Lapselta otettu kylässä väkisin puhelin pois ruokailutilanteessa ja se putosi, kenen vika?
6v oli sovitusti kaverinsa luona ruokailemassa. Oli ollut vähän huono päivä ja halusi pelata pöydässä puhelimella. Kaverin äiti kertoi, että oli ensin pyytänyt laittamaan puhelimen pois, sitten kaksi kertaa käskenyt ja kun lapsi ei reagoinut, otti puhelimen, jolloin se putosi näyttö edellä lattialle. Näyttö on nyt reunoiltaan säröillä.
En oikein saanut selvää vastausta, oliko putoaminen lapsen vai tämän ks.äidin vika. Molemmat sanoivat, että se vaan jotenkin livahti käsistä lattialle.
Kenen syy mielestänne on, ja miten toimisit tästä eteenpäin?
Kommentit (88)
Lapsen vanhemmalle olisi pitänyt soittaa ja sanoa että hakee lapsensa pois koksa lapsi käyttäytyy huonosti. Ei ole mitään syytä mennä repimään kylässä olevalta lapselta mitään kädestä. Riittää kun käskee vanhempia hakemaan lapsensa pois.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pyhäkkö se ruokapyötä on?
Ihan naurettava välikohtaus kaiken kaikkiaan. Mitä sitten, jos on puhelin pyödässä. Mullakin oli aina arkena (juhla-ateriat eri juttu) Aku Ankka vieressä.
Ihan turhaa ruveta opettamaan jonkun naapurin lapselle tapoja. Omilleen toki voi pitää mitä sääntöjä tahansa. Olen kyllä huomannut elämänkulussa, että sääntöuskoivaisista perheistä tulevat ne kaikkein tylsimmät tyypit.
Mäkään en ymmärrä sitä miksi toi kännykkä on joillekin sellainen punainen vaate.
Ja samaa mieltä olen siinä, että ei vieraita voi ruveta kasvattamaan. Kotiin voi käskeä lähtemään jos ne on ihan mahdottomia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta toisen kädestä ei saisi ottaa pois väkisin.
Joten, kaverin äiti toimi väärin.
Olisihan se äiti voinut pyytää poikaasi viemään kännykän vaikka takin taskuun, reppuun tai eteiseen tms.
Olen aika lailla samaa mieltä. Meillä puheimella leikkivä lapsi jää ilman ruokaa eli kehotan poistumaan pöydästä. Jos ei poistu, soitan lapsen vanhemmalle ja ilmoitan, että täällä olisi paketti noudettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se äiti voinut pyytää poikaasi viemään kännykän vaikka takin taskuun, reppuun tai eteiseen tms.
No tarinan mukaan kaverin äiti teki juuri näin.
Jos sun 5-v hakkaa vauvaa lapiolla päähän, niin säkö vaan seisot vieressä ja hoet että lopeta??? Ja jos ei lopeta, niin olet kykenemätön estämään vauvan hakkaamista?
Luettiinko me eri teksti?
Minusta siinä luki, että tämä äiti otti puhelimen, joilloin se putosi lattialle.
"Kaverin äiti kertoi, että oli ensin pyytänyt laittamaan puhelimen pois, sitten kaksi kertaa käskenyt ja kun lapsi ei reagoinut, otti puhelimen, jolloin se putosi näyttö edellä lattialle."
Ilmeisesti luit vaan osan. t:ohis
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettava välikohtaus kaiken kaikkiaan. Mitä sitten, jos on puhelin pyödässä. Mullakin oli aina arkena (juhla-ateriat eri juttu) Aku Ankka vieressä.
Ihan turhaa ruveta opettamaan jonkun naapurin lapselle tapoja. Omilleen toki voi pitää mitä sääntöjä tahansa. Olen kyllä huomannut elämänkulussa, että sääntöuskoivaisista perheistä tulevat ne kaikkein tylsimmät tyypit.
Onnellisimmat perheet on niitä, joilla kokoonnutaan ruokapöytään yhdessä ja jutellaan päivän tapahtumat. Näin meillä, mites teillä?
Pudottajan.
Jos lapsi ei tottele, niin ei voi käydä kylässä.
Eikä aikuinen voi repiä lelua lapsen kädestä.
Korvauksia et kuitenkaan tule saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se, mitä ei kotona opi tai opeteta, niin sen kyllä maailma opettaa. Aivan varmasti.
Mä en sinänsä epäile tätä tarinaa tuon lapsen tottelemattomuuden osalta, mutta tuo kuulostaa jo uskomattomalta, että lapsen vanhemmat miettivät pitääkö kyläpaikan vanhempien korvata rikkonainen puhelin.
Mun lapsi on jo koululainen, mutta hänelläkin on yksi (myös koululainen) kaveri joka ei tottele meillä ollessaan minua, jankkaa ja tulkuttaa vastaan sekä vinkuu asioita eikä usko mitään ensimmäisestä sanomisesta tai yleensä kolmannestakaan kerrasta.
Tuo lapsi on myös useamman kerran potkinut minua, tullut tökkimään rintojani ja jatkanut vaikka olen kieltänyt, yrittänyt vitsillä repiä housujani alas ja taas jatkanut vaikka olen kieltänyt jne.
Kaikki ruoat on ”en tykkää en syö hyi” ja käytös yleisesti tosi räävitöntä, ei jotenkin kunnioita minua ollenkaan.
En tiedä millainen tuo lapsi on kotonaan, mutta on ihan tavallisesta perheestä jonka molemmat vanhemmat ammatiltaan opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni aivan päinvastainen kokemus. Ne, joille on opetettu pöytätavat, ovat hauskaa seuraa päivällisillä. Eivät istu tuppisuuna ihmettelenässä, mistä lasista nyt juodaan.
En olisi ottanut niin vakavasti enkä soittaisi hakemaan pois. Se on vaan kännykkä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tämä puhelimen tippuminen av-mammojen mielestä on äidin vika vaikkei äiti ollut edes paikalla.
Sikahuono kasvatus, ei siinä muuta!
6-vuotiaalle ei kannata antaa puhelinta, jonka rikki meneminen harmittaa. Kuitenkin jossain vaiheessa sen hajottaa tai hävittää. Nyt se rikki meneminen johtui lapsen huonosta käytöksestä, joten en pyytäisi kyläpaikkaa maksamaan mitään. Pyytäisin itse anteeksi lapsen kiukuttelua ja neuvoisin, että ens kerralla eivät ruoki lastani vaan lähettävät kotiin tai soittavat mut hakemaan sen paikalta. Hävettää jos muiden pitää kaitsea mun kiukuttelevaa ja tottelematonta muksua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun 5-v hakkaa vauvaa lapiolla päähän, niin säkö vaan seisot vieressä ja hoet että lopeta??? Ja jos ei lopeta, niin olet kykenemätön estämään vauvan hakkaamista?
Minusta siinä luki, että tämä äiti otti puhelimen, joilloin se putosi lattialle.
"Kaverin äiti kertoi, että oli ensin pyytänyt laittamaan puhelimen pois, sitten kaksi kertaa käskenyt ja kun lapsi ei reagoinut, otti puhelimen, jolloin se putosi näyttö edellä lattialle."
Luin mä senkin mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että tämä äiti rupesi ottamaan kännykkää tämän kädestä.
Et sä voi vieraan lapsen kädestä lähteä ottamaan pois tämän omaa kännykkää tai mitään muutakaan tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
En olisi ottanut niin vakavasti enkä soittaisi hakemaan pois. Se on vaan kännykkä.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni aivan päinvastainen kokemus. Ne, joille on opetettu pöytätavat, ovat hauskaa seuraa päivällisillä. Eivät istu tuppisuuna ihmettelenässä, mistä lasista nyt juodaan.
Näinpä. Ei ne puhelimen räplääjät ole ainakaan googlannut pöytätapoja siinä syödessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin mä senkin mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että tämä äiti rupesi ottamaan kännykkää tämän kädestä.
Et sä voi vieraan lapsen kädestä lähteä ottamaan pois tämän omaa kännykkää tai mitään muutakaan tavaraa.
Ai että lapsi voi tuoda mukanaan puukon tai kirveen eikä sitä saa ottaa pois?
Vierailija kirjoitti:
Mä en sinänsä epäile tätä tarinaa tuon lapsen tottelemattomuuden osalta, mutta tuo kuulostaa jo uskomattomalta, että lapsen vanhemmat miettivät pitääkö kyläpaikan vanhempien korvata rikkonainen puhelin.
Mun lapsi on jo koululainen, mutta hänelläkin on yksi (myös koululainen) kaveri joka ei tottele meillä ollessaan minua, jankkaa ja tulkuttaa vastaan sekä vinkuu asioita eikä usko mitään ensimmäisestä sanomisesta tai yleensä kolmannestakaan kerrasta.
Tuo lapsi on myös useamman kerran potkinut minua, tullut tökkimään rintojani ja jatkanut vaikka olen kieltänyt, yrittänyt vitsillä repiä housujani alas ja taas jatkanut vaikka olen kieltänyt jne.
Kaikki ruoat on ”en tykkää en syö hyi” ja käytös yleisesti tosi räävitöntä, ei jotenkin kunnioita minua ollenkaan.
En tiedä millainen tuo lapsi on kotonaan, mutta on ihan tavallisesta perheestä jonka molemmat vanhemmat ammatiltaan opettajia.
Minkä takia päästät teille tuollaisen kakaran?
Toivottavasti olet vanhemmilleen kertonut lapsen puuhista. Kuulostaa just sellaiselta joka on katsonut hiukan liikaa aikuisten videoita ja seuraavaksi raiskaa jonkun pikkutytön.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen saisi meille jo porttikiellon ja puhuisin kyllä vanhemmillekin huonosta käytöksestä.
Meilläkin on yksi kaveri joka saattaa inttää mulle vastaan eikä tottele. Mun lapsikin kyllästyi tyyppiin eikä jaksanut kaverin käytöstä ja otti vähän etäisyyttä ilman että minä puutuin asiaan mitenkään. enkä harmittele lainkaan että eivät enää kyläile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että lapsi voi tuoda mukanaan puukon tai kirveen eikä sitä saa ottaa pois?
Nyt on kyse kännykästä.
Perusteletko? En saanut tuommoista kuvaa yhdestäkään vastauksesta.