Minulle tulee Suomessa paha olo
Käyn Suomessa pari kertaa vuodessa. Mutta nykyään tulee lähes aina huono olo. Suomalaisten elämänonni perustuu maansa pönkittämiseen kaikessa. Synnytys on siellä turvallisempaa, koulut parempia, kaikki on siistimpää, järjestelmällisempää ja turvallisempaa. Tai näin suomalaiset olettavat. Minua hämmentää tämä, varsinkin kun asun toisrssa erittäin vauraassa maassa. Suomi on hyvä maa, mutta kyllä ulkomailla asuminen avartaa silmiä ja laajentaa näkökulmaa. Niitä huippumaita on useampiakin. Tätä vain suomalaiset eivät tajua ja keskustelu kuihtuu jankuttamiseen. Viimeksi jouduin kuulin sellaista löpinää suomlaisten paremmuudesta rakentamisessa, johtajuudessa ja ties missä ettei enää jaksa. Jokaiselle suomalaiselle tekisi hyvää asua välillä muualla.
Kommentit (52)
Itseäni ahdisti Suomessa ihan kaikki ja siksipä muutinkin pois. Asuin vuosia pois ja teki muuten hyvää. Näin etäältä asiat aivan toisin ja opin arvostamaan Suomea ihan eri tavoin. Palasin tänne, koska tahdoin lapsilleni turvallisen kasvuympäristön, laadukkaan koulutuksen, selkeät vuodenajat, puhtauden ja terveydenhoidon. Asiat hoituvat. Olen kiitollinen kaikista kokemuksista ulkomailla, uusista ystävistä ja monista muista asioista, mutta ai että täällä on hyvä elää ❤
AP, etkö voisi jäädä kokonaan ulkomaille?
Ei sinua täällä kukaan kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin suomesta 2004 ja ajattelin viipyä vuoden paratiisi-ilmastossa.
Samalla reissulla vieläkin ja käynyt olen suomessa ainakin 10 kertaa viime reissulla vain 3 päivää.
Hyvin nopeasti tajusin ja huomasin, että suomessa ei todellakaan ole maailman mittakaavassa yhtään mitään. Ei mitään parempaa mitä muualla ei olisi.
Tähän propaganda sontaan Suomen hyvyydestä olin uskonut 30 vuotta.
Kohta 20 vuotta olet asunut ulkomailla ja yhä vaan roikut suomalaisten omalla palstalla eikö teidän maassa ole omia palstoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin suomesta 2004 ja ajattelin viipyä vuoden paratiisi-ilmastossa.
Samalla reissulla vieläkin ja käynyt olen suomessa ainakin 10 kertaa viime reissulla vain 3 päivää.
Hyvin nopeasti tajusin ja huomasin, että suomessa ei todellakaan ole maailman mittakaavassa yhtään mitään. Ei mitään parempaa mitä muualla ei olisi.
Tähän propaganda sontaan Suomen hyvyydestä olin uskonut 30 vuotta.
Kohta 20 vuotta olet asunut ulkomailla ja yhä vaan roikut suomalaisten omalla palstalla eikö teidän maassa ole omia palstoja?
Toki voin kirjoittaa englanninkielisille palstoille.
Mutta englanninkielisissä maissa ei ole sosialismia ja propagandaa, ja järkyttävää kehittymättömyyttä jota haluan arvostella täällä.
En osaa edes kirjoittaa tällä maan omalla kielellä 香港
Minulla oli iso työ opetella englannin kieli aikuisena.
Suomessa saa päättötodistuksen peruskoulusta vaikka ei pärjää englannilla, suomalaisten kielitaito ja myös koulutus on ainakin pohjoismaiden surkein.
Täällä saan maailman huippua olevan terveydenhuollon noin 1200 euron vakuutuksella vuodessa.
En ole törmännyt koskaan jonoihin tai joutunut odottamaan mainittavasti (10 min.maksimi).
En ole köyhä, ostovoimani on täällä noin 2,8 kertainen suomeen verrattuna.
Asun 74. kerroksessa talossa talossa on n. 3600 huoneistoa, suomessa tälläisiä ei pystytä rakentamaan, kun rahanpuute varmaan tai kyky puuttuu.
Jne... Jne...
Suomi on ihana. Ei ole täydellinen, mutta on ihana.
Typerä ap ja kommentoijat, tuohan on ihan hölmö tyyppi joka kirjoittelee jostain kolostaan Suonenjoella ja fantasioi elämästä jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Typerä ap ja kommentoijat, tuohan on ihan hölmö tyyppi joka kirjoittelee jostain kolostaan Suonenjoella ja fantasioi elämästä jossain muualla.
Se on ihastunut johonkin etniseen mansikanpoimijaan ja on nyt niin internationaali persoona että!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mikä se mahtava maa on, ap?! Me muutkin halutaan sinne.
Juuri tätä tarkoitan. Yksinkertaista provosoitumista ajatukseni esilletuomisesta. En ole missään korostanut nykyisen kotimaani erinomaisuuttani Suomeen. Pidän joitakin asioitani parempina Suomessa, joitakin täällä. Mutta se yksipuolinen asenne, joka niin monilla suomalaisilla on, ärsyttää ja vihastuttaa.
Eri, mutta siis sun pointtisihan oli, että suomalaiset ainutlaatuisesti kuvittelee, että Suomi on parempi kuin mikään muu maa, ja siksi sulle tulee Suomessa paha olo. Siinä on sekä vastakkainasettelu että provosoivaa valitusta.
Itse asun myös Suomen ulkopuolella, ja musta taas tuntuu, että todella usein kuulee suomalaisilta valitusta tyyliin "Missään muualla kuin Suomessa ei olla niin tyhmiä, että X, Y ja Z. Tää on niin suomalaista, että *asiat on huonosti tavalla N*. Missään sivistysmaassa tää ei kyllä menis näin, mutta tokihan täällä Kekkosslovakian takahikiällä ei tajuta taas tätäkään!!!"
Ja sitten itse mietin, että oi kuulkaa, kyllä muualla ollaan ihan yhtä tyhmiä. Ei ehkä just siinä samassa jutussa, mutta jossain kuitenkin. Ainakin omien kansalaisten mielestä, ainakin jos saa anonyyminä sanoa.
Joihinkin kulttuureihin nimittäin toki kuuluu se, että vieraiden (ja varsinkin ulkkareiden) edessä oma maa on aina paras. Mitä olen ulkkarikavereideni arvioita kuullut, niin Suomessa tämä nimenomaan ei kuulu kulttuuriin. Yksikin ranskalainen neurotieteen tohtori kysyi, että miksi kaikki suomalaiset ovat aina niin hämmästyneitä siitä, että hän oikeasti haluaa asua Suomessa, ja alkavat heti kysellä, miten hän kestää kylmää/pimeää/säätä/epäsosiaalisuutta/Alkoa. Yksi vaihtokaverini taas kysyi multa muutaman kuukauden jälkeen, että onko Suomessa mitään, mikä olisi minusta hyvin. Silloin havahduin siihen, miten kriittisesti itse puhun Suomesta. Olen yrittänyt korjata asiaa, mutta kritiikittömäksi ylistäjäksi en halua.
Mut siis ap, hanki parempaa seuraa Suomi-reissuille? Tai puhu suusi puhtaaksi vanhemmillesi, jos kyse on heistä. Ehkä toi on vaan joku reaktio, että haluaisivat sut takaisin Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ihana. Ei ole täydellinen, mutta on ihana.
Olen samaa mieltä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiselle: minulla on ihan samat fiilikset, mutta opin jo kauan sitten olemaan tuomatta mielipiteitäni julki Suomessa. Pääset paljon helpommalla, kun vaan myötäilet ja/tai olet hiljaa. Voit sitten o assa maassasi tuulettaa ajatuksiasi.
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, millaista myötähäpeää aiheuttaa ihminen, joka parjaa omaa kotimaataan ulkomaalaisille? No et tietenkään ole, koska teet niin edelleen.
Jos tietenkin olet valinnut nykyisen seurapiirisi typeryksistä, ei myötähäpeää synny, ja voitte yhdessä naureskella Suomen surkeudelle ja ylistää asuinmaatanne. Mutta...miten se nyt olikaan? Eihän siellä sentään luulla omaa maata millään tavalla paremmaksi kuin muita...
Ymmärsit väärin. Niitä ajatuksia tuuletellaan maanmiesten kanssa, eikä se mitään haukkumista ole, joskus vaan ihmettelyä siitä, miten asioita hoidetaan ja käsitellään Suomessa. Mutta Suomessa ei pidä mennä sanomaan yhtään poikkipuolista sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua oksettaa kaikki suomalainen. Se on kaikki ihan surkeeta ja sitvielä kallista mitä en tajuu kun huono pitäis kait ollla halpa?? Tosi monia naurattaa kaikki suomalainen et nyt on suomalaista toi ja toi on suomalainen toi ja se ihan kaiki on ihan hirveen huonoo aina
Sine lähte pois Soomesta, nin kaikki on tytyvaisia.
Oon samaa mieltä kuin aloittaja! Mun haave on muuttaa joskus pois. Suomessa häiritsee myös ahdasmielisyys, erilaisuutta tuijotetaan ja kiusataan. Mutta se on pienten paikkojen yleinen ongelma.
Näitä mielipiteitä ei kyllä voi sanoa suomalaisille (jotka ei oo asuneet muualla tai nähneet maailmaa muuten) ilman että ne suuttuu.
Sinulla ei sitten ole muita ongelmia kuin suomalaisuus?