Mitä teillä syötiin ysärillä?
Viikonloppuina itse tehtyä pizzaa, viikolla eineksiä (ne oli paaaljon hyväksytympiä sillon) ja yksinkertaista safkaa kuten uunibroileria, keittoja, kananmunaa + perunaa, tonnikalapastaa ja kananmunakastiketta. Ei mikään terveellinen menu lapselle.
Kommentit (212)
Perunaa ja lihaa eri muodoissa. Kurkkua ja tomaattia myös.
En minä muista mutta sen muistan että silloin kyllä juotiin niin perkeleesti.
-Arska
Harmillisen paljon sitä mitä me lapset halusimme syödä, eli niitä einespizzoja, lihapiirakoita ja muuta roskaa. Ja lisänä paljon kokista. Äiti piti leipomisesta ja hänen tekemiään herkkuja oli myös aina tarjolla.
Kun tällä taustalla sitten intoilin kerran (about 9-vuotiaana jonkun lehtiartikkelin perusteella) että hei, sitähän voi lähteä juoksemaan ja ottaa lenkistä aikaa ja katsoa miten suorituskyky paranee, äiti vastasi tuhahtamalla että "ei tuommosista koskaan mitään tuu". Jee! Onnee loppuelämään s__tanan kersa.
Olen vm -75 eli olin teini-ikäinen ysärillä. Mutsi ei osannut eikä tykännyt kokata, joten pääasiassa mentiin eineksillä. Silloin einekset oli ihan normiruokaa eikä mikään soo-soo. Ja mä olen aina ollut ihan normaalipainoinen, joten ei ne mitään lihottaneetkaan. Uskon, että paino pysyi kurissa, koska silloin ei ollut nettiä ja ei tullut maattua koko ajan sohvalla. Joka paikkaan menin fillarilla (koulumatka yhteen suuntaan 5 km), talvella kävellen. Kaupassa käytiin fillarilla ja kävellen.
Meillä oli lähes aina ruokana Saarioisten roiskeläppäpizzoja, Billy's pakastepizzoja, myös muita pakastepizzoja, kalapuikkoja & ranskiksia, pakastepullaa välipalaksi, jauhelihakeittoa, jugurtteja, vanukkaita, makarooni-jauhelihamössöä ja jotain mikrouunivalmiita kiusauseineksiä.
Esim. jauhelihaa ja spagettia tai nakkeja ja perunamuusia. Joo vanhempani eivät olleet ruokaintoilijoita ja ihan perus terveystieto oli hukassa.
Jauhelihaa keitossa perunan ja porkkanan kanssa tai nakkikastiketta muussilla. Siinäpä se grillikautta lukuunottamatta, jolloin oli jauhoisaa lenkkiä mauttomalla miedolla sinapilla ja ketsupilla. Juomana aina maito, joka oli pakollinen koska siksi. Ruisleipä voilla sallittu väliaikana.
Keittoja ( lihakeittoa, kalakeittoa, kesäkeittoa,nakkikeittoa) lohta usein viikonloppuina, samoin lihapataa tai täytettyä jauhelihamureketta. Kaalikääryleitä, kermaviilipohjaisia kastikkeita pernoiden kanssa. Kanamunakastiketta, nakkikastiketta, perunoiden kanssa.
Riisiä ja kanaa, risoton tapaista riisimössöä.
Itse tehtyä pitsaa joskus. Joskus syötiin uuniohrapuuroa.
Meillä ei syöty jostain syystä makaroonia/pastaa juuri koskaan🤔 paitsi ruokaisassa salaatissa.
Kävimme myös melko säännöllisesti ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Keittoja ( lihakeittoa, kalakeittoa, kesäkeittoa,nakkikeittoa) lohta usein viikonloppuina, samoin lihapataa tai täytettyä jauhelihamureketta. Kaalikääryleitä, kermaviilipohjaisia kastikkeita pernoiden kanssa. Kanamunakastiketta, nakkikastiketta, perunoiden kanssa.
Riisiä ja kanaa, risoton tapaista riisimössöä.
Itse tehtyä pitsaa joskus. Joskus syötiin uuniohrapuuroa.Meillä ei syöty jostain syystä makaroonia/pastaa juuri koskaan🤔 paitsi ruokaisassa salaatissa.
Kävimme myös melko säännöllisesti ravintolassa.
Ja meillä oli ruuan kanssa salaattia tai höyrytettyjä kasviksia
Maksakastiketta, jauhelihakastiketta, ranskalaisia ja nakkeja, puuroja, keitettyjä nakkeja, pyttipannua, jauheliha- tai hernekeittoa, lihapullia, purkkilihaa....
Aamu- ja iltapalaksi vanukkaita, muroja, leipää tai jogurtteja.
Harvoin oli hedelmiä tai kasviksia tarjolla.
Kuten aiemmat sanoi niin paljon eineksiä tai puolivalmisteita. Oli myös mehuja ja kaakaota juotavaksi.
Jauhelihakastiketta ja -keittoa, lihapullia, makaronilaatikkoa, kalakeittoa, makkara- ja nakkikeittoja ja -kastikkeita, karjalanpaistia, uunikalaa, itsetehtyä pizzaa ym. Joskus myös broileria. Lisukkeena yleensä perunaa sekä raasteita. Kurkkua, porkkanaa, paprikaa. Äiti teki ruisleivän itse, päälle juustoa tai T-kaupan lihatiskin gotleria :)
Marjoja, marjapuuroa, kiisseleitä ja hedelmiä syötiin välipalana. Ja weetabixejä. Joskus oli riisimuroja. Äiti leipoi joka lauantai leivän lisäksi pullaa ja marjapiirakoita. Ja lanttukukkoa ja karjalanpiirakoita silloin tällöin.
Ja olin kateellinen niille, joilla oli kotona maustettua jugurttia, vanukkaita ja "kaupan leipää" :D
Aika paljon lihaa ja perunaa. Riisiä todella harvoin, pastasta lähinnä makaronia.
Joskus ysärin alkupuolella syötiin ainakin silakkalaatikkoa ja paistettuja "läskinpaloja".
Äiti teki usein keittoja, mm. hernekeittoa kuivatuista herneistä ja mukaan jauhoklimppejä. Kesäkeittoa, lihakeittoa, nakkikeittoa, makkarakeittoa, mitä milloinkin.
Edellisen päivän keitinperunoista tehtiin paistiperunoita. Kanankoipia oli joskus. Välillä oli ranskalaisia ja nakkeja, makkaraa tai kalapuikkoja. Jauhelihamureketta tai lihapullia. Lättyjäkin joskus.
Oli pöydässä kasviksiakin, mutta ainakin ysärin loppuun asti mentiin pitkälti porkkanaraasteen, kurkku- ja tomaattiviipaleiden tai puolukkasurvoksen voimalla.
Joskus viikonloppuisin tehtiin itse pizzaa tai lämpöisiä leipiä.
Mitään pakastepizzoja ei kai ostettu kuin vasta 2000-luvun puolella, kun olin itse teini. Mehua ja kaakaota meillä sai juoda vapaasti, oli sekä kaupan mehua että itse keitettyä. Limsat kuuluivat juhliin ja viikonlopun spesiaalitilanteisiin. Karkkipäiviä ei ollut, ja kotona oli aina pullaa, keksejä, jäätelöä tai muuta makeaa.
En muista, että muuten eroaisi nykyruoastani, ainoastaan talouskyljyksiä syötiin lisäksi. Edullisia olivat.
En ole kyljyksiä nähnyt sitten kasslerleikkeiden tulemisen. Kyljyksien paistamiseen minulla oli aivan älyttömän hyvä ohjekkin.
Vierailija kirjoitti:
En muista, että muuten eroaisi nykyruoastani, ainoastaan talouskyljyksiä syötiin lisäksi. Edullisia olivat.
En ole kyljyksiä nähnyt sitten kasslerleikkeiden tulemisen. Kyljyksien paistamiseen minulla oli aivan älyttömän hyvä ohjekkin.
Meilläkin oli kyljyksiä, yleensä sunnuntaisin. -12-
Vai eineksiä, kun 90-luvulla oli 500 000 työtöntä. Monilla lapsiperheillä ei ollut varaa hyvä kun vaippoihin saati sitten eineksiin.
Varmaan olitte sitten varakkaitten lapsia. Meidän perheessä tehtiin itse miltei kaikki ruoat. Lasten purkkiruoat olivat luksusta.
Ja töitä tehtiin heti, kun jotakin saatiin.
Vierailija kirjoitti:
Vai eineksiä, kun 90-luvulla oli 500 000 työtöntä. Monilla lapsiperheillä ei ollut varaa hyvä kun vaippoihin saati sitten eineksiin.
Varmaan olitte sitten varakkaitten lapsia. Meidän perheessä tehtiin itse miltei kaikki ruoat. Lasten purkkiruoat olivat luksusta.
Ja töitä tehtiin heti, kun jotakin saatiin.
3 roiskeläppäpitsaa sai kahdella eurolla kolme.
Ei syöty vttu mitään kun oltiin niin lamasia.
Lapsuudenkodissani tehtiin monipuolisesti kotiruokia, samoja kuin nykyäänkin: kalakeittoa, jauhelihakastiketta ja perunoita, uunilohta, italialaisia, kreikkalaisia ja aasialaisia ruokia jne. Perheemme lempiruoka 90-luvulla oli kreikkalainen moussaka. Tuoreita vihanneksia ja salaattia oli joka aterialla.
Äitimme oli kotiäitinä ja tykkäsi ja tykkää edelleen ruoanlaitosta. Kiitos äitimme, meillä syötiin aina hyvää ja terveellistä ruokaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Aika samaa kuin nykyäänkin, hyvääeuokaa laadukkaista raaka-aineista.
90-luku ei niin kovasti poikkea tästä päivästä. Iso ero on 80-lukuun ja sitä edeltävään aikaan.
Flöörää.
Ja nyt on dementia.