Lapselta otettu kylässä väkisin puhelin pois ruokailutilanteessa ja se putosi, kenen vika?
6v oli sovitusti kaverinsa luona ruokailemassa. Oli ollut vähän huono päivä ja halusi pelata pöydässä puhelimella. Kaverin äiti kertoi, että oli ensin pyytänyt laittamaan puhelimen pois, sitten kaksi kertaa käskenyt ja kun lapsi ei reagoinut, otti puhelimen, jolloin se putosi näyttö edellä lattialle. Näyttö on nyt reunoiltaan säröillä.
En oikein saanut selvää vastausta, oliko putoaminen lapsen vai tämän ks.äidin vika. Molemmat sanoivat, että se vaan jotenkin livahti käsistä lattialle.
Kenen syy mielestänne on, ja miten toimisit tästä eteenpäin?
Kommentit (88)
Huonosti kasvatettu perheenäiti, ei vieläkään ole oppinut, ettei toisten käsistä oteta mitään. Ja kasvatusvastuussa hänen vanhemmat on syyllisiä.
Ap, miksi et ole kasvattanut lastasi? Puhelinta ei tuoda ruokapöytään koskaan. Taas nykymammalla vanhemmuus ja kasvatus näköjään ihan hukassa.
Ja kummallakaan osapuolella ei ole kotivakuutusta? No, hommaa siihen uuteen puhelimeen, jonka Niko-Jessicallesi nyt käyt ostamassa, edes panssarilasi, niin ei vahinko toistu. Pöytätapojen kasvattaminen olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta sehän me vissiin voidaan unohtaa, vai mitä ap?
Oikeastiko joidenkin mielestä tässä on suurin ongelma se, että lapselta on otettu puhelin kädestä?
Tässä keskustelussa olevat on ilmeisesti niitä samoja, jotka kesäloman loppupuolella kauhistelivat, kuinka nyt joku vanhempi kehtaa vaatia teiniään siivoamaan huoneensa, ylipäätään tulemaan huoneestaan ulos ja olemaan pelaamatta öitä jopa niin, että ottaa sen pelikoneen pois ellei normaali keskustelu pure.
Tietenkään kädestä ottaminen ei ole mikään optimaalinen ratkaisu. Ehkä itse en niin toimisi. Mutta en sitä osaa kauhistellakaan, koska tuskinpa tuo vanhempi on sitä mitenkään väkivaltaisesti riuhtaissut. Itse olisin ehkä kehottanut lasta laittamaan puhelimen pois muutaman kerran ja todennut sitten, että ruokaa saa sitten, kun puhelin on laitettu pois ja että sitä ei meillä selailla pöydässä myöskään silloin kun muut ruokailee eli seuraava osoite on lapsen huone/olkkari tms.
Tuntuu oudolta, miksi lapsi on sanonut vieraammalle aikuiselle vastaan, toki asia erikseen jos on niin tuttu että on kuin osa perhettä. Puhelimen käyttö ruokaillessa ei kuulu hyviin pöytätapoihin, ennemmin purkaa huonoa päiväänsä puhumalla siitä ja pelaamalla sitten ruokailun jälkeen (jos ylipäätään kaverilla ollessa on pakko pelata).
Meilläkin lapsilla käy muutama kaveri, jotka vänkyttävät vastaan. Omilleni olen teroittanut, että moinen on huonoa käytöstä ja niin ei kylässä tehdä - koskaan, ja siihen loppuu kyläilyt, jos alkaa kuulumaan että normaaleista asioista (tyyliin ei lahota sisällä koko aikaa, kädet pestään ennen ruokailua, jne) vääntävät kyläpaikan aikuisten kanssa. Ei tunnu olevan ongelmaa.
Kaukaa haettua on tällaisen perusteella väittää lasta häiriintyneeksi kuten joku teki, mutta herää kysymys, että ap:n kotonako sitten puhelin kuuluu aina ja kaikkialle.
Mitä tulee korvaamiseen, niin jos kyseessä ei tosiaan ole mikään 700-1000 euron puhelin niin anna olla, osta itse uusi tai korjauta (selvitä, kumpi kannattaa, korvaako vakuutus) ja niele harmisi. Lisäksi lapsen kanssa juttutuokion paikka aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en sinänsä epäile tätä tarinaa tuon lapsen tottelemattomuuden osalta, mutta tuo kuulostaa jo uskomattomalta, että lapsen vanhemmat miettivät pitääkö kyläpaikan vanhempien korvata rikkonainen puhelin.
Mun lapsi on jo koululainen, mutta hänelläkin on yksi (myös koululainen) kaveri joka ei tottele meillä ollessaan minua, jankkaa ja tulkuttaa vastaan sekä vinkuu asioita eikä usko mitään ensimmäisestä sanomisesta tai yleensä kolmannestakaan kerrasta.
Tuo lapsi on myös useamman kerran potkinut minua, tullut tökkimään rintojani ja jatkanut vaikka olen kieltänyt, yrittänyt vitsillä repiä housujani alas ja taas jatkanut vaikka olen kieltänyt jne.
Kaikki ruoat on ”en tykkää en syö hyi” ja käytös yleisesti tosi räävitöntä, ei jotenkin kunnioita minua ollenkaan.
En tiedä millainen tuo lapsi on kotonaan, mutta on ihan tavallisesta perheestä jonka molemmat vanhemmat ammatiltaan opettajia.Minkä takia päästät teille tuollaisen kakaran?
Toivottavasti olet vanhemmilleen kertonut lapsen puuhista. Kuulostaa just sellaiselta joka on katsonut hiukan liikaa aikuisten videoita ja seuraavaksi raiskaa jonkun pikkutytön.
Tuon lapsen käytös kuulostaa todella hälyttävältä! Puhuisin vanhemmille tuosta käytöksestä ja tekisin myös lasun.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkäs nyt unohtui se, ettei vahinko poista korvausvelvollisuutta?
Jos lapsi olisi rikkonut kyläpaikan äidin kännykän, vahingossa, niin täällä huudettaisiin kuorossa, että lapsen pitää korvata.
Totta kai kyläpaikka korvaa rikkoontuneen puhelimen.
Ei tuossa käy ilmi kenen kädessä se puhelin oli. Äiti mennyt ottamaan puhelinta, lapsi siinä tilanteessa sählännyt jotain (yrittänyt vaikka laittaa taskuun tai toiseen käteen, selän taa tms) niin sitten on ihan itse pudottanut. Tai vaikka olisikin ollut jo äidin kädessä on lapsi voinut siinä vielä jotain huitoa tms mikä on aiheuttanut putoamisen. Erikoisia olette myös te joiden mielestä "otti pois" tarkoittaa kädestä repimistä tai väkivalloin ottamista... Mut ehkä mäkin tekisin niin, että korvaisin vaan ja hankkiutuisin vähin äänin eroon tuosta perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta toisen kädestä ei saisi ottaa pois väkisin.
Joten, kaverin äiti toimi väärin.
Olisihan se äiti voinut pyytää poikaasi viemään kännykän vaikka takin taskuun, reppuun tai eteiseen tms.
kyse on kuusivuotiaasta, ei 60
Meillä käy semmoinen 60+ jonka puhelin on kasvanut raajaan kiinni.
Vastaa siihen ilman muuta myös ruokapöydässä ja kertoo soittajalle meidänkin kuulumisemme, tarjoilut ym. vaikkemme tunne soittajaa.
Harvassa on yhtä huonokäytöksistä 6-vuotiasta, mutta on niitäkin nähty :D
No pitääkö tätä kysyä? Tottakai se korvaa, joka "käy kimppuun" yrittäen riistää toisen omaisuutta - teko on jo itsessään moitittava.
Kysy, millainen vakuutus naisella on.