”Veden juonti suurina määrinä on niin huuhaata kuin olla voi”, sanoo professori
https://www.is.fi/terveys/art-2000006220854.html
Veden juonti suurina määrinä on niin huuhaata kuin olla voi — ihan käsittämätön muoti-ilmiö. Että muka nainen kaunistuisi, kun kittaa koko ajan vettä! Vettä tulisi juoda vain sen verran kuin janottaa. – Urologiaan erikoistunut kirurgi, professori Teuvo Tammela
Naurahdin tälle :D Juuri viimeksi bussissa yhdeksällä kymmenestä teiniprinsessasta oli vesipullo mukana ja siitä hörpittiin teatraalisesti joka pysähdyksellä.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku juoda vähemmän kuin litran päivässä? Onko se jokin muodikas itsekidutuksen muoto pitää itseään janossa koko päivä.
Juon aamulla puoli lasillista, lounaan kanssa lasillisen, päivällisellä lasillisen. Tuskin koskaan juon sen enempää, eikä ole jano.
Mistä se jano niin kovaksi tulee, että koko ajan pitää hörppiä vettä? Suolainen ruokavalio? Vai fyysisesti raskas työ? Jos tavallinen toimistotyökin on niin elimistöä rasittavaa, että on saatava koko ajan vettä, niin voisikohan sitä vähän tarkistaa sitä kuntoaan? Litra tai kaksi nestettä päivässä tulee nautituksi ihan normaalilla ruoka- ja juomavaliollakin, sen lisäksi jos vielä on hörpittävä lisävettä koko ajan, niin jossain on vika. Ihan opittu muotitapa se on. Kulkivatko äitinne ja mummonne vesipullo mukanaan nuoruudessaan joka paikassa ja jos eivät, niin mitä sairauksia se on heille aiheuttanut?
Vierailija kirjoitti:
Mistä se jano niin kovaksi tulee, että koko ajan pitää hörppiä vettä? Suolainen ruokavalio? Vai fyysisesti raskas työ? Jos tavallinen toimistotyökin on niin elimistöä rasittavaa, että on saatava koko ajan vettä, niin voisikohan sitä vähän tarkistaa sitä kuntoaan? Litra tai kaksi nestettä päivässä tulee nautituksi ihan normaalilla ruoka- ja juomavaliollakin, sen lisäksi jos vielä on hörpittävä lisävettä koko ajan, niin jossain on vika. Ihan opittu muotitapa se on. Kulkivatko äitinne ja mummonne vesipullo mukanaan nuoruudessaan joka paikassa ja jos eivät, niin mitä sairauksia se on heille aiheuttanut?
Tällaiset vertaukset vanhaan aikaan on vähän ontuvia. Ennenvanhaan sairastettiin enemmän isoilta osin elintapojen vuoksi.
En tunne janoa normaalissa arjessa. Pystyisin olemaan monta päivää juomatta ellen muistuta itseäni juomaan. Siksi kannan vesipulloa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Jaa no en tiedä muusta, mutta mulla toimii suoli paljon paremmiin kun juon enemmän vettä kuin ennen. En tosin hirveästi kittaa, mutta sellainen litra päivässä ja kuntoilupäivinä puolitoista. Proffat voi sanoa ja tutkia mitä vaan, luotan tämmösessä kyllä enempi omiin tuntemuksiin. Kauneudesta en mitään osaa sanoa.
1-1,5L päivässä onkin ihan ok ja riittävästi. Nykyään kuitenkin moni hörppii 3-4 L mikä on jo oikeasti liikaa. Siihen päälle kaikki muu neste mitä saadaan ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vettä tulisi juoda 3 litraa päivässä ja enemmän jos on helle tai urheilee päivän aikana. Tämä on siis 6 puolen litran pulloa. Kaunistumisesta en tiedä mutta normaaleja elintoimintoja se ylläpitää
Oikeasti tuo 3 litraa on idea jonka joku joskus sai vietyä läpi mutta se ei perustu mihinkään että juuri 3 litraa. 3 litraa vetenä on monelle ihan mahdottomuuus, vesikidutusta. Mutta kaikki päivän nesteet yhteenlaskettuna saattaa kuumilla ilmoilla tulla 3 litraa täyteen vesi, tee, kahvi, keitot, hedelmät ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
Jaa no en tiedä muusta, mutta mulla toimii suoli paljon paremmiin kun juon enemmän vettä kuin ennen. En tosin hirveästi kittaa, mutta sellainen litra päivässä ja kuntoilupäivinä puolitoista. Proffat voi sanoa ja tutkia mitä vaan, luotan tämmösessä kyllä enempi omiin tuntemuksiin. Kauneudesta en mitään osaa sanoa.
Mä juon 2-4 litraa, mutta siihen kuuluu myös ruokajuomat, joka on vesi. Lisäksi pari kuppia kahvia tai teetä päivässä.
Treenatessa hikoilen paljon, ja treenin aikanakin pelkästään menee varmaan litra vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Treenatessa hikoilen paljon, ja treenin aikanakin pelkästään menee varmaan litra vettä.
Miten sä treenaat? Mä varmaan yrjöäisin jos joisin litran vettä mahaan hölskymään treenin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä treenaat? Mä varmaan yrjöäisin jos joisin litran vettä mahaan hölskymään treenin aikana.
No en mä sitä kerralla juo. 90 min treenin aikana tyhjenee 700ml pullo ja treenin jälkeen yleensä vielä vähän janottaa tai juon palkkarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset vertaukset vanhaan aikaan on vähän ontuvia. Ennenvanhaan sairastettiin enemmän isoilta osin elintapojen vuoksi.
Niin uskotko, että joku ennen vanhaan on sairastunut sen takia, ettei ole juonut vettä? Suomessa ei ole veden puutteesta kärsitty, meillä on järviä ja lampia ja jokia ja koskia ja vesisadetta ihan riittämiin ollut niin ennen vanhaan kuin nytkin. Vesi on ollut ilmaista, sen puutteesta ei täällä ole tarvinnut kärsiä koskaan. Mutta joiko ihmiset koko ajan? Luulisin että tuollaiset asiat kuin janon sammuttaminen on ollut kuitenkin kaikilla ihmisillä ihan selkäytimessä eikä sen puolesta voi puhua vääristä elintavoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisinpa lukea sen tutkimuksen, missä on todistettu suomalaisten kuolleen nuorina tai sairastuneen liian vähäisen veden juomisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn olemaan +28 asteen helteillä juomatta vaikka kuinka kauan, mutta en treenatessa.
Janohan kertoo jo lievästä nestehukasta. Eli silloin on jo niinsanotusti myöhäistä. Itse juon melko tarkalleen 2 litraa vettä päivässä, treenipäivinä n 2.2-2.5l kun se menee salilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku juoda vähemmän kuin litran päivässä? Onko se jokin muodikas itsekidutuksen muoto pitää itseään janossa koko päivä.
Helposti! En normaalisti juo vettä ollenkaan, enkä muitakaan nesteitä muuta kuin kahvin muodossa, joka puolestaan on diureetti. Toki olen kasvissyöjä ja kasviksia menee n. kilo päivässä, että saahan niistä nestettä, mutta vettä vetenä en tykkää juoda. Työpäivien aikana tulee juotua, kun "pakotan" itseni tyhjentämään litran kannun, kotipäivinä en juo juuri ollenkaan. Kyllä se hyvin väkinäistä on.
KAHVI EI OLE DIUREETTI, tiedoksi vaan, nykytieto.
Vierailija kirjoitti:
Janohan kertoo jo lievästä nestehukasta. Eli silloin on jo niinsanotusti myöhäistä. Itse juon melko tarkalleen 2 litraa vettä päivässä, treenipäivinä n 2.2-2.5l kun se menee salilla.
Myöhäistä mihin? Mitä tuhoa tuollainen 'lievä nestehukka' keholle aiheuttaa? Mistä löydän aiheesta tutkimustietoa?
Vesihullut paikalla, kaikkien pitää juoda kymmenen litraa päivässä ja tämä koulutettu lääkäri/professori ei tiedä mistään mitään, vesihullut tietää paremmin!
Vierailija kirjoitti:
Vesihullut paikalla, kaikkien pitää juoda kymmenen litraa päivässä ja tämä koulutettu lääkäri/professori ei tiedä mistään mitään, vesihullut tietää paremmin!
Ei tarvitse juoda 10 litraa päivässä, mutta jos minä haluan juoda 2 litraa vettä päivässä ja kantaa vesipulloa mukanani ja *gasp* juoda siitä julkisesti niin eipä sen pitäisi kenenkään muun napaa kutittaa.
Miten vettä hörpitään teatraalisesti?
Ainakin täälläpäin on todella kuuma. Itse saan myös helposti migreenikohtauksen ja minulla on muitakin terveysongelmia, joten todellakin kannan vesipulloa mukanani.
Miksei ap:ta muuten häiritse miesten ja poikien juominen?
Vierailija kirjoitti:
Jos juo paljon vettä niin pitää myös muistaa syödä suolaista. Keho ei tykkää jos suolatasapaino on vtuillaan.
Tuskin on ongelma kovin monella, ihmiset saavat jo normaalista ruuastakin liikaa suolaa.
Höpsistä. Sulla on kivikautista tietoa.