Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko olisi sopiva summa mummolle lapsenhoidosta/kuskaamisesta?

Vierailija
21.08.2019 |

Ekaluokkalainen lapsi, pitkä koulumatka noin pienelle, joten vien lapsen mummolleen vajaaksi-tunniksi-1.5 tunniksi aamulla ennen töihin lähtöäni. Mummo vie sitten autolla kouluun ja samalla hoitaa päivittäin asioitaan kaupungilla. Tämä matka minkä kaupoilta koululle ja takaisin joutuu "turhaan"ajamaan on 1.5 km. Lisäksi hän haluaa joinakin iltapäivinä hakea lapsen koulusta tai iltapäiväkerhosta, vaikka olen maksanut iltiksestä. Hän ei kuulemma halua, että lapsi joutuu olemaan siellä niin pitkään. Sitten kotonaan ruokkii ennen kuin haen lapsen sieltä töiden jälkeen. Tämä ei ole mikään mummoa sitova järjestely niin, ettei hän tarvittaessa pääse risteilylle tms omiin menoihinsa. Mummo odottaa palvelustaan rahallista korvausta, eli mikä teistä olisi sopiva kuukausikorvaus?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsen koulumatka on 2 km 900 m eli koulukyytiin ei pääse. Minulla olisi aikaa kuljettaa, mutta minusta vanhempien pitää itse keksiä ratkaisu ongelmaan eikä olettaa, että äiti tulee ja hoitaa. Onhan se 7v:lle pitkä matka etenkin kun pyörätietä ei ole ja pitää ajoradan reunaa kulkea talvella pimeässä, mutta kun mummolle korvauksen maksaminen on synonyymi ahneelle isoäidille, niin en lähde rumbaan mukaan lainkaan.

Vierailija
62/84 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isovanhemmat kuskaa lapsia joka päivä johonkin suuntaan. He loukkaantuisivat sydän juuriaan myöten jos maksua ehdottaisin.

Ja meillä isovanhempia pitää kuskata joka päivä jonnekin. Muistuttavat, ett aikoinaan kuljettivat lapsenlapsia, nyt on heidän vuoronsa olla kyydissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenlapsen koulumatka on 2 km 900 m eli koulukyytiin ei pääse. Minulla olisi aikaa kuljettaa, mutta minusta vanhempien pitää itse keksiä ratkaisu ongelmaan eikä olettaa, että äiti tulee ja hoitaa. Onhan se 7v:lle pitkä matka etenkin kun pyörätietä ei ole ja pitää ajoradan reunaa kulkea talvella pimeässä, mutta kun mummolle korvauksen maksaminen on synonyymi ahneelle isoäidille, niin en lähde rumbaan mukaan lainkaan.

39 jatkaa....Tämä on aika vaikea asia, mummojen ajatellaan vain uhrautuvasti hoitavan lastenlapsia. Jos et hoida tai pyydät korvausta vaikka kuluista, se tarkoittaa, että et rakasta, olet ahne ja saat mädätä siellä vanhainkodissa ja kukaan ei tule käymään. Näinhän täällä kirjoitetaan.

Mutta jos on monta omaa lasta ja näillä monta lasta, niin kyllä sitä mummoilua tulee aika monta vuotta. Itse olen nyt hoitanut lastenlapsia aika säännöllisesti yökyläilyineen n 10 vuotta. Koskaan minulle ei ole tarjottu rahaa, eikä korvausta kuluista. Viime aikoina olen alkanut miettiä esim tuota matkojen korvausta. Mutta enpä taida uskaltaa pyytää, jos tällainen soppa syntyy. Muutama vuosi vielä tätä jatkuu.

Vierailija
64/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varoja kyllä löytyy ulkomaanmatkoihin, muotivaatteisiin ja muuhun roskaan, muttei lastenhoitoon.

Mummi vaan"!

Mummi vaan"! Mistä voit tietää mikä tuon ap:n mummin tilanne on? Voi olla hyvin pienituloinen eläkeläinen?

Minä ymmärsin taas tämän niin, että tässä haluttiin mollata minua, ap:ta. Mitä rahoihin tulee, äitini eläke on parempi kuin minun matalapalkka-alan palkkani. Olen myös yh. Totaaliyh. 

Ok, kun kirjoitat noin, pidät ts. äitisi pyyntöä kohtuuttomana. Mutta onko äitisi ollut apuna lapsesi hoidossa nämä seitsemän vuotta, hakenut pk:sta, hoitanut lomilla ja ruokkinut lastasi. Ja nyt eka kertaa hän otti puheeksi jonkinlaisen korvauksen? Minusta 65 euroa on pieni korvaus tuollaisesta sitoutumisesta.

Ei ole. Olemme asuneet muualla ja muutimme vasta nyt. Tätä ennen olen hoitanut kaiken yksin. Ihmettelen näitä, jotka pitävät tarjousta reiluna. Aluksikin, olen varannut ja maksanut iltapäivätoiminnan, joka on yli 100 e/kk. Se maksu menee, käyttää iltistä tai ei, eli hakeeko mummo ominpäin lapsen sieltä vai syökö iltiksessä. Mitä aamuun tulee, leipäpaketti maksaa euron, siitä syö viikon. Vaikka saa päälle margariinia, leikkelettä, lasin maitoa, ei tee kuin max. euron/pv. Ja päiviä max 20, joskus vain puolet tästä. Ylimääräistä ajoa tulee 1.5 km/pv. Jos nyt ihan oikeasti ynnätään, ei tuosta rahallisesti tule lähellekään 65 e/kk. Meillä ei siis ole kaupungin puolesta aamupäivätoimintaa saatavilla, mutta sielläkin, katsoin netistä, missä on, ei aamu-ja iltapäivätoiminta yhteensä maksimissaankaan tee tuota, minkä minä maksaisin, ensin yli 100 e + 65 e. Jten perustelkaa, missä tämän summan reiluus on. Ap 

Vierailija
65/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAAN puolentoista kilometrin matka? "Mummo haluaa rahaa."

Tuota noin. Aamut ok, jos ei muuta järjestelyä ole. Hyvähän sen lapsen olisi kävellä, eikä niin että aina autolla kuskataan,

Miksei mummo voi saattaa kävellen?

Mutta noiden iltapäivien suhteen sanoisin mummolle ei. Iltiksessä on ihan omat touhut ja kavereita, en antaisi mummon viedä lasta sieltä, ja lisäksi jos siitä joutuu maksamaan!

Koulumatka siis ei ole 1.5 km, vaan kun mummo ajaa kotoaan kaupungille omille asioilleem, niin sietlä kaupungilta koululle ja koululta taas kaupungille tulee tämä 1.5 km yhteensä. Sitten ajaa taas kotiinsa, kuten ajaisi muutenkin. Ei vie lasta kävellen, koska ei halua jättää autoa kaupungille ja sieltä kävellä koululle ja taas kaupungille. Tämä on sekavaa, mutta jos joku saa asiasta kiinni. Ap

No mutta ei kai se mummo joka aamu haluaisi välttämättä lähteä asioimaan, ei mulla ainakaan riittäisi asioita joka aamulle. Maksa mukisematta bensarahaa sen minkä vie ja ole iloinen, että saat apua ongelmaasi. Tuon takia ei kannatya suhteita menettää !

Vierailija
66/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mummo haluaa korvauksen, kysy häneltä, mikä olisi sopiva korvaus. Tästä voi olla hyvin monenlaisia näkemyksiä ja täällä esitetyt voi poiketa paljonkin mummon näkemyksestä.

No hän haluaa kuukaudesta 65 e, joka on minusta aika paljon. Ap 

Ei ole paljon.

No ei ole, noin 3 euroa pvä.

Vierailija
67/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen olis kohtuullinen summa. Mutta iltiksen pitäisin enkä muutenkaan antaisi mummolle mitään sananvaltaa perheen päätöksiin. Se kun on se riski ja hinta aina tuosta ”auttamisesta”. Rajat hämärtyvät.

Vierailija
68/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo mummo, jos haluaa tästä rahaa. Onko teillä muuten millaiset välit? Onko mummolla pieni eläke/asuu yksin? 

Meillä on ulkopuolinen lapsenvahti, jolle maksamme 10 eur/tunti. Siihen nähden tuo mummon 65 eur/kk on halpa. 

Jos nyt jotain on pakko maksaa, niin bensat ainoastaan. Ja ehdottomasti lapsi pysyy siellä iltapäiväkerhossa. 

Mä en ymmärrä miten iltapäiväkerho on muka niin paljon parempi kuin oman mummon kanssa oleminen, olen ollut töissä ohjaajana ip kerhossa ja huhhuh, melkoisen väsyttävää lapselle. En koskaan laittaisi omia lapsiani ip kerhooni kun ainoastaan pakon edessä, mielummin rauhallinen iltapäivä mummin kanssa.

Vierailija
69/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin. Aamut ok, jos ei muuta järjestelyä ole. Hyvähän sen lapsen olisi kävellä, eikä niin että aina autolla kuskataan,

Mutta noiden iltapäivien suhteen sanoisin mummolle ei. Iltiksessä on ihan omat touhut ja kavereita, en antaisi mummon viedä lasta sieltä, ja lisäksi jos siitä joutuu maksamaan!

Koulumatka siis ei ole 1.5 km, vaan kun mummo ajaa kotoaan kaupungille omille asioilleem, niin sietlä kaupungilta koululle ja koululta taas kaupungille tulee tämä 1.5 km yhteensä. Sitten ajaa taas kotiinsa, kuten ajaisi muutenkin. Ei vie lasta kävellen, koska ei halua jättää autoa kaupungille ja sieltä kävellä koululle ja taas kaupungille. Tämä on sekavaa, mutta jos joku saa asiasta kiinni. Ap

No mutta ei kai se mummo joka aamu haluaisi välttämättä lähteä asioimaan, ei mulla ainakaan riittäisi asioita joka aamulle. Maksa mukisematta bensarahaa sen minkä vie ja ole iloinen, että saat apua ongelmaasi. Tuon takia ei kannatya suhteita menettää !

Olen jo useammassa vastauksessa kertonut, että asioisi muutenkin päivittäin kaupungilla. Mutta tässähän on päätavoite minun lyttäämiseni. Miten bensat tekee aamupalankaan kanssa 65 e kk, kun päiviä 10-20, kilometrejä 1.5. Ap

Vierailija
70/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo mummo, jos haluaa tästä rahaa. Onko teillä muuten millaiset välit? Onko mummolla pieni eläke/asuu yksin? 

Meillä on ulkopuolinen lapsenvahti, jolle maksamme 10 eur/tunti. Siihen nähden tuo mummon 65 eur/kk on halpa. 

Jos nyt jotain on pakko maksaa, niin bensat ainoastaan. Ja ehdottomasti lapsi pysyy siellä iltapäiväkerhossa. 

Mä en ymmärrä miten iltapäiväkerho on muka niin paljon parempi kuin oman mummon kanssa oleminen, olen ollut töissä ohjaajana ip kerhossa ja huhhuh, melkoisen väsyttävää lapselle. En koskaan laittaisi omia lapsiani ip kerhooni kun ainoastaan pakon edessä, mielummin rauhallinen iltapäivä mummin kanssa.

Minun on pakko pitää ip-paikkaa, mm. juuri siitä syystä, että toisin kuin monet tässä väittävät, en sitouta mummoa kaikiksi päiviksi tähän systeemiin, vaan hän vie omien menojensa mukaan. Eikä mummo edes halua hakea kaikkina päivinä koulusta/ip:stä, vaan silloin, kun olisi muutenkin asioimassa sielläpäin. Ap

Vierailija
71/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo useammassa vastauksessa kertonut, että asioisi muutenkin päivittäin kaupungilla. Mutta tässähän on päätavoite minun lyttäämiseni. Miten bensat tekee aamupalankaan kanssa 65 e kk, kun päiviä 10-20, kilometrejä 1.5. Ap

Ihan jokaikinen päivä tiettyyn aikaan heti aamusta? Mikä se voi olla?

Ei tuossa ne bensa plus kulut tms ole se olennainen juttu, vaan se että tuo päivystäminen sitoo.

Se on aitten eri juttu, että onko se sinulle miellyttävää, koska usein tuo antaa mummolle kiristysotteem ja väylän sekaantua perheen asioihin.

Vierailija
72/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mummo haluaa korvauksen, kysy häneltä, mikä olisi sopiva korvaus. Tästä voi olla hyvin monenlaisia näkemyksiä ja täällä esitetyt voi poiketa paljonkin mummon näkemyksestä.

Ei ole paljon.

No ei ole, noin 3 euroa pvä.

MIllä jakajalla sait 3 e pv? Päiviä 10-20, kuten olen kertonut aiemmissa viesteissä. Ap

Vierailija
73/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 km/kk, á 0,44 €/km = 26,40

20 ateriaa /kk, á 2 €  = 40 €   ... ei 65 €/kk ainakaan kohtuuton ole kustannusten korvaamiseksi.

Oletus kai on, ettei mummo tuntipalkkaa vaadi lapsenlapsen kanssa olemisesta. Kustannusten korvaaminen on minusta ihan OK, varsinkin jos mummolla on pieni eläke ja lapsiperhe on hyvin toimeentuleva.

Vierailija
74/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan hirveän vähän! Satanen kuulostaisi sellaiselta, että teillä molemmilla - äidilläsi ja sinulla - voisi olla hyvä mieli järjestelystä.

Vierailija
75/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat mitä pyytää, ei tuo ole kohtuutonta. Minä oisin itse tarjoutunut korvaamaan kuluja, vähintään heittänyt kauppakassin/tankillisen silloin tällöin.

Vierailija
76/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei täällä kukaan ole sinua lyttäämässä. Täällä vaan monet ovat eri mieltä kuin sinä. Sinun mielestä on kohtuutonta isoäidin vaatia summaa ja täällä monet ovat kertoneet, että ei se ole kohtuutonta vaan varsin maltillinen summa vielä kaiken lisäksi. Et voi laskea pelkkiä bensoja tuohon summaa, mummon pitää myös sitoutua ja olla vastuussa lapsestasi aamuisin. Kyllä minäkin siitä rahaa pyytäisin, jos sen joka päivä joutuisin tekemään oli mahdollisuus lomiin tai ei (eihän se mummo mikään orja ole). Mutta tosiaa ethän kasvata lapsestasi samanlaista kuin sinä: jos olet väärässä, se ei tarkoita, että muut haukkuvat ja lyttäävät sinut. 

Vierailija
77/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 km/kk, á 0,44 €/km = 26,40

20 ateriaa /kk, á 2 €  = 40 €   ... ei 65 €/kk ainakaan kohtuuton ole kustannusten korvaamiseksi.

Oletus kai on, ettei mummo tuntipalkkaa vaadi lapsenlapsen kanssa olemisesta. Kustannusten korvaaminen on minusta ihan OK, varsinkin jos mummolla on pieni eläke ja lapsiperhe on hyvin toimeentuleva.

Mistä sait nuo luvut? Ateria 1 e per annos x 10- 20= 10-20 e. Kilometrit 15-30 km/kk, jopa noilla sinun kyytikorvauksilla, joihin ilmeisesti sisältyy bensan lisäksi vakuutukset ja huollot, saisin näillä km määrillä maksimissaan reilun kympin-23 e. Minulla ei ole syytä epäillä esim. ap:n arviota ruuan hinnasta, hänhän se tietää mitä mummo aamupalalla syöttää. Eikä myöskään ajokilomertien määrästä, mutta tehän tietenkin tiedätte paremmin. Mikä ap:n aloituksessa teitä niin ärsyttää? Lyönpä vetoa, että itse hoidatatte kersanne ilmaiseksi, vai kuinka moni OIKEASTI maksaa isovanhemmille lapsenlapsen hoidosta? Arvaan, ettei kovinkaan moni.

Vierailija
78/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummolla on parempi eläke kuin ap:n palkka, en ymmärrä ollenkaan, miksi ap:n pitäisi maksaa yhtään mitään mummolle. Minusta tuo rahan pyytäminen on todella kummallista, varsinkin jos järjestely ei sitouta mummoa. 

Minusta perheenjäsenten pitää auttaa toisiaan. Auttaisin ilomielin tytärtäni ja lapsenlastani, koska tuo järjestely ei todellakaan kuulosta kohtuuttomalta. Mummo ajelee muutenkin, tuo ylimääräinen lenkki minkä joutuu tekemään, on olemattoman pieni. 

Vierailija
79/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei täällä kukaan ole sinua lyttäämässä. Täällä vaan monet ovat eri mieltä kuin sinä. Sinun mielestä on kohtuutonta isoäidin vaatia summaa ja täällä monet ovat kertoneet, että ei se ole kohtuutonta vaan varsin maltillinen summa vielä kaiken lisäksi. Et voi laskea pelkkiä bensoja tuohon summaa, mummon pitää myös sitoutua ja olla vastuussa lapsestasi aamuisin. Kyllä minäkin siitä rahaa pyytäisin, jos sen joka päivä joutuisin tekemään oli mahdollisuus lomiin tai ei (eihän se mummo mikään orja ole). Mutta tosiaa ethän kasvata lapsestasi samanlaista kuin sinä: jos olet väärässä, se ei tarkoita, että muut haukkuvat ja lyttäävät sinut. 

En ole ap, mutta kysyn: Lukutaito? Useamannakin kerran ap on kertonut, ettei ole sitouttanut mummoa joka päiviksi, vaan vaikka 2 viikoksi kk:ssa, käsittäkseni tämä tarkoittaa juuri tuota 10 päivää. Paljonko itse veloitat lapsenlapsesi hoidosta?

Vierailija
80/84 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan mielelläni, pojantytär on 10 kuukautta, perheessä myös miniän poika 7 vuotta, siinä ne menee molemmat. Viime viikonloppuna olin reippaat kahdeksan tuntia la ja su, toki olen heillä. Eilen hoidin nuorempaa tunnin, vaunutin, miniällä oli menoa. Toiveena on, että tuota pienimmistä ehtisin hoivata mahdollisimman paljon, ennen kuin elinaikani loppuu. Mieluusti näkisin hänenkin vanhenevan. 🙏🏻