Ihmisten oudoimmat kodinhoitotavat, mitä tiedätte
- Ensin imuroi ja sitten pyyhkii pölyt pinnoilta.
- Ei säilytä kotona MITÄÄN ylimääräistä. Mikä on tietysti hyvä periaatteessa, mutta tämä menee niin pitkälle, että jos juuri lähipäivinä ei tarvita tiettyjä sukkahousuja tms., ne heitetään roskiin...
- Itsekin nuorempana harrastin tarpeetonta vaivaa, kun JOKA kerta imuroidessa vein matot ulos ja tamppasin. Ei kai niin outoa, mutta tarpeetonta ja turhaan aikaavievää.
Kommentit (262)
Muistelen lukeneeni (Marttojen sivuilta tai vastaavalta), että runsas pöly kannattaa pyyhkiä ennen imurointia. Jos taas pölyä on vähän, voi imuroida ensin. Itse siivoan kissankarvojen takia järjestyksessä pölyt, imurointi, luutuaminen.
Mitä outouksiin tulee, yksi tuttava pyyhkii keittiöluutulla myös lattiatahroja ja vastaavaa SEKÄ pesee keittiön roska-astian samalla tiskiharjalla kuin astiatkin :/ Sama ihminen paasaa hygieniasta ja hoitaa viikkosiivouksen kera mitä vahvimpien siivousaineiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaineen käyttäminen pyykinpesussa. On vaan niin outoa, etten kerta kaikkiaan ymmärrä. Menetän yöunenikin, kun mietin, miksi ihmeessä kukaan käyttää huuhteluainetta.
Huuhteluaine saa aikaan sen, että tekstiili on pesun jälkeen pehmeämpi. Vaate on mukavampi käyttää ja ennen kaikkea sen käyttöikä pitenee. Voi myös käyttää pyykkietikkaa huuhteluaineen sijaan, se tekee pesukoneellekin hyvää.
Olen asunut viidessä eri kaupungissa ja useassa eri maassa, pessyt pyykkiä varmaan kymmenellä eri koneella, eikä ikinä ole pyykki ollut mitenkään kovaa tai kaivannut "pehmittämistä". Ei mikään vaate eikä materiaali. Olen vakuuttunut että ihmiset käyttävät huuhteluainetta täysin vain mainosten uhreina, ja toistelevat niistä oppimaansa "se pehmentää ja pidentää käyttöikää" mantraa ilman että ovat edes kokeilleet pestä pyykkiä ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaineen käyttäminen pyykinpesussa. On vaan niin outoa, etten kerta kaikkiaan ymmärrä. Menetän yöunenikin, kun mietin, miksi ihmeessä kukaan käyttää huuhteluainetta.
Huuhteluaine saa aikaan sen, että tekstiili on pesun jälkeen pehmeämpi. Vaate on mukavampi käyttää ja ennen kaikkea sen käyttöikä pitenee. Voi myös käyttää pyykkietikkaa huuhteluaineen sijaan, se tekee pesukoneellekin hyvää.
Olen asunut viidessä eri kaupungissa ja useassa eri maassa, pessyt pyykkiä varmaan kymmenellä eri koneella, eikä ikinä ole pyykki ollut mitenkään kovaa tai kaivannut "pehmittämistä". Ei mikään vaate eikä materiaali. Olen vakuuttunut että ihmiset käyttävät huuhteluainetta täysin vain mainosten uhreina, ja toistelevat niistä oppimaansa "se pehmentää ja pidentää käyttöikää" mantraa ilman että ovat edes kokeilleet pestä pyykkiä ilman sitä.
Itse käytän hajusteetonta huuhteluainetta sähköistyvien vaatteiden kohdalla esim. sifonkimekko. Hajustetut huuhteluaineet on ehdoton ei kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä uskomus tuo käyttöiän pidentyminen, kun tekee juuri päinvastoin. Huuhteluaine haperruttaa monia vaatteita. Mm farkkuja ja trikoota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä uskomus tuo käyttöiän pidentyminen, kun tekee juuri päinvastoin. Huuhteluaine haperruttaa monia vaatteita. Mm farkkuja ja trikoota.
Se on oma moka, jos käyttää sitä sellaisten tekstiilien pesussa, joille sitä ei suositella. Kuten nuo mainitsemasi.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen lukeneeni (Marttojen sivuilta tai vastaavalta), että runsas pöly kannattaa pyyhkiä ennen imurointia. Jos taas pölyä on vähän, voi imuroida ensin. Itse siivoan kissankarvojen takia järjestyksessä pölyt, imurointi, luutuaminen.
Mitä outouksiin tulee, yksi tuttava pyyhkii keittiöluutulla myös lattiatahroja ja vastaavaa SEKÄ pesee keittiön roska-astian samalla tiskiharjalla kuin astiatkin :/ Sama ihminen paasaa hygieniasta ja hoitaa viikkosiivouksen kera mitä vahvimpien siivousaineiden.
”kera mitä vahvimpien siivousaineiden” 😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin paitsi ei pitene, koska esim. Elastaani ei tykkää huuhteluaineesta. Ja kuka tämän käyttöiän pitenemisen on puolueettomasti testannut?
En ole montaa kertaa ollut niin tyrmistynyt, kun näin anopin luona, miten hän lakaisi harjalla roskat maton alle, kun tuli yllätysvieraita. Jotenkin hassua, ei ole edes tullut mieleen, että noin voi tehdä.
Rätti ei ole ongelma. Laitan märän keittiörätin mikroon muutamaksi minuutiksi. Pöpöt lähtee kuumuudessa.
Pölyn laskeutuminen lattialle kestää 2 tuntia. Eli pölyjen siivoaminen ja sitten imurointi kahden tunnin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olon tulossa vastaamaan, että tykkään pehmeistä pyykeistä. Eniten ärsyttää kivikovat pyyhkeet, jotka raapivat ihoa, siksi käytän huuhteluainetta, että saa pehmeät pyyhkeet. En nyt oikein ymmärrä miten huuhteluaineesta on tehty joku maailman tuhoavin asia?
Tiskiharjan säilytys aivan suoraan hanan yläpuolella roikkumassa. Siis pese likaiset tiskit, laita harja tiputtamaan vettä ja kuivumaan, ota itsellesi lasi puhdasta vettä hanasta. Ahh, ihania tiskiveden tippoja sitten tippuu lasiisi.
Kaiken pyyhkiminen samalla siivousliinalla, ihan sama missä järjestyksessä. Wc-pönttö, hanat, kahvat, tasot, tuolit, KAIKKI sillä yhdellä ja samalla mikrokuituliinalla. Mulla on monia ja ne on myös värikoodattu. Todellakaan ei samalla liinalla vessanpönttöä ja työpöytää pyyhitä.
Roskien pyyhkäisy lattialle. Hyvä ystäväni tekee näin usein. Jos keittiön tasoilla on leivänmuruja, niin pyyhkäisee ne isolla liikkeellä lattialle. Ja siis niin, ettei ne varise suoraan siihen eteen kasaksi, vaan roskat "räjäytetään" sataan eri suuntaan isolla ka nopealla pyyhkäisyllä :D Tästä en jotenki oo raaskinu sanoa tai kysyä ikinä, mutta olen nähnhyt sen useammin kuin kerran.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua ainakin opetettiin ennen, että eka imuroidaan, sitten pyyhitään pölyt, kun imurointi nostattaa pölyä ilmaan.
Kummia: Kotiäiti on lasten kanssa kotona, mutta ei tee juuri mitään kotitöitä, koska on lasten kanssa. Kun mies tulee töistä kotiin, äiti lähtee lenkille/kavereille/kuntosalille, jättää lapset isän kanssa ja isä tekee tällöin kotityöt (pyykit, seuraavan päivän ruoan, siivoamisen), koska ilta on tarkoitettu kotitöille.
No todellakin on normaalua ja ymmärrettävää jättää lapset isän hoiviin ja viettää omaa aikaa, kun on koko päivän lapsia hoitanut!! Isänkö pitäs olla vapaamatkustaja joka saa töissä levätä, eikä kotonakaan tartte laittaa rikkaa ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olon tulossa vastaamaan, että tykkään pehmeistä pyykeistä. Eniten ärsyttää kivikovat pyyhkeet, jotka raapivat ihoa, siksi käytän huuhteluainetta, että saa pehmeät pyyhkeet. En nyt oikein ymmärrä miten huuhteluaineesta on tehty joku maailman tuhoavin asia?
Eikö sun pyykkikone linkoa ollenkaan? Vai käytätkö jotain pellava tms pyyhkeitä, koska ainakaan puuvillan kanssa ei ikinä ole ollut ongelmia. Mun pyyhkeet on täysin pehmeitä ilman mitään aineita. Voin kuvitella että ne menee koviksi jos laittaa kuivumaan ihan vettä valuvina ilman linkousta.
Tällä palstalla joku kertoi pesevänsä roskaämpärit astianpesukoneessa.
Tosin vielä oudompaa mielestäni oli kun toisessa ketjussa joku taas kertoi pesevänsä siellä koko perheen hammasharjat.
Eräs tuttavani käyttää järjettömät määrät kaikkia pesuaineita: niin pyykinpesu-, tiski- kuin yleispuhdistusaineitakin kuluu heidän huushollissa järkyttävät määrät.
Käsin tiskatessaan lorauttaa pesuveteen 1/4 täyden Fairy-pullon sisältöä, pesukoneeseen niin paljon pyykkiainetta että se vaahto tursuaa koneen annosteluluukustakin ulos.
Ja sitten ihmettelee miksi kaupassa menee niin paljon rahaa 🙄
Se kun kaikki pyykit pestään pelkästään lämpötilan mukaan. Piti kouluttaa miestä kun pesi mun valkoiset paidat sinisten kanssa.. ei hyvää päivää. :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parturi-kampaajaksi opiskellessa opettajat nimenomaan käskivät olemaan käyttämättä huuhteluainetta. Pyyhkeet ehkä ovat pehmeitä, mutta huuhteluaine heikentää niiden imukykyä huomattavasti.
Meitä pidetään omituisina kun hankimme kuivausrummun. En ymmärrä miksi; vaatteet ovat pehmeitä ja koirankarvattomia, lakanat eivät pölise enää vaatepölyä, eikä pyykkejä tarvitse pitää kuivumassa asuintiloissa kahta päivää, vaan ne saa suoraan kaappiin/käyttöön.
Voi olla, että nykyisillä keskusimureilla ja hyvillä suodattimilla varustetuilla tehoimureilla tämä on oikea tapa. Ennen oli ammattisiivoojien ohje, että ensin imurointi, sitten pölyt POIS eikä lattialle kostealla rätillä.
Vanhaan malliin imuroinnin alottaminen talon perimmäisestä nurkasta on myös vanhaan luuta-aikaan perustuva tapa.
Minä en ymmärrä tätä, että ensin matto imuroidaan turhaan ja sitten viedään ulos. Muuan pölynimurikauppias yritti vakuuttaa minulle, että tämä on ainoa oikea tapa. Mutta mitä sitä suotta imuroimaan, kun varsinkin talvella on hyvä tehdä lumessa kunnon kuivapesu. Muutenkin pölyt karisevat ulos eikä tarvitse imuroida. Jaa että kostuu ulkona ja pölyt tarttuvat tiukemmin? En kai minä niin hölmö ole että sateeseen veisin matot, tai muutenkaan kovin kostealla ilmalla. Paitsi tietenkin talvella lumeen.