Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero vauvasta hirvittää

Vierailija
25.08.2019 |

Mies oli varannut yllätykseksi lomamatkan meille kahdestaan, koska viimeiset 7kk ovat olleet todella raskaat. Ollaan 3 yötä poissa. Yllätys oli aivan ihana, mutta meillä on 8kk ikäinen lapsi. Nyt luin sitten netistä, että lapsi saisi olla ikävuotta kohden yökylässä, ja voi traumatisoitua pahoin erosta vanhemmista. Iski ihan kauhea ”paska mutsi”-fiilis ja paha olo :/ Pitäisikö vaan jättää menemättä?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan mukaan ottaminen ei ole mahdollista, sillä kyseessä on äkkilähtö ja passia ei ehdittäisi saamaan. Joten lennolta pois jääminen on ainoa vaihtoehto. Tänne on tulossa tuttu hoitaja joka käy monta kertaa viikossa muutenkin ja lapsemme viihtyy hänen kanssa todella hyvin. Uskon, että pärjäävät paremmin kun hyvin. Mutta sitä mietin, että voiko siitä oikeesti jäädä aikuisuuteen asti traumoja että ”vanhemmat on hylännyt”?

Ap

Ap, 3 vrk on niin pitkä aika, että lapsi kyllä ehtii tajuata, ettei teitä enää ole. Tämä ei kuitenkaan itsessään aiheuta traumaa.

Ratkaisevaa on kaksi seikkaa: ensinnäkin se, millä asenteella jätät lapsen. Jos näytät liikaa surkunaamaa, viestität, että lapsi tulee säälittävästi hylätyksi. Se on siemen epäilylle lapsen mielessä. Toiseksi, ratkaisevaa on se, kuinka hyvin hoitaja oikeasti kykenee täyttämään lapsen toiveet. (Vrt. pakkosyöttö letkulla tai nukuttaminen pillereillä - homma houdettu, mutta psykologinen vaurio ilmeinen). Oletko varma, että hoitaja klaaraa vaikeatkin tilanteet hermostumatta? Varo, jos hän on luonteeltaan esim. liian leppoisan oloinen, koska silloin et tiedä mitä päässä liikkuu ja mistä napsahtaa... avoimempi on sikäli turvallisempi.

Varaudu siigen, että paluusi jäljeen lapsi suhtautuu sinuun kuin vieraana; hyväksy hänen tunteensa ja se tosiasia, että hylkäsit hänet - se ei oke välttämättä katastrofi. Asenteesi ratkaisee eniten!

Passin tilalle voi tietääkseni saada pikaluvan.

Miettikää tarkoin, mitä haluatte. Jos vain pakenette ongelmua, niitä voi tulla lopulta vain enemmän.

Tietysti on hyvä asia, jos irtiottoakin on... pääsiallinen työsi on kuitenkin lapsesta huolehtiminen. Pystyisitkö nauttimaan matkasta juuri nyt?

Vai että on äiti oikein hylännyt kun on kolme yötä pois kotoa! Miksi sinulla tarve syyllistää toista äitiä? Oletko noin epävarma omasta äitiydestäsi? Tuntuu että nämä netissä liikkuvat "säännöt" siitä kauanko äiti voi olla pois lapsensa luota on juuri niiden kateellisten äitien kehittämiä jotka eivät itse koskaan pääse minnekään reissuun. Tulee sitten parempi mieli kun uskottelee itselleen että ei edes halua reissuun kun on parempi äiti kuin ne jotka pääsevät joskus pienelle lomalle. Kaikki lapsethan kun ovat tunnetusti täysin samanlaisia ja he reagoivat kaikkeen täysin samalla tavalla joten kyllä nämä tuomitsijat tietävät paremmin kuin lapsen oma äiti.

Lapsi kokee vanhempien poissaolon hylkäämisenä. Ei pienet lapset ymmärrä puheesta mitä vanhempien loma tarkoittaa. Ei edes sitä, että äiti tulee takaisin jonkun tietyn ajan päästä. Lapselle aika ilman vanhempia vain jatkuu ja jatkuu ja vanhempia ei näy, ei kuulu. Ikävä kaivaa mieltä ja sydämen valtaa suru. Aikuinen osaa katsoa kellosta ja ymmärtää, että kun nukun yhden tai kolme yötä niin näen vauvan taas. Vauvalle tuota aikaa ja ymmärrystä ei ole.

Ap, en sinuna lähtisi matkalle. Et voi tietää millaisia syviä vauriota lähtösi tekee lapselle. Ja todellakin ne vaikuttaa koko lopun elämä. Kiintymyssuhde vaurioituu.

Vierailija
42/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas ketju jossa aivopestään tuoreita äitejä, että vain he kelpaavat lapsensa hoitajaksi.

Turvallinen tuttu hoitaja kyllä osaa asiansa ja äiti saa hetken hengähdystauon.

Olishan se nyt kamalaa, jos lapsen elämä olisi pilalla, jos vaikka äiti joutuisi sairaalaan.

Jos äiti tarvitsee hengähdystaukoa omasta lapsestaan, ei ole mitään järkeä lähteä isän kanssa lomailemaan! Isä jää lapsen kanssa, äiti lomailee - koska ongelman ydin ei ole se lapsi vaan puoliso, joka ei ole kasvanut aikuiseksi. Joku 4 vrk parisuhdeloma on osoitus siitä, että mies ei edes halua selvittää ongelman ydintä, hän tarjoaa oman laiskuutensa vastineeksi ylläriloman.

Kun ap palaa kotiin, ei mikään muu ole muuttunut kuin se, että lapsi takertuu äitiin kahta kamalammin parin viikon ajan.

Lapselle ei ole hyväksi se, että yllättäen joutuu eroon emosta. Tunti, kaksi tai kolme kerrallaan on erossaolon opettelua, mutta monta vuorokautta peräkkäin kertoo vain siitä, mistä tutkijat jo nyt kirjoittavat artikkeleja eli nykyaikuisten pohjattomasta itsekkyydestä. Lapsi pärjää, koska sen on pakko, mutta millainen ihminen osoittaa lapselleen rakkautta hylkäämällä tämän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositushan on, että yksikin yö on tuon ikäiselle liikaa. Tässä on kyse kolmesta yöstä. Vasta vuoden ikäinen lapsi pystyy säilyttämään muistikuvan vanhemmistaan vuorokauden ajan.

Ja nämä sairaalaan joutumiset yms. mistä täällä on mainittu ovat poikkeustilanteita, jotka ovat vähän eri asia kuin parisuhdeloma.

Jos pystyt jättämään vauvasi ja nauttimaan lomasta ilman häntä, niin lähde vaan. Yleensä kiintymyssuhde toimii molempiin suuntiin eikä äiti pysty olemaan vauvasta erossa kauempaa kuin mitä vauvakaan pystyy olemaan erossa äidistään.

Joo ei sitä parisuhdetta kannata hoitaa, keskittyy nyt vaan lapseensa seuraavat 18 vuotta ja ignoraa miehen. Eihän miehellä eikä parisuhteella ole mitään merkitystä, kerran vauva on tehty!

Sitten AP itkeekin vuoden päästä kun mies tahtoo eron.

AP, jos teillä on hyvä ja luotettava huoltaja niin reissuun vain. Kyllä, sydäntäsi varmasti riipii olla erossa ihanasta vauvastasi muutaman yön, mutta hän pärjää. Hoida siis myös parisuhdettasi.

Mikä on sellainen parisuhde, joka ei kestä arkea? Jos mies ei todellakaan ymmärrä, että hän on osa perhettä, ei pelkästään parisuhteen toinen osapuoli, niin se lähtee joka tapauksessa. Tosin ap:n tapauksessa se retostelee ensin monta kuukautta, että reissunkin sulle hommasin, mutta sielläkin kaipasit vauvaa etkä p...ep...a.

Vierailija
44/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa vanhemmat jättivät puolivuotiaan viikoksi ja hieno idea oli se, että imetyskin päättyi samalla. Lapsi oudoksui vähän aikaa kun palasivat.

Kyllä hän varmaan kestää tuon 3 päivän reissunne. Varsinkin jos hoitaja tulee kotiin ja ympäristö pysyy tuttuna ja saa nukkua tutussa sängyssä.

Hoitajaa on hyvä tavata päivittäin ennen matkaa ja harjoitella etukäteen nukkumaan menoa, niin selviydytte kaikki hyvin.

Vierailija
45/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen sitten huithapeli. Lapsi on nyt 12 ja ihan täyspäinen. Kun hän oli 9 kk, olin kymmenen päivää Sveitsissä Alpeilla kaverin kanssa. Mieheni ja hänen äitinsä hoitivat lapsen. Hyvin oli mennyt.

Mahdolliset ongelmat tulee yleensä esiin vasta kolmekymppisenä. Ja teini-ikäkin vielä... parempi tosin että kapinoi silloin, kuin vanhempana!

Hyvä tietää, että vaikka olen ihan tasapainoinen parikymppinen, voi elämäni olla ihan murusina kymmenen vuoden kuluttua siksi, että vanhempani hoitivat parisuhdettaan pitkillä viikonlopuilla ollessani 9+ kk vanha!

Vierailija
46/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 1v lapsi eikä olla vielä kertaakaan jätetty vauvaa yöksi muiden hoidettavaksi. Ehtiihän sitä myöhemminkin.

Vierailija
47/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pystyisi tuohon. Kolme vuorokautta erossa on liian pitkä aika. Ei tulisi mikään nautinnollinen loma vaan pikemminkin kidutusmatka. Mutta jokainen päättää itse mitä tekee.

Vierailija
48/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva mukaan tai perutte/siirrätte matkaa.

Hylkäämisen sato korjataan vasta myöhemmällä iällä. Tiedän mistä puhun :(

Vierailija
49/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan mukaan ottaminen ei ole mahdollista, sillä kyseessä on äkkilähtö ja passia ei ehdittäisi saamaan. Joten lennolta pois jääminen on ainoa vaihtoehto. Tänne on tulossa tuttu hoitaja joka käy monta kertaa viikossa muutenkin ja lapsemme viihtyy hänen kanssa todella hyvin. Uskon, että pärjäävät paremmin kun hyvin. Mutta sitä mietin, että voiko siitä oikeesti jäädä aikuisuuteen asti traumoja että ”vanhemmat on hylännyt”?

Ap

No ei jää mitään traumoja! Sen kun lähdet ja nautit ansaitsemastasi pikku lomasesta. Lapsi viihtyy ja pärjää hyvin tutun hoitajan seurassa.

Sinulla on ihana mies, ole iloinen siitä! Palstamammat maalailevat kauhukuvia, koska ovat kateellisia, heidän omat miehensä eivät ikinä keksi mitään. Ja kaikenlaiset tutkimukset voi jättää omaan arvoonsa ja käyttää ihan sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.

Minä olen kasvattanut omat lapseni jo aikuiseksi ja joutuivat kyllä olemaan vauvanakin hoidossa. Ihan täysijärkisiä noista on tullut ja meillä on edelleen hyvät ja lämpimät suhteet.

Koulutuksesi? Oletko alan asiantuntija, kun voit kertoa noin varmasti, että "no ei jää mitään traumoja".

Vierailija
50/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei sun ole pakko lähteä.

Kuuntele itseäsi.

Ihan turha ottaa stressiä vauvan jättämisestä. Ei tarvi jättää.

En kyllä ymmmärrä miestä, että miksi vauva pitäisi jättää? Teillä on nyt perhe. Vauva on perheenjäsen ja äidin ja vauvan suhde on spesiaali.

Jotkut voi jättää, sinä et kuulosta kuuluvan siihen porukkaan. Enemmistö ei jättäisi seitsenkuista muille yöksi.

Näin luulin.

Itse en jättänyt enkä jättäisi.

Vierailija
51/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuttu hoitaja hoitaa jo monta kertaa viikossa niin miksi tuo 3 päivää on sinulle ongelma?

Vierailija
52/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositushan on, että yksikin yö on tuon ikäiselle liikaa. Tässä on kyse kolmesta yöstä. Vasta vuoden ikäinen lapsi pystyy säilyttämään muistikuvan vanhemmistaan vuorokauden ajan.

Ja nämä sairaalaan joutumiset yms. mistä täällä on mainittu ovat poikkeustilanteita, jotka ovat vähän eri asia kuin parisuhdeloma.

Jos pystyt jättämään vauvasi ja nauttimaan lomasta ilman häntä, niin lähde vaan. Yleensä kiintymyssuhde toimii molempiin suuntiin eikä äiti pysty olemaan vauvasta erossa kauempaa kuin mitä vauvakaan pystyy olemaan erossa äidistään.

Joo ei sitä parisuhdetta kannata hoitaa, keskittyy nyt vaan lapseensa seuraavat 18 vuotta ja ignoraa miehen. Eihän miehellä eikä parisuhteella ole mitään merkitystä, kerran vauva on tehty!

AP, jos teillä on hyvä ja luotettava huoltaja niin reissuun vain. Kyllä, sydäntäsi varmasti riipii olla erossa ihanasta vauvastasi muutaman yön, mutta hän pärjää. Hoida siis myös parisuhdettasi.

Mikä on sellainen parisuhde, joka ei kestä arkea? Jos mies ei todellakaan ymmärrä, että hän on osa perhettä, ei pelkästään parisuhteen toinen osapuoli, niin se lähtee joka tapauksessa. Tosin ap:n tapauksessa se retostelee ensin monta kuukautta, että reissunkin sulle hommasin, mutta sielläkin kaipasit vauvaa etkä p...ep...a.

Mikä se sellainen parisuhde on, jossa vauvan tultua mies vain siirretään syrjään koska äiti ja vauva.

Tai että muutaman päivän parisuhdeloma on vain miehen sksintarpeeseen. Se loma on koko perhettä varten. Lyhyt hetki hengähtää. Muutama yö jolloin saa nukkua.

Se ei tee kenestäkään huonoa äitiä tai isää.

Vierailija
53/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde ja nauttikaa lomasta ja yhteisestä ajasta toistenne kanssa! Mikäli siis lapsella on tuttu hoitaja. Itse lähdin nuorena äitinä mieheni kanssa viikoksi matkalle kun poikani oli 1 vuotias. Hyvin meni sekä hänellä hoidossa mummin kanssa että meillä matkalla. Poikani oli usein hoidossa mummeilla jo työmme vuoksi. Oli myös välillä matkoilla mukana. Nyt poika on jo fiksu kunnon aikuinen eikä ole pitänyt huonona, että mummit ovat häntä pienenä matkojemme aikana hoitaneet. Päin vastoin hän on todella läheinen varsinkin toisen mumminsa kanssa, joka häntä enemmän hoiti. Tärkeintä on, että lapsella on turvallinen hoitaja.

Lisäksi vielä, jos miehesi on hankkinut hyvää hyvyyttään matkan ja toivoo yhteistä aikaa, niin se on häneltä fiksusti tehty. Olisi jo häntä kohtaan lpukkaavaa, jos on nähnyt vaivaa matkan eteen ollakseen sinun kanssasi kahden ja sitten et haluakaan lähteä tai ainakin kyseenalaistat lähtemistä. Toisaalta miehesi voi olla jo loukkaantunut ja olet ehkä pilannut hänen yllätyksensä ainakin osittain. Monet jotka elävät täysin lapselleen eroavat jossain vaiheessa, kun parisuhdeaika on unohduksissa. Se on eri asia viettää aikaa kahdestaan kuin aina lapsen ollessa läsnä.

Vierailija
54/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se sellainen parisuhde on, jossa vauvan tultua mies vain siirretään syrjään koska äiti ja vauva.

Tai että muutaman päivän parisuhdeloma on vain miehen sksintarpeeseen. Se loma on koko perhettä varten. Lyhyt hetki hengähtää. Muutama yö jolloin saa nukkua.

Se ei tee kenestäkään huonoa äitiä tai isää.

Miksi oletat, että isä on siirretty syrjään? Jos hän haluaa tarjota vaimolleen nukuttuja öitä, niin tietenkin mies jää vauvan kanssa kotiin ja äiti menee öiksi hotelliin nukkumaan. Konkreettisesti. Päivällä hän voi olla lapsen kanssa ja koko perhe voi olla yhdessä siten, että isä on vetovastuussa kaikesta. Silloin mies ei ole syrjässä vaan keskiössä.

Muutaman päivän parisuhdeloma lapsen ollessa noin 8 kk ikäinen ei vaikuta ihan koko perhettä varten lomailulta. Mutta jos nainen haluaa olla pelkkä tarpeiden tyydyttäjä, niin miksipä ei suostu tuohonkin.

Vierailija
55/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde ja nauttikaa lomasta ja yhteisestä ajasta toistenne kanssa! Mikäli siis lapsella on tuttu hoitaja. Itse lähdin nuorena äitinä mieheni kanssa viikoksi matkalle kun poikani oli 1 vuotias. Hyvin meni sekä hänellä hoidossa mummin kanssa että meillä matkalla. Poikani oli usein hoidossa mummeilla jo työmme vuoksi. Oli myös välillä matkoilla mukana. Nyt poika on jo fiksu kunnon aikuinen eikä ole pitänyt huonona, että mummit ovat häntä pienenä matkojemme aikana hoitaneet. Päin vastoin hän on todella läheinen varsinkin toisen mumminsa kanssa, joka häntä enemmän hoiti. Tärkeintä on, että lapsella on turvallinen hoitaja.

Lisäksi vielä, jos miehesi on hankkinut hyvää hyvyyttään matkan ja toivoo yhteistä aikaa, niin se on häneltä fiksusti tehty. Olisi jo häntä kohtaan lpukkaavaa, jos on nähnyt vaivaa matkan eteen ollakseen sinun kanssasi kahden ja sitten et haluakaan lähteä tai ainakin kyseenalaistat lähtemistä. Toisaalta miehesi voi olla jo loukkaantunut ja olet ehkä pilannut hänen yllätyksensä ainakin osittain. Monet jotka elävät täysin lapselleen eroavat jossain vaiheessa, kun parisuhdeaika on unohduksissa. Se on eri asia viettää aikaa kahdestaan kuin aina lapsen ollessa läsnä.

Siis naisen tulee alistua tekemään vastoin omaa mielipidettään, jotta ei loukkaisi miestä. Joka puolestaan ei pätkääkään välitä naisen tunteista. On teillä neuvoja parisuhteelle!

Vierailija
56/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko ihan varmalla mielellä lähdössä ennen kuin luit noita juttuja netistä? Vai oliko sinulla jo aluksi epävarma olo vauvan pärjäämisestä, ja siksi menit googlailemaan? Itse tiedät parhaiten oman vauvasi luonteen sekä hoitajan ja vauvan välisen suhteen.

Olin kyllä ihan hyvin mielin lähdössä, mutta muistin sitten kuulleeni tästä yö per ikävuosi jutusta ja tyhmänä menin lukemaan asiasta lisää. Tiedän kyllä, että vauva pärjää koska on tuttu hoitaja jonka kanssa nauttii aina olla.

Ap

Vierailija
57/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuttu hoitaja hoitaa jo monta kertaa viikossa niin miksi tuo 3 päivää on sinulle ongelma?

On se ihan eri asia olla kolme kokonaista päivää poissa vauvasta kun että hoitaja on minun kanssa kotona ja hoitaa vauvaa sillä aikaa kun teen kotitöitä/opiskelen tms.

Ap

Vierailija
58/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsette näin ison irtioton?

Luitko edes aloitusta? Mies oli varannut matkan meille yllärinä, en minä. Mutta ymmärrän kyllä miksi matkan varasi. On ollut paljon töissä ja minä olen hoitanut vauvaa lähes yksin ja herännyt tunnin välein yöllä kun huutaa refluksia/allergioita.

Tiedän loman tekevän enemmän kun hyvää, silti syyllisyys painaa noiden tekstien jälkeen. Kiitos kaikille jotka kommentoivat asiallisesti.

Ap

Vierailija
59/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeää on myös se, millaista hoivaa vauva saa ennen erossaoloa ja sen jälkeen. Jos hoito on ollut hyvää ja jatkuu erossaolon jälkeen hyvänä, yhteys kyllä palautuu.

Asiantuntija en ole, mutta olen työstänyt vakavaa kiintymyssuhdehäiriötä pitkässä terapiassa, ja tämänkaltainen ajatus tuli itsellenikin, että kyllä mun traumat on syntyneet ylipäänsä vaarallisessa ympäristössä, jossa olin varma, että minut tappaisi väkivaltainen vanhempi, jolta toinen vanhempi (tai kukaan muukaan) ei minua suojellut. Tällaisessa ympäristössä siis kasvoin vauvasta täysi-ikäiseksi asti. Jos lapsesi kasvaa turvallisessa ympäristössä turvallisten vanhempien kanssa, ja hoitajaksikin on tulossa tuttu ja turvallinen ihminen, kuulostaa todella erikoiselta, että muutaman päivän poissaolonne lapsen traumatisoisi loppuelämäkseen.

Vierailija
60/91 |
25.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsette näin ison irtioton?

Luitko edes aloitusta? Mies oli varannut matkan meille yllärinä, en minä. Mutta ymmärrän kyllä miksi matkan varasi. On ollut paljon töissä ja minä olen hoitanut vauvaa lähes yksin ja herännyt tunnin välein yöllä kun huutaa refluksia/allergioita.

Tiedän loman tekevän enemmän kun hyvää, silti syyllisyys painaa noiden tekstien jälkeen. Kiitos kaikille jotka kommentoivat asiallisesti.

Ap

Et voi olla tosissasi!

Menit sitten perinteiseen äijien ansaan eli ensin mies ei hoida vauvaa lainkaan ja sitten yllärilomalla hankkii itselleen toisen vapaavuoden perheestä. Jos se mies halusi oikeasti sinua palkita, niin se hoitaisi vauvaa, mutta ehei, se ottaa lomaa siitä kokonaan! Ja vielä saa sinut uskomaan, että hyvää hyvyyttään järjestää teille yhteistä aikaa.

Kuule, eroryhmiä vetäneenä voin kertoa, että lähtölaskenta on nyt alkanut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi