ei ole kaikkein "puhtain" tuoksu. Kaipaisin jotain ehkä vähän raikkaampaa vielä. Jostain syystä itse löydän aina vain niitä kukkaistuoksuja tai liian makeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaiaamun kunniaksi ranteessa Guerlainin Mitsouko. Tuju klassikko, jota melkein pelästyin ensikokeilemalta. Tämä on kolmas yritys, ja huomaan alkavani lämmetä sille. Onko teillä kokemuksia tästä? Entä muut Guerlainin museaaliset - Jicky, L'heure bleu, L'apres ondee? Jokin minua vetää näiden puoleen kovasti - ovat kerroksellisia, kiinnostavia, kauniita.
Minulle Mitsouko oli rakkautta ensi nuuhkaisulla ❤️
Tavallaan joo, mutta tuoksu on niin läpitunkeva ja voimakas, että täytyy oikein kaksin käsin miettiä, minne sen kanssa voi mennä. Töihin? :) Mitsy on niin selkeästi oma lukunsa, niin poikkeava nykytuoksuista, että sen käyttäminen arkimenoissa vaatii mun mielestä jo hieman siviilirohkeutta. Annostelutapa ja -määräkin toki vaikuttaa tähän. Ajattelin huomenna sekoittaa sen kosteusvoiteeseeni ja lähteä maanantaihin vienosti Mitsoukolta tuoksuen.
Kukkaistuoksua etsivälle: Jos haluaa vähän spesiaalimman, suosittelen Armani Priven Pivoine suzhouta. On todella kukkainen, erittäin raikas ja ylellinen pionin ja ruusun harmoninen valssahdus. Itselläni pullo on kestänyt ikuisuuden, sillä yksi suihkaus pysyy pitkään. Tämä tuoksuu siltä kuin olisi kylpenyt kukkien keskellä.
Kyllä Red Door oli muuttunut minunkin mielestäni.
Olen ostanut aikoinaan monta pulloa, sitä mikä oli tavallisen punainen.
Nyt kerran ostin laivalta uuden version, pullon väri oli hiukan muuttunut. Myös tuoksu oli jotenkin muuttunut. Vai kultasiko muistot. ☺ Mutta en saanut samaa tunnelmaa tästä.
Volypte oli ihana, käytin sitä joskus 90-luvulla.
Käytin myös Red Door deodoranttia, oli sellainen voidemainen ja tosi hyvä. En ole enää löytänyt laivalta, siis ennen tätä koronaa olen käynyt siis.
Ostaisin kyllä jos löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaiaamun kunniaksi ranteessa Guerlainin Mitsouko. Tuju klassikko, jota melkein pelästyin ensikokeilemalta. Tämä on kolmas yritys, ja huomaan alkavani lämmetä sille. Onko teillä kokemuksia tästä? Entä muut Guerlainin museaaliset - Jicky, L'heure bleu, L'apres ondee? Jokin minua vetää näiden puoleen kovasti - ovat kerroksellisia, kiinnostavia, kauniita.
Minulle Mitsouko oli rakkautta ensi nuuhkaisulla ❤️
Tavallaan joo, mutta tuoksu on niin läpitunkeva ja voimakas, että täytyy oikein kaksin käsin miettiä, minne sen kanssa voi mennä. Töihin? :) Mitsy on niin selkeästi oma lukunsa, niin poikkeava nykytuoksuista, että sen käyttäminen arkimenoissa vaatii mun mielestä jo hieman siviilirohkeutta. Annostelutapa ja -määräkin toki vaikuttaa tähän. Ajattelin huomenna sekoittaa sen kosteusvoiteeseeni ja lähteä maanantaihin vienosti Mitsoukolta tuoksuen.
Onko Mitsysi suihkautettava? Olen saanut monet voimakkaat (HdP...!) ja polarisoivat tuoksut toimimaan suihkauttamalla kauempaa (se pilven läpikävelymetodi) tai alemmas vartalolle, jolloin ne eivät turruta omaa nenää. Ei siis dekolteehen vaan vatsaan :D, tuoksu nousee paidan alta ja muodostaa auran. Ne polvitaipeethan olivat myös mahdolliset. Tänään A City on Fire, tykkään tästä joka kerta enemmän :)
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun ja muutaman muunkin keskustelun perusteella tilasin Aquolinan Pink Sugarin. Se on hirveä. Varmasti herkkutuoksuja on hyviäkin, mutta tämä on vain kaamea. Amis-jonnejen Bemareissa tuoksuu tältä, joten jollekin nuorellemiehelle tämän voisi autonhajustusta varten lahjoittaa. Ei naisen tuoksu, aikuisen varsinkaan.
Pettymyksiä on ollut muitakin, esimerkiksi nykyinen Ysatis ei ole se huumaava tuoksu, joka se alunperin oli. Uusin versio on terävä, nopeasti haihtuva ja monotoninen.
Vuoden ostoksistani parhaat ovat edelleen Jil Sander No 4 ja Gucci EdP II.
Minä olen tykästynyt Jil Sanderin tuoksuihin ja odotan juuri tilausta No 4:stä. Tämäkin tuoksu on ilmeisesti reformuloitu pilalle, onneksi sai vielä alkuperäistä versiota. Voisitko kertoa vähän kokemuksia tuosta tuoksusta? Odottavan aika on pitkä😄
Toinen Sanderin tuoksu johon olen ihastunut on Simply Poudree. Se on vaniljaisen puuterinen, ihan loistava hyvän olon tuoksu kun haluaa vaan esim. rennosti kotoilla. Kestävyys ei ole huippuhyvä, mutta tarkoitukseen sopiva. Nyt tekisi mieli tilata vielä Simply Poudre Intense, jossa myös kaakaota mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain postista hobbyhall paketin. A girl in Capri olisi ihana tuoksu mutta haihtuu todella nopeaan itsellä? Muilla samaa ongelmaa? Olen vähän pettynyt. Olin tuoksutellut tätä aiemminkin ja silloin pysyi ranteessa kauemmin.
Onko muuten hobbyhalliin vaikea palauttaa??? Toinen avaamaton tuoksu vielä on Pradan candy. Tuon mietin ehkä että palautanko. En ole pakkausta avannut. Pelkään että haihtuu myöskin iholta nopeaan. Mikähän mun ihossa on? Kun taas esim Diorin tuoksut säilyy kauan iholla.
Sitrustuoksut haihtuvat nopeasti. Candy tulee pysymään kauemmin. Jos etsit pitkäkestoisempia, gourmand-tuoksut pysyvät iholla yleensä sen työpäivän.
Candy kestää hyvin ja sen pohjatuoksu on parasta. Alussa se on omaan nenään liian makea, mutta sen kypsyvän tuoksun takia pidän siitä tosi paljon.
Joo Candy on kyllä tosi kestävä, testailin muutama pv sitten ekaa kertaa, suihkuttelin illalla, ja vielä aamulla herätessä tuoksui selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain postista hobbyhall paketin. A girl in Capri olisi ihana tuoksu mutta haihtuu todella nopeaan itsellä? Muilla samaa ongelmaa? Olen vähän pettynyt. Olin tuoksutellut tätä aiemminkin ja silloin pysyi ranteessa kauemmin.
Onko muuten hobbyhalliin vaikea palauttaa??? Toinen avaamaton tuoksu vielä on Pradan candy. Tuon mietin ehkä että palautanko. En ole pakkausta avannut. Pelkään että haihtuu myöskin iholta nopeaan. Mikähän mun ihossa on? Kun taas esim Diorin tuoksut säilyy kauan iholla.
Sitrustuoksut haihtuvat nopeasti. Candy tulee pysymään kauemmin. Jos etsit pitkäkestoisempia, gourmand-tuoksut pysyvät iholla yleensä sen työpäivän.
Kaksi pysyvää sitrustuoksua ovat Frederic Mallen Cologne indelebile ja Maison Francis Kurkdjianin Aqua celestia forte. Molemmat ovat unisex, ei makeita vaan sitruunaisen aromikkaita. Omat näytteeni odottavat kesää ja hellettä. N50
Noh, jos vertaat noihin, kyllähän se 10-kertaisella hintaerolla (10e vs 100e tuoksu) on vaikutusta raaka-aineiden laatuun, vaikka poikkeuksiakin mahtuu joukkoon.
No joo, totta, mutta edes kalliit sitrukset eivät aina kestä. Ilmeisesti sitrus on todella vaikea saada kestämään iholla, ja siksi useimmat sitruscolognet ovat lyhytkestoisia. Noissa kahdessa on kyllä myös muita nuotteja, joten ehkä se auttaa.
Pakko muuten tulla mainitsemaan kun kirjoitin aiemmin, että en haistanut melonia Cleanin Rainissa kun omistin sen. No... minulla olikin Shower Fresh eikä Rain :D Nyt muuten se Shower Fresh haisi aika oudolta, ihmeellinen nurmikkoinen sivutuoksu. Illalla tuli melkein sellainen lievä märän koiran hajukin esiin. Ei se tuollainen mielestäni ollut silloin 10 vuotta sitten, kun minulla oli kyseinen tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla. Minä olen tilannut näytteet sekä nykyversiosta että vanhemmasta Mitsoukosta. Odotan mielenkiinnolla. N50
Yksi ehdoton lempparituoksuni oli 90- luvulla Laura Ashleyn no 1.
Pari vuotta sitten löysin pienen etsinnän jälkeen saman tuoksun ja mikä pettymys! Joko tuoksu on muuttunut tai sitten aika kullannut muistot.
Jos joku siis muistaa tämän alkuperäisen, niin löytyisiköhän jokin tätä vastaava?
Taitaa tosin olla mahdoton yhtälö näin pitkän ajan jälkeen löytää vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun ja muutaman muunkin keskustelun perusteella tilasin Aquolinan Pink Sugarin. Se on hirveä. Varmasti herkkutuoksuja on hyviäkin, mutta tämä on vain kaamea. Amis-jonnejen Bemareissa tuoksuu tältä, joten jollekin nuorellemiehelle tämän voisi autonhajustusta varten lahjoittaa. Ei naisen tuoksu, aikuisen varsinkaan.
Pettymyksiä on ollut muitakin, esimerkiksi nykyinen Ysatis ei ole se huumaava tuoksu, joka se alunperin oli. Uusin versio on terävä, nopeasti haihtuva ja monotoninen.
Vuoden ostoksistani parhaat ovat edelleen Jil Sander No 4 ja Gucci EdP II.
Minä olen tykästynyt Jil Sanderin tuoksuihin ja odotan juuri tilausta No 4:stä. Tämäkin tuoksu on ilmeisesti reformuloitu pilalle, onneksi sai vielä alkuperäistä versiota. Voisitko kertoa vähän kokemuksia tuosta tuoksusta? Odottavan aika on pitkä😄
Toinen Sanderin tuoksu johon olen ihastunut on Simply Poudree. Se on vaniljaisen puuterinen, ihan loistava hyvän olon tuoksu kun haluaa vaan esim. rennosti kotoilla. Kestävyys ei ole huippuhyvä, mutta tarkoitukseen sopiva. Nyt tekisi mieli tilata vielä Simply Poudre Intense, jossa myös kaakaota mukana.
Luultavasti minun Jil Sander No 4:ni on juuri uusi versio, sillä tilasin sen muutama vuosi sitten muistaakseni Amazonista. Alkuperäistä minulla ei koskaan ole ollutkaan. Sitä ei ole kuitenkaan uudelleenversioitu pilalle, uskallan väittää, sillä se on kasarimaisen vahva ja tunnustuksellinen (vaikka syntyvuosi onkin 1990). Naisellinen, voimakas, lämmin, kuitenkin hienostunut aikuisen naisen tuoksu, ei teinien hurmauspommi. Nuoren naisen nenään tämä varmaankin ensi alkuun tuoksuu vanhan naisen parfyymiltä, mutta kannattaa suihkuttaa iholle ja odotella, miksi kehkeytyy. Kasarituoksuista tykkäävänä pidän riittävän voimakkaista ja moniulotteisista tuoksuista. Herkät kukkaistuoksut, miedot vesituoksut tai makeat vanilja- tai toffeepommit eivät viehätä samalla tavalla, eivät myöskään liian mausteiset ja itämaisen raskaat tuoksut. Parhaissa tuoksuissa on aina jotain kulmikastakin, ja mielestäni kasarin lapsissa sitä aina yleensä on.
Jos pitää Boucheronista, alkuperäisestä Ysatiksesta, alkuperäisestä Poisonista, Gucci Accentista, Giorgio Armanin Giòsta (ei siis Aqua di Giò vaan pelkkä Giò) ja ylipäätään Guccin ja Givenchyn tyylistä, pitää todennäköisesti Jil Sanderin Nelosestakin. Kannattaa toki tilata näyte ensin, vaikka muistaakseni tämä ei ole edes kallis.
Candy kestää hyvin ja sen pohjatuoksu on parasta. Alussa se on omaan nenään liian makea, mutta sen kypsyvän tuoksun takia pidän siitä tosi paljon.