Ihmisten oudoimmat kodinhoitotavat, mitä tiedätte
- Ensin imuroi ja sitten pyyhkii pölyt pinnoilta.
- Ei säilytä kotona MITÄÄN ylimääräistä. Mikä on tietysti hyvä periaatteessa, mutta tämä menee niin pitkälle, että jos juuri lähipäivinä ei tarvita tiettyjä sukkahousuja tms., ne heitetään roskiin...
- Itsekin nuorempana harrastin tarpeetonta vaivaa, kun JOKA kerta imuroidessa vein matot ulos ja tamppasin. Ei kai niin outoa, mutta tarpeetonta ja turhaan aikaavievää.
Kommentit (262)
Kylläpä rätti herättää tunteita :D
Minulla on käytössä lypsyliinat keittiössä. Ne on sen verran kookkaita että puolitan. Käytän niitä keittiössä noin viikon, pesen, laitan siivousliinaksi, siitä ne sitten etenee vielä konehalliin ja autotallin muuhun käyttöön. Ne itseasiassa kestää 90 asteen pesun, joskus olen keittänytkin. Ne on todella monikäyttöisiä, mopissa toimii kuten staattinen liina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaineen käyttäminen pyykinpesussa. On vaan niin outoa, etten kerta kaikkiaan ymmärrä. Menetän yöunenikin, kun mietin, miksi ihmeessä kukaan käyttää huuhteluainetta.
Huuhteluaine saa aikaan sen, että tekstiili on pesun jälkeen pehmeämpi. Vaate on mukavampi käyttää ja ennen kaikkea sen käyttöikä pitenee. Voi myös käyttää pyykkietikkaa huuhteluaineen sijaan, se tekee pesukoneellekin hyvää.
Olen asunut viidessä eri kaupungissa ja useassa eri maassa, pessyt pyykkiä varmaan kymmenellä eri koneella, eikä ikinä ole pyykki ollut mitenkään kovaa tai kaivannut "pehmittämistä". Ei mikään vaate eikä materiaali. Olen vakuuttunut että ihmiset käyttävät huuhteluainetta täysin vain mainosten uhreina, ja toistelevat niistä oppimaansa "se pehmentää ja pidentää käyttöikää" mantraa ilman että ovat edes kokeilleet pestä pyykkiä ilman sitä.
Sulla menee nyt iloisesti sekaisin pesuaineet ja huuhteluaineet. Veden kovuus vaikuttaa pesuaineen tehoon. Suomessa on pääsääntöisesti pehmyttä vettä.
No miksi sitten väki käyttää huuhteluainetta? Tuota turhaketta? joka jättää järkyn hajuvanan ja josta hajustetun pesuaineen kanssa tulee yököttävä hajustecoktaili.
Mainostajathan juuri mainostavat vauvojen (ainakin ennen) kuvilla että kuinka pehmeää pyykkiä tulee. Vaikka juurikin vauvojen vaatteisiin ei tule tunkea mitään ylimääräisiä kemikaaleja. Marinoitte vauvanne kemikaaleilla, sillä vauvan iho on ohuempi kuin aikuisen. Vai luulitteko että huuhteluaine huuhdotaan pois? Ei, se menee sinne koneeseen VIIMEISEEN huuhteluun, joten pyöritte turhissa kemikaaleissa kun laitatte ne päällenne.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/huuhteluaine-on-taysin-tarpeeton/32…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas näin :) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se vessaharja sitten pestään puhtaaksi, jos sitä ei saa tehdä lavuaarissa? Vessanpytyssä vai? Minä ainakin pesen sen ihan niin kuumalla vedellä kuin hanasta tulee ja pesen altaan sen jälkeen.
Nimenomaan vessanpytyssä. Ensin suihkutan harjaan Tolua, sitten huuhtelen harjaa vessanpytyssä laskemalla käsisuihkulla päälle niin kuumaa vettä kuin hanasta suinkin tulee ja lopuksi kaadan päälle vielä kannullisen vedenkeittimellä kiehautettua vettä.
Entä pikkulapsen potta, kun siihen on tehty kakat? Ensin kakat pois paperilla ja sitten potta vessanpyttyyn ja tolua kehiin, kuumaa vettä suihkusta ja lopuksi vielä kiehuvaa vettä vedenkeittimestä?
Suunnilleen noin minä teen, tosin en kiehuvaa vettä kaada perään. Saatan sen sijaan lopuksi pyyhkäistä potan sisuksen desinfioivalla kosteuspyyhkellä (kylpyhuoneen pesuun tarkoitetulla).
Onnea, kasvatat kodissasi resistenttejä bakteereita kun käytät desinfioivia aineita turhaan.
Pelkkä saippua ja kuuma vesi riittää kun pesee kunnolla eikä kasvata pitkiä kynsiä. Vai desinfioitko kätesikin vielä pesun jälkeen joka kerta kun vahingossa osut omaan vai vauvan kakkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en uskalla pestä tiskirättejä koneessa. Ei ole omaa pesukonetta, ja pesen täyden koneen kaikkia vaatteita kerran viikossa pesutuvassa 60 asteessa, se koneen käyttö maksaa aina ja tiskirätistä siirtyisi bakteerihajut muihin pyykkeihini. En ala pesemään tyhjässä koneessa tiskirättiä 90 asteessa kun se maksaa. Ostan aina uuden rätin jonkun ajan jälkeen. Käytön jälkeen pesen sitä hanan alla kyllä saippuan kanssa.
Mikset keitä sitä rättiä jos kerran pelkäät hajujen siirtymistä pyykkikoneessa (ja sitä ei muuten edes tapahdu tiskirättien kanssa)? Ei ne rätit edes haise jos säilytät ne ilmavasti,v aihdat 1-2 päivän välein ja sitten laitat pyykkiin.
En mä tykkää ajatuksesta että joku bakteerirätti on samassa koneessa mun alusvaatteiden ja kaiken muun kanssa.
Enkä pidä ongelmana ostaa uutta rättiä kun sen aika on, käytän kumminkin sitä niin kauan kunnes menee huonoksi ja ennen poisheittoa pyyhin sillä vielä jtn lattialistoja. Eikö sellanen paksu rätti ala haperoitumaankin jos vuosia käyttäisi? En käytä noita sifonetteja vaan niitä paksumpia neliörättejä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tuossa on outoa ap? Ihan tavallisesta siivouksesta kyse. Mä aloitan siivouksen imuroinnilla joka kerta enkä todellakaan näe syytä, miksi täysin rikkinäistä tavaraa/ vaatetta pitäisi säilyttää.
Missä puhuttiin rikkinäisten säilytyksestä? 😳
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi hammasharjojen pesun tiskikoneessa. Miksipä ei? Samoja suubakteereja niissä on kuin ruokailuvälineissä. Tulee varmasti puhdasta. Taidanpa oikeastaan kokeilla :D
Kyllä sitä harjaa nyt kuukauden voi käyttää pesemättä tiskarissa, sittenhän se jo kuuluukin vaihtaa uuteen. Kyllä tämä ihmiskunta desinfioi itsensä täysin vastustuskyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Se ettei ole erikseen koiran kuppien pesuharjaa, olen ollut hoitamassa erästä koiraa ja perheellä ei ole erikseen koirankuppiharjaa. Ehkä pesevät aina tiskikoneessa, mutta heidän lomien aikaan en käytä tiskikonetta, joten ei ole annettu mitään ohjetta millä koiran vesikuppi tai märkäruokakuppi pestään. Olen pessyt sen sitten heidän omalla tiskiharjalla, kun ei ole kerrottu millä pitäisi pestä. Ja tuntuisi hölmöltä nyt monen vuoden jälkeen kysyä että, niin millä nämä kupit on tarkoitus pestä?
No eipä ole tullut ikinä mieleenkään, että pitäisi olla erillinen tiskiharja koirankupeille.
Vierailija kirjoitti:
Missä se vessaharja sitten pestään puhtaaksi, jos sitä ei saa tehdä lavuaarissa? Vessanpytyssä vai? Minä ainakin pesen sen ihan niin kuumalla vedellä kuin hanasta tulee ja pesen altaan sen jälkeen.
Siis itse asiassa olen kaikissa vauvaperheissä nähnyt, että vauvan pylly pestään kylppärin altaassa. Eli kakkaa sinne altaaseen joutuu ainakin siinä tapauksessa ja monenlaista muutakin mömmöä. Mutta vessaharjaa ei voisi siinä pestä? Eikö kuumalla vedellä ja pesuaineella ole mitään vaikutusta?
Tietäisittepä romanitavat. On yläosat ja alaosat, jotka pidetään erillään ja jos lusikka tippuu lattialle, se heitetään roskiin jne. Keittiöön ei saa tulla yö- eikä alusvaatteissa eikä synnyttänyt nainen saa mennä keittiöön ollenkaan kuin vasta tietyn ajan jälkeen. Tämäkin vain pieni pintaraapaisu.
Vessanpytyssä nimenomaan, bidee/käsisuihkulla (miksi ikinä kukanenkin sitä kutsuu).
Lattian moppaaminen ennen imurointia. Roskat pyörivät lattialla edestakaisin, eivätkä todellakaan päädy ämpäriin likaveteen. Imurointi siis aina ennen moppaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis itse asiassa olen kaikissa vauvaperheissä nähnyt, että vauvan pylly pestään kylppärin altaassa. Eli kakkaa sinne altaaseen joutuu ainakin siinä tapauksessa ja monenlaista muutakin mömmöä. Mutta vessaharjaa ei voisi siinä pestä? Eikö kuumalla vedellä ja pesuaineella ole mitään vaikutusta?
Tietäisittepä romanitavat. On yläosat ja alaosat, jotka pidetään erillään ja jos lusikka tippuu lattialle, se heitetään roskiin jne. Keittiöön ei saa tulla yö- eikä alusvaatteissa eikä synnyttänyt nainen saa mennä keittiöön ollenkaan kuin vasta tietyn ajan jälkeen. Tämäkin vain pieni pintaraapaisu.
Vessanpytyssä nimenomaan, bidee/käsisuihkulla (miksi ikinä kukanenkin sitä kutsuu).
läheskään kaikissa asunnoissa ei ole moista. Suomen ulkopuolella ei juuri missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin kyllä edelleen miten ulkomailla selvitään kun bidee/käsisuihkua ei välttämättä ole käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas näin :) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan vessanpytyssä. Ensin suihkutan harjaan Tolua, sitten huuhtelen harjaa vessanpytyssä laskemalla käsisuihkulla päälle niin kuumaa vettä kuin hanasta suinkin tulee ja lopuksi kaadan päälle vielä kannullisen vedenkeittimellä kiehautettua vettä.
Entä pikkulapsen potta, kun siihen on tehty kakat? Ensin kakat pois paperilla ja sitten potta vessanpyttyyn ja tolua kehiin, kuumaa vettä suihkusta ja lopuksi vielä kiehuvaa vettä vedenkeittimestä?
Suunnilleen noin minä teen, tosin en kiehuvaa vettä kaada perään. Saatan sen sijaan lopuksi pyyhkäistä potan sisuksen desinfioivalla kosteuspyyhkellä (kylpyhuoneen pesuun tarkoitetulla).
Onnea, kasvatat kodissasi resistenttejä bakteereita kun käytät desinfioivia aineita turhaan.
Pelkkä saippua ja kuuma vesi riittää kun pesee kunnolla eikä kasvata pitkiä kynsiä. Vai desinfioitko kätesikin vielä pesun jälkeen joka kerta kun vahingossa osut omaan vai vauvan kakkaan?
Kyllä (lihansyöjä)eläimen/ihmisen paska kannattaa pestä kunnolla pois, ja tarvittaessa vaikka desinfioida paskaankoskeneet asiat. Se sisältää ulostebakteereja.
Se on ihmeellistä, mikä tässäkin ketjussa on hiukan tullut esille, että pyykkejä ei voi pestä yhdessä. Moppi pestään erikseen, vessarätit erikseen, muut siivousrätit erikseen, sukat, alushousut... Ja sen lisäksi tietysti eritellään vaatteet värin ja lämpötilan mukaan (kuten tietysti kuuluukin). Lähes tyhjiä koneellisia saa pyörittää! Tietenkään ihan kaikkea ei myöskään voi pestä samassa (pakko sanoa, ennen kuin joku menee käsittämään tämän niin) mutta jokaista eri pöpö- ja likalaatua nyt ei ole mitään tarvetta mennä erittelemään.
Jotkut pitävät siivoamista tärkeänä, mutta eivät ikinä puhdista siivousvälineitä. Harmaantunut moppi, liinat vain huuhdellaan hanan alla ja ripustetaan kuivumaan...
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitan tavaroiden järjestelyllä eli kamat ja vaatteet omille paikoilleen. Sitten oyyhin nihkeällä tasot ym. Imurointi, matot rullalle ja päiväpeitot ym oarvekkeelle. Sen jälkeen pyyhin lattiat kostealla. Yleensä käyn sitten suihkussa ja samalla pesen vessan.
Mulla on ihan sama järjestys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaineen käyttäminen pyykinpesussa. On vaan niin outoa, etten kerta kaikkiaan ymmärrä. Menetän yöunenikin, kun mietin, miksi ihmeessä kukaan käyttää huuhteluainetta.
Huuhteluaine saa aikaan sen, että tekstiili on pesun jälkeen pehmeämpi. Vaate on mukavampi käyttää ja ennen kaikkea sen käyttöikä pitenee. Voi myös käyttää pyykkietikkaa huuhteluaineen sijaan, se tekee pesukoneellekin hyvää.
Olen asunut viidessä eri kaupungissa ja useassa eri maassa, pessyt pyykkiä varmaan kymmenellä eri koneella, eikä ikinä ole pyykki ollut mitenkään kovaa tai kaivannut "pehmittämistä". Ei mikään vaate eikä materiaali. Olen vakuuttunut että ihmiset käyttävät huuhteluainetta täysin vain mainosten uhreina, ja toistelevat niistä oppimaansa "se pehmentää ja pidentää käyttöikää" mantraa ilman että ovat edes kokeilleet pestä pyykkiä ilman sitä.
Typerä uskomus tuo käyttöiän pidentyminen, kun tekee juuri päinvastoin. Huuhteluaine haperruttaa monia vaatteita. Mm farkkuja ja trikoota.
Niin, ko. vaatteissahan ihan vaan pilan päiten on se hoitoaineen käytön kieltävä pesuohje...
Miksi ruoka on lautasella syötävää mutta lattialle tai paidalle pudottuaan likaa?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä rätti herättää tunteita :D
Minulla on käytössä lypsyliinat keittiössä. Ne on sen verran kookkaita että puolitan. Käytän niitä keittiössä noin viikon, pesen, laitan siivousliinaksi, siitä ne sitten etenee vielä konehalliin ja autotallin muuhun käyttöön. Ne itseasiassa kestää 90 asteen pesun, joskus olen keittänytkin. Ne on todella monikäyttöisiä, mopissa toimii kuten staattinen liina.
Hyvä idea! Googlasin lypsyliinan ja niitä on paljon erilaisia. On puuvillaista vohvelikangasta ja myös mikrokuituisia löytyy. Millaista käytät? Niitä muuten oli aika nihkeästi myytävänä tavalliselle kuluttajalle, useimmat oli myynnissä vain megapakkauksissa, siis varmastikin lypsytilojen tarkoituksiin.
Se puuvillainen vohvelikankaasta tehty vaikutti mielestäni hyvältä.
Etsi kauniin värinen tekokuituinen naru tai nauha, pyykkipoika jossa on reikä, taikka pyykkipoika jossa on läpireikä, sido narulla pyykkipoika iki-ihanaan suomalaiseen keksintööneli kuivauskaapin alaritilään ja voila, rätinkuivausteline on käytössäsi.
Voit hankkia erilaisia rättejä mielihalusi tai keittiösi sisustuksen mukaan.
Jos käytössäsi on kuivauskaappi jossa ns. tippahylly eli ei avointa ritilää, hanki magneetti jossa koukku taikka imukuppi niin saat rätin siihenkin kuivumaan.
Ei haise enää.