Voiko kuolinpesä kieltäytyä maksamasta hautapaikkaa?
Isäni vaimo aikoo hankkia paikan isälleni, ja ängetä samaan hautakiveen aikanaan. Tätä en hyväksy. Niinpä en halua olla maksamassa senttiäkään asiasta, koska olen ymmärtänyt, ettei minulla olisi omaisena sananvaltaa mihinkään haudan asioihin, jos hänet merkitään haudasta vastaavaksi henkilöksi.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, mieti asiaa nyt siltä kannalta mitä isäsi haluaisi.
Olisiko isäsi onnellinen jos tietäisi, että tappelette jostain hautapaikasta kun hän on kuollut.
Kuoleman jälkeen ei ole väliä kuka samassa haudassa makaa vieressäsi, han sama vaikka pötköttelette siinä sovussa sinä, isäsi ja isän vaimo. Ja vaikka naapurin Maija.Mielestäni on niin, että jos kuolinpesässä on varoja niin hautaus ja hautakivi maksetaan siitä. Ei kannata ruveta riitelemään asiasta, tosiaan isäsi vaimo voi mennä uudelleen avioon tai ihan mitä tahansa voi tapahtua.
Isäsi ja hänen vaimonsa välit olivat heidän välisiä asioita, sinulla, olettaen, että olet aikuinen ihminen, on oma elämäsi, elä sitä.
Älä vaivaa päätäsi millaiset heidän välissä olivat tai määrälle missä leski saa olla kuoltuaan.
Isä olisi voinut eläessään ajatella sitten hiukan enemmän sitä, mitä mä hausin, jos mun nyt tuollaista pitäisi ajatella. En ajattele, koska mä ajattelen sitä, miten mä isää kohtaan tunnen. Ja se on se, että tuollaiset akat jos loukkaavat minua heillä ei ole oikeutta sen jälkeen saada mitä heitä huvittaa. Isä jos olisi välittänyt asiasta olisi pystynyt sitä järjestelemään/juttelemaan elossa ollessaan. Se, ettei puhunut (edes leskelle, tämä itse on sanonut) merkitsee minulle sitä, ettei asialla ole vainajalle väliä. Hän on kuollut nyt!!! Ei me vainajien mielipiteitä ruveta arvailemaan, jos eivät ole ilmaisseet niitä elävinä.
Ap
On kyllä hirveä äiti(puoli?) jos aikoo hankkia hautapaikan kuolleelle miehelleen. Pidä Ap pintasi ja estä nuo aikeet.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt vielä tässä vaiheessa kannata lesken hautaamisesta ja hautapaikasta pelihousujaan repiä, hän voi hyvällä tuurilla elää vielä pitkään ja jopa ottaa uuden puolison itselleen.
Aina ja kaikissa asioissa ei tarvitse miettiä omaa pahaa mieltä ja toisten mielen pahoittamista kostona, vaan joskus asiat pitää vaan hoitaa. Hautajaisjärjestelyt ja perunkirjoitus on juuri tällaisia hoidettavia asioita. Ja sitä paitsi, kun ne on tehty, sinun ei tarvitse olla lesken kanssa enää tekemisissä. Sitten helpottaa se paha mieli.
Miten niin helpottaa, kun tiedän, että se akka saattaa ilmestyä MUN ISÄNI lähellekään??? Ei tietenkään helpota, ellen oletehnyt asian estääkseni sen mitä voin. Ja se on ilmeisesti sanoa, että hauta voidaan ostaa, mutta minä en sinua (leski) siihen halua. Aivan sama, kiukutteleeko siitä vai ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On haudattu ja ihan yhteisymmärryksessä kuolinpesästä maksettiin hautauskulut. Eikö isäsi vaimo ole muka kuolinpesän osakas? Taitaapi olla provo aloitus.
On kyllä, mutta kp:ssä asioita pitää päättää yksimielisesti. Tosin se muuttaa asiaa, jos voin kirkkolain turvin hautaa ostaessa ilmoittaa, etten halua leskeä siihen ikinä. Sen luulisi aiheuttavan sen verran pahaa mieltä, että on kyseisen maksamisen arvoista. Koska mulle EI OLE OK, että se nainen on samassa haudassa (=kivessä) kuin isäni.
Ap
Kun varoja käytetään ennen pesänjakoa ei tarvita yksimielisyyttä. Hautauskuluihin, joihin kuuluu myös hautapaikka voi pesän varoja käyttää kuka tahansa osakkaista.
Leski ei voi käyttää varoja oman hautapaikkaa ostoon, mutta leski voi kyllä lunastaa hautapaikan samasta haudasta jos kyseisessä paikassa on useampi hautapaikka jäljellä.
Tässä siis leski ollut yli 30v naimisissa vainajan kanssa ja tytär lähinnä odotelkut perintöä.
Eikä silläkään ole niin paljon merkitystä, voinko estää häntä siihen pääsemästä. Pääasia on jos estämään en pysty, tuottaa paha mieli, koska leski on minua loukannut isän kautta. Miksi ihmeessä hänen pitäisi saada kuvitella, että muut hyväksyvät hänet? Eivät hyväksy, koska hän on itse loukkaava mulkqvisti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä siis leski ollut yli 30v naimisissa vainajan kanssa ja tytär lähinnä odotelkut perintöä.
Sen takia, koska leski omi isäni itselleen ja esti tapaamasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On haudattu ja ihan yhteisymmärryksessä kuolinpesästä maksettiin hautauskulut. Eikö isäsi vaimo ole muka kuolinpesän osakas? Taitaapi olla provo aloitus.
On kyllä, mutta kp:ssä asioita pitää päättää yksimielisesti. Tosin se muuttaa asiaa, jos voin kirkkolain turvin hautaa ostaessa ilmoittaa, etten halua leskeä siihen ikinä. Sen luulisi aiheuttavan sen verran pahaa mieltä, että on kyseisen maksamisen arvoista. Koska mulle EI OLE OK, että se nainen on samassa haudassa (=kivessä) kuin isäni.
ApKun varoja käytetään ennen pesänjakoa ei tarvita yksimielisyyttä. Hautauskuluihin, joihin kuuluu myös hautapaikka voi pesän varoja käyttää kuka tahansa osakkaista.
Leski ei voi käyttää varoja oman hautapaikkaa ostoon, mutta leski voi kyllä lunastaa hautapaikan samasta haudasta jos kyseisessä paikassa on useampi hautapaikka jäljellä.
Leski ei voi merkitä hautapaikkaa perukirjaan velaksi, jos minä en sitä hyväksy. Siitä on kyse yksi ielisyydessä.
Ap
Onko tällä palstalla ylläpitoa? Tämän keskustelun aloittaja vaikuttaa olevan poissa tolaltaan, joten olisiko viisainta päättää tämä ketju tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKun varoja käytetään ennen pesänjakoa ei tarvita yksimielisyyttä. Hautauskuluihin, joihin kuuluu myös hautapaikka voi pesän varoja käyttää kuka tahansa osakkaista.
Eikä leski voi käyttää pesän tiliä sen maksamiseen. Isä oli edunvalvonnassa ennen kuolemaansa joten tili on ollut muutenkin toisen henkilön hallussa.
Ap
Hautauskulut maksetaan kp:n varoista ensimmäisenä, yleensä ennen perukirjan tekoa. Ja ei, niissä ei tarvitse olla yksimielinen.
Vierailija kirjoitti:
Hautauskulut maksetaan kp:n varoista ensimmäisenä, yleensä ennen perukirjan tekoa. Ja ei, niissä ei tarvitse olla yksimielinen.
Tarvitseepas. Ja miten maksaa, en aio antaa leskelle oikeutta käyttää tilejä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sä olet vain typerä nössö, joka ei ole tiennyt oikeuksiaan. Mistä kaikesta voit kieltäytyä! Jos noin kuvittelit. Tietenkin summa merkitään perukirjaan vain jos se hyväksytään.
Ap
En edes käsitä, miksi leski eitajua, ettei ollut isälleni kovin tärkeä ja isäni vain halusi omistautuneen hoitajan ja Vähän noloa kuvitella, että kyseessä oli niin suuri rakkaustarina, lol. Se että vielä alistaa aikuisen miehen suhteessa jotta siitä tulee tämä suuri rakkaustarina niin puistattaa...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leski ei voi käyttää varoja oman hautapaikkaa ostoon, mutta leski voi kyllä lunastaa hautapaikan samasta haudasta jos kyseisessä paikassa on useampi hautapaikka jäljellä.Eikä leski voi käyttää pesän tiliä sen maksamiseen. Isä oli edunvalvonnassa ennen kuolemaansa joten tili on ollut muutenkin toisen henkilön hallussa.
Ap
Ei lesken tietenkään niitä tarvitse maksaakaan vaan kuolinpesän. Leski lähettää hautauskuluista ja hautapaikasta laskun kuolinpesälle ja pesänhoitaja maksaa laskun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei siihen mitään tilinkäyttö oikeutta tarvitakaan. Sen kun lähettää laskun hautapaikasta pesänhoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leski ei voi käyttää varoja oman hautapaikkaa ostoon, mutta leski voi kyllä lunastaa hautapaikan samasta haudasta jos kyseisessä paikassa on useampi hautapaikka jäljellä.Eikä leski voi käyttää pesän tiliä sen maksamiseen. Isä oli edunvalvonnassa ennen kuolemaansa joten tili on ollut muutenkin toisen henkilön hallussa.
ApEi lesken tietenkään niitä tarvitse maksaakaan vaan kuolinpesän. Leski lähettää hautauskuluista ja hautapaikasta laskun kuolinpesälle ja pesänhoitaja maksaa laskun.
Ei maksa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi siihen mitään tilinkäyttö oikeutta tarvitakaan. Sen kun lähettää laskun hautapaikasta pesänhoitajalle.
Kyllä siihen tarvitaan. Ei kp:n varoja saa käyttää, ellen mä anna lupaa.
Ap
Leski ei tule yhtäkään laskua perimään pesästä ilman mun kontrolliani.
Ap
Ei nyt vielä tässä vaiheessa kannata lesken hautaamisesta ja hautapaikasta pelihousujaan repiä, hän voi hyvällä tuurilla elää vielä pitkään ja jopa ottaa uuden puolison itselleen.
Aina ja kaikissa asioissa ei tarvitse miettiä omaa pahaa mieltä ja toisten mielen pahoittamista kostona, vaan joskus asiat pitää vaan hoitaa. Hautajaisjärjestelyt ja perunkirjoitus on juuri tällaisia hoidettavia asioita. Ja sitä paitsi, kun ne on tehty, sinun ei tarvitse olla lesken kanssa enää tekemisissä. Sitten helpottaa se paha mieli.