Perässäroikkujat. Huom.
Kun ajat perääni ja jäät siihen kolarietäisyydelle roikkumaan, hyväksy myös se että hiljennän silloin vauhdin mahdollisimman hitaaksi, pääsit ohi tai et.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Itse en kauaa perässä roiku. Pitkänkin jonon ohittaa helposti vaikka yksi kerrallaan kun vaan menee kun mahdollisuus tulee. Kaasu painetaan pohjaan jo ennen kuin vastaantulija on kohdalla joten tien auetessa automaatti on vaihtanut pienemmälle ja nopeuseroa jo vastaantulijoitten kaistalle siirryttyessä tullut reippaasti. Sitten vaan noukitaan hidastelijoita tilanteen mukaan. Ennätys on 25 autoa kerralla (kaverillani Oulu-Kuusamo -tiellä 43!!!).
Kuusamontiellähän näitä välillä jää evoluution haaviin, harmillisen usein tosin vievät myös sivullisia mukanaan. Taitaa siellä viikottain rytistä, jos ei useamminkin.
Vierailija kirjoitti:
Perässäroikkumisen ymmärtää jos ajaa alle suurimman sallitun (todellisen) nopeuden eikä siihen ole olosuhteiden kannlata syytä. Tukit turhaan muiden sujuvan liikkumisen.
Aloittaja voisi miettiä huomioiko mittarivirheen tai ajaako muuten vaan alinopeutta. Jos nämä huomio, eli ajaa suurinta sallittua mittarivirhe huomioiden, silloin yleensä perässä ajava jättää väliä.
Mittarivirheen saa selville vaikka puelimen GPSllä, usein auton mittari näyttää 3-5km/h liikaa.
Suoritan itse juuri ajokorttia ja näitä perässäroikkujia on joka ajotunnilla ollut, vaikka auton perässä selkeä autokoulun merkki.
Ajamista opettelevalla voi vauhti vielä olla hitaampi, vaikkakin ajo-opettaja kannustaa lisäämään vauhtia jos liian matalalle tippuu.
Kun ajokertoja on takana vasta muutama, niin polkimienkin kanssa voi vielä mennä sekaisin, jolloin kaasun sijaan painaakin jarrua. Silloin on kyllä perässäroikkuvan turha ulista peräänajoa, jos aivan pakko olla takaluukussa kiinni ajaessaan ajo-oppilaan perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän yleensä riittävän välimatkan edelläajavaan. Tämä siksi, että ei tarvitse olla niin valpas, jos edelläajava vaikka jarruttaa.
Sitä kyllä ihmettelen, että kun ajamme moottoritiellä jossa on kaksi kaistaa, niin miksi ohittava käykoukkaamassa siihen minun ja edellä ajavan väliin pariksi sekunniksi ja jatkaa sitten taas ohittamista.
Itse, jos lähden ohittamaan otan sallitun maksiminopeuden ja ajan ohituskaistalla kunnes olen ohittanut hitaammat ajoneuvot. Olen mitannut puhelimen gps:llä todelliset nopeudet ja autoni näytössä on myös digitaalinen näyttö ja vakiosäädin.
Eli sä oot just se, joka tukkii koko liikenteen nussuttamalla samaa vauhtia ajavien "ohi" useamman kilometrin ja sit ihmettelet miksi sun perässä roikutaan siellä ohituskaistalla ja mennään oikealta sun ohi?
Nopeusrajoitus koskee myös ohituskaistaa, tottakai siinä nussutetaan samaa vauhtia, eli korkeintaan ylintä sallittua nopeutta. Jos joku takaa tuleva ajaa ylinopeutta siihen taakse roikkumaan, niin roikkukoon siinä, joskus nämä sankarit raivoissaan ohittelee oikealta kaistalta, mikä on siis laitontakin, mutta minkä voi kun pää ei kestä liikenteessä niin sitten se ei kestä, saisi kortit ottaa tuollaisista pois paljon helpommin kuin tällä hetkellä tehdään.
Moottoritiellä oikealta ohittaminen ei ole laitonta. Voit kysyä asiaa poliisilta.
Usein tulee oikealta ohiteltua, ei raivoissani kylläkään. Välillä joku vasemmalla kupannut aasi yrittää kiilata oikealle eteen, kun näkee minun tulevan ohi oikeaa kaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi juuri roikun siellä perässä että pakotan sinut aloituksessa kuvatun kaltaisiin ajovirheisiin ja pääsen niiden myötä helpommin ohi.
Onpa kummallinen tapa ajatella, pakottaa ajovirheisiin? Mikä ajovirhe tuo aloituksessa kuvattu on?
Varmaankin pahin ajovirhe mitä on olemassa! Liikenteen haittaaminen, toisten "kouluttaminen" ja muille tiellä liikkujille vi****leminen aiheuttavat vain lisää(!) vaaraa ja pahoja tilanteita. On väärin roikkua, mutta tämä on vielä paljon pahempaa. Kortti pois tällaisilta ihan ensimmäisenä.
Ei se ole kouluttamista, on pakko ajaa hitaammin, koska takana tuleva ei välitä turvallisuudesta, mitä hitaampi vauhti, sitä pahemmat vauriot jos takana tuleva ajaakin perään. Mulla on usein koiriakin peräkontissa, enkä halua, että ne liitskaantuu. Tosin itse hampaita kiristellen saatan päästä perässä roikkujan ohikin, pysähtymällä esim. bussipysäkille. Turvallisuus menee minulla KAIKEN muun edelle.
Minä koukkaan ihan hampaita kiristelemättä bussipysäkin kautta jos joku on tullut nopeampaa vauhtia eikä ohituspaikkoja löydy. Menetän matka-ajassa muutaman sekuntin, mutta samalla teen kaikkien matkasta mukavampaa ja sujuvaa.
Nimenomaan näin, on tullut kohdattua niin hulluja autoilijoita liikenteessä, että ykkösasia on oma turvallisuus, ihan sama vaikka se takanatulija saisikin juuri mitä haluaa sillä, että päästän ohitse, kunhan on vaarantamasta minun turvallisuuttani. Rekkoihin pidän yleensä todella pitkän välin, enkä mene sinne letkaan turhaan jonottamaan jos en aio ohitse mennä kuitenkaan, samalla varmistan olevani riittävän kaukana jos joku idiootti ajaa nokkakolarin vastaantulevan kanssa rekkaa/sen takana olevaa jonoa ohittaen.
Lisäksi se että jään kauemmas muista tekee myös minun ohittamiseni turvallisemmaksi. Mulla ei ole pitkillä matkoilla koskaan kiire minnekkään, jos joku aikataulu on, niin lähden niin ajoissa, että voin ajaa sen rekan perässä vaikka koko matkan ja pysähtyä pulla-kahvillekkin välissä.
Minä aina painan kaasun pohjaan jos joku tulee perään notkumaan. Sielähän sitten killistelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran joku ajoi takanani kaikki valot täysillä. Luuli kai että nopeuttaa menoa. Minäpä ajoin vielä hiljempää ja jarruttelin myös. Näin edettiin viitisen kilometriä kunnes takana oleva ohitti. Jäi eteeni sitten ajamaan hitaasti. Vaikka kuinka hidastin takana, hidasti kuski edessä. Vihdoin käännyin pois siltä tieltä, auto lähti ajamaan todella kovaa eteenpäin. Napuutelin rekisterin muistiin jo aiemmin ja soitinkin sitten poliisit sen auton perään. Toivottavasti saivat kaaharin kiinni.
idoottimaista sinulta ja toiselta. Jos toinen haluaa ohi, niin miksi estät? Anna tilaa ja anna mennä, paljon turvallisempaa molemmille. nyt sait hänetkin hermostumaan, ja hän teki toisen idoottimaisen ratkaisun.
Jos toinen ajaa nopeampaa, niin ei tarvitse muita opettaa, anna heidän mennä. Ne jää kuitenkin kiinni jossain vaiheessa ylinopeudsta. Sama juttu moottoritiellä, jos lähet ohittamaan bussia 101 km/h tunnissa vaikka on sallittu nopeus 120 km/h olet tien tukkona ja aiheutat heiluri liikettä, se auto viimeisenä joutuu jarruttamaan ja nopeus voi tippua 60km / tunnissa. Eli jos oihitat, aja likenteen mukaan olevaan nopeutta. Se on turavallisin, ja jos et uskalla niin jää rauhallisesti bussin taakse ja aja 100.
Hidastaminenhan nimenomaan auttaa toista ohittamaan.
Ei mottoritiellä, eli jos haluat ajaa hitaasti pysy oikealla kaistalla, jos haluat ohittaa niin aja liikennevirran mukaan, tosin korkein sallittunopeus on 120 km/tunnissa
Varsinainen ongelma ei ole hitaasti ajaminen, vaan kun yhdeksän kymmenestä em. mainituista sankareista ajaa edestakaisin pumppaavaa nopeutta. Pidä siinä sitten prkl turvaväliä.
Mä pyri yleensä hidastamaan jos joku tulee perään turhan liki. Ohihan se varmaan on menossa ja siten pääsee helpommin.
Ei kai nykyään ole niin tallullukoita kuskeja jotka ei turvaväleistä kuulleetkaan.
Itse pyrin pitämään erittäin suuren eron rekkaa. Kerrankin katselin sateessa kun kaukana edessä meni rekka kaks pikkuautoon perässään. Näiden pjattuvalot vilkkuivat jatkuvasti. Olisivat vähän jättäytyneet. Ja joo eivät olleet ohitusaikeissa, sen näki ohituskaistan tullessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi juuri roikun siellä perässä että pakotan sinut aloituksessa kuvatun kaltaisiin ajovirheisiin ja pääsen niiden myötä helpommin ohi.
Onpa kummallinen tapa ajatella, pakottaa ajovirheisiin? Mikä ajovirhe tuo aloituksessa kuvattu on?
Alle maksiminopeuden ajo. Tyypillinen nyssyköiden virhe josta dynaamiset autoilijat kuittaa välittömästi.
Dynaamiset autoilijat!??!?!?!? Tulee mieleen ne ihanat juppivuodetXD
Maanteillä on aikamoinen saavutus jos saa pidettyä turvaväliä edellä ajavaan. Aina löytyy se yksi vatipää kenen on PAKKO päästä siihen väliin esittämään, että jarruvalo palaa ja toimii. Eikö ihmiset osaa edes säädellä omaa ajonopeuttaan? Joka ikinen kerta näkee liikenteessä kuinka edellä ajavan puskuriin suoritetaan KIIHDYTYS, jarrutus, KIIHDYTYS, jarrutus jne. Vai sanooko pieni ääni korvien välisessä tyhjiössä että "hei kiihdytä nyt rivakasti niin edellä ajavan vauhti kasvaa samaan tahtiin" ?
Vierailija kirjoitti:
Maanteillä on aikamoinen saavutus jos saa pidettyä turvaväliä edellä ajavaan. Aina löytyy se yksi vatipää kenen on PAKKO päästä siihen väliin esittämään, että jarruvalo palaa ja toimii. Eikö ihmiset osaa edes säädellä omaa ajonopeuttaan? Joka ikinen kerta näkee liikenteessä kuinka edellä ajavan puskuriin suoritetaan KIIHDYTYS, jarrutus, KIIHDYTYS, jarrutus jne. Vai sanooko pieni ääni korvien välisessä tyhjiössä että "hei kiihdytä nyt rivakasti niin edellä ajavan vauhti kasvaa samaan tahtiin" ?
Teen tuota kiihdytys, jarrutus rumbaa ajaessani pienitehoisella autolla. Kiihdytä vähän ennen mahdollista ohituspaikkaa ja kurkkaan onko turvallista ohittaa ja jos ei niin jatrutan ja jättäydyn taas vähän kauemmas hetkeksi. Ohitus on turvallisempi jos on kerännyt vauhtia valmiiksi.
Tehokkaalla autolla sitten katson vain paikan vaihdan kaistan ja ja annan kaasua. Se se on kyllä kivaa, kun auto lähtee eikä mietiskele.
Vierailija kirjoitti:
Perässäroikkujissa on sellaisia, jotka eivät ole kuulleet turvaväleistä (ovat ajaneet korttinsa kauan sitten, jolloin niistä ei ehkä ole puhuttu) tai sitten eivät vain tajua, mikä se on. Muistan, kun olin yhden ystäväni äidin kyydissä, joka ihmetteli, miksi hänen edellään ajava auto jarrutteli koko ajan. No, siksi, että hän ajoi niin lähellä! Isälleni olen huomautellut turvaväleistä. Ilmeisesti aiemmin tätä ei niin painotettu.
Liikenteessä turhanpäiten jarruttelu ei ole sopivaa, ja lisäksi se on liikenteen vaarantamista. No nyt kysyt itseltäsi, että eikö muka saa itse vaarantaa liikennettä jos toinenkin kerta vaarantaa, niih! Vastaus: Ei saa. Liikentteen vaarantamisesta on vastuussa liikenteten vaarantaja itse, eli et voi poliisin tullessa perustella liikenteen vaarantamistasi siellä että joku toinen on vaarantanut myös. Tämähän ei ole mennyt läpi edes hiekkalaatikolla omalle äidillesi, niin miten kuvittelet sen menevän poliisille läpi?
Vierailija kirjoitti:
Perässäroikkujissa on sellaisia, jotka eivät ole kuulleet turvaväleistä (ovat ajaneet korttinsa kauan sitten, jolloin niistä ei ehkä ole puhuttu) tai sitten eivät vain tajua, mikä se on. Muistan, kun olin yhden ystäväni äidin kyydissä, joka ihmetteli, miksi hänen edellään ajava auto jarrutteli koko ajan. No, siksi, että hän ajoi niin lähellä! Isälleni olen huomautellut turvaväleistä. Ilmeisesti aiemmin tätä ei niin painotettu.
Olen ajanut korttini noin 40 vuotta sitten ja ei silloin puhuttu turvaväleistä, mutta kyllä myöhemmin siitä luin lehdistä ja tuli esille keskusteluissa ihmisten kanssa. Nuo, jotka eivät pidä sitä väliä, ovat vain niitä ihmisiä jotka eivät jostain syystä käyttäydy järkevästi ja toisia huomioon ottaen. Kaikki tunnemme näitä ihmisiä, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän yleensä riittävän välimatkan edelläajavaan. Tämä siksi, että ei tarvitse olla niin valpas, jos edelläajava vaikka jarruttaa.
Sitä kyllä ihmettelen, että kun ajamme moottoritiellä jossa on kaksi kaistaa, niin miksi ohittava käykoukkaamassa siihen minun ja edellä ajavan väliin pariksi sekunniksi ja jatkaa sitten taas ohittamista.
Itse, jos lähden ohittamaan otan sallitun maksiminopeuden ja ajan ohituskaistalla kunnes olen ohittanut hitaammat ajoneuvot. Olen mitannut puhelimen gps:llä todelliset nopeudet ja autoni näytössä on myös digitaalinen näyttö ja vakiosäädin.
Eli sä oot just se, joka tukkii koko liikenteen nussuttamalla samaa vauhtia ajavien "ohi" useamman kilometrin ja sit ihmettelet miksi sun perässä roikutaan siellä ohituskaistalla ja mennään oikealta sun ohi?
Nopeusrajoitus koskee myös ohituskaistaa, tottakai siinä nussutetaan samaa vauhtia, eli korkeintaan ylintä sallittua nopeutta. Jos joku takaa tuleva ajaa ylinopeutta siihen taakse roikkumaan, niin roikkukoon siinä, joskus nämä sankarit raivoissaan ohittelee oikealta kaistalta, mikä on siis laitontakin, mutta minkä voi kun pää ei kestä liikenteessä niin sitten se ei kestä, saisi kortit ottaa tuollaisista pois paljon helpommin kuin tällä hetkellä tehdään.
Jos joku jää vasemmalle kaistalle nussuttamaan niin vaihdan oikealle ja sivuutan hänet. Homma on täysin laillista vaikka amatöörin silmin näyttääkin ohittamiselta.
Sivuuttamisesta oikealta vaan ei saa sakkoja, ohittamisesta saa.
Nimenomaan, jos joku lähtee 120km/h vauhdilla ohittamaan autoa jonka nopeus saattaa seilata 117-122km/h, niin mitenhän nopea ja sujuva tää ohitus on? Monesti tullut vastaan tilanteita, että joku nussuttaa siellä ohituskaistalla, eikä saa edes kiinni sitä "ohitettavaa". Itse sitten vaihtanut vasemmalle kaistalle ja mennyt ihan ilman raivoa muun liikenteen mukana tästä nussuttajasta ohi.
Team Ahma kirjoitti:
Lisäksi kannattaa muutaman kerran käyttää pissapoikaa. Se yleensä tuo turvaväliä nopeasti.
Tää on jotenkin maailman typerin neuvo. Itse olen ilmaisesta lasinpesusta vaan mielissäni.
Vierailija kirjoitti:
Varsinainen ongelma ei ole hitaasti ajaminen, vaan kun yhdeksän kymmenestä em. mainituista sankareista ajaa edestakaisin pumppaavaa nopeutta. Pidä siinä sitten prkl turvaväliä.
Riittävän pitkä turvaväli on just sitä varten, ettei sun tarvitse reakoida toisen nopeuden seilaamiseen. Riippuu tapauksesta mikä on riittävän pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku jää vasemmalle kaistalle nussuttamaan niin vaihdan oikealle ja sivuutan hänet. Homma on täysin laillista vaikka amatöörin silmin näyttääkin ohittamiselta.
Sivuuttamisesta oikealta vaan ei saa sakkoja, ohittamisesta saa.Nimenomaan, jos joku lähtee 120km/h vauhdilla ohittamaan autoa jonka nopeus saattaa seilata 117-122km/h, niin mitenhän nopea ja sujuva tää ohitus on? Monesti tullut vastaan tilanteita, että joku nussuttaa siellä ohituskaistalla, eikä saa edes kiinni sitä "ohitettavaa". Itse sitten vaihtanut vasemmalle kaistalle ja mennyt ihan ilman raivoa muun liikenteen mukana tästä nussuttajasta ohi.
Mielenkiintoisia sanavalintoja henkilöltä, joka väittää, että yhtään ei raivostuta ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivuuttamisesta oikealta vaan ei saa sakkoja, ohittamisesta saa.Nimenomaan, jos joku lähtee 120km/h vauhdilla ohittamaan autoa jonka nopeus saattaa seilata 117-122km/h, niin mitenhän nopea ja sujuva tää ohitus on? Monesti tullut vastaan tilanteita, että joku nussuttaa siellä ohituskaistalla, eikä saa edes kiinni sitä "ohitettavaa". Itse sitten vaihtanut vasemmalle kaistalle ja mennyt ihan ilman raivoa muun liikenteen mukana tästä nussuttajasta ohi.
Mielenkiintoisia sanavalintoja henkilöltä, joka väittää, että yhtään ei raivostuta ;)
Ei se AINA kaikkien kohdalla sitä tarkoita, että liikenteessä käyttäytyisi raivoisasti ja kaasuttelisi autollaan reikä päässä, vaikka ärsyyntyisikin jonkun toisen ajotyylistä.
Olen ajanut 100 km työmatkoja aikoinani päivittäin. Kyllä kuulkaa tuli nähtyä näitä itsemurhakuskeja.
Ajakaa rauhallisesti! Tiellä on muitakin kuin te itse! Painostaminen on ajovirhe josta pitäisi aina ja heti sakottaa erittäin tuntuvasti.
Suomalaisten huonot käytöstavat näkyvät myös liikenteessä.
Sivuuttamisesta oikealta vaan ei saa sakkoja, ohittamisesta saa.