Ihmisten oudoimmat kodinhoitotavat, mitä tiedätte
- Ensin imuroi ja sitten pyyhkii pölyt pinnoilta.
- Ei säilytä kotona MITÄÄN ylimääräistä. Mikä on tietysti hyvä periaatteessa, mutta tämä menee niin pitkälle, että jos juuri lähipäivinä ei tarvita tiettyjä sukkahousuja tms., ne heitetään roskiin...
- Itsekin nuorempana harrastin tarpeetonta vaivaa, kun JOKA kerta imuroidessa vein matot ulos ja tamppasin. Ei kai niin outoa, mutta tarpeetonta ja turhaan aikaavievää.
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskirätin pitäminen altaiden välissä (siis jos kaksi allasta). Yäk, rätti lähes aina litimärkä ja mikä pöpöpesä.
Itse säilytän rättiä ilmavasti roikkumassa koukuista, siten että kuivaa välillä.Hei! Tämä on kiinnostava asia. Mulla on hankaluuksia rätin kuivattamisen kanssa. Hana on lyhyehkö ja viisto, rätti ei siinä pysy. Muutenkin se on aika ällö paikka. Miten saat rätin koukkuun? Leikkaatko rättiin reiän, vai onko siinä jokin nipistin jolla rätti koukussa pysyy? Jaa meille niksisi!
Etsi kauniin värinen tekokuituinen naru tai nauha, pyykkipoika jossa on reikä, taikka pyykkipoika jossa on läpireikä, sido narulla pyykkipoika iki-ihanaan suomalaiseen keksintööneli kuivauskaapin alaritilään ja voila, rätinkuivausteline on käytössäsi.
Voit hankkia erilaisia rättejä mielihalusi tai keittiösi sisustuksen mukaan.
Jos käytössäsi on kuivauskaappi jossa ns. tippahylly eli ei avointa ritilää, hanki magneetti jossa koukku taikka imukuppi niin saat rätin siihenkin kuivumaan.
Ei haise enää.
En osaa linkittää tällä puhelimella, mutta googlatkaapa Sinituotteen liinariipus!
Minulla on ollut tuollainen jo vuosia, ja hyvin toimii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ettei ole erikseen koiran kuppien pesuharjaa, olen ollut hoitamassa erästä koiraa ja perheellä ei ole erikseen koirankuppiharjaa. Ehkä pesevät aina tiskikoneessa, mutta heidän lomien aikaan en käytä tiskikonetta, joten ei ole annettu mitään ohjetta millä koiran vesikuppi tai märkäruokakuppi pestään. Olen pessyt sen sitten heidän omalla tiskiharjalla, kun ei ole kerrottu millä pitäisi pestä. Ja tuntuisi hölmöltä nyt monen vuoden jälkeen kysyä että, niin millä nämä kupit on tarkoitus pestä?
No eipä ole tullut ikinä mieleenkään, että pitäisi olla erillinen tiskiharja koirankupeille.
Syötkö myös koiranruokaa? Annatko koiran nuolla suutasi? Jos vastaus on kyllä niin sitten se on varmaan ihan sama että pyöritätkö sitä koiran kuolaa ja suubakteereita omissa lautasissasi. Koirat syövät toisten koirien 'askaa, ja samalla harjalla peset sitten omat lautasesi. Pesetkö lautasesi vessaharjalla? Tässä vähän faktaa mitä siitä koiran suusta löytyy. https://yle.fi/uutiset/3-7793907
On hieman eri asia laittaa lautaset tiskikoneeseen jossa on myrkyt ja kuuma vesi kuin pyörittää samaa märkää harjaa kaikkiin astioihin.
Siksi aina pitää olla eri harja eläinten astioihin ja tiskialtaan pesuun. Vai peseekö joku myös tiskialtaan tiskiharjalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en uskalla pestä tiskirättejä koneessa. Ei ole omaa pesukonetta, ja pesen täyden koneen kaikkia vaatteita kerran viikossa pesutuvassa 60 asteessa, se koneen käyttö maksaa aina ja tiskirätistä siirtyisi bakteerihajut muihin pyykkeihini. En ala pesemään tyhjässä koneessa tiskirättiä 90 asteessa kun se maksaa. Ostan aina uuden rätin jonkun ajan jälkeen. Käytön jälkeen pesen sitä hanan alla kyllä saippuan kanssa.
Mikset keitä sitä rättiä jos kerran pelkäät hajujen siirtymistä pyykkikoneessa (ja sitä ei muuten edes tapahdu tiskirättien kanssa)? Ei ne rätit edes haise jos säilytät ne ilmavasti,v aihdat 1-2 päivän välein ja sitten laitat pyykkiin.
En mä tykkää ajatuksesta että joku bakteerirätti on samassa koneessa mun alusvaatteiden ja kaiken muun kanssa.
Enkä pidä ongelmana ostaa uutta rättiä kun sen aika on, käytän kumminkin sitä niin kauan kunnes menee huonoksi ja ennen poisheittoa pyyhin sillä vielä jtn lattialistoja. Eikö sellanen paksu rätti ala haperoitumaankin jos vuosia käyttäisi? En käytä noita sifonetteja vaan niitä paksumpia neliörättejä.
Ja käytetyt alusvaatteet on todella steriilit..?
Pitäisihän eri liinatkin pestä erikseen, mutta usein tulee säästettyä aikaa ja vaivaa. Jos kaiken pesee 85-90 c:ssa, niin sama se. Onhan vaatteissakin ties mitä likaa
Pesen vaatteeni 60 asteessa. Kovempi lämpötila on haitaksi niille, saattaa kutistua tms. En edelleenkään yhden rätin takia muuta tapojani.
Vierailija kirjoitti:
Se ettei ole erikseen koiran kuppien pesuharjaa, olen ollut hoitamassa erästä koiraa ja perheellä ei ole erikseen koirankuppiharjaa. Ehkä pesevät aina tiskikoneessa, mutta heidän lomien aikaan en käytä tiskikonetta, joten ei ole annettu mitään ohjetta millä koiran vesikuppi tai märkäruokakuppi pestään. Olen pessyt sen sitten heidän omalla tiskiharjalla, kun ei ole kerrottu millä pitäisi pestä. Ja tuntuisi hölmöltä nyt monen vuoden jälkeen kysyä että, niin millä nämä kupit on tarkoitus pestä?
Miksi tämä sai niin paljon alapeukkuja, siksi että en kerro naapurille että pesen heidän koiransa kupit heidän omalla harjallaan vai sen takia että oletan että tottakai eläinten astiat pestään omalla harjallaan? Valaiskaa.
Tosiasia on että en todellakaan kehtaa enää kysyä millä ne koiran kupit pestään, joten oletan että kyseinen perhe pesee ne sitten samalla tiskiharjalla (ällöä, mutta minkäs teet kun ei ole kerrottu missä kaapissa moinen harja sitten on, en minä voi mennä ronkkimaan naapurin kaappeja) EI ole mitään järkeä että kaksi koirankuppia pyöritetään yksinään tiskikoneessa. Ja mistä se koira sitten syö/juo kun kupit on kaksi tuntia pesussa?
Lenkitän ja leikin koiran kanssa kun naapuri on jossain lyhyessä reissussa
Vierailija kirjoitti:
Ei huuhdella astioita ennen astianpesukoneeseen laittoa tai suoriteta mekaanista pesua tiskiharjalla tai sienellä, vaan jätetään ne sinne kuivumaan. Itse aina liotan tiskialtaassa, vetäisen harjalla ja täytän kerralla ja pistän koneen samantien käyntiin niin puhdistuvatkin kerralla.
Mihin ihmeeseen sä tarvitset enää tiskikonetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole tullut ikinä mieleenkään, että pitäisi olla erillinen tiskiharja koirankupeille.
Syötkö myös koiranruokaa? Annatko koiran nuolla suutasi? Jos vastaus on kyllä niin sitten se on varmaan ihan sama että pyöritätkö sitä koiran kuolaa ja suubakteereita omissa lautasissasi. Koirat syövät toisten koirien 'askaa, ja samalla harjalla peset sitten omat lautasesi. Pesetkö lautasesi vessaharjalla? Tässä vähän faktaa mitä siitä koiran suusta löytyy. https://yle.fi/uutiset/3-7793907
On hieman eri asia laittaa lautaset tiskikoneeseen jossa on myrkyt ja kuuma vesi kuin pyörittää samaa märkää harjaa kaikkiin astioihin.
Siksi aina pitää olla eri harja eläinten astioihin ja tiskialtaan pesuun. Vai peseekö joku myös tiskialtaan tiskiharjalla?
Minä pesen. Ihan vilpittömästi voin sanoa, että en ole tajunnut, että niin "ei saa" tehdä. Mä olen sitäpaitsi bakteerikammoinen ja näin tyhmästi olen toiminut. Tiskiharja kyllä pestään tiskikoneessa melkein joka tiskikoneen pyörityskerralla, mutta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?? Jos tiskiallasta ei voi pestä tiskiharjalla, niin miten voi pestä sillä niitä tiskejä siinä samassa altaassa olevassa vedessä?
Yksikään minun koiristani ei ole muuten ikinä syönyt toisten koirien paskaa. Kuulostaa oudolta. Eiväthän koirat edes astu tassuillaan koiranpaskaan jos voivat sen välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta helvetissä pesen tiskialtaan myös samalla tiskiharjalla 😅! Hei haloo, siinä altaassa ei ole mitään mitä ei olisi myös astioissa - astioistahan se lika altaaseen tulee, miksi ihmeessä allas olisi jotenkin mystisesti likaisempi kuin astiat?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se vessaharja sitten pestään puhtaaksi, jos sitä ei saa tehdä lavuaarissa? Vessanpytyssä vai? Minä ainakin pesen sen ihan niin kuumalla vedellä kuin hanasta tulee ja pesen altaan sen jälkeen.
Siis itse asiassa olen kaikissa vauvaperheissä nähnyt, että vauvan pylly pestään kylppärin altaassa. Eli kakkaa sinne altaaseen joutuu ainakin siinä tapauksessa ja monenlaista muutakin mömmöä. Mutta vessaharjaa ei voisi siinä pestä? Eikö kuumalla vedellä ja pesuaineella ole mitään vaikutusta?
Tietäisittepä romanitavat. On yläosat ja alaosat, jotka pidetään erillään ja jos lusikka tippuu lattialle, se heitetään roskiin jne. Keittiöön ei saa tulla yö- eikä alusvaatteissa eikä synnyttänyt nainen saa mennä keittiöön ollenkaan kuin vasta tietyn ajan jälkeen. Tämäkin vain pieni pintaraapaisu.
Vessanpytyssä nimenomaan, bidee/käsisuihkulla (miksi ikinä kukanenkin sitä kutsuu).
Mietin kyllä edelleen miten ulkomailla selvitään kun bidee/käsisuihkua ei välttämättä ole käytettävissä.
No ne huljuttaa sitä siinä pöntössä. Tai toivottavasti eivät ainakaan lavuaarissa sitä pese!
Kyllä meillä tuo tiskiallas on likaisempi kuin astiat, kun siinä lojuu astiat odottamassa huuhtelua, jotta ne voi laittaa tiskikoneeseen, (puuro ei lähde irti jos sitä ei liota ensin) ja sitten sitä tiskiallasta ei pestä viikkoonkaan. Ruokajämät pyyhin pois viemäriä tukkimasta paperilla, mutta muuten en koske lavuaariin. Mitään käsintiskattavaa en laita lavuaarin pohjalle, vaan tiskaan ne heti niin että suihkutan valmista tiskiainetta astiaan, harjaan ja huuhtelen.
Jos siis pesisin astiat old school tyyliin, niin sitten pitäisi aloittaa homma altaan pesulla, vedet kehiin, sitten astioiden pesu ja sitten ehkä samalla harjalla voisi pestä sen altaan.
Mutta jos tiskiallas on multainen perunoiden pesun jäljiltä tai valutettu raa'an kana-pakkauksen liemet, en todellakaan pese allasta tiskiharjalla.
Tiedän, lavuaarini on bakteeripesä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi monet pyyhkii lavuaarit yleispuhdistusaineella ja rätillä. Ihan kiva, mutta kun se ei nyt mitenkään vain oikeasti riitä. Tiskialtaiseen jää kalkkia ja astioista pinttynyttä rasvaa. Se yleisputsari ja rätti ottaa siitä ehkä kevyen kerroksen pois, mutta ei todellakaan puhdista sitä. Se vaatii karkean sienen ja cif-tyyppisen hankausaineen. Vaivaa siinä joutuu näkemään, sen tiedän. Mutta ei sitä nyt sen takia voi jättää likaiseksi.
Noilla hankausaineilla ja sienillä vain rikot altaan pinnan ja pöpöt tarttuu entistä tiukemmin.
Mies kasaa kaikki irtotavarat (esim. lelut) sohville ja tuoleille imuroinnin ajaksi. Hänen mielestään niitä ei edes saisi viedä omille paikoilleenenne , koska pöly kulkee tällöin jaloissa huoneesta toiseen. En koskaan ymmärtänyt tätä logiikkaa.
Emme sattuneesta syystä usein siivoa yhdessä, vaikka ei enää valitakkaan, ettei tavaroita saa siivota paikoilleen.
Tunsin kerran yhden miehen, joka harjoitti bisnestä vuokraamalla vuokraamiaan asuntoja eteenpäin ns. lyhytaikaiseen asumiseen esim. raksamiehille.
Suoritti siivoamisen tuleville vuokralaisille käyttämällä vessaharjaa joka paikassa mm. keittiössä. Ei nyt välttämättä pahuuttaan, vaan laiskuutta ja välinpitämättömyyttä. Kyseisessä kämpässä ei ollut muita siivousvälineitä sillä hetkellä, kuin WC-harja.
Ei ole enää alalla, vaan eläkeukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Lattian moppaaminen ennen imurointia. Roskat pyörivät lattialla edestakaisin, eivätkä todellakaan päädy ämpäriin likaveteen. Imurointi siis aina ennen moppaamista.
Öö.. Siis moppia ei todellakaan välissä huuhdella vedessä sangossa. Ylipäätään mitään ämpäreitä ei käytetä. Lankamopit on historiaa, ne vaan nimenomaan pyörittää pjaskaa lattioilla. Mikrokuitumoppi kostutetaan, pyyhitään sillä lattia samalla keräten sen etuosalla roskat ja pölyt pois, jotka kerätään rikkalapiolla ja harjalla talteen ja Mopin vaihtopää pesuun. Joka huoneeseen oma vaihtopää, ei samalla pjaskasella koko asuntoa. Imurointia tarvitsee harvemmin kun näin toimii, silloinkin vain ahtaat kolot, matot ja paikat jonne mopolla ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitan tavaroiden järjestelyllä eli kamat ja vaatteet omille paikoilleen. Sitten oyyhin nihkeällä tasot ym. Imurointi, matot rullalle ja päiväpeitot ym oarvekkeelle. Sen jälkeen pyyhin lattiat kostealla. Yleensä käyn sitten suihkussa ja samalla pesen vessan.
Mulla on ihan sama järjestys!
Eikö kukaan muu muka imuroi ensin niitä tasoja ja sitten vasta pyyhi nihkeällä? Kaikki se märkä karva-, roska- ja pölymönjä siinä rätissä... yäh! (Vai pyyhittekö te pölyjä niin tiuhaan, ettei pölyä / roskia / karvaa ehdi kertyä?)
Taittelen siivousrätin 4-8 osaan ja vaihdan aina puhtaan puolen kun edellinen likaantunut. Kun kaikki pinnat käytetty, rätti pesuun ja uusi tilalle. Ei jää möhnää pinnoille, ei tarvetta imuroida ensin ja pesukone pesee rätin puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaineen käyttäminen pyykinpesussa. On vaan niin outoa, etten kerta kaikkiaan ymmärrä. Menetän yöunenikin, kun mietin, miksi ihmeessä kukaan käyttää huuhteluainetta.
Minäkään en ymmärrä huuhteluaineen käyttäjiä.
Monilla on nykyään vaatteet stretsejä siis niitä sellaisia epämukavasti istuvia ja sinkuvia virityksiä joita on vaikea pukea päälle. Niissä on elastaania jonka huuhteluaine pilaa.
Itse käytän joskus harvoin huuhteluainetta, tuoksutonta kun haluan pyyhkeisiin pehmeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi monet pyyhkii lavuaarit yleispuhdistusaineella ja rätillä. Ihan kiva, mutta kun se ei nyt mitenkään vain oikeasti riitä. Tiskialtaiseen jää kalkkia ja astioista pinttynyttä rasvaa. Se yleisputsari ja rätti ottaa siitä ehkä kevyen kerroksen pois, mutta ei todellakaan puhdista sitä. Se vaatii karkean sienen ja cif-tyyppisen hankausaineen. Vaivaa siinä joutuu näkemään, sen tiedän. Mutta ei sitä nyt sen takia voi jättää likaiseksi.
Lavuaarit ja hanat harjataan tiskiharjalla ja puhdistusaineella ja huuhdotaan vedellä ennen kuivaamista rätillä. Hankausaineita ja karkeaa sientä ei käytetä kuin harvoin, sillä rikkovat pinnoitteen, jolloin lika jämähtää kiinni aina vaan pahemmin. Juuri näin sinun altaillesi on päässyt käymään, sillä eivät enää puhdistu kuin hankausaineella ja -välineellä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pitävät siivoamista tärkeänä, mutta eivät ikinä puhdista siivousvälineitä. Harmaantunut moppi, liinat vain huuhdellaan hanan alla ja ripustetaan kuivumaan...
Tämä! Imurikin päällisin puolin niin pölyssä ja möhnässä että ällöttää. Kyllä ne välineet on pestävä ja puhdistettava siivouksen päätteeksi ja kaikki siivoustekstiilit pestään 90 asteessa. Peseytyy pesukonekin samalla kunnolla.
Itse harvemmin käytän huuhteluainetta kun on kuivausrumpu, joka pehmittää kovat kankaat. Mutta koppurainen pyyhe on kyllä inha, eli jos ei olisi rumpua niin kyllä kuluisi huuhteluainetta vaikka pyyhkeen imukyky siitä kärsiikin.
Jos pölyjen pyyhkimisen yhteydessä karisee häiritsevän paljon pölyä lattialle, niin se osoittaa, että siivousväli on aivan liian pitkä. Jos siivotaan joka viikko, ei pölyä ehde kertyä kuin hieman. Ja miksi ei mattoja enää pitäisi tampata ulkona? Kun matot on tampattu ja harjattu irtopölyt pois, niin annetaan niiden tuulettua siivouksen loppuun asti pihalla (jos sää sallii), niin tulee kotiin raikas tuoksu, kun kaikki paikat on siivottu ja lopuksi levitetään tuuletetut matot lattialle.
Mä vetäisen pölyhuiskalla pölyt lattialle, annan laskeutua ja sitten imuroin ja pesen lattiat. Liekö laiskuutta, mutta käytän tasoihin rättiä vain silloin tällöin... Tai, jos niissä on jotain möhnää.