Lapseni sairastui ilmastopopulismiin.
Tyttö, 14 v, on alkanut puhumaan ulkoa opituilla mantroilla ilmastonmuutoksesta ja puhuu täysin estoitta katteettomista tulevaisuuden uhkakuvista, sekä ihmisen syyllisyydestä lähes kaikkeen.
Miten saisin tosiasioita hänen päähänsä ja luopumaan hänelle tuputetusta ideologiasta. Aihe on alkanut ikävästi vaikeuttamaan normaalia perhe elämää. Onko vinkkejä, miten olette saaneet omia lapsianne takaisin raiteilleen?
Kommentit (51)
Käske lajittelemaan ja viemään roskat, se karsii tehokkaasti liian idealismin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän lapsesi huolen täysin. Omakin olo on aika toivoton ja lohduton, joskin pelkään myös muita tulevaisuuden uhkakuvia jotka syntyvät esimerkiksi vääristyneen ikärakenteen vuoksi. Tämä maailmanmeno on sairasta. :( Olen itse yrittänyt vaikuttaa tekemällä kannanottoja ydinvoiman puolesta, suosimalla kotimaista ja yrittänyt tehdä järkeviä ja kestäviä valintoja. Mitään vihreiden öyhötystä tai maailmanlopun julistamista en kuitenkaan kannata, kohtuullinen pitää olla.
T15
Oletpa oppinut hienon termin. :D Käytä omia aivojasi, hanki tietoa ja muodosta oma mielipiteesi itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Pari läpsyä poskelle ja viikkorahat pois. Niin minä tein.
Jonne yksiössä Vantaalla haaveilee perheestä.
Miten sä kuvittelet siihen ikinä pystyväsi kun pitää täällä kysellä? Kuulostaa siltä, että on aika paljon sinua fiksumpi jo nyt.
Tämä vihreiden öyhötys on ihan selkeästi nähtävissä ja hehän mm. vastustivat ydinvoimaa aikoinaan. Greenpeace maalasi Kataisesta ihmishirviön koska tämä kannatti ydinvoimaa. En miellä itseäni oikeistolaiseksi tai vasemmistolaiseksi ja ainoa jäsenkortti mikä löytyy on MTK. Äitini on kokoomuslainen ja isä keskustalainen mutta olen itse muodostanut oman mielipiteeni ja tarkastelen medioita kriittisesti. Paikallisellakin tasolla ne vihreät ovat olleet kaikista erikoisimpia pelottelijoita ja populisteja, jotka kuitenkin matkustelevat Singaporessa ja vääntävät liudan kakaroita.
T15
Ala toteuttaa ilmastopolitiikkaa kyseisen lapsen kohdalla. Uudet vaatteet vain kirpparilta, ei koskaan ulkona syömistä, et kuskaa minnekkään (jos teillä on auto), karsitte turhuuksista (esim. joko tabletti tai kännykkä, ei molempia), ei uutta elektroniikkaa moneen vuoteen, jne. Monella nuorella menee pasmat sekaisin jos eivät saa juosta trendien perässä.
Vierailija kirjoitti:
Ala toteuttaa ilmastopolitiikkaa kyseisen lapsen kohdalla. Uudet vaatteet vain kirpparilta, ei koskaan ulkona syömistä, et kuskaa minnekkään (jos teillä on auto), karsitte turhuuksista (esim. joko tabletti tai kännykkä, ei molempia), ei uutta elektroniikkaa moneen vuoteen, jne. Monella nuorella menee pasmat sekaisin jos eivät saa juosta trendien perässä.
Lisään vielä että muu perhe voi jatkaa normaalia elämistä.
T15 jatkaa vielä: siis eräs paikallinen vihreä kuntapäättäjä varoitti meitä esimerkiksi lastenteosta, vaikka hänellä on 2v lapsi itsellään ja matkustelevat ulkomailla ja syövät ulkomailta tuotua soijaa esimerkiksi kotimaisen härkiksen sijaan. Ovat valtavan tekopyhiä.
Toivottavasti kaikki nuoret huolestuvat ympäristön tilasta. Silloin meillä on pieni mahdollisuus pelastaa maapallo.
On niitä huonompiakin tauteja mitä sairastaa🙂 Hyvä hommahan tuo, jos tympäsee kuunnella niin kehu että on ihan oikeassa ja olet kaikessa samaa mieltä, esitä sitten arvelu ettei naapuristo taida olla oikein asioista perillä ja jonkun pitäisi niitä valistaa🙂
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari läpsyä poskelle ja viikkorahat pois. Niin minä tein.
Jonne yksiössä Vantaalla haaveilee perheestä.
Mutta sehän on paha jos perheestä haaveilee se vaikuttaa ilmastoa pilaavasti, lapset ja kaikki pannassa jo. Hyi sua, kerettiläistä.
On todella surullista, kuinka voimalla tätä Ilmastovouhkaamista lapsille ja aikuisillekkin tuputetaan. Ilmastoa MUUTETAAN TAHALLISESTI koko ajan, eliitin toimesta.
Googlatkaa Chemtrails. Suomenkin taivaalla tätä tapahtuu.
Ilmaston muutos ei ole 14-vuotiaan syy. Eikä meidän tavisten ollenkaan.
Ota itse selvää asioista, niin voit vastata lapsellesi oikean tiedon puitteissa.
Hyvä että nuoret kuitenkin ovat niin fiksuja etteivät enää lisäänny.
Kiitos hyvistä vastauksista. Aloitinkin lapsen valistamisen heti ja sanoin, että tutkiskelee käytettyjen kännyköiden markkinoita, jos entinen hajoaa tai katoaa. Käskin kiinnittämään huomiota käytetyn kännykän maineeseen kestävänä ja luotettavana laitteena. Tyttö katsoi hieman pitkään ja kysyvästi. Sanoin, että vaikka olemmekin erimieltä aiheeseen liittyvistä asioista, niin tällä kännykkäasialla haluan tukea hänen ilmastoharrastustaan. Pyysin häntä perehtymään myös kirpputoreihin ja niiden tarjontaan, jotta hän voi esimerkillisesti toteuttaa ajatuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki nuoret huolestuvat ympäristön tilasta. Silloin meillä on pieni mahdollisuus pelastaa maapallo.
Suomalaisten nuorten huolestumisella tai sen puutteella ei ole mitään vaikutusta maapallon tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tupakka! Saaste vai mikä?
Saaste: tupakan tumpit ovat maailman yleisin roska https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005981222.html
Lisäksi tupakan viljely vie viljelymaata syötäviltä kasveilta ja vaatii keinokastelua ja kuljetuksia, jotka kuluttavat runsaasti vettä ja energiaa. Tupakkakasvin prosessointi eli kuivaaminen ja kovettaminen kuluttaa paljon energiaa, joka tuotetaan yleensä joko hiiltä tai puuta polttamalla. Näin tupakan viljely tuhoaa sademetsiä ja kiihdyttää osaltaan ilmastonmuutosta.
Ympäristötietoisuus sinänsä on hyvä ja kestävää kehitystä voi kukin tukea omilla kulutusvalinnoilla. Sen sijaan paniikkiin ajautuminen ei tuo mukanaan mitään hyvää kenellekään ja nuorten panikoitumista ja ylisyyllistymistä pitää estää. Omille teineilleni olen koittanut osoittaa asioiden perspektiiviä ja sitä, että he eivät ole vastuussa muiden "synneistä". Mitään välitöntä ekokatastrofia ei ole tulossa ja parhaiten maapalloa voi auttaa kouluttautumalla ja kehittämällä tekniikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista. Aloitinkin lapsen valistamisen heti ja sanoin, että tutkiskelee käytettyjen kännyköiden markkinoita, jos entinen hajoaa tai katoaa. Käskin kiinnittämään huomiota käytetyn kännykän maineeseen kestävänä ja luotettavana laitteena. Tyttö katsoi hieman pitkään ja kysyvästi. Sanoin, että vaikka olemmekin erimieltä aiheeseen liittyvistä asioista, niin tällä kännykkäasialla haluan tukea hänen ilmastoharrastustaan. Pyysin häntä perehtymään myös kirpputoreihin ja niiden tarjontaan, jotta hän voi esimerkillisesti toteuttaa ajatuksiaan.
Ai tämä olikin provo. Tuon ikäiset ovat nyt koulussa.
Ymmärrän lapsesi huolen täysin. Omakin olo on aika toivoton ja lohduton, joskin pelkään myös muita tulevaisuuden uhkakuvia jotka syntyvät esimerkiksi vääristyneen ikärakenteen vuoksi. Tämä maailmanmeno on sairasta. :( Olen itse yrittänyt vaikuttaa tekemällä kannanottoja ydinvoiman puolesta, suosimalla kotimaista ja yrittänyt tehdä järkeviä ja kestäviä valintoja. Mitään vihreiden öyhötystä tai maailmanlopun julistamista en kuitenkaan kannata, kohtuullinen pitää olla.
T15