Minulle tulee Suomessa paha olo
Käyn Suomessa pari kertaa vuodessa. Mutta nykyään tulee lähes aina huono olo. Suomalaisten elämänonni perustuu maansa pönkittämiseen kaikessa. Synnytys on siellä turvallisempaa, koulut parempia, kaikki on siistimpää, järjestelmällisempää ja turvallisempaa. Tai näin suomalaiset olettavat. Minua hämmentää tämä, varsinkin kun asun toisrssa erittäin vauraassa maassa. Suomi on hyvä maa, mutta kyllä ulkomailla asuminen avartaa silmiä ja laajentaa näkökulmaa. Niitä huippumaita on useampiakin. Tätä vain suomalaiset eivät tajua ja keskustelu kuihtuu jankuttamiseen. Viimeksi jouduin kuulin sellaista löpinää suomlaisten paremmuudesta rakentamisessa, johtajuudessa ja ties missä ettei enää jaksa. Jokaiselle suomalaiselle tekisi hyvää asua välillä muualla.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa maassa ollaan omasta mielestä parhaita joko kaikessa tai ainakin monissa asioissa, ja jollei olla, ollaan ainakin tulevaisuudessa. Kuuntelepa itse sen uuden vauraan kotimaasi keskustelua ja huomaat kyllä, että siellä nostetaan omaa häntää samoin kuin muuallakin.
"Tätä vain suomalaiset eivät tajua ja keskustelu kuihtuu jankuttamiseen."
Miten sinä joudutkin jatkuvasti tuollaisiin tilanteisiin? Keksi, hyvä ihminen, muita puheenaiheita.
Kyllä yritän keksiä. Aiheet ovat siirtyneet suomalaisen terveydenhoidon, koulun yms. paremmuudesta oman ammattialueeni paremmuuteen Suomessa. Aihe mikä vain, Suomessa ollaan huippuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiselle: minulla on ihan samat fiilikset, mutta opin jo kauan sitten olemaan tuomatta mielipiteitäni julki Suomessa. Pääset paljon helpommalla, kun vaan myötäilet ja/tai olet hiljaa. Voit sitten o assa maassasi tuulettaa ajatuksiasi.
Juuri näin teen! En aloita väittelyä tai edes keskustelua mistään vastakkaisasetteluteemasta maidemme välilä vaan kuuntelen ja myötäilen. Jos jotakin pifän Suomessa huippuhyvänä, sanon sen, mutta vain sen.
Silti tuli viime kerralla niin paksua ja tietämätöntä kuultavaa, että voin vieläkin pahoin. Nuo ihmiset luulevat kai minun olevan samaa mieltä koska en sanonut mitään. Ennen sanoin, mutta sekään ei kannattanut. Ap
Miksi sä roikut suomalaisten omalla palstalla eikö teillä ole omia palstoja??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa maassa ollaan omasta mielestä parhaita joko kaikessa tai ainakin monissa asioissa, ja jollei olla, ollaan ainakin tulevaisuudessa. Kuuntelepa itse sen uuden vauraan kotimaasi keskustelua ja huomaat kyllä, että siellä nostetaan omaa häntää samoin kuin muuallakin.
"Tätä vain suomalaiset eivät tajua ja keskustelu kuihtuu jankuttamiseen."
Miten sinä joudutkin jatkuvasti tuollaisiin tilanteisiin? Keksi, hyvä ihminen, muita puheenaiheita.
Kyllä yritän keksiä. Aiheet ovat siirtyneet suomalaisen terveydenhoidon, koulun yms. paremmuudesta oman ammattialueeni paremmuuteen Suomessa. Aihe mikä vain, Suomessa ollaan huippuja.
No keskustellaanpa siitä sun omasta maasta, mikä se on??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiselle: minulla on ihan samat fiilikset, mutta opin jo kauan sitten olemaan tuomatta mielipiteitäni julki Suomessa. Pääset paljon helpommalla, kun vaan myötäilet ja/tai olet hiljaa. Voit sitten o assa maassasi tuulettaa ajatuksiasi.
Juuri näin teen! En aloita väittelyä tai edes keskustelua mistään vastakkaisasetteluteemasta maidemme välilä vaan kuuntelen ja myötäilen. Jos jotakin pifän Suomessa huippuhyvänä, sanon sen, mutta vain sen.
Silti tuli viime kerralla niin paksua ja tietämätöntä kuultavaa, että voin vieläkin pahoin. Nuo ihmiset luulevat kai minun olevan samaa mieltä koska en sanonut mitään. Ennen sanoin, mutta sekään ei kannattanut. ApMiksi sä roikut suomalaisten omalla palstalla eikö teillä ole omia palstoja??
Juhani Niinistön ulkosuomalaiset ja muut gay-yhteisöt, anyone?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti tuli viime kerralla niin paksua ja tietämätöntä kuultavaa, että voin vieläkin pahoin. Nuo ihmiset luulevat kai minun olevan samaa mieltä koska en sanonut mitään. Ennen sanoin, mutta sekään ei kannattanut. ApMiksi sä roikut suomalaisten omalla palstalla eikö teillä ole omia palstoja??
Älä jaksa.
Muutin suomesta 2004 ja ajattelin viipyä vuoden paratiisi-ilmastossa.
Samalla reissulla vieläkin ja käynyt olen suomessa ainakin 10 kertaa viime reissulla vain 3 päivää.
Hyvin nopeasti tajusin ja huomasin, että suomessa ei todellakaan ole maailman mittakaavassa yhtään mitään. Ei mitään parempaa mitä muualla ei olisi.
Tähän propaganda sontaan Suomen hyvyydestä olin uskonut 30 vuotta.
Tää AV on ihmeellinen paikka kun joka ketju täyttyy heti kokemusasiantuntijoista :-D
Epäilisin, jos en tietäisi teidän kaikkien kirjoittavan totta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua oksettaa kaikki suomalainen. Se on kaikki ihan surkeeta ja sitvielä kallista mitä en tajuu kun huono pitäis kait ollla halpa?? Tosi monia naurattaa kaikki suomalainen et nyt on suomalaista toi ja toi on suomalainen toi ja se ihan kaiki on ihan hirveen huonoo aina
Minä taidan tunnistaa sinut. Kirjoitit samalla heikolla suomen kielellä aivan samanlaisia valituksia Hesarin mielipidepalstalle ennen palstauudistusta ja tehokkaampaa karsintaa. Oli uutisaihe mikä tahansa, sinulta tuli pitkä vuodatus siitä, kuinka Suomi on hirveä maa ja suomalaiset aivan kauheita ihmisiä, jotka eivät tykkää sinusta yhtään. Joko olet muuttanut ulkomaille viihtymään?
En oo missään hesarissa kirjottanu ikinä! Sanon vaan et mitä mieltä oon ja milasta suomessa on elää ja se on aika paskaa tosi monet sanoo samaa aina!! Onneks on kansainvälistä kauppoja tuotetta ja tso kivoja ruokia mut kaikki suomalainen huonoa ja ei tykätä!! Ei oo haukkumista kun totta et tosi huono maa ja sanoo sanoa kun totta
Asiat ovat Suomessa todella hyvin verrattuna suurimpaan osaa maailmaa. Ei tämä täydellinen maa ole todellakaan, mutta kyllä Pohjoismaat ovat maailman kärkeä parhaimmilla listoilla ihan syystä. Tunnen paljon koulutettuja, ajattelevia ihmisiä ympäri maailmaa, monet asuneet ja käyneet Pohjolassa, myös Suomessa, ja he kaikki sanovat, että me elämme aivan omassa hyvinvointikuplaeriössämme, josta suurin osa maailmaa voi vain haaveilla. Jotkut kyllä ovat ärsyyntyneet myös meidän omahyväisyydestämme, mutta nämä ovat kyllä useimmiten skandinaaveja, erityisesti ruotsalaisia kuulema, suomalaiset ovat varsin vaatimattomia heidän mielestään ainakin vielä.
Valittavia ja kateellisia ja maataan haukkuvia ihmisiä on ihan kaikkialla, kuten myös yltiöisänmaallisia ja muita halveksuvia. Oman maan hyvät tai huonot puolet vaan ehkä näkee korostuneemmin, koska se on tutuin.
Vierailija kirjoitti:
Muutin suomesta 2004 ja ajattelin viipyä vuoden paratiisi-ilmastossa.
Samalla reissulla vieläkin ja käynyt olen suomessa ainakin 10 kertaa viime reissulla vain 3 päivää.
Hyvin nopeasti tajusin ja huomasin, että suomessa ei todellakaan ole maailman mittakaavassa yhtään mitään. Ei mitään parempaa mitä muualla ei olisi.
Tähän propaganda sontaan Suomen hyvyydestä olin uskonut 30 vuotta.
Kohta 20 vuotta olet asunut ulkomailla ja yhä vaan roikut suomalaisten omalla palstalla eikö teidän maassa ole omia palstoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua oksettaa kaikki suomalainen. Se on kaikki ihan surkeeta ja sitvielä kallista mitä en tajuu kun huono pitäis kait ollla halpa?? Tosi monia naurattaa kaikki suomalainen et nyt on suomalaista toi ja toi on suomalainen toi ja se ihan kaiki on ihan hirveen huonoo aina
Minä taidan tunnistaa sinut. Kirjoitit samalla heikolla suomen kielellä aivan samanlaisia valituksia Hesarin mielipidepalstalle ennen palstauudistusta ja tehokkaampaa karsintaa. Oli uutisaihe mikä tahansa, sinulta tuli pitkä vuodatus siitä, kuinka Suomi on hirveä maa ja suomalaiset aivan kauheita ihmisiä, jotka eivät tykkää sinusta yhtään. Joko olet muuttanut ulkomaille viihtymään?
En oo missään hesarissa kirjottanu ikinä! Sanon vaan et mitä mieltä oon ja milasta suomessa on elää ja se on aika paskaa tosi monet sanoo samaa aina!! Onneks on kansainvälistä kauppoja tuotetta ja tso kivoja ruokia mut kaikki suomalainen huonoa ja ei tykätä!! Ei oo haukkumista kun totta et tosi huono maa ja sanoo sanoa kun totta
Mistä maasta tulit tänne elätiksi? Ei kukaan syntyperäinen kirjoita noin huonosti.
No, mikä se mahtava maa on, ap?! Me muutkin halutaan sinne.
Joku tossa mainitsikin jo, Suomi on katteeton populistien maa. Kansainvälistyminen on uhka sille, että asioilla on oikeasti arvoa.
Vierailija kirjoitti:
No, mikä se mahtava maa on, ap?! Me muutkin halutaan sinne.
Juuri tätä tarkoitan. Yksinkertaista provosoitumista ajatukseni esilletuomisesta. En ole missään korostanut nykyisen kotimaani erinomaisuuttani Suomeen. Pidän joitakin asioitani parempina Suomessa, joitakin täällä. Mutta se yksipuolinen asenne, joka niin monilla suomalaisilla on, ärsyttää ja vihastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä maasta tulit tänne elätiksi? Ei kukaan syntyperäinen kirjoita noin huonosti.
Ikävä sanoo mut mä oon iha suomessa syntyny mut en haluis olla. Suomessa ei oo mitän mistä tykkään ja mun kuulus saada elää espanjaan ja mun lasten kanssa. Ne inhoo suomea kanssa. Kävis kreikka ja italia. Mä kirjotan hyvin mut jotkut ihmiset on kait täällä parempia kirjotaan. On hyväksytty mun peruskoulu läpi ja se todistaa paperit ja nimi kirjotettu et käyty ja hyväksytty ei hylätty!!
Täh? Että ei saa olla iloinen oman maansa hyvistä puolista, jos jossain toisessakin maassa on sama asia hyvin? Mitä en nyt tajunnut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoo mut mä oon iha suomessa syntyny mut en haluis olla. Suomessa ei oo mitän mistä tykkään ja mun kuulus saada elää espanjaan ja mun lasten kanssa. Ne inhoo suomea kanssa. Kävis kreikka ja italia. Mä kirjotan hyvin mut jotkut ihmiset on kait täällä parempia kirjotaan. On hyväksytty mun peruskoulu läpi ja se todistaa paperit ja nimi kirjotettu et käyty ja hyväksytty ei hylätty!!
Äidinkielesi taitaa silti olla joku muu kuin suomi?
Vierailija kirjoitti:
Täh? Että ei saa olla iloinen oman maansa hyvistä puolista, jos jossain toisessakin maassa on sama asia hyvin? Mitä en nyt tajunnut?
Minä en nyt tajunnut, mitä sinä yritit sanoa.
Minäkin kyllä usein ulkosuomalaisena kohtaan ennakkoluuloja asuinmaastani, vaikka kyseessä on sivistynyt eurooppalainen maa. Muissakin maissa on laadukas koulutus, hyvä terveydenhuolto ja muutenkin hyvät olosuhteet. Tämä unohtuu osalta suomalaisilta, muun muassa koulutustani on kyseenalaistettu vaikka yliopistoni on alallaan yksi Euroopan parhaista. Viihdyn kyllä Suomessa, mutta vältän Suomi vs. Asuinmaani -keskusteluja juurikin jankutuksen takia.
Mulle tulee Euroopassa paha olo, ihan sama onko Suomi vai Italia. Onneksi ei tarvitse asua siellä.