Maa täynnä työttömiä it-alan ammattilaisia, mutta peliala valittaa ettei osaavaa työvoimaa löydy.
Meillä koulutetaan paljon it-alalle, mutta silti alalla on työvoimapulaa. Onko koulutuksessa jotain vikaa kun työ ja tekijät eivät kohtaa?
Nyt suomalainen pelialan yritys myytiin Kiinaan. Toimari valitti ettei osaavaa työvoimaa ole tarpeeksi.
Kommentit (144)
Luultavasti siinä, että pelien ohjelmoimien pitäisi suostua johonkin 14h päiviin.
Voisiko olla myös niin, että tekijöitä kyllä on, mutta niille ei haluta maksaa?
Koska he haluavat halpaa työvoimaa kiinasta, 5 e / h.
Pelifirmat palkkaa vain jo pelialalla työskenteleviä. Ihan hyvä vaan koska suurin osa niistä yrityksistä tekee lasten rahastus mobiilipelejä tai on muuten vaan täynnä tympeitä hipsteri-developereita.
On it alalla ihan väärät palkat. 3K korkeintaan tulisi maksaa kuukaudessa.
Hyvä päääsykoe ideana kooodata oma peli, tuoda näytilllle ja selostaaa se.
Peliohjelmointi on hieman eri asia kuin perus ohjelmistokehitys. Se on myös yksi vaativimpia ohjelmoinnin osa-alueita. Lisäksi pelialalla ihmiset ovat melko moniosaajia, pitää ymmärtää etenkin grafiikasta ja animoinnista, yleensä 3d, jotta voi menestyä peli puolella koodarina.
Olen itse peligraafikko, eikä tällä todellakaan ole mitään tekemistä esim mainosgrafiikan ja vastaavien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Koska he haluavat halpaa työvoimaa kiinasta, 5 e / h.
Itse asiassa ei. Pelialalla hyville tekijöille maksetaan todella hyvää palkkaa.
Miten nämä it-hahmot integroituu TAIDEALALLE?
Mikseivät rakennusmaalarit maalaa tauluja? Miksei metsurit nikkaroi huonekaluja?
Onko ap:n mielestä it-ala = vain koodareita?
Voiko sitten olla, että tarvittaisiin tuon teknisen osaamisen lisäksi hyviä sosiaalisia taitoja, ja näitä molemmat ominaisuudet omaavia löytyy sitten liian vähän?
Eikön se villakoiran ydin ole siinä että 3 kilon palkalla etsitään 15 kilon huippuosaajaa joka osaisi koodata firman omistajille pelin alusta loppuun ja tehdä heistä miljonäärejä, saamatta itse edes tulospalkkiota, optioista puhumattakaan.
Nokia-insinöörit koodaamaan pelejä?
Ota lääkkeesi...
Vierailija kirjoitti:
Nokia-insinöörit koodaamaan pelejä?
Ota lääkkeesi...
Nehän on 65 täyttäneitä matopelaajia :-D
It-alalla vaaditaan erikoisosaamista.
Ei jokainen it-alan ihminen ole koodari tai pelisuunnittelija.
Vertaa vaikka sairaanhoitaja ammattiin, erikseen on leikkausali- ja poliklinikka hoitaja, polihoitaja ei missään tapauksessa hallitse leikkasali sairaanhoitajan töitä.
Nykyään kun käytetään unityja ja unreal engineitä niin eipä tuo peliohjelmointi kummoisia vaadi. Kun hallitsee C++:n, ja sitähän ei todellakaan tarvitse olla näpytellyt 10 vuotta hallitakseen sen, sekä omaa mukavasti visuaalista silmää ja luovaa hulluutta niin paikka on teidän.
Mutta kuten kaikilla hypealoilla, niin myöskin pelinkehityksessä tieten tahtoen rakennetaan myyttistä ihmiskuvaa jostakin superkehittäjästä joka vie projektin kuin projektin kunniakkaasti death marchin kautta E2:n numero ykköseksi. Vastenmielistä sanon minä.
Peliala on enemmän taidetta kuin ohjelmistoinsinöörin hommaa. Eli pitäisi olla huippukoodaava nörttitaiteilija. Lisäksi käytettävyysosaamisen täytyy olla huippua. Ja käyttäytymistieteiden, psykologiaa ja kasvatustiedettä siis. Tällaisia ei yksinkertaisesti ole. Vasta ehkä viimeiset 5 vuotta on herätty siihen, että alalle koulutetaan, vaikka pelialalla koulutuksen merkitys onkin aika vähäinen. Mutta tavallinen it-insinööri ilman muuta osaamista on ihan yhtä tyhjän kanssa pelipuolella.
Enpä tiiä. Vaikka pelin tekeminen voisikin kiinnostaa niin joku mobiilinysväys jossa se "peli" on lähinnä iso kasa kikkoja joilla nyhdetään pelaajilta rahaa mikromaksuilla ei hirveästi kiinnosta.
Tienaahan noilla firma kivasti mutta pelinä nuo ei inspiroi ja yhtä hyvin voisi vääntää vaikka jotain taloushallintosoftaa tai mitä lie.
Itse olen koodaillut 80-luvulta C64:n ajoista asti, ja tiedän että kyvykästä työvoimaa löytyy kyllä, mutta se nyt vain on seksikästä lätistä IT-alalla että ei muka löytyisi. Tietävät itsekin tasan tarkkaan että apulantaa päästelevät.