”Veden juonti suurina määrinä on niin huuhaata kuin olla voi”, sanoo professori
https://www.is.fi/terveys/art-2000006220854.html
Veden juonti suurina määrinä on niin huuhaata kuin olla voi — ihan käsittämätön muoti-ilmiö. Että muka nainen kaunistuisi, kun kittaa koko ajan vettä! Vettä tulisi juoda vain sen verran kuin janottaa. – Urologiaan erikoistunut kirurgi, professori Teuvo Tammela
Naurahdin tälle :D Juuri viimeksi bussissa yhdeksällä kymmenestä teiniprinsessasta oli vesipullo mukana ja siitä hörpittiin teatraalisesti joka pysähdyksellä.
Kommentit (75)
Jaa no en tiedä muusta, mutta mulla toimii suoli paljon paremmiin kun juon enemmän vettä kuin ennen. En tosin hirveästi kittaa, mutta sellainen litra päivässä ja kuntoilupäivinä puolitoista. Proffat voi sanoa ja tutkia mitä vaan, luotan tämmösessä kyllä enempi omiin tuntemuksiin. Kauneudesta en mitään osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa no en tiedä muusta, mutta mulla toimii suoli paljon paremmiin kun juon enemmän vettä kuin ennen. En tosin hirveästi kittaa, mutta sellainen litra päivässä ja kuntoilupäivinä puolitoista. Proffat voi sanoa ja tutkia mitä vaan, luotan tämmösessä kyllä enempi omiin tuntemuksiin. Kauneudesta en mitään osaa sanoa.
Ööööö..... Toihan on aika lähelle sitä mitä ihmisen pitäisikin juoda päovöddö6.
Iltapäivälehdet saa paljon klikkejä ja mainosrahoja pelkästään näillä vedenjuontijutuilla. Välillä ylistetään vedenjuontia ja sitten taas hetken päästä sanotaan turhaksi.
Kannattaa juoda viinaa sen vaikutuksen huomaa itsekin paljon nopeammin. :D
Tarvittiinko tällaisen itsestäänselvyyden sanomiseen oikeasti professoria? Vai että tulee ravata vessassa, jos juo liikaa vettä. Antakaa tuolle miehelle Nobelin palkinto.
Voiko joku juoda vähemmän kuin litran päivässä? Onko se jokin muodikas itsekidutuksen muoto pitää itseään janossa koko päivä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku juoda vähemmän kuin litran päivässä? Onko se jokin muodikas itsekidutuksen muoto pitää itseään janossa koko päivä.
Saahan sillä virtsaan väriä ja -kiviä. Kannattaa kokeilla!
Pointti oli, ettei pidä erityisesti juoda, ellei ole jano.
Ei pidä erityisesti syödäkään, ellei ole nälkä.
Kyllä terve keho ilmoittaa tarpeistaan. Veden pieni liikakulutus tuskin on haitallista. Ravaa sitten vessassa vain vähän useammin.
Sen sijaan olen ihmetellyt tätä jatkuvaa kylläisyyden ylläpitoa välipaloilla. Ihan reilusti saa olla nälkä ja sitten vasta syö.
Pääsin eroon epämääräisistä päänsäryistä alkamalla juoda selvästi enemmän vettä. Jano ei ole ainoa tapa, jolla elimistö kertoo nestetarpeestaan.
Professori on mies ja urologi, joten sinänsä huuhaaksi haukkumiset eivät yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta professori sanoikin että juoda pitäisi vain janoon, moni ei janoa edes sitä litraa päivässä (kaikki juomat laskettuna).
t. eri
Vettä tulisi juoda 3 litraa päivässä ja enemmän jos on helle tai urheilee päivän aikana. Tämä on siis 6 puolen litran pulloa. Kaunistumisesta en tiedä mutta normaaleja elintoimintoja se ylläpitää
Vierailija kirjoitti:
Vettä tulisi juoda 3 litraa päivässä ja enemmän jos on helle tai urheilee päivän aikana. Tämä on siis 6 puolen litran pulloa. Kaunistumisesta en tiedä mutta normaaleja elintoimintoja se ylläpitää
Ihmisen tulee myös saada kivennäisaineita. Normaalista ruuasta kyllä saa yleensä tarpeeksi. Mutta todellakaan hellepäivänä ei esim. Kannata juoda pelkkää vettä hirveätä määrää ja olla syömättä pitkiä aikoja.
Päänsärky voi johtua kuivumisesta seuraavasta verenpaineen laskusta myös.
Minä juon n.3 litraa vettä päivässä, olen aina juonut. Jos se jonkun anusta kutittaa niin voi voi. Kroppani toimii hyvin. :)
Vierailija kirjoitti:
Helposti! En normaalisti juo vettä ollenkaan, enkä muitakaan nesteitä muuta kuin kahvin muodossa, joka puolestaan on diureetti. Toki olen kasvissyöjä ja kasviksia menee n. kilo päivässä, että saahan niistä nestettä, mutta vettä vetenä en tykkää juoda. Työpäivien aikana tulee juotua, kun "pakotan" itseni tyhjentämään litran kannun, kotipäivinä en juo juuri ollenkaan. Kyllä se hyvin väkinäistä on.
Vierailija kirjoitti:
Iltapäivälehdet saa paljon klikkejä ja mainosrahoja pelkästään näillä vedenjuontijutuilla. Välillä ylistetään vedenjuontia ja sitten taas hetken päästä sanotaan turhaksi.
Kannattaa juoda viinaa sen vaikutuksen huomaa itsekin paljon nopeammin. :D
Vain ääliö haluaa niitä vaikutuksia. Useimmat juovat liian vähän, muttaei nyt tosiaan kukaan tarvitse neljää litraa päivässä, ellei juokse maratonia, sairasta ripulia tai ole menettänyt verta.
Bussissa voi olla kuuma kun usein ilmastointi on pois päältä tai liian pienellä teholla. Kyllä sitä joskus näyttää tarvitsevan nestettä vaikka ei janottaisikaan, ainakin minun janoni on aika olematon.
Mutta toinen juttu on tämä vedenjuontimuoti, joka on lähtöisin juomanvalmistajien PR:stä. Ei sitä jatkuvasti tarvitse olla juomassa, ja yleensä vähempikin riittää kuin ne viime vuosien lehtijuttujen suositellut määrät, jotka eivät perustuneet puolueettomiin tutkimuksiin.
Jos juo paljon vettä niin pitää myös muistaa syödä suolaista. Keho ei tykkää jos suolatasapaino on vtuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa vain puolet siitä. Professori on sinänsä väärässä, että jos ihmistä janottaa, niin silloin jo nestehukka menossa.
Entä jos niillä on jano, siksi hörppii?
Minä pidän vettä mukana, koska tulee jano ja haluan silloin juoda. Jos en juo, tulee huono olo.
Setämies tiiraillut taas tyttöjä bussissa. Istuitko vieren?!?