Perässäroikkujat. Huom.
Kun ajat perääni ja jäät siihen kolarietäisyydelle roikkumaan, hyväksy myös se että hiljennän silloin vauhdin mahdollisimman hitaaksi, pääsit ohi tai et.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän yleensä riittävän välimatkan edelläajavaan. Tämä siksi, että ei tarvitse olla niin valpas, jos edelläajava vaikka jarruttaa.
Sitä kyllä ihmettelen, että kun ajamme moottoritiellä jossa on kaksi kaistaa, niin miksi ohittava käykoukkaamassa siihen minun ja edellä ajavan väliin pariksi sekunniksi ja jatkaa sitten taas ohittamista.
Itse, jos lähden ohittamaan otan sallitun maksiminopeuden ja ajan ohituskaistalla kunnes olen ohittanut hitaammat ajoneuvot. Olen mitannut puhelimen gps:llä todelliset nopeudet ja autoni näytössä on myös digitaalinen näyttö ja vakiosäädin.
Eli sä oot just se, joka tukkii koko liikenteen nussuttamalla samaa vauhtia ajavien "ohi" useamman kilometrin ja sit ihmettelet miksi sun perässä roikutaan siellä ohituskaistalla ja mennään oikealta sun ohi?
Nopeusrajoitus koskee myös ohituskaistaa, tottakai siinä nussutetaan samaa vauhtia, eli korkeintaan ylintä sallittua nopeutta. Jos joku takaa tuleva ajaa ylinopeutta siihen taakse roikkumaan, niin roikkukoon siinä, joskus nämä sankarit raivoissaan ohittelee oikealta kaistalta, mikä on siis laitontakin, mutta minkä voi kun pää ei kestä liikenteessä niin sitten se ei kestä, saisi kortit ottaa tuollaisista pois paljon helpommin kuin tällä hetkellä tehdään.
Jos joku jää vasemmalle kaistalle nussuttamaan niin vaihdan oikealle ja sivuutan hänet. Homma on täysin laillista vaikka amatöörin silmin näyttääkin ohittamiselta.
Sivuuttamisesta oikealta vaan ei saa sakkoja, ohittamisesta saa.Nimenomaan, jos joku lähtee 120km/h vauhdilla ohittamaan autoa jonka nopeus saattaa seilata 117-122km/h, niin mitenhän nopea ja sujuva tää ohitus on? Monesti tullut vastaan tilanteita, että joku nussuttaa siellä ohituskaistalla, eikä saa edes kiinni sitä "ohitettavaa". Itse sitten vaihtanut vasemmalle kaistalle ja mennyt ihan ilman raivoa muun liikenteen mukana tästä nussuttajasta ohi.
Mielenkiintoisia sanavalintoja henkilöltä, joka väittää, että yhtään ei raivostuta ;)
Kerros nyt, mikä sanavalinta on tuossa se joka mielestäsi saa tuon kirjoittaneen muka raivostumaan.
Hänhän kirjoittaa ihan fiksusti ja neutraalisti.
Team Ahma kirjoitti:
Lisäksi kannattaa muutaman kerran käyttää pissapoikaa. Se yleensä tuo turvaväliä nopeasti.
Jos näin tekee ihan vain suihkuttaakseen perässä ajavaa, kannattaa olla valmis siihen että perässä ajava antaa takaisin kun ohittaa sinut, esim koukkaa eteesi hyvin läheltä että saat kivet, nastat ja kurat autosi päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi juuri roikun siellä perässä että pakotan sinut aloituksessa kuvatun kaltaisiin ajovirheisiin ja pääsen niiden myötä helpommin ohi.
Onpa kummallinen tapa ajatella, pakottaa ajovirheisiin? Mikä ajovirhe tuo aloituksessa kuvattu on?
Alle maksiminopeuden ajo. Tyypillinen nyssyköiden virhe josta dynaamiset autoilijat kuittaa välittömästi.
Toivottavasti nuo dynaamiset autoilijat päätyvät petäjän ympärille autoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi juuri roikun siellä perässä että pakotan sinut aloituksessa kuvatun kaltaisiin ajovirheisiin ja pääsen niiden myötä helpommin ohi.
Onpa kummallinen tapa ajatella, pakottaa ajovirheisiin? Mikä ajovirhe tuo aloituksessa kuvattu on?
Alle maksiminopeuden ajo. Tyypillinen nyssyköiden virhe josta dynaamiset autoilijat kuittaa välittömästi.
Toivottavasti nuo dynaamiset autoilijat päätyvät petäjän ympärille autoineen.
Olen kohta 30v ajanut "dynaamisesti" aina ylinopeutta eikä ole vielä rysähtänyt.
Katsos, nopeusrajoitukset on asetettu niin naurettavan alas että reipaskin ylinopeus on oikeasti ihan vaan sopiva matkavauhti. Kun vaan auto on kunnossa, auto ehjä ja kuski virkeä & selvin päin niin mikäs on kaasua painaessa.
Tilanne koulujen tms kohdalla taajamissa on tietenkin ihan eri juttu.
Nautin ylinopeudella ajosta ja autoilusta!
Ohituskaistakiihdyttäjät on kaikkein ärsyttävimpiä.
Ajetaan 70 km/h ensin kilometritolkulla, sitten alkaa ohituskaista ja nopeus nostetaan siinä leveän tien kiimassa siihen 105 km/h. Jos mielii ohi, on ajettava ihan kunnolla ylinopeutta se hetki. Jos ei mene ohi, niin se edelläajava ohituskaistakiihdyttäjä lyö ohituskaistan lopussa jarrun pohjaan ja matka jatkuu 70 km/h.
Nelostien uudet kamerat ovat lisänneet entisestään tätä ilmiötä vaikka eivät vissiin edes ole toiminnassa. ne on sijoitettu aina just siihen, missä ohituskaista loppuu ja vaihtuu 80 km/h. Nyt jo on niitä paniikkijarruttajia, talven liukkaita vaan odotellessa kun sieltä tulee rekka perään. Kun siis näille ei riitä, että siinä ennen kameraa vauhti on 80 km/h vaan se pitää paniikkijarrutuksella pudottaa sinne 60 km/h tietämille ihan varmuuden vuoksi.
Minulla on ollut kortti 3vk, näistä päivistä en ole ajanut edes puolina.
Ajamiseni on epävarmaa ja vauhti kaikkea muuta kuin tasaista. Tämän muut varmasti huomaavat. En ymmärrä kuskeja, jotka uskaltavat roikkua ihan takana, tätä oli jo autokoulun autolla harjoitellessani. Itse haluaisin kiertää kaltaiseni ja mm. autokoulun auton turvallisen kaukaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vielä varmuuden vuoksi väistää vähän pientareen puolelle.
Toki saattaa pikkukiviä ja vähän isompiakin lennellä takanatulijan keulaan, mutta kun pelottaa se lähellä ajaminen.
Tässä toinen ajovirhe mihin painostaminen yleensä johtaa ja joka edesauttaa ohittamista.
Kyllä tuo painostaminen on tässä se ajovirhe. Opettele ajamaan, niin pääset normaalisti ohi, eikä tarvitse aiheuttaa vaaratilanteita. Tai siirry muunlaiseen tapaan siirtyä paikasta toiseen.
Opetelkaa itse ajamaan ettei tarvitse jurnutella reilusti alinopeutta ja sillä tavalla itse aiheuttaa pitkiä jonoja, tulppapaikkoja ja vaaratilanteita sillä, että ne autoilijat, jotka haluaisivat sujuvasti ajaa sallittua nopeutta, joutuvat ohittelemaan ettei liikenne täysin jumiudu!
Jos jostain syystä ette uskalla ajaa sallittua nopeutta, suosittelen lämpimästi liikkumaan vaikka julkisilla! Nopeusrajoitukset on määritelty täysin sen mukaan, että normaalilla ajokelillä ja kunnollisen ajotaidon omaavat kuljettajat pystyvät kyllä ajamaan sillä nopeudella eikä tarvitse madella etanavauhtia!
Teillä jurnuttajilla on sellainen taipumus, että vetoatte siihen että nopeusrajoitus on vain suurin sallittu nopeus. Joo, onhan se niinkin, mutta turhaan ilman pakottavaa syytä hidastelu aiheuttaa aivan turhia ruuhkia, pitkiä jonoja ja vaaratilanteita! Menkää siis itseenne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vielä varmuuden vuoksi väistää vähän pientareen puolelle.
Toki saattaa pikkukiviä ja vähän isompiakin lennellä takanatulijan keulaan, mutta kun pelottaa se lähellä ajaminen.
Tässä toinen ajovirhe mihin painostaminen yleensä johtaa ja joka edesauttaa ohittamista.
Kyllä tuo painostaminen on tässä se ajovirhe. Opettele ajamaan, niin pääset normaalisti ohi, eikä tarvitse aiheuttaa vaaratilanteita. Tai siirry muunlaiseen tapaan siirtyä paikasta toiseen.
Opetelkaa itse ajamaan ettei tarvitse jurnutella reilusti alinopeutta ja sillä tavalla itse aiheuttaa pitkiä jonoja, tulppapaikkoja ja vaaratilanteita sillä, että ne autoilijat, jotka haluaisivat sujuvasti ajaa sallittua nopeutta, joutuvat ohittelemaan ettei liikenne täysin jumiudu!
Jos jostain syystä ette uskalla ajaa sallittua nopeutta, suosittelen lämpimästi liikkumaan vaikka julkisilla! Nopeusrajoitukset on määritelty täysin sen mukaan, että normaalilla ajokelillä ja kunnollisen ajotaidon omaavat kuljettajat pystyvät kyllä ajamaan sillä nopeudella eikä tarvitse madella etanavauhtia!
Teillä jurnuttajilla on sellainen taipumus, että vetoatte siihen että nopeusrajoitus on vain suurin sallittu nopeus. Joo, onhan se niinkin, mutta turhaan ilman pakottavaa syytä hidastelu aiheuttaa aivan turhia ruuhkia, pitkiä jonoja ja vaaratilanteita! Menkää siis itseenne!
Ylin sallittu nopeus ei ole ainoa sallittu nopeus ja mahdotontakin ylläpitää samaa vauhtia, koska ihmiset ei ole robotteja, sen vuoksi on ihan järkevää ajaa hieman alle ylimmän sallitun nopeuden, huom. hieman, en tarkoita että olisi ok ilman syytä ajaa esim. 20km/h alle ylimmän sallitun nopeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän yleensä riittävän välimatkan edelläajavaan. Tämä siksi, että ei tarvitse olla niin valpas, jos edelläajava vaikka jarruttaa.
Sitä kyllä ihmettelen, että kun ajamme moottoritiellä jossa on kaksi kaistaa, niin miksi ohittava käykoukkaamassa siihen minun ja edellä ajavan väliin pariksi sekunniksi ja jatkaa sitten taas ohittamista.
Itse, jos lähden ohittamaan otan sallitun maksiminopeuden ja ajan ohituskaistalla kunnes olen ohittanut hitaammat ajoneuvot. Olen mitannut puhelimen gps:llä todelliset nopeudet ja autoni näytössä on myös digitaalinen näyttö ja vakiosäädin.
Eli sä oot just se, joka tukkii koko liikenteen nussuttamalla samaa vauhtia ajavien "ohi" useamman kilometrin ja sit ihmettelet miksi sun perässä roikutaan siellä ohituskaistalla ja mennään oikealta sun ohi?
Nopeusrajoitus koskee myös ohituskaistaa, tottakai siinä nussutetaan samaa vauhtia, eli korkeintaan ylintä sallittua nopeutta. Jos joku takaa tuleva ajaa ylinopeutta siihen taakse roikkumaan, niin roikkukoon siinä, joskus nämä sankarit raivoissaan ohittelee oikealta kaistalta, mikä on siis laitontakin, mutta minkä voi kun pää ei kestä liikenteessä niin sitten se ei kestä, saisi kortit ottaa tuollaisista pois paljon helpommin kuin tällä hetkellä tehdään.
Jos joku jää vasemmalle kaistalle nussuttamaan niin vaihdan oikealle ja sivuutan hänet. Homma on täysin laillista vaikka amatöörin silmin näyttääkin ohittamiselta.
Sivuuttamisesta oikealta vaan ei saa sakkoja, ohittamisesta saa.Nimenomaan, jos joku lähtee 120km/h vauhdilla ohittamaan autoa jonka nopeus saattaa seilata 117-122km/h, niin mitenhän nopea ja sujuva tää ohitus on? Monesti tullut vastaan tilanteita, että joku nussuttaa siellä ohituskaistalla, eikä saa edes kiinni sitä "ohitettavaa". Itse sitten vaihtanut vasemmalle kaistalle ja mennyt ihan ilman raivoa muun liikenteen mukana tästä nussuttajasta ohi.
Ohitus voi olla hidas, mutta ei siellä ohituskaistallakaan saa ajaa kuin ylintä sallittua nopeutta. Jokainen vastaa omista ylinopeuksistaan, et voi vaatia muita rikkomaan lakia, kun et heidän sakkojakaan maksa, jos sellainen tilanne tulee.
Vierailija kirjoitti:
Perässäroikkujissa on sellaisia, jotka eivät ole kuulleet turvaväleistä (ovat ajaneet korttinsa kauan sitten, jolloin niistä ei ehkä ole puhuttu) tai sitten eivät vain tajua, mikä se on. Muistan, kun olin yhden ystäväni äidin kyydissä, joka ihmetteli, miksi hänen edellään ajava auto jarrutteli koko ajan. No, siksi, että hän ajoi niin lähellä! Isälleni olen huomautellut turvaväleistä. Ilmeisesti aiemmin tätä ei niin painotettu.
Kyllä se on ihan silkkaa typeryyttä. Ei vaan yksinkertaisesti ymmärretä että reaktioajat ja jarrutusmatkat ei riitä jos jotain tapahtuu. Eivätkä ymmärrä sitäkään että jotain yllättävää voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinainen ongelma ei ole hitaasti ajaminen, vaan kun yhdeksän kymmenestä em. mainituista sankareista ajaa edestakaisin pumppaavaa nopeutta. Pidä siinä sitten prkl turvaväliä.
Riittävän pitkä turvaväli on just sitä varten, ettei sun tarvitse reakoida toisen nopeuden seilaamiseen. Riippuu tapauksesta mikä on riittävän pitkä.
Riittävä turvaväli olisi varmaan muutama kilometri, kun en haluaisi olla koko ajan vakkarinopeudensäädintä räpläämässä.
Vierailija kirjoitti:
Team Ahma kirjoitti:
Lisäksi kannattaa muutaman kerran käyttää pissapoikaa. Se yleensä tuo turvaväliä nopeasti.
Jos näin tekee ihan vain suihkuttaakseen perässä ajavaa, kannattaa olla valmis siihen että perässä ajava antaa takaisin kun ohittaa sinut, esim koukkaa eteesi hyvin läheltä että saat kivet, nastat ja kurat autosi päälle.
Kannattaa varautua siihen että voi tulla jopa pieni kosketus kun alat pelleilemään liikenteessä. Allan on työsuhdeliisari, joten ei ihan herveästi purista vaikka vähän kolisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinainen ongelma ei ole hitaasti ajaminen, vaan kun yhdeksän kymmenestä em. mainituista sankareista ajaa edestakaisin pumppaavaa nopeutta. Pidä siinä sitten prkl turvaväliä.
Riittävän pitkä turvaväli on just sitä varten, ettei sun tarvitse reakoida toisen nopeuden seilaamiseen. Riippuu tapauksesta mikä on riittävän pitkä.
Riittävä turvaväli olisi varmaan muutama kilometri, kun en haluaisi olla koko ajan vakkarinopeudensäädintä räpläämässä.
Adaptiivinen vakionopeussäädin hoitaa asian ja pitää riittävän turvavälin, eikä tarvi näpelöidä vakkaria. Tosi mahtava varsinkin kun pääsee ajamaan jonku toisen perässä, jolla on sopiva matkanopeus ja ajaa tasaista nopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adaptiivinen vakionopeussäädin hoitaa asian ja pitää riittävän turvavälin, eikä tarvi näpelöidä vakkaria. Tosi mahtava varsinkin kun pääsee ajamaan jonku toisen perässä, jolla on sopiva matkanopeus ja ajaa tasaista nopeutta.
Ja kaikilla ei autossaan ole sellaista, mullakaan ei ole koskaan ollut vakionopeudensäädintä.
Vierailija kirjoitti:
Perässäroikkumisen ymmärtää jos ajaa alle suurimman sallitun (todellisen) nopeuden eikä siihen ole olosuhteiden kannlata syytä. Tukit turhaan muiden sujuvan liikkumisen.
Aloittaja voisi miettiä huomioiko mittarivirheen tai ajaako muuten vaan alinopeutta. Jos nämä huomio, eli ajaa suurinta sallittua mittarivirhe huomioiden, silloin yleensä perässä ajava jättää väliä.
Mittarivirheen saa selville vaikka puelimen GPSllä, usein auton mittari näyttää 3-5km/h liikaa.
Ei kannata kuvitella, että olisi mitenkään vakiojuttu tuo mittarivirhe. Kaikissa autoissa sitä ei ole, joten ei ainakaan testaamatta kannata ajella ylinopeuksia.
Team Ahma kirjoitti:
Toimii varsinkin mopopoikiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi, onpas sulla hankalaa :( Ehkä kannattaa käyttää julkisia, jos ajaminen on noin vaikeaa, kun ei voi edes vakionopeudensäädintäkään käyttää :( :( :(
Vierailija kirjoitti:
??? Parasta on jättää hyvä turvaväli ja sopivassa paikassa kiihdyttää omalla kaistalla hyvä alkuvauti, jolloin pääsee ripeästi ohi.
Kaltaisesi toope on se joka ei koskaan pääse ohi ja kerää jonoa kun paremmatkaan kuskit ei mahdu väliin ohituksissa, vaan joutuu ohittamaan kaksi kerralla.
No sehän on näiden perässäajajien oma moka jos jotain sattuu, ei minua kiinnosta vaikka heiltä menisi henki. Itse pidän reilua turvaväliä sillä näin on autokoulussa opetettu.
Itse roikun perässä vain jos edellä ajetaan alinopeutta/ei huomioida mittarivirhettä ja sääolot ei vaadi alhaisempaa nopeutta. Tässäkin ketjussa näkee että se ärsyttää ihmisiä ja se on nimenomaan tarkoitus jos ilman syytä haitataan liikenteen sujuvuutta alinopeudella. Jos ärsyttää muita turhalla alinopeudella, pitää olla valmis siihen että perässäroikkuja alkaa ärsyttämään sinua. Ja jos tahallisesti alkaa suihkuttamaan päälleni tuulilasin pesunestettä, koukkaan tahallani läheltä kun ohitan niin että toivon mukaan lentää kiviä tuulilasiin. Eli ei kannata turhaan ärsyttää ketään liikenteessä.
Sitten on erityistapauksia kuten autokoulu (ope kieltää mittarivirheen huomioimisen) tai vanhat romut jotka ei välttämättä kulje kovempaa kuten joku 80-luvun dieselpaku, näiden perässä en roiku.