Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PITÄÄKÖ huolestua?? Palstalääkäri tule hätiin!

Vierailija
23.08.2019 |

Olen 23-vuotias nainen. Olin valmistautumassa nukkumaan 3 aikoihin yöllä, kun oikeanpuoleisten kasvojeni alaosaa alkoi kihelmöidä. Ei puutunut tai mitään, ainoastaan vähän väliä, varsinkin hennosti koskettaessa ihoani kihelmöi ja pisteli. Tätä jatkui hetken aikaa, kunnes nukahdin. Heräsin puoli 6 aikaan aamulla ekan kerran ja kaikki oli hyvin, olo normaali, jatkoin unia. Noh...Toisen kerran havahduin hereille puol 8 aikaan aamulla ja huomasin, että vasenta käsivarttani särki. Särki aaltomaisesti ylhäältä alas asti. En ollut nukkunut käteni päällä tuolloin. Toki nukun molemmilla kyljillä, mutta enimmäkseen oikealla, niinkuin herätessänikin. Kipu ei ollut niin voimakasta, että olisin herännyt siihen, minusta tuntuu, että kovin todentuntuinen uni oli heräämiseni syy. Jokatapauksessa häiritsevää ja inhottavaa kipua. Jatkoin unia ja heräsin hetki sitten ja kättäni särki edelleen 2 tunnin päästä samalla tavalla. Aloin jo huolestua, nousin ylös. Minulla on taipumusta paikkojen jumiin menemiseen.

Työni on istumatyötä tietokoneen ääressä. Istun todella paljon päivässä. Hieroin toisella kädelläni vasemmanpuoleista lapaluun seutua, kainaloa ja niskaa ja olkapään seutua. Olkapään seutu tuntui painaessa hieman kipeältä, venyttelin itseäni ja tein aamutoimet ja nyt särky on tiessään.

Liittyikö kasvojen kihelmöinti ja tämä särky jotenkin toisiinsa? Vai täysin sattumaa? Minkä selityksen antaisitte kasvojen kihelmöinnille? Muilla ollut vastaavaa ilman vailla selitystä? Vasemman käsivarren särystä ei tarvitse huolestua? Mistä johtuu tuollainen leposärky? Minulla on TODELLA usein hartiat ja niska jumissa, mutta eipä ole käsiä särkenyt.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla särkee ja pistelee välillä koko toista puolta kehosta. Joskus kävin lääkärissäkin, mutta mitään erityistä ei löytynyt.

Magnesium on auttanut.

Vierailija
2/8 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala vain pitää huoli siitä, että niska ja hartia eivät mene jumiin. Lopeta istuminen. Vvadi sähköpöytä, ergonominen hiiri ja näppäimistö ja seiso pieniä istumataukoja lukuun ottamatta kaikki päivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niska-hartiajumit voivat kyllä edetä käsiinkin ja aiheutta kaikenlaista pistelyä ja puutumista.

Vierailija
4/8 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkeekö rintakehän seudusta? Ahdistaa puristaa? Säteileekö KIPU leukaperään? 

Olen itse ajatellut, että rintakehän sydänperäinen kipu säteilisi joskus vasempaan käteen ja joskus leukaan, joten siksi kysyin. Huom! Yksittäiset muljahdukset ja nipistelyt eivät kerro sydänsairaudesta. Mutta onko ollut ahdistavaa tai puristavaa tunnetta rintakehällä? Painon tunnetta? Tämä siis tuntuu yleensä rasituksen yhteydessä ja kipu saattaa säteillä käteen tai leukaan, mutta tässä tapauksessa olet ollut levossa ja nukkumassa. Sydänperäiset kivut nimenomaan helpottavat levossa. En usko, että on syytä huoleen. Kannattaa pyytää jotakuta hieromaan jumittuneita lihaksiasi tai mennä hierojalle. Mutta tietenkin lääkärin puoleen kannattaa kääntyä, jos kipuilu muuttuu pahemmaksi ja alkaa vaivaamaan useammin. 

Kihelmöintikysymykseen en osaa vastata. Ei ole kokemusta.

Vierailija
5/8 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesium auttaa kihelmöintiin ja pistelyyn. Liikunta, istumisen välttäminen ja etenkin venyttely muihin kipuihin.

Ja jos ei auta kumpikaan mihinkään niin sitten lekurin kanssa ihmettelemään.

Vierailija
6/8 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksistanne! Pitääpi kokeilla tuota magnesiumia, jos vielä laittaa kihelmöimään.

-Ap

Vierailija
7/8 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää todellakin huolestua. 03:00 ei ole työssäkäyvän ihmisen nukkumaanmenoaika. Käy hierojalla, sauvakävelyllä säännöllisesti ja mene joka ilta samaan aikaan nukkumaan, esim. 22 tai 23 ja herää joka aamu samaan aikaan. Säännöllisillä elämäntavoilla välität ylikuormitukset.

Vierailija
8/8 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää todellakin huolestua. 03:00 ei ole työssäkäyvän ihmisen nukkumaanmenoaika. Käy hierojalla, sauvakävelyllä säännöllisesti ja mene joka ilta samaan aikaan nukkumaan, esim. 22 tai 23 ja herää joka aamu samaan aikaan. Säännöllisillä elämäntavoilla välität ylikuormitukset.

Myönnän, että olet oikeassa! Olen tässä jonkin aikaa nukkunut vähän miten sattuu. Uni tulee niin ja näin. 

-Ap