HOAS ei kelvuuttanut 10h siivousta
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006216217.html
"Sofi Kallio siivosi pientä kaksiota kymmenen tuntia, mutta lopputulos ei kelvannut Hoasille"
Kun itse muutin opsikelija-asuntoon uunin ja jääkaapin alla oli niin kauheat likakerrokset etten suostunut siivoamaan itse vaan ilmoitin opsikelija-asuntosäätiölle. Edellinen vuokraaja joutui maksamaan siivouksen.
Kommentit (39)
Siivottu mutta onko kunnolla. Hellan levyä ei ole pata padalla käyty läpi
Opiskelin pari vuotta Ruotsissa, ja siellä tuo loppusiivous on viety ihan eri sfääreihin. Oma vuokranantaja esim tarkisti taskulampun kanssa jokaisen kylppärin kaakelin ettei näy mitään vesipisaroiden jälkiä ja vaati että pesen ulkopuolelta ikkunan joka ei aukea (kolmas kerros). Ja tämä ei ole mitenkään harvinaista, yksi tuttu esim kertoi että hänelle oli valitettu kun 2 ikkunassa oli pesun jälkeen reunassa valumajälki (marraskuussa) ja toinen että vuokranantaja oli vaatinut siirtämään 2,5x2 m kokoisen asuntoon kuuluvan vaatekaapin jotta sen takana olevan seinän ja jalkalistan voisi putsata.
Moni palkkaa siivousfirman, koska voi ostaa siivouksen jossa firma hoitaa kaikki nillityskohteet ilman eri maksua.
Opiskelin pari vuotta Ruotsissa, ja siellä tuo loppusiivous on viety ihan eri sfääreihin. Oma vuokranantaja esim tarkisti taskulampun kanssa jokaisen kylppärin kaakelin ettei näy mitään vesipisaroiden jälkiä ja vaati että pesen ulkopuolelta ikkunan joka ei aukea (kolmas kerros). Ja tämä ei ole mitenkään harvinaista, yksi tuttu esim kertoi että hänelle oli valitettu kun 2 ikkunassa oli pesun jälkeen reunassa valumajälki (marraskuussa) ja toinen että vuokranantaja oli vaatinut siirtämään 2,5x2 m kokoisen asuntoon kuuluvan vaatekaapin jotta sen takana olevan seinän ja jalkalistan voisi putsata.
Moni palkkaa siivousfirman, koska voi ostaa siivouksen jossa firma hoitaa kaikki nillityskohteet ilman eri maksua.
Siivous on taitolaji. Itse joudun työssäni välillä siivoamaan ja voin sanoa, että vuosien kokemus ja oppi on ensisijaisen tärkeää.
Moni siivoaa ihan liikaa (olisko terapiasiivousta tai pätemistä muille kun koti putipuhdas). Mutta ammattisiivooja ei siivoa kohteitaan kuten kotiaan...
Vaikka olen sotkuinen ihminen niin olen hyvä siivooja.
Suosittelen tarkkaa ohjeistusta muuttajille (kysykää neuvoa ammattilaisilta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä teidä mielestä hyvin siivottu??
https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/8c529535d87346b7b3540cf0800dd17f.j…
Niin no, noita ei oo vaivauduttu edes irrottamaan.
Ehkä ei ole edes tiedetty, että ne saa irti. Usko tai älä, opin asian vasta viisikymppisenä. (Ei silti ollut ongelmia Hoasin asunnon muuttosiivouksen kanssa aikoinaan.)
Kyllä noilla rahastetaan.
Lopputarkastus pitäisi tehdä aina vuokralaisen kanssa yhdessä.
Onhan tuo nyt älytöntä, että komerotkin käsketään siivoamaan uudelleen, vaikka ne on jo siivottu kunnolla.
Täälläkin loppusiivous tekemättä mutta asukkaita ei vaadita siivoamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mä muutin hoasille, oli asunto ihan järkyttävässä kunnossa. Keittiö täynnä roiskeita, kylppäri oranssin möhnän peitossa ja lattia tahmea. Soitin hoasille, että tekevät muuttosiivouksen. Kyllä siellä joku oli käynyt ja laskuttanut hoasia, mutta ei se mitään ollut tehnyt. Vieläkin oli lattia tahmea, samat roiskeet keittiössä, paskarannut wc-pöntössä ja eivät edes tiskiallasta pesseet. Ilmoitin hoasille että hei toi siivousyritys vetää teiltä rahat, vaikkei tee mitään ja haluan uuden siivouksen. Hoas väitti, että valehtelen.
Mistä tiedät että oli laskuttanut Hoasia? Jospa Hoas ei teetäkään siivousta vaan ainoastaan laskuttaa pois muuttavaa asukasta.
Olettaisin, että hoasin tilaama siivousyritys ei saa edellisen vuokralaisen henkilötietoja. Kyllä se niin menee, eträ hoa pyytää takuuvuokran hinnalla loppusiivouksen, siivousyritys laskuttaa hoasia ja hoas oikeutetusti pimittää edellisen asukkaan takuuvuokran. Voittajia olivat siivousyrityksen laiskat työntekijät ja edellinen asukas, häviäjä minä. Jos siitä olisi haluttu asumiskelpoinen, olisi edelliseltä asukkaalta pyydetty lisämaksu. Mutta eihän tuolla takuuvuokran hintaisella siivouksellakaan mitään tehty.
Kannattaa valokuvata asunto ja ehkä hakea joku vuokranantajan edustaja tarkistamaan siivous ennen avaimen luovutusta. Itse tein vuosikymmeniä sitten sen virheen, että samassa solussa asui alkoholisoitunut kämppis eikä ovissa ollut lukkoja. Tyyppi asui lähtöni jälkeen kahta huonetta ja minä tietenkin jouduin maksamaan. Siivouslaskun. Tämän jälkeen hain aina jonkun vilkaisemaan huonetta ennen avainten luovuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt älytöntä, että komerotkin käsketään siivoamaan uudelleen, vaikka ne on jo siivottu kunnolla.
Miten toteuttaisit käytännössä lopputarkastuksen yhdessä asukkaan kanssa? Itse teen asuntotarkastuksia (en HOASilla), ja ihan hyvin samana päivänä saattaa lähteä 50-100 asukasta. Ei mitään mahdollisuuksia tarkastaa noin montaa asuntoa samana päivänä. Varsinkaan, jos kohteita on ympäri pk-seutua. Itse tarkastan asunnon yhdessä asukkaan kanssa, jos siihen on aikaa. Muuten tarkastan sitten kun on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa hellan nappulat ihan saastassa !!
No niin on ja hellan luukku aika sotkuinen. Kuva on aika epäselvä joten en heti meinannut huomata luukun tilannetta. Tuollaisen lieden nappulat saa vedettyä irti joten ovat siten helppo putsata. Sitten vaan painaa takaisin paikalleen. Pitää vaan huolen, että menee oikeisiin alustoihinsa.
Eikö ihmisillä ole muuta pätemisen aihetta kuin joku ylihygieenisellä pakkomielteellä steriiliksi jynsätty kämppä? Sairasta tuollainen mikroskoopilla likahiukkasten etsintä ja nillitys. Omaan silmääni nuo kaapit ja hella eivät vaikuttaneet alkuunkaan saastaisilta.
Taitaa olla ihan täysi mielivaltaa nuo HOASeiden sun muiden loppusiivoushärdellit.
Itse asuin aikanaan yh-kodeilla pari vuotta. Odotin esikoista kun muutettiin ja esikoisen ollessa vuoden muutettiin pois.
Siivottiin asunto äitini kanssa. Äitini tekee ammatikseen kotisiivouksia eli kokemusta ja ammattitaitoa oli yli vuosikymmen. Lattia (muovimatto) pestiin lattianhoitokoneella (tms) ja ammattitason siivousaineet oli käytössä. Asunto ei ollut edes mikään likainen alunperinkään. Korjattiin myös pieni kolhu vai mikä painauma olikaan seinästä joka oli tullut ovenkahvasta ja yksi seinä maalattiin samalla kun oli jäänyt tummia jälkiä sängyn päädystä.
Lopputulos ei kelvannut!!
Muovimatossa oli länttejä jotka oli jotain vanhaa vahaa joka oli käytössä kulunut.(oli varmaan jo siinä kun muutettiin kun itse emme lattiaa vahanneet kertaakaan) Nämä läikät näkyi kun aurinko osui lattiaan. Myös hellan levyjen niissä metallisissa rinkuloissa oli vähän tummaa jäänyt.
Ei auttanut muu kuin tehdä vahanpoisto ja vahaus jota varten taas se kone roudattiin asuntoon ja minä jynssäsin sillä välin hellaa kun äitini vahasi.
Se hella oli kuin uusi sen jälkeen ja lattia samoin. Aika paljon vadittu loppusiivoukselta mielestäni.
Takuurahat saatiin täytenä takaisin onneksi kun vihdoin meni läpi.
Vuosia vuosia myöhemmin asuttiin hetki taas yh-kotien asunnossa (muutama kuukausi) ja meiltä laskutettiin uusi lavuaari takuuvuokrasta. En edes tiennyt että oli rikki ja kuinka tarkastaja osasikin katsoa lavuaarin alle jossa pienen pieni halkeama! En ymmärrä mistä oli edes tullut ja epäilen ettei tuokaan ollut meiltä tullut.
Myös sanottiin että parvekkeen oven edessä on vähän murusia ja kysyttiin tulenko itse lakaisemaan ne vai palkkaako siivousfirman ja lähettää laskun. No kävin itse ne lakaisemassa. Pari vetäisyä harjalla ja ne muutamat hiekan jyvät oli pois.
Saatiin taas takuuvuokra lavuaaria lukuunottamatta takaisin.
Ei kiitos enää yh-kodeille jos joku pakko joskus vielä vuokralla asumiseen tulee!
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä teidä mielestä hyvin siivottu??
https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/8c529535d87346b7b3540cf0800dd17f.j…
Nuo nappulat saa helposti irti niin voi pestä kunnolla
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin loppusiivous tekemättä mutta asukkaita ei vaadita siivoamaan
HOASille mallia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toteuttaisit käytännössä lopputarkastuksen yhdessä asukkaan kanssa? Itse teen asuntotarkastuksia (en HOASilla), ja ihan hyvin samana päivänä saattaa lähteä 50-100 asukasta. Ei mitään mahdollisuuksia tarkastaa noin montaa asuntoa samana päivänä. Varsinkaan, jos kohteita on ympäri pk-seutua. Itse tarkastan asunnon yhdessä asukkaan kanssa, jos siihen on aikaa. Muuten tarkastan sitten kun on aikaa.
No sitten ei myöskään ole mitään perusteita laskuttaa asiakasta huvin vuoksi. Ei mitään perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole muuta pätemisen aihetta kuin joku ylihygieenisellä pakkomielteellä steriiliksi jynsätty kämppä? Sairasta tuollainen mikroskoopilla likahiukkasten etsintä ja nillitys. Omaan silmääni nuo kaapit ja hella eivät vaikuttaneet alkuunkaan saastaisilta.
Taitaa olla ihan täysi mielivaltaa nuo HOASeiden sun muiden loppusiivoushärdellit.
Kaikki eivät halua asua lian ja p.skan keskellä! Asunto menee huonoon kuntoon jos sitä ei siivota koskaan!
Vierailija kirjoitti:
No tuo kuulostaa jo ihan älyttömältä.
Tässähän on myös se, että vuokranantaja saa laskuttaa puutteet siivouksessa, muttei enempää. Eli jos jääkaappi on jäänyt siivoamatta, ei saa laskuttaa koko asunnon siivouksesta.