Perässäroikkujat. Huom.
Kun ajat perääni ja jäät siihen kolarietäisyydelle roikkumaan, hyväksy myös se että hiljennän silloin vauhdin mahdollisimman hitaaksi, pääsit ohi tai et.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän yleensä riittävän välimatkan edelläajavaan. Tämä siksi, että ei tarvitse olla niin valpas, jos edelläajava vaikka jarruttaa.
Sitä kyllä ihmettelen, että kun ajamme moottoritiellä jossa on kaksi kaistaa, niin miksi ohittava käykoukkaamassa siihen minun ja edellä ajavan väliin pariksi sekunniksi ja jatkaa sitten taas ohittamista.
Itse, jos lähden ohittamaan otan sallitun maksiminopeuden ja ajan ohituskaistalla kunnes olen ohittanut hitaammat ajoneuvot. Olen mitannut puhelimen gps:llä todelliset nopeudet ja autoni näytössä on myös digitaalinen näyttö ja vakiosäädin.
Eli sä oot just se, joka tukkii koko liikenteen nussuttamalla samaa vauhtia ajavien "ohi" useamman kilometrin ja sit ihmettelet miksi sun perässä roikutaan siellä ohituskaistalla ja mennään oikealta sun ohi?
Nopeusrajoitus koskee myös ohituskaistaa, tottakai siinä nussutetaan samaa vauhtia, eli korkeintaan ylintä sallittua nopeutta. Jos joku takaa tuleva ajaa ylinopeutta siihen taakse roikkumaan, niin roikkukoon siinä, joskus nämä sankarit raivoissaan ohittelee oikealta kaistalta, mikä on siis laitontakin, mutta minkä voi kun pää ei kestä liikenteessä niin sitten se ei kestä, saisi kortit ottaa tuollaisista pois paljon helpommin kuin tällä hetkellä tehdään.
Jos joku jää vasemmalle kaistalle nussuttamaan niin vaihdan oikealle ja sivuutan hänet. Homma on täysin laillista vaikka amatöörin silmin näyttääkin ohittamiselta.
Sivuuttamisesta oikealta vaan ei saa sakkoja, ohittamisesta saa.Nimenomaan, jos joku lähtee 120km/h vauhdilla ohittamaan autoa jonka nopeus saattaa seilata 117-122km/h, niin mitenhän nopea ja sujuva tää ohitus on? Monesti tullut vastaan tilanteita, että joku nussuttaa siellä ohituskaistalla, eikä saa edes kiinni sitä "ohitettavaa". Itse sitten vaihtanut vasemmalle kaistalle ja mennyt ihan ilman raivoa muun liikenteen mukana tästä nussuttajasta ohi.
Ohitus voi olla hidas, mutta ei siellä ohituskaistallakaan saa ajaa kuin ylintä sallittua nopeutta. Jokainen vastaa omista ylinopeuksistaan, et voi vaatia muita rikkomaan lakia, kun et heidän sakkojakaan maksa, jos sellainen tilanne tulee.
Hitaampi voisi antaa tilaa eikä kaikin mahdollisin keinoin estää ohituksia ja muiden liikkumista omaa vauhtia.
Ei tarvitse antaa, jos ajaa ylintä sallittua nopeutta. Se ei ole "hitaan" ongelma jos sinä haluat kaahailla.
Perusmulkku. Jos sinusta joskus tuntuu, että ihmiset hirveästi sinusta pidä niin varmaan pitää paikkansa.
Eihän sitä ole pakko antaa tilaa vaikka oma nopeus olisi mitä. Harvoin alinopeutta ajavatkaan antaa tilaa.
Itse annan tilaa nopeammin etenevälle aina jos mahdollista, käväisen bussipysäkillä tai motarilla oikealla kaistalla. Ei ole yhtään minulta pois enkä todellakaan tajua mitä joku saa siitä, että kerää esimerkiksi ruuhkaa ohituskaistalla. Enkä myöskään voi tilanteessa tietää onko jokin oikeasti perusteltu syy ajaa hieman kovempaa, yleensä ei, mutta joskus voi olla.
Noin 2 kuukautta sitten Tuusulanväylällä Helsinkiin päin ajoi aivan takapuskurissa kiinni tummansininen peugeot- tms. munamankeli. Mitä se hyödyttää roikkua minun perässäni ohituskaistalla, kun edelläni on autoja jolloin en voi itse nopeuteeni vaikuttaa? Väläyttelin jarruvaloja merkiksi turvavälistä ja vaihdoin lopulta kaistaa Kehä ykkösen suuntaan, jolloin munapää meni ohitse. Kuljettajana oli aikuinen mies, joka (esitti että?) kuvasi minua.
Tuollaiseen tilanteeseen olisin tarvinnut tuota pikkukivi-vinkkiä, en kyllä tiedä miten Tuusulanväylällä voisi käväistä pientareen puolella.
Täydellisyydestään hurmioituneen voi olla joskus hankala nähdä asioita laajemmasta perspektiivistä, mutta liikenne on kuitenkin sellainen YHTEINEN järjestelmä, jossa on kaikenlaisia ja -tasoisia ihmisiä ja ajoneuvoja. Parhaidenkin on vaan se hyväksyttävä ja sopeuduttava epätäydellisiin arkisia asioitaan hoitaviin kanssakulkijoihin. Useimmat varsinkaan epävarmat kuskit eivät ole liikenteessä hyvin vuoksi, vaan koska se on heidän elämässään välttämätöntä. On mentävä töihin, kauppaan tai muualle, eikä toimivia julkisia yhteyksiä ole. Huvikseen ajelevat lähinnä täydelliset kuskit päheine autoineen, kun on liiaksi aikaa ja rahaa eikä muuta intohimoa löydy.