8v pojan lautapelisynttärit, vieraat keskittyivät omiin älypuhelimiinsa, ottivat lahjapussit ja lähtivät
Ennen ohjelman alkua. Tulivat kyllä syömään mutta sen jälkeen nappasivat lahjapussit ja häipyivät. En oikein voi vierasta lasta estelläkään.
Lautapelejä emme päässeet pelaamaan ollenkaan.
Hyvitetään kyllä pojalle nyt v-loppuna, pääsee huvipuistoon mutta silti jäi harmitus. Miksi joku toimii noin?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä touhu nykyään. Omassa lapsuudessa kaverisynttärit oli parasta mitä oli olemassa! Sai harvinaista täytekakkua ja pelattiin porukalla pihapelejä ja lautapelejä. Parhaat muistot oli kun 10 vuotiaana pelattiin muuttuvaa labyrinttiä ja bingoa yhden pojan synttäreillä 👍
M32
Nimenomaan, sinun lapsuudessasi yli 20 vuotta sitten!! Ja vanhempiesi lapsuudessa oltiin onnellisia käpylehmiä rakennellessa.
Tällä hetkellä lapset elävät koneiden maailmassa. Toki pihapelit ja lautapelit ovat vielä kuvioissa mukana, mutta eivät nyt kuulu kyllä perussynttäreille. Kotona lautapelit varmaan monenkin mieleen, mutta synttäreillä...?
Juuri näin! On tosi surullista miten ajattelemattomia vanhemmat voivat olla. On aina riskinä joutua kiusatuksi kaverisuhteissa jos vanhemmat ovat liian jäykkiä ja pitäytyvät vain siinä, minkä ovat itse joskus kokeneet "oikeaksi ja kehittäväksi" toiminnaksi lapsille.
On myös aika vaarallista opettaa lapselle sosiaalisissa suhteissa esimerkillään vain oman toiveen merkitsevän. Toiset tulee myös huomioida. Kaikki tasapuolisesti.
Jos lapsi toivoo 8vee synttäreilleen vain yhtä asiaa, tulee vanhemman ohjata lasta lempeästi ymmärtämään tasapuolisuus kaverisuhteissa. Ja tarjota sitten itse lapselle perheen kesken enemmän tätä lapsen toivomaa toimintaa. 8-vuotias ei ole enää mikään 3-vuotias, joka ei pysty ymmärtämään tällaista asiaa.
Lapsen tulee olla turvassa oman perheensä keskellä jossa hän voi olla aidosti oma itsensä.
Paras kaverikaan ei varmasti vielä 8 vuotiaana ehkä tajua jos toisella on kova tarve tehdä vain oman toiveensa mukaisesti. Lasta kannattaa ohjata lempeästi ymmärtämään nimenomaan tuo vastavuoroisuus, johon kaikki ystävyyssuhteet perustuvat.
Jos lapsella on taipumusta vain omien toiveiden toteuttamiseen, kannattaa synttäreille kutsua vain niitä tuttuja kavereita, jotka ovat jo tulleet tutummiksi tämän piirteen kanssa. Näin ei tule uusia pettymyksiä lapselle.
Jos lapsella ei vielä ole kavreita, niin niitä kaverisuhteita ei saada muodostettuakaan tarjoamalla synttäreillä vain yhtä, muita kiinnostamatonta, toimintaa. Ja jos lapset vielä huomasivat miten isäntäväki loukkaantui, niin asia on liian hämmentävä 8 vuotiaan käsiteltäväksi ja saa aikaan karttamisreaktion. Tällä tavalla ei saada ystäviä, vaan aiheutetaan riskiä joutua kiusatuksi.
Synttäreistä kannattaa keskustella oman lapsen kanssa jo etukäteen ja sopia siitä, että nyt olisi kiva juttu, että te ystävyistyisitte ja mitäs kivaa keksitään että vieraat tykkäisvät tulla jatkossakin tänne. Ja pojan suuri toive pelaamiseen voidaan sopia, että jos joku kavereista haluaa pelata niin eikös olisi kivaa, mutta ellei halua, niin pidetään me oikeat peliturnajaiset ensi viikonloppuna ja kutsutaan kummitkin mukaan! Kyllä 8 -vuotias ymmärtää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan puhelimia. Inhoan puhelimiaan töllääviä ihmisiä.
Sama juttu. Jos näen jonkun lapsen naama kiinni puhelimessa niin ärsyttää ja toki sama juttu aikuisten kanssa. Koko älypuhelin voisi puolestani poistua, vaikka heti.
Juurikin näin ja viihdytte vauva palstalla. Ettei vaan kännykällä?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo jaloilla äänestäminen tehnyt selväksi lasten mielipiteet lautapeleistä. Kannattaa miettiä seuraavia synttäreitä järjestäessä tarkemmin ettei ihan mene pilalle lapsen kaverisuhteet.
Täällä olevasta keskustelusta päätellen seuraavat synttärit tullaan järjestämään samalla kaavalla ja pojan kaverit ovat yhtä "kännykkäriippuvaisia" ja "huonosti käyttäytyviä" kuin viimeksikin.
Ei kuulosta houkuttelevilta synttäreiltä. Hyvät kaverisuhteet luodaan jo ennen synttäreitä, jolloin lautapelitkin saattavat onnistua. Pakottamalla varmistaa vieraiden nopean lähdön.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kivoilta, itse menisin mielelläni näin aikuisenakin lautapelisynttäreille, haha. :D
Juuri näin! Nykyäänhän (uudemmat) lautapelit ovatkin enemmän aikuisten kuin lasten juttu. Liittyy ehkä siihen, että keskiverto aikuinen on saanut digitaalisuudesta tarpeekseen?
Minä olen aina inhonnut lautapelejä ja olen jo päälle 50v. Jo lapsena lautapelien pelaaminen oli tylsää. Pelasin mieluummin korttia.
Joten ei se ole aina mikään nykylasten älypuhelinten syytä, jos lautapelit ei kiinnosta. Lapsena mekin mieluummin leikimme ulkona, kuin pelasimme lautapelejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan puhelimia. Inhoan puhelimiaan töllääviä ihmisiä.
Sama juttu. Jos näen jonkun lapsen naama kiinni puhelimessa niin ärsyttää ja toki sama juttu aikuisten kanssa. Koko älypuhelin voisi puolestani poistua, vaikka heti.
Mä olen niin samaa mieltä, ollaan ihan hengenheimolaisia tässä! Haluaisin älypuhelimet mäkeen ja sosiaaliset tilanteet & toisten huomioonottamisen kaikissa tilanteissa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo jaloilla äänestäminen tehnyt selväksi lasten mielipiteet lautapeleistä. Kannattaa miettiä seuraavia synttäreitä järjestäessä tarkemmin ettei ihan mene pilalle lapsen kaverisuhteet.
Täällä olevasta keskustelusta päätellen seuraavat synttärit tullaan järjestämään samalla kaavalla ja pojan kaverit ovat yhtä "kännykkäriippuvaisia" ja "huonosti käyttäytyviä" kuin viimeksikin.
Ei kuulosta houkuttelevilta synttäreiltä. Hyvät kaverisuhteet luodaan jo ennen synttäreitä, jolloin lautapelitkin saattavat onnistua. Pakottamalla varmistaa vieraiden nopean lähdön.
Lapset lähtee pakoon tommosista juhlista. Ahdistava tunnelma ja määräilevät vieraat ihmiset, jotka vielä hermostuvat kännyn käytöstä. Terve reaktio lapsilla!
Olen lapseton itse enkä tiedä nykyajan synttärijutuista, joten valistatteko mua: onko nykyään siis tapana lasten kaverisynttäreillä, että on aina jotain järjestettyä ohjelmaa?
Mun lapsuudessani näin ei kyllä ollut, vaan ohjelma syntyi aina spontaanisti siitä, kun lapset olivat porukalla. Vanhemmat lähinnä vastasivat tarjottavista, jotka eivät koskaan olleet dipattavia porkkanoita (ei sillä, että terveellisessä syömisessä olisi jotain huonoa). Tietysti näistä ajoista toki onkin jo yli 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton itse enkä tiedä nykyajan synttärijutuista, joten valistatteko mua: onko nykyään siis tapana lasten kaverisynttäreillä, että on aina jotain järjestettyä ohjelmaa?
Mun lapsuudessani näin ei kyllä ollut, vaan ohjelma syntyi aina spontaanisti siitä, kun lapset olivat porukalla. Vanhemmat lähinnä vastasivat tarjottavista, jotka eivät koskaan olleet dipattavia porkkanoita (ei sillä, että terveellisessä syömisessä olisi jotain huonoa). Tietysti näistä ajoista toki onkin jo yli 20 vuotta.
Nykyään synttäreille ei välttämättä tuu naapurit, vaan päiväkodin tai koulun luokka. Ja lapset saattavat olla laajalta alueelta. Lapset ovat siten heterogeenisempi ryhmä erilaisia ja toisilleen ehkä vähän vieraampia kuin entisaikojen kaverisynttäreissä. Siksi ohjelma on hyvä idea. Kaikkia kiinnostava, mutta ei riehaannuttava eikä liian pitkä ohjelma on paras. Kun tunnelma on luotu hyväksi ja vieraat tuntevat olonsa kotoisaksi, on aika vapaalle olemiselle. Aikuinen on vastuussa juhlien onnistumisesta toisin kuin ennen vanhaan.
Voidaanko nyt sopia, että jätetään tuo vieraille annettava lahjapussi sinne jenkkien tv-fantasiamaailmaan?
Vieraat tuo lahjan, ei synttärisankari. Ja jos pitää lahjoilla lahjoa vieraita, että tulevat, parempi olla tulematta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään synttäreille ei välttämättä tuu naapurit, vaan päiväkodin tai koulun luokka. Ja lapset saattavat olla laajalta alueelta. Lapset ovat siten heterogeenisempi ryhmä erilaisia ja toisilleen ehkä vähän vieraampia kuin entisaikojen kaverisynttäreissä. Siksi ohjelma on hyvä idea. Kaikkia kiinnostava, mutta ei riehaannuttava eikä liian pitkä ohjelma on paras. Kun tunnelma on luotu hyväksi ja vieraat tuntevat olonsa kotoisaksi, on aika vapaalle olemiselle. Aikuinen on vastuussa juhlien onnistumisesta toisin kuin ennen vanhaan.
Kiitos vastauksesta! Oikeasti selvensi vähän asioita, kun tosiaan en nykyisestä lasten synttärikulttuurista aivan pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoiluissakin joutuu ottamaan huomioon erilaisia ruokavalioita nykyään. Ja tarjolla on hyvä olla jotain muutakin kuin herkkuja, esimerkiksi hampurilaiset. Koska monilla lapsilla aikataulutettu arki harrastuksineen eikä kaikki ole ehtineet syödä kotona tai on uudestaan jo nälkä jonkun liikuntaharrastuksen jälkeen.
Lapset ovat kuitenkin lapsia ja tykkäävät yhteisestä ohjelmasta ja erityisesti siitä, että saavat tehdä omia juttujaan ja syödä herkkuja. Lähtiessä on ihana ilahduttaa vierailijoita vielä pienellä lahjapussukalla, jossa voi olla ajankohdasta riippuen sisällä heijastin tai rantalelu tai jokin pikkuinen hahmo, avaimenperä ja herkkuja.
Onnistuneiden synttärien kaava on yksinkertainen, mutta työläs ja vaatii vähintään yhden aikuisen läsnäolon vähintään taustalle seuraamaan kaiken sujumista hyvässä hengessä ja turvallisesti.
Ottivat lahjapussit?
Minun lapsillani oli niin vanhanaikaiset synttärit, että vieraat toivat lahjan synttärisankarille eikä päin vastoin. Siihen aikaan ei tarvinnut lahjoa vieraita tulemaan.
Lahjapusseja eivät tietenkään kaikki jaa. Eikä niistä tiedoteta etukäteen eli niillä ei lahjoita tulemaan synttäreille.
Synttäreille tulemisen suurin motivaatio on tietenkin onnistuneet synttärit joihin haluaa toistekin.
Toisten huomioimista ja ennen kaikkea toisille antamisen iloa on helppo alkaa opettaa jo pienenkin lapsen omilta kaverisynttäreiltä, jossa sankari tai vanhemmat jakavat vieraille kiitokseksi lahjapussit vieraiden lähtiessä omiin koteihinsa.
Meillä myös alkoi aikoinaan tytön 8v synttäreillä hirveä rutina kun meillä ei ollut eikä ole muuten vieläkään pleikkaa ja tyttöä harmitti, kun vieraat natisi tylsyydestä. Teki mieli huutaa niille rutiseville lellipenuille että siellä lapsen huoneessa on barbeja, legoja ja lautapelejä opetelkaa leikkimään! Mielikuvitusta.
Juuri näin! On tosi surullista miten ajattelemattomia vanhemmat voivat olla. On aina riskinä joutua kiusatuksi kaverisuhteissa jos vanhemmat ovat liian jäykkiä ja pitäytyvät vain siinä, minkä ovat itse joskus kokeneet "oikeaksi ja kehittäväksi" toiminnaksi lapsille.
On myös aika vaarallista opettaa lapselle sosiaalisissa suhteissa esimerkillään vain oman toiveen merkitsevän. Toiset tulee myös huomioida. Kaikki tasapuolisesti.
Jos lapsi toivoo 8vee synttäreilleen vain yhtä asiaa, tulee vanhemman ohjata lasta lempeästi ymmärtämään tasapuolisuus kaverisuhteissa. Ja tarjota sitten itse lapselle perheen kesken enemmän tätä lapsen toivomaa toimintaa. 8-vuotias ei ole enää mikään 3-vuotias, joka ei pysty ymmärtämään tällaista asiaa.