Ihmisten oudoimmat kodinhoitotavat, mitä tiedätte
- Ensin imuroi ja sitten pyyhkii pölyt pinnoilta.
- Ei säilytä kotona MITÄÄN ylimääräistä. Mikä on tietysti hyvä periaatteessa, mutta tämä menee niin pitkälle, että jos juuri lähipäivinä ei tarvita tiettyjä sukkahousuja tms., ne heitetään roskiin...
- Itsekin nuorempana harrastin tarpeetonta vaivaa, kun JOKA kerta imuroidessa vein matot ulos ja tamppasin. Ei kai niin outoa, mutta tarpeetonta ja turhaan aikaavievää.
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä tuo tiskiallas on likaisempi kuin astiat, kun siinä lojuu astiat odottamassa huuhtelua, jotta ne voi laittaa tiskikoneeseen, (puuro ei lähde irti jos sitä ei liota ensin) ja sitten sitä tiskiallasta ei pestä viikkoonkaan. Ruokajämät pyyhin pois viemäriä tukkimasta paperilla, mutta muuten en koske lavuaariin. Mitään käsintiskattavaa en laita lavuaarin pohjalle, vaan tiskaan ne heti niin että suihkutan valmista tiskiainetta astiaan, harjaan ja huuhtelen.
Jos siis pesisin astiat old school tyyliin, niin sitten pitäisi aloittaa homma altaan pesulla, vedet kehiin, sitten astioiden pesu ja sitten ehkä samalla harjalla voisi pestä sen altaan.
Mutta jos tiskiallas on multainen perunoiden pesun jäljiltä tai valutettu raa'an kana-pakkauksen liemet, en todellakaan pese allasta tiskiharjalla.
Tiedän, lavuaarini on bakteeripesä.
Meillä on altaassa myös pesukoneeseen menevät astiat odottamassa vuoroaan ja joka kerta, kun tyhjennän altaan pesen sen harjalla ja pesuaineella. Mitä järkeä siivota pöydät ja hella jos jättää altaan paskapilkuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se vessaharja sitten pestään puhtaaksi, jos sitä ei saa tehdä lavuaarissa? Vessanpytyssä vai? Minä ainakin pesen sen ihan niin kuumalla vedellä kuin hanasta tulee ja pesen altaan sen jälkeen.
Siis itse asiassa olen kaikissa vauvaperheissä nähnyt, että vauvan pylly pestään kylppärin altaassa. Eli kakkaa sinne altaaseen joutuu ainakin siinä tapauksessa ja monenlaista muutakin mömmöä. Mutta vessaharjaa ei voisi siinä pestä? Eikö kuumalla vedellä ja pesuaineella ole mitään vaikutusta?
Tietäisittepä romanitavat. On yläosat ja alaosat, jotka pidetään erillään ja jos lusikka tippuu lattialle, se heitetään roskiin jne. Keittiöön ei saa tulla yö- eikä alusvaatteissa eikä synnyttänyt nainen saa mennä keittiöön ollenkaan kuin vasta tietyn ajan jälkeen. Tämäkin vain pieni pintaraapaisu.
Vessanpytyssä nimenomaan, bidee/käsisuihkulla (miksi ikinä kukanenkin sitä kutsuu).
Wessaharjan harjakset on muovia. Ne ei kyllä kestä kuumaa vettä. Se muovi sulaa käppyräksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se vessaharja sitten pestään puhtaaksi, jos sitä ei saa tehdä lavuaarissa? Vessanpytyssä vai? Minä ainakin pesen sen ihan niin kuumalla vedellä kuin hanasta tulee ja pesen altaan sen jälkeen.
Siis itse asiassa olen kaikissa vauvaperheissä nähnyt, että vauvan pylly pestään kylppärin altaassa. Eli kakkaa sinne altaaseen joutuu ainakin siinä tapauksessa ja monenlaista muutakin mömmöä. Mutta vessaharjaa ei voisi siinä pestä? Eikö kuumalla vedellä ja pesuaineella ole mitään vaikutusta?
Tietäisittepä romanitavat. On yläosat ja alaosat, jotka pidetään erillään ja jos lusikka tippuu lattialle, se heitetään roskiin jne. Keittiöön ei saa tulla yö- eikä alusvaatteissa eikä synnyttänyt nainen saa mennä keittiöön ollenkaan kuin vasta tietyn ajan jälkeen. Tämäkin vain pieni pintaraapaisu.
Vessanpytyssä nimenomaan, bidee/käsisuihkulla (miksi ikinä kukanenkin sitä kutsuu).
läheskään kaikissa asunnoissa ei ole moista. Suomen ulkopuolella ei juuri missään.
Eikä läheskään kaikissa julkisissa vessoissa, vaikkapa työpaikoilla ole käsisuihkua. Mua on askarruttanut jo ennenkin että miten siivoojat pesee/huuhtoo vessaharjan tällaisissa paikoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskirätin pitäminen altaiden välissä (siis jos kaksi allasta). Yäk, rätti lähes aina litimärkä ja mikä pöpöpesä.
Itse säilytän rättiä ilmavasti roikkumassa koukuista, siten että kuivaa välillä.Hei! Tämä on kiinnostava asia. Mulla on hankaluuksia rätin kuivattamisen kanssa. Hana on lyhyehkö ja viisto, rätti ei siinä pysy. Muutenkin se on aika ällö paikka. Miten saat rätin koukkuun? Leikkaatko rättiin reiän, vai onko siinä jokin nipistin jolla rätti koukussa pysyy? Jaa meille niksisi!
Minä olen pujottanut kuivauskaapin ritilään verhonipsun. Siihen on helppo ripustaa rätti.
Verhonipsu -niksi lähtee kyllä heti käyttöön :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wessaharjan harjakset on muovia. Ne ei kyllä kestä kuumaa vettä. Se muovi sulaa käppyräksi.
Samaa muovia ne on kuin tiskiharjankin harjakset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitan tavaroiden järjestelyllä eli kamat ja vaatteet omille paikoilleen. Sitten oyyhin nihkeällä tasot ym. Imurointi, matot rullalle ja päiväpeitot ym oarvekkeelle. Sen jälkeen pyyhin lattiat kostealla. Yleensä käyn sitten suihkussa ja samalla pesen vessan.
Mulla on ihan sama järjestys!
Eikö kukaan muu muka imuroi ensin niitä tasoja ja sitten vasta pyyhi nihkeällä? Kaikki se märkä karva-, roska- ja pölymönjä siinä rätissä... yäh! (Vai pyyhittekö te pölyjä niin tiuhaan, ettei pölyä / roskia / karvaa ehdi kertyä?)
Taittelen siivousrätin 4-8 osaan ja vaihdan aina puhtaan puolen kun edellinen likaantunut. Kun kaikki pinnat käytetty, rätti pesuun ja uusi tilalle. Ei jää möhnää pinnoille, ei tarvetta imuroida ensin ja pesukone pesee rätin puhtaaksi.
Kaikki se roska, karva ja lika päätyy siis pyykkikoneeseen. Toivottavasti sinulla on siinä puhdistettavissa oleva nukkasihti (kaikissa koneissa ei nykyään ole vaan möykkyinen lika jää koneen putkistoon tai menee viemäristöön).
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä pyyhit ensin pölyt ja sitten imurilla pölistät pölyt lattialta ilmaan ja laskeutumaan niille juuri pyyhityille pinnoille?
Sori, mutta ensin mattojen imurointi ja matot ulos tuulettumaan tai rullalle jonnekin sivuun. Muiden sisustustekstiilien ravistelu/ tuuletus ulos. Roskien ja isompien pölyjen imurointi lattioilta, imuroidessa läpiveto, joka kuljettaa enimmät pölyt huoneilmasta pihalle. Sitten ikkunat kiinni ja annetaan pölyn jonkin aikaa laskeutua. Tässä kohtaa voi hörpätä vaikka kahvit ja lukea päivän lehdet. Mun lapsuuden kodissa lauantain siivouspäivänä paistettiin pullat. Sitten alkaa pölyjen pyyhkiminen ylhäältä alaspäin, viimeisenä lattiat.
Tällainen outous mulla. Toistuu ehkä kahden viikoin välein, useammin ei ole aikaa.
Hyvinhän sen voi ajatella niinkinpäin että ensin imuroit ja sitten pölyjä pyyhkimällä pölisytät pölyä takaisin lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä tuo tiskiallas on likaisempi kuin astiat, kun siinä lojuu astiat odottamassa huuhtelua, jotta ne voi laittaa tiskikoneeseen, (puuro ei lähde irti jos sitä ei liota ensin) ja sitten sitä tiskiallasta ei pestä viikkoonkaan. Ruokajämät pyyhin pois viemäriä tukkimasta paperilla, mutta muuten en koske lavuaariin. Mitään käsintiskattavaa en laita lavuaarin pohjalle, vaan tiskaan ne heti niin että suihkutan valmista tiskiainetta astiaan, harjaan ja huuhtelen.
Jos siis pesisin astiat old school tyyliin, niin sitten pitäisi aloittaa homma altaan pesulla, vedet kehiin, sitten astioiden pesu ja sitten ehkä samalla harjalla voisi pestä sen altaan.
Mutta jos tiskiallas on multainen perunoiden pesun jäljiltä tai valutettu raa'an kana-pakkauksen liemet, en todellakaan pese allasta tiskiharjalla.
Tiedän, lavuaarini on bakteeripesä.
Meillä on altaassa myös pesukoneeseen menevät astiat odottamassa vuoroaan ja joka kerta, kun tyhjennän altaan pesen sen harjalla ja pesuaineella. Mitä järkeä siivota pöydät ja hella jos jättää altaan paskapilkuksi.
Ai että jättää sitten kaikki paikat siivoamatta jos ei yhtä paikkaa siivoa? En ihan ymmärrä tuollaista logiikkaa.
Voi tsiisös että on ihmisiä, jotka rakastavat jaaritella siitä, miten siivoavat. Olette varmasti jokaisen seurueen ilopillereitä. Tarkoitus oli ihmetellä muiden outouksia ja ehkäpä vähän nauraa mutta antaa olla. Ei muuta kuin jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä pyyhit ensin pölyt ja sitten imurilla pölistät pölyt lattialta ilmaan ja laskeutumaan niille juuri pyyhityille pinnoille?
Sori, mutta ensin mattojen imurointi ja matot ulos tuulettumaan tai rullalle jonnekin sivuun. Muiden sisustustekstiilien ravistelu/ tuuletus ulos. Roskien ja isompien pölyjen imurointi lattioilta, imuroidessa läpiveto, joka kuljettaa enimmät pölyt huoneilmasta pihalle. Sitten ikkunat kiinni ja annetaan pölyn jonkin aikaa laskeutua. Tässä kohtaa voi hörpätä vaikka kahvit ja lukea päivän lehdet. Mun lapsuuden kodissa lauantain siivouspäivänä paistettiin pullat. Sitten alkaa pölyjen pyyhkiminen ylhäältä alaspäin, viimeisenä lattiat.
Tällainen outous mulla. Toistuu ehkä kahden viikoin välein, useammin ei ole aikaa.
Hyvinhän sen voi ajatella niinkinpäin että ensin imuroit ja sitten pölyjä pyyhkimällä pölisytät pölyä takaisin lattialle.
Mä en ymmärrä tota pölyjen pyyhkimistä erikseen. Imurillahan ne pölyt saa pois. Suuttimia on joka lähtöön.
Käsi sydämelle: Onko joku todella joskus sairastunut siitä, että on pesty koirankuppi samalla tiskiharjalla, millä pestään kaikki astiat?
Oikeasti, kertokaa ja vielä sairauden laatu ja mitä lääkäri on sanonut siitä?
Minulla on ollut elämäni aikana kissoja ja koiria, koiria n. kymmenen kaikkiaan, osa yhtä aikaa. AINA olen pessyt näitten lemmikkien kupit samassa tiskissä, missä ihmistenkin astiat.
Koskaan ei ole tullut minkäänlaista myrkytystilaa, ei mitään sairautta, minkä voisi johtaa näihin eläimiin. Ei kenellekään perheemme jäsenistä.
Ja: koirat EI syö toisten koirien kakkoja.
Anteeksi vaan, mutta pidän teitä, joiden pitää koiran kupit pestä omilla harjoillaan ymv., hysteerisinä ylihygieenikkoina. Teillä ei pitäisi olla koiraa ollenkaan, koska teiltä menee ihan liikaa energiaa mokomaan erilleen pitämiseen. Miten voitte silittää koiraa? Sehän on voinut nuolaista turkkiaan tai tassuaan, miten voitte pyytää sitä antamaan tassua, vai onko teillä siihen erikseen rukkaset?
Miten voitte antaa koiralle ruokaa kuppiin, kätennehän voi hipaista sitä kuppia, joka on siis niin saastainen, että ette voi sitä edes samaan tiskiin laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
läheskään kaikissa asunnoissa ei ole moista. Suomen ulkopuolella ei juuri missään.
Eikä läheskään kaikissa julkisissa vessoissa, vaikkapa työpaikoilla ole käsisuihkua. Mua on askarruttanut jo ennenkin että miten siivoojat pesee/huuhtoo vessaharjan tällaisissa paikoissa?
No siinä pöntön omassa huuhteluvedessä se pestään tietenkin... tai näin teen itse kotonani. En ole koskaan ajatellut että pöntön harjaa tarttisi erikseen pestä. Pönttöhän harjataan aika tujulla wc-ankka-pesuaineella säännöllisesti ja sitten pöntön huuhtelu, samaan aikaan se harja huuhdellaan pesuainejäämistä. Ja sitten asettelu kuivumaan renkaan ja pöntön väliin varresta niin että harjaosa kuivuu pöntön päällä ja kuivana telineeseen.
Ja tietenkin se harja säännölllisesti vähintään kerta pari vuoteen vaihtoon kokonaan ja uutta ostamaan.
En mä ymmärrä miksi se tarttisi tuota paremmin erikseen pestä millään kiehuvan kuumilla vesillä tms kotiolosuhteissa ainakaan.
Ystäväni perhe vaihtaa sänkyjen lakanat kerran vuodessa. Väittävät että pysyy puhtaana kunhan ei syö siinä mitään ja pitää päiväpeittoa päällä päivisin. Inhottaa kun mietin kaikkea sitä hikeä ja hilsettä ja eritemäärää mitä niissä lakanoissa muhii. :(
Vierailija kirjoitti:
Ja: koirat EI syö toisten koirien kakkoja.
No kissan kakkaa ainakin syö. Olen nähnyt omin silmin kahden eri koiran syövän.
Ja siinä kakassa voi olla loisten munia.
Itsellä ei ole koiraa eikä kissaakaan tällä hetkellä.
Silloin kun oli lemmikki ja astiat käsinpesussa, niin oli oma harja lemmikin kupeille.
Ja silloin kun oli astianpesukone, niin kupit pestiin koneessa kuumimmalla ohjelmalla mitä koneesta löytyi.
(taisi olla 75 astetta, en muista enää tarkkaan).
Silittelen kyllä niin koiria kuin kissojakin, mutta en pusuttele suulle.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni perhe vaihtaa sänkyjen lakanat kerran vuodessa. Väittävät että pysyy puhtaana kunhan ei syö siinä mitään ja pitää päiväpeittoa päällä päivisin. Inhottaa kun mietin kaikkea sitä hikeä ja hilsettä ja eritemäärää mitä niissä lakanoissa muhii. :(
Vaihtaisivat edes kerran kuukaudessa...
Yhdessä asuntonäytössä haisi koko makuuhuone likaisille petivaatteille, siis talille ja tunkkaiselle hielle/lialle... Asunto oli muuten siisti, joten ihmetytti ne kauas asti haisevat petivaatteet.
Ukkomies kirjoitti:
Tunsin kerran yhden miehen, joka harjoitti bisnestä vuokraamalla vuokraamiaan asuntoja eteenpäin ns. lyhytaikaiseen asumiseen esim. raksamiehille.
Suoritti siivoamisen tuleville vuokralaisille käyttämällä vessaharjaa joka paikassa mm. keittiössä. Ei nyt välttämättä pahuuttaan, vaan laiskuutta ja välinpitämättömyyttä. Kyseisessä kämpässä ei ollut muita siivousvälineitä sillä hetkellä, kuin WC-harja.
Ei ole enää alalla, vaan eläkeukkoja.
Miten voi toimia noin törkeästi asukkaita kohtaan, asukkaita jotka vieläpä maksavat asumisestaan hänelle.
Täydellinen toisen ihmisen kunnioituksen puute.
:(
Mistä tahansa ruokakaupasta voi käydä ostamassa siivousvälineitä.
Kaverini pesee lattian kaatamalla sille ämpäristä runsaasti pesuainevettä ja sitten moppaamalla ympäriinsä isossa lammikossa ja keräämällä mopilla vähitellen vettä pois. Yhdellä kertaa hänen luonaan käydessäni katselin, että sohvapöydän puisten jalkojen alaosat näyttivät olevan aika pahassa lahoamistilassa. Tällöin yritin sanoakin, että ennemmin kannattaisi vain pyyhkiä lattiaa kostealla mopilla, mutta kaveri oli sitä mieltä, että eihän sillä tavalla voi mitenkään tulla puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini pesee lattian kaatamalla sille ämpäristä runsaasti pesuainevettä ja sitten moppaamalla ympäriinsä isossa lammikossa ja keräämällä mopilla vähitellen vettä pois. Yhdellä kertaa hänen luonaan käydessäni katselin, että sohvapöydän puisten jalkojen alaosat näyttivät olevan aika pahassa lahoamistilassa. Tällöin yritin sanoakin, että ennemmin kannattaisi vain pyyhkiä lattiaa kostealla mopilla, mutta kaveri oli sitä mieltä, että eihän sillä tavalla voi mitenkään tulla puhdasta.
Kaveri pilaa vielä asunnon lattian tai aiheuttaa kosteusvaurion...
Kodinhoitoa pitäis opettaa peruskoulussa.
Siis niin, että siivousalan koulutuksen saanut henkilö käy opettamassa.
Tiedän perheen missä on yksi iso huone täynnä aina pulloja eikä perheen vanhemmat niitä jaksa palauttaa vaan luottavat että joku lapsista ekstra rahan toivossa käy palauttamassa. Joskus siellä on ollut niin paljon pulloja että vyörynyt lattialle kun oven on avannut.