Kuinka tollo ihmisen pitää olla, että se luulee parsaa ja parsakaalta samaksi vihannekseksi?
Kommentit (43)
No ei kai kovinkaan tollo, kun molemmilla melkein sama nimi?
Eniten mua hämää se kun englanninkielisisten ruokaohjelmien suomikäännöksissä sekoittavat aina munakoison ja kesäkurpitsan keskenään! Kaksi aivan eri asiaa!
Se on parsakaalia, ei parsakaalta.
Miksi se muuten on suomeksi PARSAkaali?
Muissa maissa se on broccoli tai vastaava. Parsa on asparagus.
Kuinka tollo pitää olla, ettei osaa edes taivuttaa sanaa "kaali"??
No ei se nyt kovin suuresta yleisestä tolloudesta kerro, jos ei osaa tunnistaa jotain kasviksia. Ehkä ei ole koskaan ruoanlaitto tai ruoka suuremmin kiinnostanut.
Kuinka tollo täytyy olla, ettei osaa aikuisena ihmisenä taivuttaa sanaa kaali oikein?
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kovinkaan tollo, kun molemmilla melkein sama nimi?
Sun mielestä ei olisi siis kovinkaan tolloa luulla myös kirsikkaa ja kirsikkatomaattia samaksi? Tai kukkaa ja kukkakaalia? Mansikkaa ja mansikkakaktusta?
Viroksi parsakaali on myös spargelkapsas (=parsakaali) tai asparkapsas. Myös brokoli-nimeä käytetään - virolaiset ovat ahkeria ottamaan vierassanoja käyttöön. Älkäämme menkö samaan retkuun!
Monissa maissa kukkakaali on kaalikukka (cauliflower), mutta Suomessa ja Ruotsissa se on kukkakaali.
En tiedä teistä, mutta minulla menee englanniksi eniten sekaisin grapefruit (greippi) ja grape (rypäle).
Ruotsin kielessä parsakaali on broccoli. Parsa on sparris.
Nuo on jotenkin helpompi muistaa :)
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa kukkakaali on kaalikukka (cauliflower), mutta Suomessa ja Ruotsissa se on kukkakaali.
En tiedä teistä, mutta minulla menee englanniksi eniten sekaisin grapefruit (greippi) ja grape (rypäle).
Myös viroksi se on kukkakaali = lillkapsas.
Ei mene grapefruit ja grape mulla sekaisin.
Ja on myös se Parsan kaupunki. Niillä on jalkapallojoukkue.
Saksaksi myös kukkakaali on Blumenkohl.
Kaalia, ei kaalta. Siiliä, ei siiltä. Viiniä, ei viintä.
Luuleehan peruspalstalainen mauste- ja suolakurkkuakin samaksi asiaksi, joten miksikäs ei...?
Vierailija kirjoitti:
Luuleehan peruspalstalainen mauste- ja suolakurkkuakin samaksi asiaksi, joten miksikäs ei...?
Kun mukaan heitetään vielä avomaankurkku. OMG.
Heh, oon töissä ruokapalvelukeskuksessa, ja meillä kokit puhuu parsasta tarkoittaessaan parsakaalia. Oon aina ihmetelly tätä, mutta en ääneen. Kiva, että joku muukin on kiinnittänyt asiaan huomiota. Onhan ne kaks täysin eri asiaa. Meillä kyllä kokit myös kastelee sormet suussaan vaikkapa muovipussia avatessaan, tosi kuvottavaa.
No niin, rauhoitutaas nyt. Ei ole niin iso asia, että pitää kimmastua.