Tunnetko ketään joka olisi tehnyt tai yrittänyt tehdä itsemurhan?
Kommentit (90)
15-vuotias poika, täysin puskista. Kaikkien kaveri ja hyvät arvosanat, oli vissiin suunnitellut sen päivän tekosensa kun jättäyty rekan alle.
20-vuotias mies, masentunut ja ahdistunut.
Vähän yli nelikymppinen mies, lapset eksän kanssa ja uusioperhe, kaikki päälle päin hyvin. Alko maistu kuitenkin vähän enemmän kun yleensä, tiedä oliko se sitten syy.
Tunnen. Epävakaa ja läheisriippuvainen on.
Tunnen tuttavia sekä itse olen yrittänyt 16.v kun oli 3 vuotta kiusaamista takana.Koin itseni niiin arvottomaksi ja yksinäiseksi.Päätin ottaa kaikki mahdolliset pillerit jota vanhempien lääkekaapista löytyi.Äiti löysi minut aamulla ja syötti väkisin lääkehiiltä.Selvisin hengissä ja olen tänä päivä onnellinen että olen elossa.Muuten kiusaajani olisivat voittaneet jos olisin kuollut.Jos jakaisin nostaisin vielä syytteen kiusaajiani vastaan.Sillä koulukiusaaminen on rikos nykyään.
Tuttava erosi poikaystävästään ja ampui aivonsa pihalle kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itse yritin teiniaikoina, kourallinen nappeja naamaan ja lopullista unta odottamaan. Onneksi epäonnistuin, huomasin kuinka paljon olisin satuttanut läheisiäni jos olisin onnistunut, ennen yritystä luulin että kaikille olisi helpotus jos minua ei enää olisi.
Itse en ole koskaan yrittänyt, mutta aion toteuttaa sen kun tilanne sallii. En pidä sitä muille ihmisille helpotuksena, se tulee olemaan aivan yhdentekevää. Ainoa joka siitä välittää, on työnantajani ja sekin vain sen aikaa että saa toisen työntekijän tilalleni.
Olen kärsinyt mielenterveysongelmista koko ikäni ja myös yksinäisyydestä. Nyt olen viimeisen vuoden aikana jäänyt ihan konkreettisesti ypöyksin, kukaan ei kysele perään, kukaan ei kaipaa, kukaan ei edes muista. Joten, heille tilanne ei muutu millään lailla, en ole kenellekään olemassa. Ainoastaan minä itse voin pahoin ja minulla on avaimet ratkaista tilanne.
Veli.
Oli mitä parhain ennen onnettumuutta.
Työkaveri kertoi, että hän istui vieressä keittiön pöydän ääressä, kun miehensä napsi pillereitä ja kuoli. Mies odotti vaimon puuttuvan tilanteeseen ja välittävän, mutta vaimo ei tehnyt mitään.
Kamalaa. Hän ei kertonut suoraan minulle, vaan toiselle työkaverille, joka sitten minulle. Heillä oli 2 päiväkoti-ikäistä lasta.
Ex ystävä. Ampui itsensä. Hänellä oli kovia kokemuksia lähiaikoina.
Enoni.
Olin niin pieni silloin, etten muista millainen hän oli. Äitini kertoman mukaan herkkä ja vähän sulkeutunut. Hyvässä virassa, mutta ei ilmeisesti ollut ihan onnellinen vaan olisi halunnut kirjailijaksi.
Oli kuitenkin perhe ja hyvää elintasoa vaativa vaimo joten ei voinut jättäytyä töistä vapaaksi kirjailijaksi.
Kolme
. 11v poika ,ampui itsensä. 20v mies,ajoi päin rekkaa ja 38v mies, päätti päivänsä lääkkeillä.
En tiedä mikä noille aikuisille tuli. Tuon pienen pojan kohdalla tiedän.
Herkkiä olivat kaikki.
Yhteensä 3 itsemurhan tehnyttä / yrittänyttä tunnen.
Kaksi onnistui; toinen veti rekkaa päin ja toinen ampui itsensä. Yksi yritti lääkkeillä + alkoholilla, jäi henkiin.
Kaikki nämä tapahtuneet alle 25 vuoden iässä. Nuoruuden tuttuja ollaan oltu. Hirvittävän surullisia juttuja.
Kuulin myöhemmin, että ala-asteen luokkakaveri oli tehnyt. Hän oli toisaalta herkkä, toisaalta hengasi "pahistyttöjen" kanssa. Taiteellinen, muistan että sain häneltä kauniin, itsetehdyn synttärikortin. Suht köyhästä perheestä.
Setäni, olin vielä lapsi. Epäilen jotain mielenterveyteen liittyvää, koska meillä on suvussa enemmänkin tämmöistä, myös itselläni masennusta, lieväksi todettu eikä lääkitystä.
Toinen tuttu meni junan alle, syytä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Useita. Älykkäitä ja herkkiä.
Tunnen 3.
Yhdellä pahasti vaurioitunut persoonallisuus, (karmea lapsuus) ja raskaat diagnoosit oli mt:n osalta tehty. Hän päätti päivänsä.
Kaksi muuta ovat juuri näitä hyvin älykkäitä ja hyvin herkkiä. Molempien elämää leimaavat pitkällä aikavälillä tarkasteltuna jonkinlainen itsestä välittämisen puuttuminen, impulsiivisuus, masennuskaudet, pitävät yllä eri ihmisten seurassa eri rooleja (ns. kameleonttimaisuus), ovat sosiaalisissa suhteissa kovin pidettyjä (esim. työyhteisössä) ja molemmilla lähes ratkaisematon ongelma luottaa muihin ihmisiin (niihin läheisimpiinkin), pitkäaikaisten "sydänystävien" puuttuminen elämästä, kyvyttömyys puhua omista vaikeista tunteista (=tunnistavatko ja osaavatko edes sanallistaa vaikeaa oloaan?). Yrityksistä huolimatta ovat hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen 3.
Yhdellä pahasti vaurioitunut persoonallisuus, (karmea lapsuus) ja raskaat diagnoosit oli mt:n osalta tehty. Hän päätti päivänsä.
Kaksi muuta ovat juuri näitä hyvin älykkäitä ja hyvin herkkiä. Molempien elämää leimaavat pitkällä aikavälillä tarkasteltuna jonkinlainen itsestä välittämisen puuttuminen, impulsiivisuus, masennuskaudet, pitävät yllä eri ihmisten seurassa eri rooleja (ns. kameleonttimaisuus), ovat sosiaalisissa suhteissa kovin pidettyjä (esim. työyhteisössä) ja molemmilla lähes ratkaisematon ongelma luottaa muihin ihmisiin (niihin läheisimpiinkin), pitkäaikaisten "sydänystävien" puuttuminen elämästä, kyvyttömyys puhua omista vaikeista tunteista (=tunnistavatko ja osaavatko edes sanallistaa vaikeaa oloaan?). Yrityksistä huolimatta ovat hengissä.
Ja kaikki nämä kolme ovat miehiä.
- sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen 3.
Ja kaikki nämä kolme ovat miehiä.
Havahduin, sinulla on taito kuvailla toista ihmistä.
- sama
Vanha ihminen, halusi lähteä itse mieluummin kuin hitaasti kuolla parantumattomaan sairauteen.