Muita joille on aivan ehdottoman tärkeää pysyä hoikkana, tietyissä mitoissa?
Ja laihduttaa automaattisesti heti, jos paino nousee yli tietyn kipurajan tai housut alkavat kiristää?
Kommentit (70)
Minä.
Isäni ei voinut sietää lihavia naisia ja kotona sai heti kuulla, jos oli takapuoli yhtään levinnyt. Tämä ei ollut mitenkään ilkeää tarkkailua mutta sellainen tunne siitä jäi, että vielä kuusikymppisenä pidän vyötärön kurissa ja jos on tarpeen, liikun enemmän ja syön vähemmän. Itse isä piti kroppansa kondiksessa loppuun asti eli lähes satavuotiaaksi.
Minä vasta pudottelen ylimääräistä painoa. Katsotaan sitten kun tavoitepaino on saavutettu, mutta alaspäin mennään pikkuhiljaa ja maltilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ollut aina jotenkin itsestäänselvää, että painoa vähän tarkkaillaan, eikä päästetä sitä tietyn rajan yli. Minulle se on niin normaalia ja automaattista toimintaa, että olen kieltämättä usein ihmetellyt, miksi joku päästää itselleen kertymään useita kymmeniä kiloja ylipainoa. Minulla on oma ideaalipainoni, jossa tunnen oloni mukavaksi, ja jos paino nousee yli tämän, muutan heti jotain ruokavaliossani tai liikunnassa. Yleensä olen kilon pari alle tuon painorajani, että on vähän joustovaraa. Olen 55-vuotias, ja näin olen toiminut koko ikäni.
Sama, mutta ei se silti mielestäni ole mitenkään hirvittävän mukavaa ja helppoa. Minä ainakin ajattelen syömistä ja sen vaikutuksia koko ajan. Se on miltei pakkomielteistä.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että vaikka on yleisesti ollut tiedosta jo useita vuosikymmeniä, että ihmisen aineenvaihdunta hidastuu jo siinä kolmenkympin tienoilla, ihmiset vain jatkaa syömistä samaan malliin niin kuin olisivat vielä runsaasti urheilua harrastavia teinejä. Sitten ihmetellään, ettei mitään tapahdu vaikka kuinka liikkuu. Olen itse terveysalan ammattilainen, joten voin olla jäävi puhumaan, mutta itselleni on selvää syödä kohtuullisesti ja kasvipainotteisesti ja liikkua aktiivisesti joka päivä. Välttää liikaa istumista ja suolaisia, rasvaisia ja sokerisia ruokia. Paino-ongelmia ei ole koskaan ollut.
t. nainen 34v BMI 19
Niin, mistähän lie johtuu? Voisiko olla kyse siitä, että etenkin naisilla alkaa lihasmassa hävitä?
Itse olen harrastanut voimaharjoittelua 16-vuotiaasta asti ja syön edelleen yhtä paljon kuin tuolloin.
Monille hoikille on vaikea ymmärtää että ihmisten kehot toimivat erilaisesti. Minun keho vaatii melkin näännytysruokavalion ja jatkuvaa pahaa oloa jotta pääsen BMIn normaalipainon puolelle. 10kg ylipainoa on minun kehoni "normaalitilanne" ja siinä pysyn jos syön suositusten mukaan terveellisesti. Jos minulla on 20kg ylipainoa, silloin siihen on selkeä syy eli herkuttelen liikaa. Tuosta on kuitenkin suht helppo vähentää siihen 10kg ylipainoon mutta sitten tulee stoppi ja keho laittaa vastaan. Paino ei tipu vaikka syö terveellisesti
Jotta minun kehoni oppisi että BMIn mukainen normaalipaino olisi se "normaali", se vaatisi todennäköisesti vuosien näännytyksen ja pahan olon. En pidä sitä sen arvoisena koska 10kg ylipainoa ei minun elämään tai terveyttä häiritse mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että vaikka on yleisesti ollut tiedosta jo useita vuosikymmeniä, että ihmisen aineenvaihdunta hidastuu jo siinä kolmenkympin tienoilla, ihmiset vain jatkaa syömistä samaan malliin niin kuin olisivat vielä runsaasti urheilua harrastavia teinejä. Sitten ihmetellään, ettei mitään tapahdu vaikka kuinka liikkuu. Olen itse terveysalan ammattilainen, joten voin olla jäävi puhumaan, mutta itselleni on selvää syödä kohtuullisesti ja kasvipainotteisesti ja liikkua aktiivisesti joka päivä. Välttää liikaa istumista ja suolaisia, rasvaisia ja sokerisia ruokia. Paino-ongelmia ei ole koskaan ollut.
t. nainen 34v BMI 19
Mun on pakko sanoa, että mä suhtaudun näihin painoindeksin ilmoittajiin, jotka kertovat olevansa terveysalan ammattilaisia, hieman ristiriitaisin tuntein
Olisin voinut ilmoittaa myös vyötärön- ja lantionmittani, mutta pointtini oli näes muussa kuin näissä luvussa.
-se edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. nainen 34v BMI 19
Niin, mistähän lie johtuu? Voisiko olla kyse siitä, että etenkin naisilla alkaa lihasmassa hävitä?
Itse olen harrastanut voimaharjoittelua 16-vuotiaasta asti ja syön edelleen yhtä paljon kuin tuolloin.
Runsaampi lihasmassa kuluttaa kyllä enemmän rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. nainen 34v BMI 19
Mun on pakko sanoa, että mä suhtaudun näihin painoindeksin ilmoittajiin, jotka kertovat olevansa terveysalan ammattilaisia, hieman ristiriitaisin tuntein
Olisin voinut ilmoittaa myös vyötärön- ja lantionmittani, mutta pointtini oli näes muussa kuin näissä luvussa.
-se edellinen
Niin, munkin mielestä pointti on jossain muualla kuin luvuissa, ja siksi suhtaudunkin ristiriitaisesti siihen, että ne ilmoitellaan. Koska jos sen haluaa ilmoittaa, sillä haluaa jotain sanoa. Ja terveydenhuollon ammattilaisen soisi ymmärtävän, mitä se sanoo ja miksi, eikä vain kirjoittele, mitä mieleen tulee.
Vierailija kirjoitti:
t. nainen 34v BMI 19
Eikö sinusta ole yhtä lailla erikoista, että teissä terveysalan ammattilaisissakin on paljon ylipainoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. nainen 34v BMI 19
-se edellinen
Ihan ohis, mutta ajatteletko jotenkin että väittämäsi painoindeksisi (tai vyötärönympärys) tekee sinusta uskottavamman keskustelijan?
Täällä jokainen voi väittää mitä vain, joten toiset voi vakuuttaa vain oikeilla asia-argumenteilla.
Juu, mutta tästä ei kannata puhua avoimesta, saat syömishäiriöisen leiman. Nykyään jos tarkkailet vähänkään painoasi olet ”sairas” ja”surullista miten koko elämäsi pyörii painon ympärillä, eikö sinulla muuta ole” :)
Vierailija kirjoitti:
Monille hoikille on vaikea ymmärtää että ihmisten kehot toimivat erilaisesti. Minun keho vaatii melkin näännytysruokavalion ja jatkuvaa pahaa oloa jotta pääsen BMIn normaalipainon puolelle. 10kg ylipainoa on minun kehoni "normaalitilanne" ja siinä pysyn jos syön suositusten mukaan terveellisesti. Jos minulla on 20kg ylipainoa, silloin siihen on selkeä syy eli herkuttelen liikaa. Tuosta on kuitenkin suht helppo vähentää siihen 10kg ylipainoon mutta sitten tulee stoppi ja keho laittaa vastaan. Paino ei tipu vaikka syö terveellisesti
Jotta minun kehoni oppisi että BMIn mukainen normaalipaino olisi se "normaali", se vaatisi todennäköisesti vuosien näännytyksen ja pahan olon. En pidä sitä sen arvoisena koska 10kg ylipainoa ei minun elämään tai terveyttä häiritse mitenkään.
Kuka vaan pystyy elämään n. 1200 kalorin näännytys dieetillä jos ei ole yhtään lihasmassaa ja ei liiku. Ihminen ei tarvi sen enempää. Alappa treenata 4krt viikossa salilla ja päälle aerobiset esim. 10km kävelyä päivässä. Kun lihasmassa ja kasvaa voi syödä ja paljon. Ihminen on luotu liikkumaan koko päivän, jos vain lorvailee niin silloin riittää ne vähät kalorit. Silkkaa matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta tästä ei kannata puhua avoimesta, saat syömishäiriöisen leiman. Nykyään jos tarkkailet vähänkään painoasi olet ”sairas” ja”surullista miten koko elämäsi pyörii painon ympärillä, eikö sinulla muuta ole” :)
Ei se ole pelkästään nykyaikaa. Oma paino on aina ollut aika onneton small talkin aihe. Lue lehtiä, ole perillä ajankohtaisista asioista tai puhu vaikka säästä mutta älä painostasi, koska se ei vain kiinnosta toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. nainen 34v BMI 19
-se edellinen
Ihan ohis, mutta ajatteletko jotenkin että väittämäsi painoindeksisi (tai vyötärönympärys) tekee sinusta uskottavamman keskustelijan?
Täällä jokainen voi väittää mitä vain, joten toiset voi vakuuttaa vain oikeilla asia-argumenteilla.
Miksi sitä ei saisi samalla ja ohimennen kertoa? Käykö tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Toivon teille kaikille hallitsematonta ruokahalua = D
Toivo vaan, mutta kaikki eivät ole kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, pakko painaa alle 65. Nyt raskaana ja pakko lipsua tuosta painosta, painan nyt 67. Mutta en ymmärrä että raskauden myötä mätetään mitä sattuu kurkusta alas ja lihotaan 20-30kg.
Hmm. Minun painoindeksisi on ollut parikymppisestä lähtien aina n.19. Kuitenkin raskauksien aikana kerääntyi painoa joka kerta jopa yli 20kg. Söin terveellisesti, mutta kuuntelin myös elimistöäni. Ilmeisesti nämä kilot ovat olleet tarpeen hyvän maidontuotannon varmistamiseksi. Olen imettänyt jokaista kolmesta lapsestani yli vuoden, ja takaisin omaan painooni olen päässyt kuuden - yhdeksän kuukauden päästä synnytyksestä...
Kuten muutama muukin on sanonut; minulla on tietty peruspaino, joka tuntuu omimmalta. En omista vaakaa, mutta tarkistan noin kerran vuodessa äitini luona pitääkö tuntemukseni paikkansa. Minulle on aina ollut tärkeintä olla herkkänä omille tuntemuksilleen ja en esim säikähdä nälän tunnetta. Joskus minulla on esim stressaavassa elämänvaiheessa suuremman ruokahalun kausia, mutta olen kaikki nämä vuodet pystynyt käyttämään farkkuja, jotka ostin 22 vuotiaana. Olen nyt 45v ja olen huomannut, että makeanhimoni on onneksi laskenut tasaisesti viimeisten kuuden vuoden aikana. Mutta luulen, että minua on myös siunattu hyvillä geeneillä, en ole hirvittävän liikunnallinen, mutta liikun ”joka paikkaan” pyörällä tai kävellen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. nainen 34v BMI 19
-se edellinen
Niin, munkin mielestä pointti on jossain muualla kuin luvuissa, ja siksi suhtaudunkin ristiriitaisesti siihen, että ne ilmoitellaan. Koska jos sen haluaa ilmoittaa, sillä haluaa jotain sanoa. Ja terveydenhuollon ammattilaisen soisi ymmärtävän, mitä se sanoo ja miksi, eikä vain kirjoittele, mitä mieleen tulee.
En voi mitään sille, että toisten painoindeksi esimerkinomaisesti aiheuttaa sinussa ristiriitaisia tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. nainen 34v BMI 19
-se edellinen
Miksi sitä ei saisi samalla ja ohimennen kertoa? Käykö tunteisiin?
Koko ajan tulet kertoneeksi enemmän itsestäsi kuin toisista. Ajattelet siis, että kertomalla todellisen tai kuvitteellisen painoindeksisi saat käytyä toisten tunteisiin. Tuollaista toimintaa kutsutaan trollaukseksi.
Painosta ja painonhallinnasta voidaan keskustella myös järkiargumentein, mutta se ei tietenkään ole yhtä hauskaa, jos haluaa trollata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys mikseivät kaikki tee näin, kun kerran on aivan selvää että kaikki olisivat ennemmin hoikkia kuin muuta. Ei se niin vaikeaa ole, kun vain pitää asian mielessä ja oikeasti priorisoi hoikkuuden rajattoman mässäilyn edelle. Ap
"Rajattoman mässäilyn".... taas tämä älytön stereotyyppi ylipainoisesta. Toki, superlihavat varmasti mässäileekin, mutta meissä "perusplösöissä" on paljon ihmisiä jotka syö varsin normaalisti ja ilman rajattomia mässäilyjä, mutta ovat vaan hitaasti vuosikymmenten aikana lihoneet koska syö koko ajan aavistuksen yli kulutuksensa. Siis luonnollinen ruokahalu ohjaa tällaiseen.
Itse olin nuorena liiankin hoikka ja kiinnitin asiaa lähinnä siihen suuntaan, että haluaisin vähän lihoa, että en näyttäisi niin luisevalta. En millään lihonut, paitsi täytettyäni 30 tuli sillä lailla mukavasti painoa että mulle kasvoi jopa tissit ja aloin näyttää naiselta enemmän kuin kolholta teinipojalta. Kehitykseen oli vain tyytyväinen. No, nyt olen 45 ja onhan sitä painoa tullut liikaa, kun painan 82 kiloa. Mutta en ole missään vaiheessa ahminut, syöpötellyt tolkuttomasti herkkuja, mässyttänyt koko ajan jotain välipaloja tms. Tavallista kotiruokaa vaan, hieman pieneen kulutukseen nähden liian isoja annoksia.
Miksi en sitten laihduta nyt kun tiedän että ongelma on olemassa? Olen kokeillut, en jaksa. Painoni ei aiheuta vointiini tai päivittäiselämääni mitään ongelmia. Vain ulkonäkö on rumanpuoleinen, mutta kun olen aseksuaalikin niin ei se niin kauheasti kiinnosta kok oulkonäköasia .Terveysriskit taas on niin kaukainen asia ettei jaksa motivoida. Eli motivaation puutteessa laihdutusyritykset loppuvat äkkiä ja päätän että mieluummin elän mukavammin jonkun verran lihavana.
Tämä on se, mitä harva aina hoikkana pysynyt tuntuu ymmärtävän. Itse olin koko 15.-32. ikävuosieni aikana aina tasan 60kg mikä oli minulle oikein sopiva paino. Söin huoletta mutta fiksusti aamupalan, lounaan, iltaruoan ja joskus välipalan, jos oli isompi nälkä. En koskaan laskenut kaloreita, koska en lihonut enkä laihtunut.
Sitten yhtenä aamuna havahduin omaan peilikuvaani. Mitä ihmettä, tässähän on makkara, tuossahan on muhkura. Oli kuin joku olisi siirtänyt minut toisen ihmisen kroppaan. Luottovaatteet eivät näyttäneetkään hyvältä. Kävin vaa'alla ja järkytyin - painoa oli 72 kg. En missään vaiheessa mässäillyt, muuttanut elämäntapojani, lopettanut liikuntaa. En todellakaan käynyt joka päivä pikaruokapaikoissa, mättänyt pizzaa ja jäätelöä tai muutakaan, mitä aina ylipainoisten oletetaan kaksi käsin vetävän.
En keksi muuta varsinaista syytä kuin ikä. Koska söin edelleen samoin kuin ennen, ehkä tarpeeni olikin 100kcal vähemmän. Ja pikkuhiljaa parin vuoden aikana paino nousi niin hitaasti, että ei, en todellakaan huomannut mitään.
Nyt olen pudottanut 4kg ja jatkan hiljalleen mutta ilman paineita. Olen mielummin onnellinen ja kylläinen, oli se sitten missä painossa tahnsa, kuin laiha ja kärttyinen :). Laihuus on kivaa niin kauan kuin se tulee helposti - ja todella suurelle osalle ihmisistä mikä tahansa on helpompaa kuin pysyä laihana. Kaikki kropassa huutaa vararavintoa ja aika fakiiri saa olla että vastustaa aivoja, jotka luulevat kuolevansa nälkään.
Mun koko on 36, aina ollut ja tulee olemaan. Mutta eipä sen eteen tarvitse tehdä erityisesti töitä, kun on terveet elämäntavat. Se tulee ihan itsestään.