Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko reilua että kuntouttavassa työtoiminnassa jossa olet ilmaistyövoimaa ja ylimääräisenä kätenä auttamassa niin tuijotetaan minuuttiviisaria

Vierailija
30.08.2019 |

ja huomautetaan 3 minuutin myöhästymisestä..

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomauttaminen on varmasti paikallaan, jos työntekijän asenne on sellainen ettei muutaman minuutin myöhästymisillä ole mitään väliä.

Vierailija
22/129 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuommoisissa käydä, jos ei itsellä ole motivaatiota kuntoutua. Anna paikkasi jollekin sitä haluavalle.

Kuntouttavalle painostetaan, suorastaan pakotetaan. Minä olin yksin kolmea vastaan kun saivat puhutettua kuntouttavalle. Siellä oli työkkärin täti, sossun täti ja joku kolmas jonka luona piti käydä juttelemassa kuntouttavan aikana. Sinä olet pitkään ollut työtön ja diipadaapaa syyllistämisen hiotulla taidolla.

Nyt ei tarvi enää haaaveilla oikeista töistä. Jos vain mainitseekin että on ollut kuntouttavalla niin se oli sitten siinä. Ei varmasti palkata että tosi hyödyllistä tuo kuntouttava työttömälle. Siitä saa epäkelvon leiman joka on este töiden saamiselle.

Minä olen nähnyt toisenlaisiakin kokemuksia. Esim. työpaikalleni on palkattu henkilö, joka alunperin tuli meille kuntouttavaan työtoimintaan, kiinnostui alasta ja pääsi oppisopimuksella opiskelemaan vaadittavan tutkinnon ja valmistumisensa jälkeen sai paikan. Toinen henkilö tuli työkokeiluun, jonka jälkeen lähti opiskelemaan alaa (oppisopimuspaikkoja ei tuolloin ollut tarjolla). Toki molemmilla oli motivaatiota saada uusi ammatti, koska pitkän työttömyyden taustalla olivat terveysongelmat, ei lorvikatarri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuommoisissa käydä, jos ei itsellä ole motivaatiota kuntoutua. Anna paikkasi jollekin sitä haluavalle.

Kuntouttavalle painostetaan, suorastaan pakotetaan. Minä olin yksin kolmea vastaan kun saivat puhutettua kuntouttavalle. Siellä oli työkkärin täti, sossun täti ja joku kolmas jonka luona piti käydä juttelemassa kuntouttavan aikana. Sinä olet pitkään ollut työtön ja diipadaapaa syyllistämisen hiotulla taidolla.

Nyt ei tarvi enää haaaveilla oikeista töistä. Jos vain mainitseekin että on ollut kuntouttavalla niin se oli sitten siinä. Ei varmasti palkata että tosi hyödyllistä tuo kuntouttava työttömälle. Siitä saa epäkelvon leiman joka on este töiden saamiselle.

Minä olen nähnyt toisenlaisiakin kokemuksia. Esim. työpaikalleni on palkattu henkilö, joka alunperin tuli meille kuntouttavaan työtoimintaan, kiinnostui alasta ja pääsi oppisopimuksella opiskelemaan vaadittavan tutkinnon ja valmistumisensa jälkeen sai paikan. Toinen henkilö tuli työkokeiluun, jonka jälkeen lähti opiskelemaan alaa (oppisopimuspaikkoja ei tuolloin ollut tarjolla). Toki molemmilla oli motivaatiota saada uusi ammatti, koska pitkän työttömyyden taustalla olivat terveysongelmat, ei lorvikatarri.

Näitä tapahtuu yleensä kummin siskon kaimalle ja muille yhtä läheisille tuttaville. Itse olen kuullut vähän toisenlaisia tarinoita kuntouttavalle joutuneilta. Tosin mulla on asiasta omakohtaista kokemusta.

Vierailija
24/129 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuntouttava työtoiminta ole tarkoitettu siihen, että opitaan säännölliseen päivärytmiin ja noudattamaan työelämän perussääntöjä? Ajoissa töihin tuleminen on tärkeä osata, jos tahtoo joskus saada oikeita töitä joista maksetaan oikeaa palkkaa.

Vierailija
25/129 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kuntouttava työtoiminta ole tarkoitettu siihen, että opitaan säännölliseen päivärytmiin ja noudattamaan työelämän perussääntöjä? Ajoissa töihin tuleminen on tärkeä osata, jos tahtoo joskus saada oikeita töitä joista maksetaan oikeaa palkkaa.

No riippuu kyllä työstä tosi paljon, onko tärkeää osata tulla paikalle tiettyyn aikaan. On paljon töitä, joissa on liukuva työaika, eivätkä kaikki niistä ole mitään asiantuntijatöitä edes. Ja niissä töissä joissa pitää olla tiettyyn aikaan paikalla, on tosi harvoin niin kriittistä että kolmen minuutin myöhästymisellä olisi yhtään mitään väliä. Vasta jos sellainen toistuu tosi usein, niin voi tulla sanomista.

Mutta tässähän ei nyt edes selvinnyt se, onko ap jossain työpajalla vai oikealla työpaikalla kuntouttavassa? Työpajalla ehkä ollaan enemmän tarkkoja tällaisista "työelämän pelisääntöjen oppimisista", kun ei siellä välttämättä mitään muutakaan hyödyllistä opi.

Vierailija
26/129 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras Irma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieras Irma kirjoitti:

Kyllä työ-/opiskelu-/harjoittelupaikkaan pitää mennä täsmällisesti sovittuna aikana. Myöhästelemällä antaa itsestään tietynlaisen vaikutelman, eikä se vaikutelma tue työllistymistä jatkossa.

Siis jos sossutäti saa ihmisestä huonon vaikutelman kuntouttavassa, niin se jotenkin haittaa työllistymistä? Missä maailmassa oikein elät?

Elän sellaisessa maailmassa, jolla ei juuri ole kosketuspintaa kuntouttavaan työtoimintaan. Mutta ajattelen, että sieltä(kin) tarvittaessa voi saada/pyytää työtodistuksen ja jatkon kannalta on eduksi, jos todistus on kiittävä.

Kuntouttavan työtoiminnan työtodistus? Osaa tehdä huovutuspalloja ja pussittaa ruuveja 5/per pussi. Anna mun nauraa.

Vierailija
27/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No riippuu kyllä työstä tosi paljon, onko tärkeää osata tulla paikalle tiettyyn aikaan. On paljon töitä, joissa on liukuva työaika, eivätkä kaikki niistä ole mitään asiantuntijatöitä edes. Ja niissä töissä joissa pitää olla tiettyyn aikaan paikalla, on tosi harvoin niin kriittistä että kolmen minuutin myöhästymisellä olisi yhtään mitään väliä. Vasta jos sellainen toistuu tosi usein, niin voi tulla sanomista.

Mutta tässähän ei nyt edes selvinnyt se, onko ap jossain työpajalla vai oikealla työpaikalla kuntouttavassa? Työpajalla ehkä ollaan enemmän tarkkoja tällaisista "työelämän pelisääntöjen oppimisista", kun ei siellä välttämättä mitään muutakaan hyödyllistä opi.

Miksi sotket keskusteluun liukuvan työajan ja muut erityistapaukset, kun puhe on kuntouttavasta työtoiminnasta jota on tarkoitus tehdä ennalta sovittujen aikataulujen mukaan?

Vierailija
28/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaan jotenkin turtuu ja tulee sellainen olo, ettei enää edes pärjäisi oikeissa töissä, vaikka sellainen ihme jostain tupsahtaisikin eteen.

Vierailija
29/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä opitaan myös työpaikan yleisiä pelisääntöjä, joista tärkeimpiä on juurikin se ajoissa oleminen ja lähtö silloin kun työaika loppuu.

Jos jo aluksi katsotaan läpi sormien minuuttien myöhästelyä, voi se herkästi antaa signaalia, että on ok myöhästellä.

Vierailija
30/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieras Irma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieras Irma kirjoitti:

Kyllä työ-/opiskelu-/harjoittelupaikkaan pitää mennä täsmällisesti sovittuna aikana. Myöhästelemällä antaa itsestään tietynlaisen vaikutelman, eikä se vaikutelma tue työllistymistä jatkossa.

Siis jos sossutäti saa ihmisestä huonon vaikutelman kuntouttavassa, niin se jotenkin haittaa työllistymistä? Missä maailmassa oikein elät?

Elän sellaisessa maailmassa, jolla ei juuri ole kosketuspintaa kuntouttavaan työtoimintaan. Mutta ajattelen, että sieltä(kin) tarvittaessa voi saada/pyytää työtodistuksen ja jatkon kannalta on eduksi, jos todistus on kiittävä.

Kuntouttavan työtoiminnan työtodistus? Osaa tehdä huovutuspalloja ja pussittaa ruuveja 5/per pussi. Anna mun nauraa.

Sitä paitsi jos oikealle työnantajalle lykkää jonkun kuntouttavan työtodistuksen nokan alle, niin on 100% varmaa, että ei tule valituksi työpaikkaan. Myöskään CV:ssä kuntouttavaa ei ole syytä mainita jos haluaa työn.

Vierailija
31/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minullekin valehdeltiin että sehän on kuin työtä. No ei ole enkä suostunut. Olisin ottanut karensseja niin paljon kuin annettaisiin ja hakenut toimeentulotukea. Ymmärrän kyllä että kaikilla ei ole mahdollisuutta toimeentulotukeen ja heitä on helpompi kiristää. 

Lopulta en joutunut kuntouttavaan varmaan osin totaalikieltäytymiseni vuoksi ja osin aiemman palkkatukipaikan joka oli tuttu sosiaalitantalle. Ilmeisesti sieltä oli kysytty mielipidettä. P*aska maku tuosta kaikesta kyllä jäi.

Vierailija
32/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia vaan ilmoita sille vastuuhenkilöllesi että vaihdat paikkaa. Näin minulle ainakin sanottiin että jos tulee ongelmia niin paikkaa voidaan vaihtaa. Vaihdoin itse kun minut alettiin vakituiseksi laskemaan ja vähennettiin työntekijöitä. Ei meinattu päästää pois ja työpaikan pomo alkoi melkein itkemään että jätit heidät pulaan. Ei ole tarkoitus korvata palkkatyöläisiä mutta tätähän helposti yritetään. Ohjaajani sanoi että hyvä kun et jatkanut että ottakoon palkkatyöläisen tai miksi he eivät sitten sinua palkanneet? 

Vierailija
33/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos työmatkalla tapahtuu jotain, josta johtuu viivästyminen? Eihän se ole sen myöhästyjän vika. Kuinka paljon pitää varata aikaa mahdolliseen viivästykseen? Esim puhallusratsia, onnettomuuden takia kiertotie, bussi hajoaa ja odotetaan toista, juna juuttuu hankeen asemien välille. Itse myöhästyin tänään 3min puhallusratsian takia, eikä töissä sanottu asiasta yhtään mitään.

Vierailija
34/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta on juuri sitä että työntekijälle opetetaan perus asioita aamulla heräämisestä ja töihin ajoissa saapumisesta lähtien. Opetetaan tervehtimään työkavereita ja sitä ettei saavuta humalassa töihin.

Mielenkiintoista. Mä nimittäin olin kuntouttavassa työtoiminnassa ja tein tasan samat hommat kuin kaikki muutkin. Tilauksista asiakaspalveluun, hävikkikirjaamiseen ja infopisteen pyörittämiseen.

Kai sä hassu tiedät, ettei kuntouttava työtoiminta ole vain alkoholisteille vaan myös meille joilla on elämänhallinta kunnossa, mutta terveys mennyt niin että pitää kokeilla erilaisia aloja ja sitä, mitä työtä voi ylipäänsä tehdä.

Vierailija
35/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta on juuri sitä että työntekijälle opetetaan perus asioita aamulla heräämisestä ja töihin ajoissa saapumisesta lähtien. Opetetaan tervehtimään työkavereita ja sitä ettei saavuta humalassa töihin.

Mielenkiintoista. Mä nimittäin olin kuntouttavassa työtoiminnassa ja tein tasan samat hommat kuin kaikki muutkin. Tilauksista asiakaspalveluun, hävikkikirjaamiseen ja infopisteen pyörittämiseen.

Kai sä hassu tiedät, ettei kuntouttava työtoiminta ole vain alkoholisteille vaan myös meille joilla on elämänhallinta kunnossa, mutta terveys mennyt niin että pitää kokeilla erilaisia aloja ja sitä, mitä työtä voi ylipäänsä tehdä.

Ei kuntouttava työtoiminta ole kokeilua varten. Se mikä on kokeilua varten on työkokeilu.

Vierailija
36/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos työmatkalla tapahtuu jotain, josta johtuu viivästyminen? Eihän se ole sen myöhästyjän vika. Kuinka paljon pitää varata aikaa mahdolliseen viivästykseen? Esim puhallusratsia, onnettomuuden takia kiertotie, bussi hajoaa ja odotetaan toista, juna juuttuu hankeen asemien välille. Itse myöhästyin tänään 3min puhallusratsian takia, eikä töissä sanottu asiasta yhtään mitään.

Samalla tavalla kuin mihin tahansa töihin mennessä.

Minuuttiaikataulu ei koskaan ole järkevää, jos se on jotenkin estettävissä. Esim julkisilla kun kuljen, niin lähden yleensä yhtä aiemmalla, kuin mitä "tarvitsisi", eli olen työpaikalla 20-30 min aiemmin, jolloin voi kaikessa rauhassa vielä vaikka ottaa kahvit ennen töitä.

Vierailija
37/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyiseen keski-ikään saakka ollut töissä (ihan liukuhihnatöitä ja asiantuntijatöitä), joissa jopa päivien ja kuukausien myöhästyminen ei olisi aiheuttanut yhtään mitään. Nyt taitaa olla edessä ammatillinen kuntoutus, jonka vakuutusyhtiö maksaa kokonaan. Jos joku työpaikalla tulee mulle valittamaan myöhästymisestä tai jotain nipottamaan, niin työni siellä loppuu siihen.

Vierailija
38/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nykyiseen keski-ikään saakka ollut töissä (ihan liukuhihnatöitä ja asiantuntijatöitä), joissa jopa päivien ja kuukausien myöhästyminen ei olisi aiheuttanut yhtään mitään. Nyt taitaa olla edessä ammatillinen kuntoutus, jonka vakuutusyhtiö maksaa kokonaan. Jos joku työpaikalla tulee mulle valittamaan myöhästymisestä tai jotain nipottamaan, niin työni siellä loppuu siihen.

Eri työpaikoilla on erilaiset käytännöt. Ja se nyt vaan ei mene niin, että työntekijä itse sanelee milloin on töissä ja milloin ei.

Tai jos haluaa sanella, niin täytyy löytää työnantaja, jolle tämä sopii.

Voi miettiä, että jos vaikka jonotat kaupan ainoalle kassalle. Myyjä iskee suljettu - kyltin hihnalle todeten, että putiikki menee nyt kiinni, koska työvuoronsa loppuu nyt, eikä seuraava vuorolainen ole vieläkään tullut töihin.

Vierailija
39/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes aloitat?

Vierailija
40/129 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri työpaikoilla on erilaiset käytännöt. Ja se nyt vaan ei mene niin, että työntekijä itse sanelee milloin on töissä ja milloin ei.

Tai jos haluaa sanella, niin täytyy löytää työnantaja, jolle tämä sopii.

Voi miettiä, että jos vaikka jonotat kaupan ainoalle kassalle. Myyjä iskee suljettu - kyltin hihnalle todeten, että putiikki menee nyt kiinni, koska työvuoronsa loppuu nyt, eikä seuraava vuorolainen ole vieläkään tullut töihin.

Mitä ihmettä höpiset? Minä olen siellä AIVAN ILMAISENA työntekijänä. Se, ketä täytyy kuunnella, on minä.