Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te ihmiset, jotka ette juuri puhu, kertokaa miksi

Vierailija
26.08.2019 |

Olen tavannut miehen, joka on todella hiljainen. Tykkää minusta kuulemma ja seurastani, mutta puhuu todella vähän. En usko, että tästä tulee hiljaisuuden takia mitään.
Olisin kuitenkin utelias kuulemaan muilta hiljaisilta miksi olette hiljaa ja millaista se on? Odotatteko, että toinen puhuu vai että molemmat vaan on hiljaa? Tykkäättekö kun joku muu puhuu?
Miksi hiljaiset viihtyy seurassa, eikö olisi helpompi olla yksin?
En tarkoita kysymyksiä pahalla, en vain ymmärrä.

Kommentit (1246)

Vierailija
941/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sananlaskut 10:19

Paljossa puheessa vaanii synti, viisas se, joka kielensä hillitsee

Luehan nyt se koko Sananlaskujen 10 luku ja opi! Siinä puhutaan ns hyvästä ja pahasta, viisaasta ja tyhmästä puheesta ja teoista.....

Salomo oli viisas mutta ei tuppisuu!

Vierailija
942/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiljaisuuteen taipuvainen yrittää vastata kysymykseen miksi?, niin hän todennäköisesti vain yrittää väkisin rationalisoida asialle jonkin järkevältä kuulostavan selityksen, joka ei oikeasti pidä paikkaansa.

Alkuperäiseen kysymykseen sisältyy taustaoletus, että puheliaisuus olisi jotenkin keskeinen ominaisuus jolle ei tarvitse olla mitään syytä, mutta todellisuudessa on ihan yhtä loogista kysyä puheliailta, miksi he ovat sellaisia kuin ovat.

Ei näihin asioihin yleensä ole tiedostettuja syitä. Meidän tapaa olla ohjaa niin paljon tuo biologinen puoli.

Joidenkin kohdalla hiljaisuuteen toki on sellaisia syitä jotka liittyvät selkeästi joihinkin elämäntapahtumiin tai vaikka kasvatukseen mutta asiaa yksinkertaistaa liikaa se jos kaikki hiljaiset yritetään profiloida siten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sananlaskut 10:19

Paljossa puheessa vaanii synti, viisas se, joka kielensä hillitsee

Sitähän Salomo juuri tarkoittikin, että sieltä suusta tulee asiallista ja mielenkiintoista tekstiä suusta ulos. Ei tarkoittanut tuppisuumaisuutta.

Luehan jakeet 20 ja 21 niin tajuat.

Vierailija
944/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon ihmisiä, joilla tuskin on mitään älykästä sanottavaa, mutta eivät tajua tätä itse.

Jos AP aloittaisi keskustelua... Toteaisin aika pian: Ok. Päivän Hesari luettu.

Tämä on erikoista, että aina kun avaa suun niin sieltä pitäisi tulla jotain älykästä. Kuulostaa tehokkaalta luovuudentappomenetelmältä.

Vierailija
945/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon ihmisiä, joilla tuskin on mitään älykästä sanottavaa, mutta eivät tajua tätä itse.

Tämä on erikoista, että aina kun avaa suun niin sieltä pitäisi tulla jotain älykästä. Kuulostaa tehokkaalta luovuudentappomenetelmältä.

Tähän liittyen vielä kokemus eräästä kurttuotsasta menneisyydessäni. Ei ollut erityisen hiljainen tapaus mutta puhui vain asia-asiaa. Eli kaikenlaista tieteellisellä näytöllä perusteltavaa, uutisotsikoita, politiikkaa, maailman tilaa, loogisia todennäköisyyksiä. Tosikko isolla teellä. Sitten kun tällainen tavallinen pahaa aavistamaton ilomielinen höpöttelijä sattui juttisille mokoman jurottajan kanssa niin keskustelu päättyi siihen kun hän ohimosuoni sykkien huusi raivoissaan "Noni, no ole sitte hiljaaaa!!". Olin mennyt sanomaan jonkin mutun arkisessa keskustelussamme, joka ei vaikuttanut kerrassaan mihinkään, enkä pystynyt tieteellisin tai loogisin keinoin perustelemaan mielipidettäni. Hän olisi varmasti lyönyt jos sillä ei olisi ollut seurauksia. Voivoi.

Vierailija
946/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai vanhemmiten on tullut pelokkaaksi.  Vaikuttaa tietysti kun nuorena on lytätty, eikä saanut suutaan auki.

Sanomisia väänneltiin, vaikka olisi ollut perheessä käyty yksityinen juttelu, siitä otettiin heti onkeensa. Vielä joku sanoi mikset puolusta itseäsi, siihen oli heti piikki valmiina, että miten suuni tukitaan.

Vierailija
947/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei huvita puhua tyhjänpäiväisyyksiä epäkiinnostavien ihmisten kanssa. Siksi olen usein hiljaa isommassa seurueessa.

Oonki miettiny, et tämmöset on hiljaisilla ajatukset muiden puheista. Mietipä, kun me puheliaat lopetetaan puheemme, kukas sitten puhuu?

No et ainakaan sinä, sillä sinun täytyy punnita joka sanasi niin tarkkaan, ettei sanasi lopulta läpäise julkaisukynnystä. Sitten porukassa istutaan hiljaa. Tulee oikein sellainen suomalainen perinteinen vaivaantunut hiljaisuus.

Itse olen kiinnostunut kaikista ihmisistä. Harva ihminen on sellainen, josta voisin todeta ettei kiinnosta. Minua kiinnostaa se, miksi ihmiset ovat sellaisia kuin ovat. Yleensä vastaus löytynee lapsuuden perheen toimintatavoista.

Niin noh, mua ei ainakaan hiljaisuus vaivaa. Mieluummin istun hiljaa, kuin juttelen tyhjänpäiväisyyksiä.

-eri

Vierailija
948/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hiljaisuus häiritsee, on seura väärää. Oikeassa seurassa hiljaisuus ei häiritse tai ahdista.

Kiinnostaa tietää miten siinä seurassa oikein toimitaan? Ollaanko siinä siis vaan hiljaa?

Ei.

Vierailija
949/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en puhu, mä pussaan!

Vierailija
950/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat ihmiset eivät ole mitenkään erityisen mielenkiintoisia, joten en viitsi ylläpitää puhetta ilman merkittävää sisältöä. Mitään vaikeutta tai jännittävää siinä ei ole, pystyn löpisemään niin aidasta kuin aidanseipäästäkin, jos tilanne niin vaatii. Olen kuitenkin mieluiten ja enimmäkseen omissa ajatuksissani. Jep, epäsosiaalinen introvertti.

Minusta tällaiset ajatukset ovat aina todella kummallisia. Ettäkö on niin itseensä käpertynyt, ettei kykene näkemään muita ihmisiä mielenkiintoisina? Minusta melkein jokaisessa on jotain mielenkiintoista ja olenkin kiinnostunut ihmisistä, heidän kokemuksistaan ja ajatuksistaan, vaikken kaikkien kanssa samaa mieltä olisikaan tai ehkä juuri silloin vasta olenkin kiinnostunut. Ihmiset ovat mielenkiintoisia, komplekseja ja moniulotteisia, jos viitsii antaa hetken itsestään

t. maailmasta kiinnostunut Mensan jäsen, kun joku kuitenkin sen älyn tähän kohta vetää 

Joku puolustusmekanismi varmaan. On monta kertaa kokenut itsensä ulkopuoliseksi, eikä ole onnistunut kasvattamaan kunnollista itseluottamusta, vaan tuntee jäävänsä jalkoihin ja olevansa se pahnanpohjimmainen. Ujoutta pidetään heikkoutena ja moni aikuinenkin yrittää karistaa hissukan viittaa harteiltaan, helpointa se on varmaan juuri tuolla "En ole ujo, mua ei vaan kiinnosta"-mentaliteetilla

Miksi oletusarvoisesti ihmisen pitäisi ylipäätään olla puhelias? 

Voin kyllä suoraan sanoa olevani ujo, mutta ei mua kyllä aina edes kiinnosta keskustella kaikkien ihmisten kanssa. Ei kaikki ihmiset, edes suurin osa, ole mielenkiintoisia, tai eivät ainakaan anna sellaista vaikutelmaa. Moni puhelias ihminen juttelee aika pinnallisia juttuja, jos oikein kuuntelee. Eivätkä hekään anna itsestään mitään.

Vierailija
951/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset kälättää paljon ja aina kun ne kälättää niin sieltä ei tule kuin erittäin harvoin mitään fiksua sanottavaa :D Miehet sentäs useimmiten osaa olla hiljaa ja ne puhuu järkeviä usein toisin kuin naiset.

Vierailija
952/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää puhua jos ei ole asiaa? Minä kuuntelen mielummin.

Vierailija
953/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AatunKrokotiili kirjoitti:

Tuo on vähän sama kun sanoisi "Miksi pitää kuunnella jos ei kiinnosta? Minä puhun mieluummin." Sekä kuuntelu että puhuminen kuuluvat hyviin keskustelu- ja vuorovaikutustaitoihin, molemmat ovat tärkeitä. Harvassa ovat ne jotka osaavat sekä puhua että kuunnella, useimmat osaavat joko tai.

Vierailija
954/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaiset keskimäärin on syväjuntteja eikä täten ja tästä johtuen olisi muuta sanottavaa kuin voivoteltavaa (voi voi kun on homeessa kaikki) typeriä sutkautuksia (ei mene verotukseen) tai joutavanpäiväistä taivastelua (tulee taas vettä taivaalta hehe), syväjuntilla ei ole ns "omia ajatuksia" siksi vaikea puhua mitään.

Vierailija
955/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on että hiljaisissa on enemmän luovia ja monet höpöttelijät taas ei oo luovia. Itse en saa useinkaan sanaa suustani, mutta rakastan ongelmanratkaisua ja taidetta, suunnittelua yms

Vierailija
956/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen ihmisiä, jotka ovat hiljaa silloin, kun ei ole asiaa, mutta silloin, kun on asiaa, osaavat sen kyllä sanoa selkeästi ja asiallisesti.

Sitten tiedän ihmisiä, jotka höpöttävät jatkuvasti, mutta kun pitäisi asiaa puhua, eivät saa sanaakaan suustaan.

Suurin osa ihmisistä on jotain näiden ääripäiden välistä, onneksi.

Vierailija
957/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen kiusalliseksi, jos asioitani udellaan. Siis mitä työtä teen ynnä muuta sen sellaista. Samoin en utele mitään toisista. En kommentoi muiden tekoja. Jos on syytä, voin kehua selän takana jotain poissaolevaa. Omasta mielestäni olen hienotunteinen, kun en mene toisten reviirille.

Vierailija
958/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AatunKrokotiili kirjoitti:

Jos on treffeillä potentiaalisen parisuhdekumppanin kanssa, ja et puhu hänelle mitään, mistä hän voi tietää, oletko sinä sellainen ihminen, josta hän voisi kiinnostua?

Vierailija
959/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näppiksen päällä nukkuja kirjoitti:

Koen kiusalliseksi, jos asioitani udellaan. Siis mitä työtä teen ynnä muuta sen sellaista. Samoin en utele mitään toisista. En kommentoi muiden tekoja. Jos on syytä, voin kehua selän takana jotain poissaolevaa. Omasta mielestäni olen hienotunteinen, kun en mene toisten reviirille.

Olet raskas keskustelukumppani. Viestität, ettet ole toisesta yhtään kiinnostunu. Jos kerron sulle jotain etkä kommentoi mitenkään, puheeni on mennyt viemäriin tai tulee tunne et sieppaat minua salaa etkä kerro mitä sillä teet. Jopa pelkkä seinä keskustelukumppanina olisi turvallisempi.

Vierailija
960/1246 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen syntymää oli hiljaista, kuolemassa on hiljaista.

Ainostaan hiljaisuus on tarpeeksi elegantti kertomaan mitä on todellisuus itse.