Miksi nainen EI suostuisi tutkimukseen synnytyksen jälkeen?
Ei käsitä.. joku synnyttänyt veti jutun virkamiespolkua pitkälle koska häntä "painostettiin" sisätilatutkimukseen synnytyksen jälkeen. Luulis haluavan tietää et kaikki on siellä ok synnytyksen jälkeen??
Kommentit (270)
Jännä juttu tämä sterilisaatio (laki v. 1970) jos nainen haluaa sterilisaation ja elää avioliitossa, lääkärin on kuultava/saada suostumus ennen toimenpiteen suorittamista naisen aviomieheltä.
Vastaavaa ei ole miehillä. Mies voi tehdä sterilisaation, ilman aviovaimon suostumusta tai lupaa, salassa.
Vierailija kirjoitti:
En halua Suomessa lapsia just tällaisen systeemin vuoksi. Säilytän mieluummin itsemääräämisoikeuteni ja yksityisyyteni kuin antaudun mielivaltaisen järjestelmän syynättäväksi, sörkittäväksi ja nöyryytettäväksi ilman että kukaan kuuntelee tai minun mielipidettäni, kipuani tai oikeutta omaan kehooni. Siinähän poliitikot itkee laskevaa syntyvyyttä.
Sinäpä menet sitten muualle. Maailmaa kiertäneenä voin todeta, että suomessa on asiat liian hyvin. Miten te tekopyhät pullamössät voitte valittaa joka asiasta? Tukirahoja ilmankin voi olla! Minä synnytin suomessa, täällä maailman parhaassa maassa synnyttää. Joskus hävettää olla nainen, kun saa lukea kuinka kiittämättömiä ollaan esim jälkitarkastuksesta, tukirahoista puhumattakaan. Minusta tukirahat pitäisi evätä teiltä pois pelkästään jo suhtautumisenne vuoksi. Tämä hyvinvointivaltio ajaa itsensä alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua Suomessa lapsia just tällaisen systeemin vuoksi. Säilytän mieluummin itsemääräämisoikeuteni ja yksityisyyteni kuin antaudun mielivaltaisen järjestelmän syynättäväksi, sörkittäväksi ja nöyryytettäväksi ilman että kukaan kuuntelee tai minun mielipidettäni, kipuani tai oikeutta omaan kehooni. Siinähän poliitikot itkee laskevaa syntyvyyttä.
Sinäpä menet sitten muualle. Maailmaa kiertäneenä voin todeta, että suomessa on asiat liian hyvin. Miten te tekopyhät pullamössät voitte valittaa joka asiasta? Tukirahoja ilmankin voi olla! Minä synnytin suomessa, täällä maailman parhaassa maassa synnyttää. Joskus hävettää olla nainen, kun saa lukea kuinka kiittämättömiä ollaan esim jälkitarkastuksesta, tukirahoista puhumattakaan. Minusta tukirahat pitäisi evätä teiltä pois pelkästään jo suhtautumisenne vuoksi. Tämä hyvinvointivaltio ajaa itsensä alas.
Me maksamme ne. Eli kyllä on oikeus vaatia järkeä pähkähullujen säädösten sijaan ja hyvää käytöstä ja osaamista hoitohenkilöstöltä.
Jälkitarkastuksessa ei usein huomata vaurioita tai ohjata niiden takia eteenpäin. Riippuu omasta aktiivisuudesta ja kyvystä käydä erikoislääkärillä yksityisellä, miten käy ja mitä tietoa hoitomahdollisuuksista ja niiden riskeistä annetaan. Lisäksi tarkastuksessa harvoin tuodaan esille tulevat synnytykset. Vaikka sektiossa on riskejä, niin monessa tapauksessa voitaisiin suoraan puhua miten vaurio kehittyy seuraavassa alatiesynnytyksessä.
Toiseksi sisätutkimuksen pakollisuus etuuden takia on itsessään kyseenalaista. Kertoo paljon siitä, miten raskaana olevia kohdellaan muutenkin.
Mulla on ihan päinvastainen kokemus. Menin jälkitarkastukseen valmistautuneena sisätutkimukseen, koska olin lukenut että se tehdään. Kyseessä oli siis ensimmäinen synnytys. Oli ollut pientä paineentunnetta vatsassa, josta lääkärillekin kerroin. Muuten ei juuri mitään poikkeavaa. 2. asteen repeämä oli synnytyksessä tullut.
Nuori mieslääkäri sitten sanoi, että sisätutkimusta ei ole pakko tehdä. Hämmennyin, koska ajattelin sen kuuluvan asiaan (ja ensiensisynnyttäjänä oli muutenkin ehkä hieman herkillä sen suhteen, onko kaikki kunnossa ja olenko palautunut normaalisti). Nolotti jotenkin pyytää tutkimus, kun tuntui niin vastahakoiselta. En tiedä, että vaikuttiko vastahakoisuuteen se, että samalla käynnillä tehtiin vauvalle lääkärintarkastus ja mieheni oli myös mukana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkitarkastuksella ei ole mitään tekemistä terveydenhoidon kanssa, sillä 1.1.2011 voimaan tullut lakimuutos oikeuttaa myös terveydenhoitajan suorittamaan synnytyksen jälkitarkastus ja antamaan todistus, jotta äiti voi hakea vanhempainrahaa.
Terveydenhoidon sijaan, ehkä tässä varmistetaan vielä toistamiseen, että äiti on synnyttänyt, vaikka tiedot löytyvät vauvan syntymätodistuksesta, että julkisen sektorin terv.tiedoista eli käytännössä turha toimenpide ja julkisen sektorin rahan tuhlausta.
Ja Suomessa naiset kyllä osaavat hakeutua terv.hoitoon tarvittaessa, jos he katsovat sen tarpeelliseksi.
Ja voi vain miettiä, jos jälkitarkastuksen tekee juuri valmistunut terveydenhoitaja, jolla ei ole työkokemusta ja koulutuskin on suppea, siitä äidille tuskin on mitään hyötyä.
Paitsi se todistus, jolla haetaan vanhempainrahaa.
Mitä jos lääkäri kirjoittaa tuollaisen ”ei suostunut sisätarkastukseen” jälkitarkastuksen todistukseen? Saako silti Kelasta vanhempainrahan?
Jälkitarkastus on naista halventava ja tarpeeton nyky-yhteiskunnassa.
Ja jos väärinkäytöksiä vanhempainrahassa on, ne pitäisi hoitaa muutoin, kuin lääkäri tai muu henkilökunta kurkkaa naisen alapäähän ja tarkistaa, onko se synnyttänyt 5-12vk sitten vai ei ja kirjoittaa siitä todistuksen, jotta äiti/isä saa vanhempainrahaa.
Niin äidistä kuin vauva on viranomaisilla paljon tietoa, koska nykyään lähes kaikki äidit synnyttävät sairaalasta, josta jää jalanjälki ja vauva saa nykyisin heti synnyttyään virallisen henkilötunnuksen.
Ja vauvan henkilötiedot ja äidin synnytykset välittyvät nykyteknologialle viranomaisille ja sidosryhmille. Myös sinne Kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu tämä sterilisaatio (laki v. 1970) jos nainen haluaa sterilisaation ja elää avioliitossa, lääkärin on kuultava/saada suostumus ennen toimenpiteen suorittamista naisen aviomieheltä.
Vastaavaa ei ole miehillä. Mies voi tehdä sterilisaation, ilman aviovaimon suostumusta tai lupaa, salassa.
Naisen sterilisaatioon EI TARVITA miehen lupaa tai suostumusta. Sinulla on vanhaa tietoa, lakia on muutettu vuonna 1985.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos väärinkäytöksiä vanhempainrahassa on, ne pitäisi hoitaa muutoin, kuin lääkäri tai muu henkilökunta kurkkaa naisen alapäähän ja tarkistaa, onko se synnyttänyt 5-12vk sitten vai ei ja kirjoittaa siitä todistuksen, jotta äiti/isä saa vanhempainrahaa.Niin äidistä kuin vauva on viranomaisilla paljon tietoa, koska nykyään lähes kaikki äidit synnyttävät sairaalasta, josta jää jalanjälki ja vauva saa nykyisin heti synnyttyään virallisen henkilötunnuksen.
Ja vauvan henkilötiedot ja äidin synnytykset välittyvät nykyteknologialle viranomaisille ja sidosryhmille. Myös sinne Kelalle.
Ja siis Kelahan on muistiossaan todennut, että toivovat tähän muutosta, koska tuo ei ole enää ajanmukainen säädös. Eduskunnan pitäisi päivittää lakia, mutta eivät ole sitä tehneet.
Olen 40v enkä ole koskaan käynyt papakokeessa tai muutenkaan ronkittavana. Kutsuja tulee viiden vuoden välein mutta jätän ne huomiotta. Osaan itse hakeutua lääkäriin jos jotain vaivoja tulee, vielä kertaakaan ei ole mitään vaivoja ollut. Minä määrään itse kehostani ja sen takia en aio myöskään hankkia lapsia, raskaanaollessahan joutuu ronkittavaksi vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos väärinkäytöksiä vanhempainrahassa on, ne pitäisi hoitaa muutoin, kuin lääkäri tai muu henkilökunta kurkkaa naisen alapäähän ja tarkistaa, onko se synnyttänyt 5-12vk sitten vai ei ja kirjoittaa siitä todistuksen, jotta äiti/isä saa vanhempainrahaa.Niin äidistä kuin vauva on viranomaisilla paljon tietoa, koska nykyään lähes kaikki äidit synnyttävät sairaalasta, josta jää jalanjälki ja vauva saa nykyisin heti synnyttyään virallisen henkilötunnuksen.
Ja vauvan henkilötiedot ja äidin synnytykset välittyvät nykyteknologialle viranomaisille ja sidosryhmille. Myös sinne Kelalle.Ja siis Kelahan on muistiossaan todennut, että toivovat tähän muutosta, koska tuo ei ole enää ajanmukainen säädös. Eduskunnan pitäisi päivittää lakia, mutta eivät ole sitä tehneet.
Ei niitä kiinnosta. Meitä naisia pidetään ihan arvottomina.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40v enkä ole koskaan käynyt papakokeessa tai muutenkaan ronkittavana. Kutsuja tulee viiden vuoden välein mutta jätän ne huomiotta. Osaan itse hakeutua lääkäriin jos jotain vaivoja tulee, vielä kertaakaan ei ole mitään vaivoja ollut. Minä määrään itse kehostani ja sen takia en aio myöskään hankkia lapsia, raskaanaollessahan joutuu ronkittavaksi vähän väliä.
Ei joudu, kaikista sisätutkimuksista on oikeus kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös raskauden aikana? Oletko varma? Entä ennen sterilisaatiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen sterilisaatioon EI TARVITA miehen lupaa tai suostumusta. Sinulla on vanhaa tietoa, lakia on muutettu vuonna 1985.
Jos nainen elää avioliitossa, lääkärin on ennen toimenpidettä kuuneltava aviomiestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös raskauden aikana? Oletko varma? Entä ennen sterilisaatiota?
Raskauden aikana aivan varmasti, samoin kuin jälkitarkastuksessa. Suomessa potilaalla on oikeus päättää kaikista hänelle tehtävistä hoitotoimenpiteistä, aivan kaikista. Raskaus tai synnytys ei muuta tätä asiaa, vaikka lääkärit toisin antavatkin ymmärtää. Pakkohoito koskee vain mielisairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle
"Moni sterilisaatioon haluava nainen ihmettelee, miksi aviomies tai miesystävä on otettava mukaan lääkärin vastaanotolle tai häneltä on saatava toimenpiteeseen suostumus. THL:n mukaan laki vaatii, että pariskunnan molempia osapuolia on informoitava sterilisaatiosta.
– Se toimii myös niinpäin, että miehen halutessa sterilisaation vaimon olisi hyvä olla mukana vastaanotolla. Se riittää, että toista on informoitu ja kyseessä on yhteinen päätös, Gissler toteaa.
Vapaaehtoisesti lapsettomat ry:n ja Ylen haastattelemien naisten mukaan lääkärit ovat tarkkoja nimenomaan siitä, että miehen mielipide tulee kuulluksi. Jotkut lääkärit ovat vaatineet miehen suostumuksen kirjallisena. Siviilisäädylläkään ei naisten mukaan aina ole väliä, vaikka laissa puhutaan nimenomaan aviopuolisoista."
Minulle ei voitu tehdä jälkitarkastuksessa sisätutkimusta, koska paikat olivat niin arat. Sain todistuksen jälkitarkastuksesta vanhempainrahaa varten, ja lähetteen gynekologille. Gynekologi laittoi puuduttavaa geeliä, jotta sai tehtyä sisätutkimuksen. Muuta vikaa ei löytynyt kuin heikossa kunnossa olevat limakalvot, joihin sain asianmukaisen voiteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen pitäisi suostua tutkimuksiin, josta siitä hänelle ei ole mitään hyötyä, vaan palvelee lähinnä viranomaisia ja on jäänne jostakin ikiajalta.
Olen lähes 70v ja ekalapsen synnytin 25v ja siihen välille mahtuu satoja suvun, ystävien ja tuttavien vauvoja ja lähes 99% äideistä on kertovat kuinka lääkärit ovat vähätelleet heidän synnytysvaurioitaan tai vaivoja - paranevat ajan kanssa, ei ne haittaa, niiden kanssa oppii elämään jne. eikä lääkäri ole tarjonnut oma-aloiteisesti eri hoitovaihtoehtoja.
Toisin kuin esim Ranskassa, siellä lääkärit ottavat synnytyksen jälkeen vaivat ja vauriot vakavasti ja saa helposti hoitoa julkisen terv.hoidon piikkiin, toisin kuin Suomessa.
Kyllä jälkitarkastuksesta hyötyä on ja itse ainakin mielelläni sinne menin, kun en itse osaa tarkistaa onko kaikki kunnossa. Jos jotain häikkää onkin niin se pyritään hoitamaan. Ja kyllä ihan Suomessa. Sinä 70v mummo voit mennä muualle kertomaan satujasi.
Jälkitarkastus nyt vain ei ole sama kuin alapään ronkkiminen. Se on vain yksi osa jälkitarkastusta. Huoh.
Tällaisten tutkimuksista kieltäytyvien mielipiteiden yleistyminen ja tuollaisten asenteiden siirtäminen omiin lapsiin on tosi pelottavaa. Mutta toki, jokainen voi vapaasti lähteä Suomesta sinne missä saa parempaa palvelua. Tai vaihtoehtoisesti jäädä tänne valittamaan. Sääliksi käy terveydenhoitohenkilöstöä.
Onneksi lapset on saatu ja alapäätutkimukset takana.
Sain sellaiset traumat, etten ole papa kokeeseenkaan mennyt, vaikka kutsuja tullut.
Mua ei ronki enää kukaan millään laitteella!