Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtavia tuoksuvinkkejä saanut täältä, kiitos!
Muistaisin, että jossain kohtaa oli puhetta mansikkaisista hajuvesistä, mutta nyt en enää löydä sitä sivua. Eli saisinko vielä suosituksia niistä?Selkeästi mansikkainen tuoksu on myös Elie Saabin Resort Collectionin tuoksu. Saattaa löytyä vielä Hobby Hallista. Tästä oli juttua ehkä n. 10 sivua sitten.
Mansikkaa löytyy myös Montalen Mukhallatista, josta saa näytteitä ainakin Notinosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaisin, että jossain kohtaa oli puhetta mansikkaisista hajuvesistä, mutta nyt en enää löydä sitä sivua. Eli saisinko vielä suosituksia niistä?Selkeästi mansikkainen tuoksu on myös Elie Saabin Resort Collectionin tuoksu. Saattaa löytyä vielä Hobby Hallista. Tästä oli juttua ehkä n. 10 sivua sitten.
Ostin sokkona tuon Resort Collectionin kun täällä suositeltiin ja tilasin heti perään toisen pullon eli tykkäsin kovasti.
My Wayta suositellut
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä Replican Sailing Day tuoksusta? Onko liian maskuliininen mielestänne?
Miesten tuoksu on mielestäni. En analysoinut sen enempää vaan annoin näytteen miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain postista hobbyhall paketin. A girl in Capri olisi ihana tuoksu mutta haihtuu todella nopeaan itsellä? Muilla samaa ongelmaa? Olen vähän pettynyt. Olin tuoksutellut tätä aiemminkin ja silloin pysyi ranteessa kauemmin.
Onko muuten hobbyhalliin vaikea palauttaa??? Toinen avaamaton tuoksu vielä on Pradan candy. Tuon mietin ehkä että palautanko. En ole pakkausta avannut. Pelkään että haihtuu myöskin iholta nopeaan. Mikähän mun ihossa on? Kun taas esim Diorin tuoksut säilyy kauan iholla.
Sitrustuoksut haihtuvat nopeasti. Candy tulee pysymään kauemmin. Jos etsit pitkäkestoisempia, gourmand-tuoksut pysyvät iholla yleensä sen työpäivän.
Kaksi pysyvää sitrustuoksua ovat Frederic Mallen Cologne indelebile ja Maison Francis Kurkdjianin Aqua celestia forte. Molemmat ovat unisex, ei makeita vaan sitruunaisen aromikkaita. Omat näytteeni odottavat kesää ja hellettä. N50
Noh, jos vertaat noihin, kyllähän se 10-kertaisella hintaerolla (10e vs 100e tuoksu) on vaikutusta raaka-aineiden laatuun, vaikka poikkeuksiakin mahtuu joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Muistaisin, että jossain kohtaa oli puhetta mansikkaisista hajuvesistä, mutta nyt en enää löydä sitä sivua. Eli saisinko vielä suosituksia niistä?
YSL Mon Parisia sanotaan mansikkaiseksi, mutta minusta se ei tuoksu mansikalle, minä en erota siitä mitään tuoksuja erikseen. Mutta suorastaan räjähtävän mansikkainen tuoksu on Valentino Valentina Pink
https://www.fragrantica.com/perfume/Valentino/Valentina-Pink-29901.html
Sunnuntaiaamun kunniaksi ranteessa Guerlainin Mitsouko. Tuju klassikko, jota melkein pelästyin ensikokeilemalta. Tämä on kolmas yritys, ja huomaan alkavani lämmetä sille. Onko teillä kokemuksia tästä? Entä muut Guerlainin museaaliset - Jicky, L'heure bleu, L'apres ondee? Jokin minua vetää näiden puoleen kovasti - ovat kerroksellisia, kiinnostavia, kauniita.
Vierailija kirjoitti:
Un Jardin sur de Nil.
Rakastan raikasta alkutuoksua.
Siinä on tomaattia, porkkanaa, mangoa ja greippiä.....hmm. Melkoinen yllätys.Jälkituoksu on partavesimainen, epänaisellinen mutta onneksi heikko.
Mikähän noissa Hermesin tuoksuissa on, minä olen tykännyt ainoastaan Calechesta, jota käytin joskus 90-luvulla. Nykyiseen makuuni se on liian metsä-maa-sammal -tuoksu. Amazone (alkup.) oli aika hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaisin, että jossain kohtaa oli puhetta mansikkaisista hajuvesistä, mutta nyt en enää löydä sitä sivua. Eli saisinko vielä suosituksia niistä?Uusi L'Interdit EDT ja edp tuoksuu mansikkaiselle mutta se ei kuulu ilmoitettuihin nuotteihin.
Armanin My Way tuoksuu heinään pujotetuilta metsämansikoilta vaikka ei ole mainittu siinäkään mansikkaa. Tuoksuu niiiin hyvältä omasta mielestäni mutta tämä jakaa mielipiteitä. Ainakin alkutuoksu L’Interditin oloinen.
Mun nenässä My Way tuoksuu Givenchyn L'Interditiltä johon olisi lisätty persikkanektariinia. Se on aika synteettinen tuoksu. Vaikka olen suuri Armani-fani, niin tuota en ostaisi. Givenchyn L'Interditinkin myin pois, oli liian raskas mausteinen tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Anopille olisi hankinnassa synttärilahjaksi kielotuoksu. Rakastaa sitä YR:n kielohajuvettä. Vinkkejä? Vanhassa ketjussa täällä ehdotettiin mm. Elisabeth Ardenin 5th Avenue sekä DKNY:n Pure ja Dioein Diorissimo. Hintaluokaltaan mielellään vähän huokeampi kuin tuo Dior.
Ainut vaihtoehto noista on Diorissimo, se on ainut joka tuoksuu kielolle. DKNY:ssä ei ole kieloa ollenkaan, Rocheria en kehtaisi ostaa lahjaksi kenellekään, korkeintaan jollekin 10 v. lapselle, mutta jos rakastaa sitä, niin luultavasti rakastaisi vielä enemmän Dioria.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaiaamun kunniaksi ranteessa Guerlainin Mitsouko. Tuju klassikko, jota melkein pelästyin ensikokeilemalta. Tämä on kolmas yritys, ja huomaan alkavani lämmetä sille. Onko teillä kokemuksia tästä? Entä muut Guerlainin museaaliset - Jicky, L'heure bleu, L'apres ondee? Jokin minua vetää näiden puoleen kovasti - ovat kerroksellisia, kiinnostavia, kauniita.
Mulla oli Mitsouko parikymppisenä, osana Guerlainin miniatyyrikokoelmaa. Eihän sitä silloin osannut arvostaa, käytin sitä puoliväkisin ja varmasti myös turhan runsaalla kädellä. Se on kuitenkin jäänyt kummittelemaan mielen perukoille, ja olen melko varma siitä, että jos se on sinnepäinkään muistikuvani mukainen, rakastaisin sitä nykyään. Maku on muuttunut ja kaikki muukin on muuttunut, kaikenlaiset kitkeränkatkerat ja vehreät chypret vetävät nykyään puoleensa magneetin lailla. Suuria nimiä nuo muutkin.
Eikä Elie Saabilla ole joku pätevä kielotuoksu?
SOTD on niinikään Elie Saabilta, Girl of now. Tämä on perinteinen sunnuntaituoksuni. Aika vahva, muistuttaa jollain tavalla lapsuudesta, liekö äidilläni ollut jokin vähän vastaava hajuvesi silloin käytössä. Ihana, lohduttava, pehmeä ja iloinen.
Kiva ketju. Yritän löytää suosituksista jonkun kevyen, raikkaan, kukkaisen, jopa ruususen tuoksun. Ei yhtään myskiä eikä kookosta, ei juuri vaniljaakaan. Voi ehdottaa kiitos.
Menneisyydessä olen käyttänyt YSL Opium (liian tujakka), Rive Cauche oli pitkään suosikki muinoin, Tuscany per Donna on jäänyt mieleen. Nina Riccin jostain tuoksusta oksensin (raskausaika). Sitten oli suursuosikki sellainen korkeahko ylöspäin levenevä purppuran punainen pullo, kultainen korkki, kukkainen, ruusuinen tuoksu. En muista nyt millään kenen oli. Oli suosikki. Viimeiset kymmenen vuotta ehkä Lancomen Tresor on ollut suosikki mutta nyt yhtäkkiä se jää kaappiin... onko iho muuttunut iän myötä vai muuttuiko tuoksu tunkkaisemmaksi jossain vaiheessa. Joitain pikkupulloja on kaapin perukoilla myös, mutta ne on liian voimakkaita.
Kärsin tuoksuongelmasta sillä tavalla, että joku tuoksu tuo päänsäryn, joku pahoinvoinnin, joku tukehduttaa. Mutta silti pystyn joitain käyttämään ilman ongelmia.
Tämän ketjun ja muutaman muunkin keskustelun perusteella tilasin Aquolinan Pink Sugarin. Se on hirveä. Varmasti herkkutuoksuja on hyviäkin, mutta tämä on vain kaamea. Amis-jonnejen Bemareissa tuoksuu tältä, joten jollekin nuorellemiehelle tämän voisi autonhajustusta varten lahjoittaa. Ei naisen tuoksu, aikuisen varsinkaan.
Pettymyksiä on ollut muitakin, esimerkiksi nykyinen Ysatis ei ole se huumaava tuoksu, joka se alunperin oli. Uusin versio on terävä, nopeasti haihtuva ja monotoninen.
Vuoden ostoksistani parhaat ovat edelleen Jil Sander No 4 ja Gucci EdP II.
Nyt ymmärrän, miksi niin moni pitää puuterisuutta orvokin tai ruusun tuoksuna! Ostin Clarinsin irtopuuterin, ja se tuoksuu orvokilta ja ruusulta! Nykyään puutereita siis hajustetaan noin?
Joskus aikojen alussa puuterit tuoksuivat puuterilta: jauhoiselta ja kuivalta ja miedon hienostuneilta.
Vierailija kirjoitti:
Kiva ketju. Yritän löytää suosituksista jonkun kevyen, raikkaan, kukkaisen, jopa ruususen tuoksun. Ei yhtään myskiä eikä kookosta, ei juuri vaniljaakaan. Voi ehdottaa kiitos.
Menneisyydessä olen käyttänyt YSL Opium (liian tujakka), Rive Cauche oli pitkään suosikki muinoin, Tuscany per Donna on jäänyt mieleen. Nina Riccin jostain tuoksusta oksensin (raskausaika). Sitten oli suursuosikki sellainen korkeahko ylöspäin levenevä purppuran punainen pullo, kultainen korkki, kukkainen, ruusuinen tuoksu. En muista nyt millään kenen oli. Oli suosikki. Viimeiset kymmenen vuotta ehkä Lancomen Tresor on ollut suosikki mutta nyt yhtäkkiä se jää kaappiin... onko iho muuttunut iän myötä vai muuttuiko tuoksu tunkkaisemmaksi jossain vaiheessa. Joitain pikkupulloja on kaapin perukoilla myös, mutta ne on liian voimakkaita.
Kärsin tuoksuongelmasta sillä tavalla, että joku tuoksu tuo päänsäryn, joku pahoinvoinnin, joku tukehduttaa. Mutta silti pystyn joitain käyttämään ilman ongelmia.
Olisiko ollut Nina Ricci Deci Dela, joko edt tai edp, toinen punainen, toinen purppura. Yksi purppura kultakorkkinen tulee mieleen Boucheron Trouble, mutta pullo ei kyllä levene ylöspäin. Deci Dela muistuttaa paljon YSL Yvresseä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle Mitsouko oli rakkautta ensi nuuhkaisulla ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopille olisi hankinnassa synttärilahjaksi kielotuoksu. Rakastaa sitä YR:n kielohajuvettä. Vinkkejä? Vanhassa ketjussa täällä ehdotettiin mm. Elisabeth Ardenin 5th Avenue sekä DKNY:n Pure ja Dioein Diorissimo. Hintaluokaltaan mielellään vähän huokeampi kuin tuo Dior.
Ainut vaihtoehto noista on Diorissimo, se on ainut joka tuoksuu kielolle. DKNY:ssä ei ole kieloa ollenkaan, Rocheria en kehtaisi ostaa lahjaksi kenellekään, korkeintaan jollekin 10 v. lapselle, mutta jos rakastaa sitä, niin luultavasti rakastaisi vielä enemmän Dioria.
No höh tuolle YR-kommentille. YR:n kielotuoksu on tosi aidontuoksuinen, raikas kuin aamukaste. Mulla oli siitä koko sarja silloin, kun olivat sellaisissa kapeissa, korkeissa pulloissa, väri vaaleanvihreä. Ihana suihkugeeli kesäaamuina, vartalovoide ja edt. Kyllä kehtaa antaa lahjaksi. Ainoa miinus on, että ei säily iholla kovin kauan.
Diorissimoa olen käyttänyt myös, siinä on paljon muutakin kuin kieloa, mutta kielo on selkeästi se voimakkain nuotti. Raikas ja ihana, säilyy iholla hyvin.
Kasariajan tuoksuista mieleen nousee aina välillä YSL:n Paris, hyvin makeana ja tyrmäävänä. Nuuhkin sitä yhä joskus ja äitini käyttää sitä. Itse en pysty, tuntuu jotenkin väärältä iholla - ja voimakkaalta.
Olen miettinyt tuota YSL:n Mon Paris -tuoksua. Olisiko jotakuta sen käyttäjää paikalla kertomassa millainen se on? Kuvauksen mukaan cyphre, mikä viittaisi siihen että voisi olla nykymakuuni sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höh tuolle YR-kommentille. YR:n kielotuoksu on tosi aidontuoksuinen, raikas kuin aamukaste. Mulla oli siitä koko sarja silloin, kun olivat sellaisissa kapeissa, korkeissa pulloissa, väri vaaleanvihreä. Ihana suihkugeeli kesäaamuina, vartalovoide ja edt. Kyllä kehtaa antaa lahjaksi. Ainoa miinus on, että ei säily iholla kovin kauan.
Diorissimoa olen käyttänyt myös, siinä on paljon muutakin kuin kieloa, mutta kielo on selkeästi se voimakkain nuotti. Raikas ja ihana, säilyy iholla hyvin.
Samaa mieltä, en pidä tuollaista kommenteista. YR:ltä löytyy hyviäkin tuoksuja joita arvostavat ihan kunnon parfymistit. Itse en tosin pidä tuosta kieltuoksusta, kun etsin sellaista aitoa ja yksinkertaista kieloa ja koin, että tuo on sekamelska jossa on paljon muutakin. Se on kevyt ja kukkainen.
Mulla oli näyte, jota kokeilin kerran ja heitin pois. En tykännyt, tosiaan liian maskuliininen ja muutenkin epämiellyttävä.