Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanaa olla konmarittajan vastakohta

Vierailija
30.08.2019 |

Kirjojen, cd-levyjen, dvd-levyjen, peltipurkkien yms määrä vain kasvaa tässä kodissa

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Säteileekö tämä iloa?' kirjoitti:

Siivoaminen, tarvittavien esineiden ja välineiden järjestyksestä huolehtiminen (ja aika ajoin ,tarvittaessa niiden uusiminen hankinnoilla ) ym. on ihan normaalia juttua,jota jokain ns. järki-ihminen kodissaan tekee, mutta SE että siitä tehään joku 'filosofispsykologinen ' elämänparannusoppi , aate tai 'puoliuskonto' on ihan dorkaa. Nainen siinä vaan samaistuu kotiinsa ,sen huoneiden säilytystiloihin ja elää täysin kodin maailmassa niin kuin joku 1950-luvun  lehtimainosten lumoissa elävä amerikkalainen 'pikku kotirouva' on ihan pöljää ja huuhaata.  Imbesillejä tosun maailmassa riittää, joten tekijä on tehnyt sievoisen tuoton tuolla 'opillaan'.

Tämä on totta. Aina on kodit pidetty järjestyksessä, nykyajan kulutushysteriassa porukka vain haalii kaikkea tavaraa kotiinsa, ennenkuin miettii, onko se edes tarpeellista. Huomaa, kuinka  elintaso on pelkästään 50 vuoden aikana noussut:  Alati kasvavia romuläjiä  kodeissa. 

Vau! Kylläpä se sädekehä nyt kiiltää kun irtisanoi itsensä alempiarvoisten ihmisten kulutushysteriasta. En minä ainakaan ole koskaan ostanut mitään turhaa! Mutta kaikki ponnistelu että pääsisi näiden ”omilla aivoilla ilman konmaria konmarittaneiden” pyhimysten tasolle on turhaa, älkää edes yrittäkö.

Vierailija
62/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan ymmärrä miksi konmari herättää noin paljon negatiivisia tunteita ihmisissä.

Ja tiedoksenne, konmarin vastakohta ei ole asunto täynnä tavaraa vaan asunto täynnä tavaraa jota sä et halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan ymmärrä miksi konmari herättää noin paljon negatiivisia tunteita ihmisissä.

Ja tiedoksenne, konmarin vastakohta ei ole asunto täynnä tavaraa vaan asunto täynnä tavaraa jota sä et halua.

Siihen on monta  hyvää syytä.

Eräillä meistä ei ole mitään mahdollisuutta hankkia niin paljon ylimääräistä krääsää, että sitä pitäisi varta vasten siivota pois. Siksi ärsyttää lukea näitä "heitä pois mikä ei tuota iloa".

Ehkä eräät meistä ovat ymmärtäneet väärin koko konmarittamisen kun luulemme, että kuuluu heittää pois sellaista, joka ei tuota iloa. Omassa kodissani esimerkiksi pölynimuri ja hammasharja kuuluvat sellaisiin, joista ei voi sanoa saavansa iloa, mutta jokseenkin välttämättömiä ne ovat.

Konmarittamisen pöllöys ilmenee silloin, kun huomaa tarvitsevansa jotain sellaista, josta on jostakin syystä luopunut. Jos minä harrastaisin konmarittamista, niitä tilanteita tulisi varmaan aika usein - enkä todellakaan näe mielekkääksi lähteä joka tarpeeseen hankkimaan uutta tai muuten kertakäyttöön sellaista tavaraa, jonka konmarittaisin sitten heti siivouksen vuoksi pois.

Vierailija
64/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräillä meistä ei ole mitään mahdollisuutta hankkia niin paljon ylimääräistä krääsää, että sitä pitäisi varta vasten siivota pois. Siksi ärsyttää lukea näitä "heitä pois mikä ei tuota iloa".

Ehkä eräät meistä ovat ymmärtäneet väärin koko konmarittamisen kun luulemme, että kuuluu heittää pois sellaista, joka ei tuota iloa. Omassa kodissani esimerkiksi pölynimuri ja hammasharja kuuluvat sellaisiin, joista ei voi sanoa saavansa iloa, mutta jokseenkin välttämättömiä ne ovat.

Konmarittamisen pöllöys ilmenee silloin, kun huomaa tarvitsevansa jotain sellaista, josta on jostakin syystä luopunut. Jos minä harrastaisin konmarittamista, niitä tilanteita tulisi varmaan aika usein - enkä todellakaan näe mielekkääksi lähteä joka tarpeeseen hankkimaan uutta tai muuten kertakäyttöön sellaista tavaraa, jonka konmarittaisin sitten heti siivouksen vuoksi pois.

No niin olet ymmärtänyt ihan väärin. Jos puhtaat lattiat tai hampaat tuottavat sinulle iloa, ei imuri tai hammasharja ole hyödytön. Vain yksinkertainen ihminen ei ymmärrä että "ilon tuottaminen" tarkoittaa myös hyötyä, esim puhtaudesta tai terveydestä nauttimista.

Vierailija
65/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin olet ymmärtänyt ihan väärin. Jos puhtaat lattiat tai hampaat tuottavat sinulle iloa, ei imuri tai hammasharja ole hyödytön. Vain yksinkertainen ihminen ei ymmärrä että "ilon tuottaminen" tarkoittaa myös hyötyä, esim puhtaudesta tai terveydestä nauttimista.

Jep. Heitäpä vessapaperi pois ja sitten kun istut pöntöllä ihmettelemässä takaan että se paperi tuo sinulle iloa kun vielä yhden rullan kaapista löydät.

Vierailija
66/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta haluaisin todeta, että pidän kovasti puhtaista lattioista, mutta inhoan imuroimista ja inhoan imuria esineenäkin. Se on oikeasti esine, joka on pakko olla kotona (varsinkin koiraperheessä), mutta jonka näkeminenkin ärsyttää.

Vierailija
67/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä muuten olisin mielenkiintoinen tutkimuskohde: käykö minimalisteilla ja konmarittajilla vieraita? Miten kestitätte vieraat, jos kaikki turha on laitettu kiertoon?

Käy. Ystävät ja sukulaiset.

Kaiken saa vuokrattua, aina kalusteista astioihin ja koristeisiin (mitä nyt tarvitseekaan), eikä maksa maltaita. Tiskejäkään ei tartte pestä, vaan vuokrafirma pitää siitä huolen.

Toinen vaihtoehto on käydä ulkona, ravintolassa, piknikillä tms..

Konmarittaminen ja minimalismi ei tarkoita sitä ettei olisi mitään, vaan että on tarpeeksi juuri kyseisen ihmisen tarpeisiin.

OLet väärässä. Konmarilla ei ole mitään tekemistä minimalismin kanssa. Jos minut tekee iloiseksi esimerkiksi jäätävät kasat vaatteita, käytän niitä kaikkia ja haluan ne pitää, se on konmarin mukaan ihan suotavaa. Eli tottakai meillä käy vieraita ja helposti kestitsen. Kahvikuppeja on varmaan 15 kpl.

Itseasiassa KonMarittaminen ja minimalismi tarkoittavat samaa asiaa mutta eri lähestymiskulmasta - eikä se ole sitä mitä täällä luullaan eli että tavaroita ei olisi paljoa tai yhtään. (tai että ne ei saisi olla kauniita, näköjään) Molemmissa pyritään siihen että tavaraa on juuri tarpeeksi tälle kyseiselle henkilölle, mutta konmarituksessa tämän määrittää tavaran tuottama ilo, kun taas minimalismissa funktio eli tavaran tarpeellisuus. (toisaalta konmarittajalle jokin tavara voi tuottaa iloa juuri funktionsa takia)

Ei. Minimalismissa pointti on tulla toimeen mahdollisimman vähällä, konmarissa ei ole tälläistä aspektia. Tavara toki vähenee, koska osa tavarasta on jäänyt nurkkiin pyörimään eivätkä ne tuota iloa, mutta jos kaikki tuottaa iloa, etkä ole luopunut mistään, olet marittanut mutta et suinkaan ole minimalisti.

Vierailija
68/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, tavara kunniaan.

Vierailija
69/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tienannut 600e kahdessa viikossa, kun olen vähän tyhjännyt kaappeja. Hääpuvusta 300e ja kirpputoripöytä 2 viikkoa toiset 300e. Rahoilla ostin jyskistä keittiöön uuden ruokaryhmän, vitriiniastiakaapin ja muistivaahtopetarin. Tavaraa on kadonnut varmaan peräkärryllinen. Olen tyytyväinen.

Seuraavaksi alan konmarittaa hankalia sukulaisia.

Vierailija
70/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun asunto on tupaten täynnä tavaraa, jota haluan. Olen siis elänyt Konmarin mukaan. Enpä tuota ole aikaisemmin näiden kasojen keskellä tajunnut.

Vierailija
71/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään haluaisi asua askeettisessa kodissa.

Miksi kotona ei saisi olla kauniita esineitä, desingiä, levyjä, kirjoja ja lehtiä.

Kirjat, levyt, lehdet ovat käyttötavaraa, niitä käytetään jatkuvasti.

Nyt alkaa taas koriteluajat kun pimenee, lyhdyt, syyskranssit, kynttilät ja muut.

Ja sitten ihana joulunaika...

Vai desingiä....

Vierailija
72/72 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään haluaisi asua askeettisessa kodissa.

Miksi kotona ei saisi olla kauniita esineitä, desingiä, levyjä, kirjoja ja lehtiä.

Kirjat, levyt, lehdet ovat käyttötavaraa, niitä käytetään jatkuvasti.

Nyt alkaa taas koriteluajat kun pimenee, lyhdyt, syyskranssit, kynttilät ja muut.

Ja sitten ihana joulunaika...

Vai desingiä....

No jotain designia ja koristelua tuossa varmasti kirjoittaja tarkoitti,joten  ei nyt juututa liikaa noihin pieniin näppäilyvirheisiin vaan mennään asiassa vaan  eteenpäin

(...sikäli kun  jotain vielä tästä ,käsittääkseni aika puhkikuluneesta ja moneen kertaan jo täälläkin käsitellystä aiheesta, löydettäisiin uutta näkökulmaa ja pointteja .)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme