Eikö mielestänne ole yhtään lapsellista, että yli 25-vuotiaat pelaavat jotain videopelejä?
Ihan pakko nostaa esille tämä yhteiskunnallinen epäkohta. Pelaaminen on suorastaan suomalaisten miesten kansallisharrastus. Ajanviete, jota ei saa arvostella tai kyseenalaistaa tai muuten on tyhmä ja ymmärtämätön.
Tuntuu, että pelaamisen arvostelu on Suomessa suorassaan pannassa, vaikka oikeasti se aiheuttaa vakavia ongelmia, kuten eristäytymistä, syrjäytymistä ja vie ajan kaikelta muulta hyödylliseltä. Pitäähän ihmisellä olla oikeus tuijottaa töllöä ja näpyttää nappuloita kehosta hautaan.
Selittäkää tyhmälle kalkkiselle, mikä siinä pelaamisessa on niin kehittävää ja hienoa.
Eikö aikuisen ihmisen luulisi keskittyvän ennemmin johonkin kehittävään ja hyödylliseen?
Haukkukaa vain lyttyyn, mutta en arvosta. YHTÄÄN.
Kommentit (150)
Tää koko ketju on lapsellinen ja varsinkin ap. Kukaan aikuinen ei ottaisi noin pulttia muiden tekemisistä vaan keskittyisi omiin tärkeisiin asioihinsa.
Ihmiset nyt harastaa, eli tekee huvikseen kaikenlaista mitä itse en koskaan viitsisi. Me miehen kanssa pelataan nintendoa yhdessä välillä, lähinnä talvi-iltoisin, jos lämmitellään saunaa, ja on joku hyvä peli. Harvinaista tuo sinänsä on, ehkä kerran kaksi kuukaudessa. Varmasti moni ihmettelee myös omia tekemisiäni, kuten sitä että olen kiinnostunut tietyistä, tarkkaan rajatuista viruksista ja sairauksista.
En kuitenkaan olisi miehen kanssa jonka harrastukset ylipäätään veisivät päivittäistä aikaa tunteja, tai viikottaisia kymmeniä tunteja. Emme olisi sopivia yhteen, koska maailmassa on niin paljon tekemistä ja kokemista kahdestaan, että jos pelaa 12h tietokoneella, tai ruuvaa saman ajan autoa per päivä, niin ei vain kerkeä tekemään sitä muuta mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä naiset ajattelette siitä, että miehet seksualisoivat naisia peliteollisuudessa? Naishahmoille tehdään isot rinnat. Onko se teille ok?
Ja ne n+1 yli-inhimillisillä lihaksilla varustettua mieshahmoja ei sitten sinua häiritse yhtään? Peleissä ei useinkaan ole realistinen ote asioihin, joten siihen taustaan sopii myös epärealistiset hahmot.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. En ole pariin kymmeneen vuoteen enään pelannut vaan tilalle on tullut aikuisten harrastukset.
N48
T: hömppäohjelmien suurkuluttaja
Ei. Olen itse nainen, joka pelaa. Myös mieheni pelaa. Meillä on kaikilla mittapuilla ihan normaali elämä: työt, parisuhde, asunto, ysyäviä ja lapsi tulossa. En näe pelaamista sen kummempana ajanvietteenä kuin vaikka television katsomista. Peliriippuvuus on sitten asia erikseen.
Kyllä itse mielummin pelaan vaikka Devil May Crytä tai Wolfensteinia, kuin tuijotan televisiosta Temppareita tai Putousta.
Kyllä naisetkin pelaa, miksi tässä puhutaan vain miehistä? Ja ajatelkaas kun me 20-40 vuotiaat päädytään joskus vanhainkotiin niin hakataan vaan konsolilla änäriä ja ammutaan vihollisia 3D-lasit päässä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä naiset ajattelette siitä, että miehet seksualisoivat naisia peliteollisuudessa? Naishahmoille tehdään isot rinnat. Onko se teille ok?
Ja ne n+1 yli-inhimillisillä lihaksilla varustettua mieshahmoja ei sitten sinua häiritse yhtään? Peleissä ei useinkaan ole realistinen ote asioihin, joten siihen taustaan sopii myös epärealistiset hahmot.
Voi itse valita, millaisia pelejä pelaa. Itse pelaan hyvin vahvasti tarinapohjaisia toimintapelejä, joissa voin pelata myös naishahmoa. Näissä tuo seksualisointi ei ole isossa roolissa, vaan tarina on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naisetkin pelaa, miksi tässä puhutaan vain miehistä? Ja ajatelkaas kun me 20-40 vuotiaat päädytään joskus vanhainkotiin niin hakataan vaan konsolilla änäriä ja ammutaan vihollisia 3D-lasit päässä. :D
Mun mummo on 81-vuotias ja pelaa Simssejä palvelutalossa. :D
Samaa mieltä. En myöskään käsitä miten aikuiset ihmiset voi katsoa muita kuin dokumenttielokuvia tai historiallisia elämänkertaelokuvia. Itse en myöskään lue muuta kuin tietosanakirjoja. Koska olen aikuinen. Muut ovat lapsellisia. Lällällää.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia kommentteja. Ilmeisesti tämä pelaaminen on suomalaisten supersuosikki nykyään... Mutta tunnetteko oikeasti ketään hyvin menestynyttä ja monipuolisesti sivistynyttä ihmistä, joka käyttäisi aikansa pelaamiseen? Eivätkö esimerkiksi kulttuuriharrastukset olisi vähän ylevämpi ajanviete aikuiselle ihmiselle?
Vaimon kanssa molemmat yli nelikymppisiä korkeakoulutettuja ja työelämässä johtoasemassa olevia henkilöitä. Pelaamme yhdessä erinäisiä pelejä, koska se on parasta rentoutumista rankan työpäivän jälkeen. Ja mikäs sen parempaa, kun on yhteinen harrastus ja vietämme aikaa yhdessä enemmän tämän harrastuksen parissa. En ole ikinä ymmärtänyt toisten harrastuksen arvostelua, jos itse ei ymmärrä asiasta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Naisena en ole ikinä ymmärtänyt, miksi näille hahmoille pitää olla mustasukkainen. Eivät ne voita minua, elävää ja kumppanilleni rakasta ihmistä. Myös miehet kuvataan peleissä epärealistisesti ja kyllä minä ainakin nautin toiminnan lisäksi myös siitä romanssi-osiosta, joka useissa peleissä on.
En tajua ylipäätään ihmisiä, jotka käyttävät kymmentä minuuttia enemmän arkipäivänä ”viihteeseen”. Someen, sarjoihin, peleihin yms. Sis. myös av!
Vapaapäivät sit erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan jo luopua sanasta videopeli. Se on aivan typerä.
Umm, miksi se on typerä? Mikä olisi mielestäsi parempi nimitys?
Ihmisellä on luontainen taipumus viihtymiseen ja ajoittaiseen irtautumiseen arjesta. Olisiko parempi, jos porukka vain vetäisi viinaa ja piikittäisi nikotiinia sen saman määrän aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on lapsellisuudessa? Tekis hyvää välillä norsunpimppinaamoillekin välillä repästä kunnolla.
Eli myönnät sen olevan lapsellista? Mikä estää sinua suoraan sanomasta, että super marion hyppyyttäminen aikuiselta ihmiseltä on lapsellista? Ei se estä sinua pelaamasta, että myönnät faktat.
Ihanko oot sitä mieltä että Super Mario on ainoa peli mailmassa? Aikuiset pelaa enimmäkseen sota pelejä ja mörppejä.
Ikä ei ole mikään esto pelaamiselle, vaan oma ego!
Minun mielestä alkoholi ja päihteet on junteille ja itse olen pärjännyt absolutistina kokoikäni kun on tekemistä riittänyt pelaamisella. Alan korjaamaan tietokoneita ammatikseni, ime sinä kivee jossain paperi tehtaalla!
Ei yhtään sen lapsellisempaa, kuin että 95% naisista postaa koko elämänsä puolituttujen pällisteltäväksi sosiaalisessa mediassa kerjäten tykkäyksiä ja laiminlyö perheensä ja parisuhteensa, kun huomion kerjääminen vierailta ihmisiltä on tärkeämpää.
2/5 kun sait vastaamaan. Klassinen fifty-fifty, en osaa oikeasti sanoa onko AP trolli vai idi00tti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi pelien pelaaminen kehittää avaruudellista hahmotuskykyä, reagointinopeutta, päätöksentekokykyä ja monesti myös englannin taito kohenee.
Höpöhöpö.
Nyt oli niin vakuuttava argumentti että en voi kuin kumartaa syvään kaunopuheisen viisautesi ääressä!
Miksi kirjoitat tätä samaa, vaikka sinulle on asiasta jo sanottu? Jos sinulla on englannin kielten taidon kohenemisesta todisteet, niin odotan innolla, että kirjoitat asiasta Virittäjään tai sitten jopa Languageen.
Itse pelasin nuorena paljon ja pitkän englannin yo-kirjoituksista napsahtikin sitten 294/300 pistettä. Vaikka olin luokiossa joka kuului Helsingissä kolmen parhaan joukkoon, ei kukaan muu päässyt edes lähelle. Eivät tainneet pelata tarpeeksi :D
/eri
Harrastus siinä missä muutkin, ei tv:n katsomista kummempaa.
Töllöstä tulee lähinnä kuraa nykyään niin mitä sitä katsomaan, ennemin pelaan. Tai pelataan molemmat. Muutaman tunti illassa, ei joka päivä. Maalla on nuo älylliset kulttuuriharrastukset vähän vähissä. Joten viihde ja lenkkeily, hiihto, rullaluistelu saa kelvata. Ja kalastus.
Jos pelaaminen menee sen edelle, et kävis töissä (paitsi jos sillä pelaamiselle elättää itsensä) tai suihkussa niin se on jo ongelma.
Olisin enemmän huolissani niistä, joiden harrrastus on olla täällä koko päivä.
Tässäkin kohtuus on ok.