Onko reilua että kuntouttavassa työtoiminnassa jossa olet ilmaistyövoimaa ja ylimääräisenä kätenä auttamassa niin tuijotetaan minuuttiviisaria
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä pitää oppia lusmuilemaan. Olet minuutilleen läsnä, mutta teet kaiken mahdollisimman hitaasti ja huonosti, pidät mahdollisimman pitkiä vessa- ja tupakkataukoja, keskustelet jokaisen vastaantulijan kanssa mahdollisimman pitkään (tämä lasketaan sinulle plussaksi, koska olet sosiaalinen), käyt moneen kertaan kysymässä neuvoa jokaiseen mahdolliseen asiaan...
Tässäpä tämä nykyajan asenne kiteytettynä. Kun vtuttaa niin ankarasti, että pitää alkaa jo melkein sabotoida noita pajoja ja verstaita, jottei vaaaan tarttis persusta nostaa aamulla, kerran, pari, viikossa.
Eikö itsellekin olisi paljon mukavampaa tehdä se muutama kuukausi, mitä nyt joutuu suorittamaan, positiivisella mielellä, kunnes saa taas jokusen vuoden olla "rauhassa" näiltä "työllistämistoimenpiteiltä".
Mitään näille ei köyhä ja työtön ihminen voi, turha pullistella vastaan, koska muuten olet ilman ruokaa ja asuntoa jne. sekä kenties vielä pahemmassa kostonkierteessä (koettu on, kun olen jostain ihan OIKEISTA ja hyvin perustelluista syistä kieltäytynyt).
Itselläni ainakin olisi mielialakin jo niin maassa, jos joutuisi lusmuilemaan tahallisesti koko päivän. Pitkäksi kävisi aika. Sama se on niitä lumppuja leikellä tai pullaa leipoa, äkkiä nuo kidutukset ohi ovat.
Silti en tarkoita, että urakkahommina joitain linnunpönttöjä pitäisi naputella. Ja kahvitauot voivat hieman venähtääkin, ei mitään minuuttihurskastelua siis tarvi olla.
Ja joissain paikoissa saa esim. itselleen kudottua vaikka sukat tai jollekin joululahjaksi jne. Ompeleminenkin on mahdollista, ja omien vaatteiden tuunaus yms. On näissä jotain hyvääkin.
Kokeilemisen arvoinen juttu. Sitten sen tietää, kuinka mieltä ylentävää se on.
Mutta riippuu varmasti paikasta. Monessa hyväntekeväisyysjärjestössä kuntouttavan työn tekeminen on ihan ok. Mutta yksityiselle firmalle orjana oleminen ei. Ja mitä paremmin orjana tekee työn, sen enemmän se ketuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuommoisissa käydä, jos ei itsellä ole motivaatiota kuntoutua. Anna paikkasi jollekin sitä haluavalle.
Kuntouttavalle painostetaan, suorastaan pakotetaan. Minä olin yksin kolmea vastaan kun saivat puhutettua kuntouttavalle. Siellä oli työkkärin täti, sossun täti ja joku kolmas jonka luona piti käydä juttelemassa kuntouttavan aikana. Sinä olet pitkään ollut työtön ja diipadaapaa syyllistämisen hiotulla taidolla.
Nyt ei tarvi enää haaaveilla oikeista töistä. Jos vain mainitseekin että on ollut kuntouttavalla niin se oli sitten siinä. Ei varmasti palkata että tosi hyödyllistä tuo kuntouttava työttömälle. Siitä saa epäkelvon leiman joka on este töiden saamiselle.
Ei sitä tarvitse mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nykyiseen keski-ikään saakka ollut töissä (ihan liukuhihnatöitä ja asiantuntijatöitä), joissa jopa päivien ja kuukausien myöhästyminen ei olisi aiheuttanut yhtään mitään. Nyt taitaa olla edessä ammatillinen kuntoutus, jonka vakuutusyhtiö maksaa kokonaan. Jos joku työpaikalla tulee mulle valittamaan myöhästymisestä tai jotain nipottamaan, niin työni siellä loppuu siihen.
Miksi edes aloitat?
?
Asenne jo nyt negatiivinen. Jos joku sanoo jotain, niin työ loppuu siihen. Eli ihan turha aloittaakaan.
Nämä ilmaistyöpaikkojen alkuperäinen merkitys hämärtyy. Esim.tet-paikoissa pitäisi tutustua työhön ohjauksen alaisena. Mutta usein joutuu ihan täysipainoiseen työhön ilman ohjausta tai palkkaa. Ohjaus ja kuntoutus unohtu, ja hyöty menee vain työnantajalle.
Kuntouttavassa ei olla työsuhteessa niin mutta kusettajia riittää ja koitetaan kuinka tyhmä joku on eikä tiedä oikeuksistaan. Myöhästy joka kerta ihan piruuttasi vain eivätkä he sille mahda mitään eikä "palkastasi" voida vähentää etkä saa potkuja. Tee hutilosti ja ole laiska pitäen pitkät tauot. Jos siellä työpaikalla aletaan kiusaamaan ja räksyttämään niin vaihda paikkaa. Sen kunnan velvollisuus on hakea sinulle toinen paikka etkä saa karenssia. Itse ei kannata omatoimisesti sitä lopettaa. Mitään todistuksia ei saa näistä kuntouttavista eikä papukaijamerkkiä niin että ihan turha raataa siellä. Mihinkään ei vaikuta kuntouttava työ positiivisesti muuta kuin siihen että työnhaussa ei kukaan ota edes haastatteluun jos mainitsee niistä ceeveessä. Jos työkkäri lähettelee sellaisiin epämieluisiin työpaikkoihin hakemista niin kannattaa se kuntouttavassa oleminen mainita niin suurin osa työnantajista ymmärtää ettei ole työkuntoinen.
Omalla työpaikallakin olen kahvipöydässä kuunnellut kun pari esimiestä oli sitä mieltä että kuntouttava työ tarkoittaa aina tekijän olevan jotenkin vammainen tai muutoin sellainen ettei ikinä kannata palkata normaaliin työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä pitää oppia lusmuilemaan. Olet minuutilleen läsnä, mutta teet kaiken mahdollisimman hitaasti ja huonosti, pidät mahdollisimman pitkiä vessa- ja tupakkataukoja, keskustelet jokaisen vastaantulijan kanssa mahdollisimman pitkään (tämä lasketaan sinulle plussaksi, koska olet sosiaalinen), käyt moneen kertaan kysymässä neuvoa jokaiseen mahdolliseen asiaan...
Tässäpä tämä nykyajan asenne kiteytettynä. Kun vtuttaa niin ankarasti, että pitää alkaa jo melkein sabotoida noita pajoja ja verstaita, jottei vaaaan tarttis persusta nostaa aamulla, kerran, pari, viikossa.
Eikö itsellekin olisi paljon mukavampaa tehdä se muutama kuukausi, mitä nyt joutuu suorittamaan, positiivisella mielellä, kunnes saa taas jokusen vuoden olla "rauhassa" näiltä "työllistämistoimenpiteiltä".
Mitään näille ei köyhä ja työtön ihminen voi, turha pullistella vastaan, koska muuten olet ilman ruokaa ja asuntoa jne. sekä kenties vielä pahemmassa kostonkierteessä (koettu on, kun olen jostain ihan OIKEISTA ja hyvin perustelluista syistä kieltäytynyt).
Itselläni ainakin olisi mielialakin jo niin maassa, jos joutuisi lusmuilemaan tahallisesti koko päivän. Pitkäksi kävisi aika. Sama se on niitä lumppuja leikellä tai pullaa leipoa, äkkiä nuo kidutukset ohi ovat.
Silti en tarkoita, että urakkahommina joitain linnunpönttöjä pitäisi naputella. Ja kahvitauot voivat hieman venähtääkin, ei mitään minuuttihurskastelua siis tarvi olla.
Ja joissain paikoissa saa esim. itselleen kudottua vaikka sukat tai jollekin joululahjaksi jne. Ompeleminenkin on mahdollista, ja omien vaatteiden tuunaus yms. On näissä jotain hyvääkin.
Kokeilemisen arvoinen juttu. Sitten sen tietää, kuinka mieltä ylentävää se on.
Mutta riippuu varmasti paikasta. Monessa hyväntekeväisyysjärjestössä kuntouttavan työn tekeminen on ihan ok. Mutta yksityiselle firmalle orjana oleminen ei. Ja mitä paremmin orjana tekee työn, sen enemmän se ketuttaa.
Tätä mä juuri ajoin takaa. Näitä tilanteita ja tapauksia kun on niin monenlaisia. Täällä nyt taidetaan puhua näistä kaikista sekaisin.
On tosiaankin aivan eri juttu jonkun vanhemman tädin (ei pääsyä eläkkeelle) lonkkavikaisena lenkuttaa jonkin yhdistyksen kukkasia kastelemassa ja puhelimeen vastaamassa, kuin useamman vuoden opinnot omaavan rautaisen ammattilaisen monisatapäisen firman katastrofaalisessa ruuhkassa selkä vääränä tehdä duunia ilmaiseksi, ja ilman mitään etuja, sitä samaa mitä muut kovalla liksalla.
Ja nämä alkoholisoituneet ja "täysin kaikesta yhteistyöstä kieltäytyvät" pitäisi "kuntouttaa" ihan muualla ja toisin keinoin, kuin samassa paikassa ja samoin menetelmin, kuin ne, joilla on elämänhallinta kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallakin olen kahvipöydässä kuunnellut kun pari esimiestä oli sitä mieltä että kuntouttava työ tarkoittaa aina tekijän olevan jotenkin vammainen tai muutoin sellainen ettei ikinä kannata palkata normaaliin työpaikkaan.
No tietenkin, kun ollaan tavattu se yksi kaksisuuntaista mielialahäiriötä tms sairastava kuntoutuja. Siinäpä sitten on niin kivaa siellä omalla ja palkallisella oksalla niputtaa kaikki samaan muottiin ja ennen kaikkea olla itse niiiin paljon parempi! Minä olen tuo "liian vanha" ja voi jeesus, arvaapa vaan, kuinka monta krt on kysytty, että onko sun mielenterveys tällä hetkellä JO ihan ok, että pystyt meillä olemaan, kun olen uuteen paikkaan mennyt!!!
Olen ollut vuoden ja kyllä voi myöhästyä. Eikä tarvitse tehdä paljon mitään. Eikä tarvitse tervehtiä.
Tätä ihmettelin näissä ihmisissä.
Samalla kiitos on vaikea sana.
On kyllä löysää touhua mutta hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman minuutin myöhästyminen ei ole mitään, jos olet jo vakiinnuttanut paikkasi työelämässä. Tuollaisissa kuntoutuksessa ymmärrän, että on hyvinkin tärkeää, että pidetään sovituista asioista kiinni. Siitä se lähtee, tsemppiä anyway.
Kyllä meillä haittaisi, jos joku aina tulisi 3min myöhässä, aamulla sovitaan mitä kukakin tekee ja mihin menee, tilanne muuttuu, niin ettet voi aloittaa siitä mihin eilen lopetit.
Eiköhän siellä ole myös tarkoitus opetella työelämän sääntöjä ja normeja joihin esimerkiksi ajallaan omalla työpisteellään oleminen kuuluu. Ihan asiallista on huomauttaa, että tällainen ei työelämässä käy. Muutenhan saattaa jollekin jäädä sellainen käsitys, että aina voi tulla muutaman minuutin myöhässä ja jatkaa tätä käytäntöä sitten ihan palkallisessakin työssä.
Kuntouttava paikkoja on niin erilaisia.
Hirveen rasittavaa istua nuotiolla ja grillata makkaraa ja kahvitella.
Aina ollaan eri paikoissa ja autoilla liikutaan.
En lähtisi pois vaikka saisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta on juuri sitä että työntekijälle opetetaan perus asioita aamulla heräämisestä ja töihin ajoissa saapumisesta lähtien. Opetetaan tervehtimään työkavereita ja sitä ettei saavuta humalassa töihin.
Kuntouttava työtoiminta on juuri sitä, valitettavasti, että kyykytetään ammattitaitoisia , aikuisia ihmisiä oikein laillisesti , ilman palkkaa, työpaikoilla pahimpien pätijöiden ja työpaikan ääliöiden toimesta.
Siinä ei ole mitän reilua koko touhussa nykyään.
Kuntouttavaan ei lain mukaan saa laittaa normaaliin työhön tai esim. työkokeiluun kykenevää ihmistä. Jos työkykyinen kuitenkin antaa painostaa itseään ja menee sinne, niin se on ihan omaa tyhmyyttä ja tietämättömyyttä omista oikeuksista.
Älä lässytä kun et tiedä miten paskamainen virkailija voi painostaa karenssi-kortilla toisen nurkkaan.
Niin siis se virkailija on huijannut sinua. Oikeasti sillä ei ole oikeutta antaa karenssia jos työkykyinen henkilö kieltäytyy kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan.
Aha. Taitaa sitten tuolla perusteella olla huijaavia virkailijoita useampiakin?
Kummasti työkykyisiä ihmisiä narrataan sitten kuntouttavaan työtoimintaan kun virkailija "unohtaa" kertoa työnhakijalle mitä aktivointisuunnitelman pikku lisäyksestä seuraa? Palkatonta työntekoa ilman etuja 9 e kulukorvauksella "kuntouttavan työtoiminnan" nimellä.
Ei ristus mitä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa ei olla työsuhteessa niin mutta kusettajia riittää ja koitetaan kuinka tyhmä joku on eikä tiedä oikeuksistaan. Myöhästy joka kerta ihan piruuttasi vain eivätkä he sille mahda mitään eikä "palkastasi" voida vähentää etkä saa potkuja. Tee hutilosti ja ole laiska pitäen pitkät tauot. Jos siellä työpaikalla aletaan kiusaamaan ja räksyttämään niin vaihda paikkaa. Sen kunnan velvollisuus on hakea sinulle toinen paikka etkä saa karenssia. Itse ei kannata omatoimisesti sitä lopettaa. Mitään todistuksia ei saa näistä kuntouttavista eikä papukaijamerkkiä niin että ihan turha raataa siellä. Mihinkään ei vaikuta kuntouttava työ positiivisesti muuta kuin siihen että työnhaussa ei kukaan ota edes haastatteluun jos mainitsee niistä ceeveessä. Jos työkkäri lähettelee sellaisiin epämieluisiin työpaikkoihin hakemista niin kannattaa se kuntouttavassa oleminen mainita niin suurin osa työnantajista ymmärtää ettei ole työkuntoinen.
Ehkä on kuitenkin viisasta olla siellä paikan päällä se sovittu aika. Eli jos tulet puoli tuntia myöhässä ja lähdetkin sovittuna aikana niin ettei esim. sovittu neljä tuntia tule täyteen niin voi olla ettei siltä päivältä kerry osallistumista. Näin kävi ainakin yhdelle tuntemalleni jota poltteli toisinaan muut asiat ja kävi vain tunnin tai pari osallistumassa. Vakkarihenkilöstö laittoi sitten lomakkeelle ettei ollut osallistunut kyseisenä päivänä tai aika ei ollut tullut täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siellä ole myös tarkoitus opetella työelämän sääntöjä ja normeja joihin esimerkiksi ajallaan omalla työpisteellään oleminen kuuluu. Ihan asiallista on huomauttaa, että tällainen ei työelämässä käy. Muutenhan saattaa jollekin jäädä sellainen käsitys, että aina voi tulla muutaman minuutin myöhässä ja jatkaa tätä käytäntöä sitten ihan palkallisessakin työssä.
Ei niistä ohjaajistakaan kukaan tosissaan oleta, että "kuntoutettavista" joskus olisi oikeaan työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä ohjaajistakaan kukaan tosissaan oleta, että "kuntoutettavista" joskus olisi oikeaan työelämään.
Kyllä mä ainakin olen tehnyt aikanaan paljon töitä. Enää en tee ja ei mua kukaan palkkaa kun on ikää liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nykyiseen keski-ikään saakka ollut töissä (ihan liukuhihnatöitä ja asiantuntijatöitä), joissa jopa päivien ja kuukausien myöhästyminen ei olisi aiheuttanut yhtään mitään. Nyt taitaa olla edessä ammatillinen kuntoutus, jonka vakuutusyhtiö maksaa kokonaan. Jos joku työpaikalla tulee mulle valittamaan myöhästymisestä tai jotain nipottamaan, niin työni siellä loppuu siihen.
Eri työpaikoilla on erilaiset käytännöt. Ja se nyt vaan ei mene niin, että työntekijä itse sanelee milloin on töissä ja milloin ei.
Tai jos haluaa sanella, niin täytyy löytää työnantaja, jolle tämä sopii.Voi miettiä, että jos vaikka jonotat kaupan ainoalle kassalle. Myyjä iskee suljettu - kyltin hihnalle todeten, että putiikki menee nyt kiinni, koska työvuoronsa loppuu nyt, eikä seuraava vuorolainen ole vieläkään tullut töihin.
Mitä ihmettä höpiset? Minä olen siellä AIVAN ILMAISENA työntekijänä. Se, ketä täytyy kuunnella, on minä.
Jos menet mihin tahansa työhön, sitoudut noudattamaan työpaikan sääntöjä.
Totta. Pitää kuitenkin muistaa, että palkanmaksu on työpaikan tunnusmerkki, ja jos se puuttuu, ei kyse ole työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava paikkoja on niin erilaisia.
Hirveen rasittavaa istua nuotiolla ja grillata makkaraa ja kahvitella.
Aina ollaan eri paikoissa ja autoilla liikutaan.
En lähtisi pois vaikka saisin.
Toisesta ääripäästä löytyykin sitten vantaan pesula. Pesula ei pyörisi ilman ilmaistyövoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen päästäni terve/asioistani hyvin huolehtiva kuntouttavaan pakotettu. Tuntuu todella rankalta kuunnella joka päivä melkein nuo samat selitykset myöhästelystä jne sekä niistä aiheutuvat sanktiot. Ihan kuin jollekin täysin holtittomalle huumeveikolle niitä selitettäisiin. Ja kun vielä itse olen sellaista "aina varttia vailla paikalla olevaa" tyyppiä.
Ja koska niitä näin jankutetaan, tarkoittaa se sitä, että siihen on syy. Eli kokemus kertoo, että on yleistä se myöhästely ja aiheetta ja omin lupin pois jääminen ja kulkeminen miten sattuu!
Miten ne, jotka ovat vuosia tehneet oikeita palkkatöitä, alkaisivat yhtäkkiä myöhästellä ja lusmuilla? No eipä mitenkään. Kaikki siis saavat kärsiä joidenkin piittaamattomien ja kaikkeen haluttomien kusipäiden touhuista. Ja tämä on väärin! Tästä syystä ns. kunnollisia "kuntoutujiakin" pidetään jonain mielenvikaisina alkoholisteina!
Näin! Olen tuo liian vanha. Olen ehkä vielä sitä polvea, joka on onnellinen siitä, että saa mitään (työtä) tekemättä välttämättömän toimeentulon, hoidon jne. Koskaan ei ole pelkoa, että jää kadulle nälkäisenä ja ilman suojaa norkoilemaan. Ei tarvitse mennä itseään myymään, kuten ilman sosiaaliturvaa olevissa maissa. Kun oikein veetuttaa mennä aamuisin orjaksi, niin ehkä tämän muisteleminen auttaa. Voisi olla paljon huonomminkin.