Ihanaa olla konmarittajan vastakohta
Kirjojen, cd-levyjen, dvd-levyjen, peltipurkkien yms määrä vain kasvaa tässä kodissa
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut asiat ei mene kirpputorilla kaupaksi, eikö lie ole anti-konmarittajat siellä sitten vierailleet.
Mariskooleista on joko ylitarjontaa tai sitten karpalon väriset skoolit ei ole suosittuja.
Pyynti 17,00 €, mutta ei kiinnostanut ketään.
Juuri eilen näin kaupassa samanlaisen karpalon värisen myynnissä hintaan 49,90 €.
Juu, Mariskoolit ovat kärsineet inflaation. Niitä on jo kaikilla, mullakin kaksi lahjaksi tullutta. Ei värillä ole väliä.
Ihanaa kun ihmiset kuulevat termin ja kuvittelevat siitä omiaan :D Minä olen KonMarittaja ja minun kodissani on yli 2000 nidettä ihania kirjoja ja paljon kauniita, eksoottisia antiikkiesineitä. Minun kotonani rakastamani tavarat pääsevät oikeuksiinsa ja niitä hoidetaan hyvin, koska olen KonMarittaja. Täällä on nopea ja helppo siivota, ei ole ylimääräistä tavaraa josta en pidä tai jota en tarvitse. Vain kaunis kotini ihanine tavaroineen.
Ei KonMari ole suinkaan mikään minimalismin sanansaattaja :D KonMarissa keskitytään olennaiseen ja annetaan niille itselle tärkeille tavaroille se arvo joka niille kuuluu, ei anneta niiden hävitä turhien tavaroiden keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä aarreaittoja, joihin konmarittajat vievät tavaransa löytyy?
Minulla ainakin meni lähes kaikki sekajätteeseen. Jotain kirjoja ja cd/dvd/blu ray-levyjä vein Konttiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä muuten olisin mielenkiintoinen tutkimuskohde: käykö minimalisteilla ja konmarittajilla vieraita? Miten kestitätte vieraat, jos kaikki turha on laitettu kiertoon?
Jos jotain tarvitsee ystävien kestittämiseen, silloinhan se ei ole turhaa. Minimalismi tarkoittaa sitä että omistaa vain TARPEELLISTA, ei sitä, että ei omista mitään. Melkoista olkiukkoilua siis.
Esim meillä on kaksi settiä petivaatteita sekä pyyhkeitä, ja astioita sen verran ettei tarvitse joka käytön jälkeen pestä - esim kahvikuppeja on 6 ja laseja 8. Ihan hyvin riittää jos joskus on vieraita, mutta koska niitä ei ikinä käy enempää kuin max 2 kerrallaan, ei ole mitään syytä säilyttää kymmentä paria lakanoita tai 16 hengen astiastoa.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään haluaisi asua askeettisessa kodissa.
Miksi kotona ei saisi olla kauniita esineitä, desingiä, levyjä, kirjoja ja lehtiä.
Kirjat, levyt, lehdet ovat käyttötavaraa, niitä käytetään jatkuvasti.
Nyt alkaa taas koriteluajat kun pimenee, lyhdyt, syyskranssit, kynttilät ja muut.Ja sitten ihana joulunaika...
Mitä tekemistä konmarittamisella on askeettisen kodin kanssa missä ei saisi olla kauniita asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanissa eräs mies kuoli kun hänen prnolehtikokoelma torninsa sortui hänen päälleen. Viranomaiset löysivät viikkoja myöhemmin. Kai se on hyvä kuolla sellaisten asioiden ympäröimänä, jotka ovat itselleen rakkaita? Kohtuu on yliarvostettua.
En minä nyt tiedä, olisiko se olennaisesti hienompaa, jos konmarittaja löytyisi tyhjästä asunnosta viikkoja kuolemansa jälkeen.
Konmarittaja kuolee suuremmalla todennäköisyydellä auton alle, koska oli tavaroidensa koskettelun sijaan viettämässä aikaa ystävien tai perheen kanssa, tai juuri tulossa harrastuksista tai kahvilasta. Taas se nähtiin ettei kohtuudesta seuraa mitään hyvää!
En konmarita, mutta silti harrastan ja tapaan ystäviäni kodin ulkopuolella :D Usein kutsun heitä kyllä kotiinikin ja on kiva tarjota heille ruokaa ja juomaa ylellisistä astioista. Olisikin muuten hauska tietää kuinka moni konmarittaja ja minimalisti kutsuu ystäviään vierailulle kotiinsa.
Öh miksei kutsuisi? Ja miksei konmarittajalla olisi ylellisiä astioita??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanissa eräs mies kuoli kun hänen prnolehtikokoelma torninsa sortui hänen päälleen. Viranomaiset löysivät viikkoja myöhemmin. Kai se on hyvä kuolla sellaisten asioiden ympäröimänä, jotka ovat itselleen rakkaita? Kohtuu on yliarvostettua.
En minä nyt tiedä, olisiko se olennaisesti hienompaa, jos konmarittaja löytyisi tyhjästä asunnosta viikkoja kuolemansa jälkeen.
Konmarittaja kuolee suuremmalla todennäköisyydellä auton alle, koska oli tavaroidensa koskettelun sijaan viettämässä aikaa ystävien tai perheen kanssa, tai juuri tulossa harrastuksista tai kahvilasta. Taas se nähtiin ettei kohtuudesta seuraa mitään hyvää!
Eikös ystävätkin pitänyt marittaa?
Jos joku ei tuota iloa, se maritetaan. Jos ”ystävä” ei tuota iloa ei hän ystävä ikinä ollutkaan. Eli ei, ystäviä ei mariteta. Energiasyöpöt tuttavat kyllä joista halutaan muutenkin eroon.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun ihmiset kuulevat termin ja kuvittelevat siitä omiaan :D Minä olen KonMarittaja ja minun kodissani on yli 2000 nidettä ihania kirjoja ja paljon kauniita, eksoottisia antiikkiesineitä. Minun kotonani rakastamani tavarat pääsevät oikeuksiinsa ja niitä hoidetaan hyvin, koska olen KonMarittaja. Täällä on nopea ja helppo siivota, ei ole ylimääräistä tavaraa josta en pidä tai jota en tarvitse. Vain kaunis kotini ihanine tavaroineen.
Ei KonMari ole suinkaan mikään minimalismin sanansaattaja :D KonMarissa keskitytään olennaiseen ja annetaan niille itselle tärkeille tavaroille se arvo joka niille kuuluu, ei anneta niiden hävitä turhien tavaroiden keskelle.
Tämä oli fiksu kommentti! Minä taas en ole konmarittanut, mutta kotini ei silti tursuile tavaraa ja vaatekaappini ovat siistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muuten olisin mielenkiintoinen tutkimuskohde: käykö minimalisteilla ja konmarittajilla vieraita? Miten kestitätte vieraat, jos kaikki turha on laitettu kiertoon?
Käy. Ystävät ja sukulaiset.
Kaiken saa vuokrattua, aina kalusteista astioihin ja koristeisiin (mitä nyt tarvitseekaan), eikä maksa maltaita. Tiskejäkään ei tartte pestä, vaan vuokrafirma pitää siitä huolen.
Toinen vaihtoehto on käydä ulkona, ravintolassa, piknikillä tms..Konmarittaminen ja minimalismi ei tarkoita sitä ettei olisi mitään, vaan että on tarpeeksi juuri kyseisen ihmisen tarpeisiin.
OLet väärässä. Konmarilla ei ole mitään tekemistä minimalismin kanssa. Jos minut tekee iloiseksi esimerkiksi jäätävät kasat vaatteita, käytän niitä kaikkia ja haluan ne pitää, se on konmarin mukaan ihan suotavaa. Eli tottakai meillä käy vieraita ja helposti kestitsen. Kahvikuppeja on varmaan 15 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö niitä tavaroita? Sellaista on turha säilyttää, jota ei viikottain käytä.
Taidan tuntea sinut. Joka viikko lainaamassa milloin porakonetta, milloin rapukattilaa tai jotain muuta, mitä et edellisellä viikolla tarvinnut.
Hamstraaminen on hirveä sairaus, etenkin niille läheisille, jotka joutuvat näitä kaatopaikkoja raivaamaan.
Mä en sen kummemmin konmarita, mutta kaikki purkit ja purnukat olen laittanut kiertoon. En jaksa pyyhkiä pölyjä joistain tyhjistä ja hyödyttömistä kipoista. Meillä on silti kaunis ja viihtyisä koti, ei se vaadi koriste-esineitä, purkkeja, kippoja tai edes designia.
Kissa on ollut tehokas apuväline, mitään ylimääräistä ei voi pitää hyllyillä, kissa heittelee ne alas joka tapauksessa :D.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen vaikka muuttoa ulkomaille vähäksi aikaa että saa muuta sisältöä elämään kuin vanhat romut.
Ai, katsomaan sitä uutta ja modernia minimalistista asketismia maailmalla, vaiko vaan ihailemaan niitä krääsäntuotannon lähtömaita ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy. Ystävät ja sukulaiset.
Kaiken saa vuokrattua, aina kalusteista astioihin ja koristeisiin (mitä nyt tarvitseekaan), eikä maksa maltaita. Tiskejäkään ei tartte pestä, vaan vuokrafirma pitää siitä huolen.
Toinen vaihtoehto on käydä ulkona, ravintolassa, piknikillä tms..Konmarittaminen ja minimalismi ei tarkoita sitä ettei olisi mitään, vaan että on tarpeeksi juuri kyseisen ihmisen tarpeisiin.
OLet väärässä. Konmarilla ei ole mitään tekemistä minimalismin kanssa. Jos minut tekee iloiseksi esimerkiksi jäätävät kasat vaatteita, käytän niitä kaikkia ja haluan ne pitää, se on konmarin mukaan ihan suotavaa. Eli tottakai meillä käy vieraita ja helposti kestitsen. Kahvikuppeja on varmaan 15 kpl.
Itseasiassa KonMarittaminen ja minimalismi tarkoittavat samaa asiaa mutta eri lähestymiskulmasta - eikä se ole sitä mitä täällä luullaan eli että tavaroita ei olisi paljoa tai yhtään. (tai että ne ei saisi olla kauniita, näköjään) Molemmissa pyritään siihen että tavaraa on juuri tarpeeksi tälle kyseiselle henkilölle, mutta konmarituksessa tämän määrittää tavaran tuottama ilo, kun taas minimalismissa funktio eli tavaran tarpeellisuus. (toisaalta konmarittajalle jokin tavara voi tuottaa iloa juuri funktionsa takia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö niitä tavaroita? Sellaista on turha säilyttää, jota ei viikottain käytä.
Taidan tuntea sinut. Joka viikko lainaamassa milloin porakonetta, milloin rapukattilaa tai jotain muuta, mitä et edellisellä viikolla tarvinnut.
Me lainataan porakonetta tarpeen mukaan alakerran naapurilta ja vastavuoroisesti käydään heillä kastelemassa kukat ja hoitamassa kissaa kun ovat reissussa. Vaihtotalous on todella kätevää, hyödyllistä ja mukavaa ja ilmaista!
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En konmarita, mutta silti harrastan ja tapaan ystäviäni kodin ulkopuolella :D Usein kutsun heitä kyllä kotiinikin ja on kiva tarjota heille ruokaa ja juomaa ylellisistä astioista. Olisikin muuten hauska tietää kuinka moni konmarittaja ja minimalisti kutsuu ystäviään vierailulle kotiinsa.
En ole konmarittaja enkä minimalisti, mutta en myöskään turhaa roinaa keräile. Meillä kyllä käy vieraita ja minusta on mukava tehdä vieraille ruokaa ja järkätä illanistujaisia. Astiat on hyvin riittäneet tähän asti.
Mulla on eräs vähän boheemimpi ystävä ja just oli hänen tyttären rippijuhlat. Siellä oli hyvät tarjoilut ja astiat oli ihan erilaisia, eri sarjoista ja eri värisiä, mutta vieraat lähinnä ihastelivat sitä astioiden "sekamelskaa". Tämä ystävä on hyvin pienituloinen, mutta ihanat tarjoilut oli laittanut ja oli lämminhenkinen juhla. Kuka enää tuossa miettii, miltä lautaselta syö? Ihan samantekevää.
Siivoaminen, tarvittavien esineiden ja välineiden järjestyksestä huolehtiminen (ja aika ajoin ,tarvittaessa niiden uusiminen hankinnoilla ) ym. on ihan normaalia juttua,jota jokain ns. järki-ihminen kodissaan tekee, mutta SE että siitä tehään joku 'filosofispsykologinen ' elämänparannusoppi , aate tai 'puoliuskonto' on ihan dorkaa. Nainen siinä vaan samaistuu kotiinsa ,sen huoneiden säilytystiloihin ja elää täysin kodin maailmassa niin kuin joku 1950-luvun lehtimainosten lumoissa elävä amerikkalainen 'pikku kotirouva' on ihan pöljää ja huuhaata. Imbesillejä tosun maailmassa riittää, joten tekijä on tehnyt sievoisen tuoton tuolla 'opillaan'.
'Säteileekö tämä iloa?' kirjoitti:
Siivoaminen, tarvittavien esineiden ja välineiden järjestyksestä huolehtiminen (ja aika ajoin ,tarvittaessa niiden uusiminen hankinnoilla ) ym. on ihan normaalia juttua,jota jokain ns. järki-ihminen kodissaan tekee, mutta SE että siitä tehään joku 'filosofispsykologinen ' elämänparannusoppi , aate tai 'puoliuskonto' on ihan dorkaa. Nainen siinä vaan samaistuu kotiinsa ,sen huoneiden säilytystiloihin ja elää täysin kodin maailmassa niin kuin joku 1950-luvun lehtimainosten lumoissa elävä amerikkalainen 'pikku kotirouva' on ihan pöljää ja huuhaata. Imbesillejä tosun maailmassa riittää, joten tekijä on tehnyt sievoisen tuoton tuolla 'opillaan'.
Onko tähän ”järki-ihmisten” toimintaan oikeus vain niillä jotka tajuavat sen itse, ja miksi tällä pienellä porukalla olisi yksinoikeus siihen? Miksi aiheesta ei saisi puhua?
Miksi nainen ei saisi elää noin jos haluaa? Tekeekö se että hän on nainen, siitä automaattisesti pöljää Ja huuhaata?
Ja miksi on väärin että Kondo tienaa tekemästään työstä?
Ja näitä kysymyksiä enemmän kannattaa miettiä miksi tunnet tälläisiä asioita.
'Säteileekö tämä iloa?' kirjoitti:
Tämä on totta. Aina on kodit pidetty järjestyksessä, nykyajan kulutushysteriassa porukka vain haalii kaikkea tavaraa kotiinsa, ennenkuin miettii, onko se edes tarpeellista. Huomaa, kuinka elintaso on pelkästään 50 vuoden aikana noussut: Alati kasvavia romuläjiä kodeissa.
Jotkut asiat ei mene kirpputorilla kaupaksi, eikö lie ole anti-konmarittajat siellä sitten vierailleet.
Mariskooleista on joko ylitarjontaa tai sitten karpalon väriset skoolit ei ole suosittuja.
Pyynti 17,00 €, mutta ei kiinnostanut ketään.
Juuri eilen näin kaupassa samanlaisen karpalon värisen myynnissä hintaan 49,90 €.