Olen 9. kuulla raskaana ja mies sanoi tappavansa itsensä ennenkuin lapsi syntyy:(
Mikähän saa ihmisen sanomaan noin? Ololaan oltu tähän asti onnellisesti yhdessä. Meni hiljaiseksi kun kysyin, miksi sanoo noin. Ei sanonut mitään.
Kommentit (81)
Eikö ole mitään merkkiä antanut ennen, tuliko ihan yllätyksenä siis tällainen puhe? Halusiko lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole mitään merkkiä antanut ennen, tuliko ihan yllätyksenä siis tällainen puhe? Halusiko lapsen?
Halusi lapsen, mutta on yllättävän outo ollut raskausaikani eli ei esim. tunnustele vatsaani tms.
Sanoi tuon pari päivää sitten jo ja sen jälkeen ollut ihan ok. Mutta jäi kaivelemaan mieltäni, koska ei millään lailla perustellut sanojaan. En uskalla ottaa asiaa puheeksi, ettei suutu enkä voi soittaa mihinkään, kun on ihan normisti ollut sen jälkeen kuitenkin.
Vakava masennus varmaan, mutta mietityttää se että muuten on käyttäytynyt normaalisti... yleensä vakavasti masentunut on kadottanut kokonaan elämänilonsa, sulkeutuu ja on juuri noita itsetuhoisia ajatuksia. Hanki miehellesi apua!
Kuulostaa omituiselta ja huolestuttavalta. Kannattaa pikimmiten hakea apua. Ehkä sinun olisi hyvä kertoa asiasta myös jollekulle luotettavalle läheisellesi (sisarukselle, ystävälle tai vanhemmalle), ettet joudu yksin ajattelemaan ja stressaamaan tuota.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vakava masennus varmaan, mutta mietityttää se että muuten on käyttäytynyt normaalisti... yleensä vakavasti masentunut on kadottanut kokonaan elämänilonsa, sulkeutuu ja on juuri noita itsetuhoisia ajatuksia. Hanki miehellesi apua!
Itsellä tulee mieleen epävakainen persoonallisuushäiriö. Johtuu alunperin lapsuudessa koetuista traumoista ja se voi sitten puhjeta tällaisissa tilanteissa. Äärimmäisen tärkeää on ohjata mies hoitoon, epävakaa vanhempi on kamalinta mitä lapsi voi saada.
Mies on sellainen työnarkomaani suorittaja, aina menossa. En voi hankkia hänelle apua, jos hän itse ei sitä halua. Ajattelin, jos pelkää vaan että lapsi ei ole normaali tai jotain? Mies nytkin autotallissa korjaamassa autoa ja on sellainen äijä olevinaan kuitenkin...:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulee mieleen epävakainen persoonallisuushäiriö. Johtuu alunperin lapsuudessa koetuista traumoista ja se voi sitten puhjeta tällaisissa tilanteissa. Äärimmäisen tärkeää on ohjata mies hoitoon, epävakaa vanhempi on kamalinta mitä lapsi voi saada.
Voisi olla mahdollista. Mies on luonteeltaan kyllä aika erikoinen. Saattaa mieliala vaihtua yhtäkkiä ilman syytä ja toimii kovin impulsiivisesti aina. Kannattaako tätä suhdetta edes jatkaa enää lapsen takia? ap.
Jos tuollaista sanoo niin hyvin todennäköisesti sen toteuttaa. Eikä sen jälkeen "käyttäydy normaalisti" tai ole terve, jos ei suostu siitä puhumaan, vaan hän välttelee asiaa ja suunnittelee sitä hiljaa mielessään.
Siitä on leikki kaukana kun joku ns normaali ja terveeksi kuviteltu sanoo noin. Se normaali elämä voi olla pitkälti pelkkää esitystä ja kuolema tulee yllätyksenä omaisille.
Mä veisin sen miehen nyt ja heti lääkäriin. Väkisin, riidellen, huutaen, miten vaan. Ja pyytäisin saattoapuun jonkun vahvan kaverin, koska mies voi oikeesti vaan mennä lukkoon ja karata tilanteesta ja ahdistettuna toteuttaa uhkauksensa.
Mutta nyt ap miehen tilanne on vakavampi kuin ikinä. Soita sen vanhemmille, sen ystäville, pakota lääkäriin tarpeen mukaan saikulle.
Soita apua itsellesi. Mies voi k'ydä kimppuusi ihan vaan hulluuttaan. Tehköön itselleen tahtonsa mukaisesti.
Ei tuollaista voi sivuuttaa. Älä nyt mieti sitä lasta vielä, se ei oo vielä täällö. Mieti miten voit auttaa miestä, joka ei ehkä oo täällä enää parin viikon päästä.
Jotenkin tuntuu että sun ap pitäisi itse päästä myös jonnekin turvaan. Pystytkö hankkimaan apua vanhemmiltasi, ystäviltäsi..? Soita johonkin kriisipuhelimeen myös, palstan tietäjät voisi kertoa että mihin kannattaa soittaa.
Kiitos kommenteista. Mä sanon miehelle kun tulee nukkumaan tuolta, että joko kertoo mulle mikä painaa tai lähdetään huomenna kriisiapuun. Olen ihan paniikissa ja synnytys voi tapahtua milloin tahansa nyt.) ap.
Miehesi ei ole terve. Myös sinä tarvitset nyt jonkun turvallisen henkilön, jonka luokse menet, esimerkiksi vanhempasi.
Ei kuulosta omaan korvaani tasapainoisen ihmisen puheelta, mutta itsepä te naiset kaiketi miehenne osaatte valita :o
Ei kannata sanoa suoraan ”huomenna haetaan apua”. Jos on tosissaan asian kanssa, niin tuollaiset puheet voi vaan pelästyttää ja miehesi voi lähteä karkuun.
Soitto kriisipuhelimeen: https://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskus…